هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

رد: هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

وانا متفق معاك يا باشا 100000000000 % إن مصر قادرة على سحق إسرائيل وقتما أرادت وأكيد إسرائيل عارفه ده كويس ... بس المشكلة مش في إسرائيل ... المشكلة في الي ورا إسرائيل هم دول الي مانعنا من إننا نمسحها من ع الخريطة ..

ربنا يوفق الجيش المصري وإن شاء الله ساعة الجد هيسد

وانا متفق معاك يا باشا 100000000000 % إن مصر قادرة على سحق إسرائيل وقتما أرادت وأكيد إسرائيل عارفه ده كويس ... بس المشكلة مش في إسرائيل ... المشكلة في الي ورا إسرائيل هم دول الي مانعنا من إننا نمسحها من ع الخريطة ..

ربنا يوفق الجيش المصري وإن شاء الله ساعة الجد هيسد

ايوه المشكله اللى فى ورا اسرائيل هما اللى خلونا نوقف الحرب ف 73 وكل اخوانا قالوا علينا متخاذلين
يا سيد دول لقوا دباباه اسرائيليه فى سينا العداد بتاعها عامل 5 كيلو
الدبابه كانت بتنزل من الطائره الامريكيه بالطاقم بتاعها
ونا سعيد ان فى ناس مؤمنه بقوتنا زيك

ايوه المشكله اللى فى ورا اسرائيل هما اللى خلونا نوقف الحرب ف 73 وكل اخوانا قالوا علينا متخاذلين

عايزين دليل مش شعارات

هجبلك دلائل واحطهالك فى موضوع كامل عن تدخل امريكا فى الحرب
واحب ان اذكرك اننى لست من يقلون الشعارات

لاء مش الدبابة انا شفت الصورة اقصد النووووووووى

البيولوجي يمكن الحماية منه بالاقنعة

اما النووي

فاسرائيل قادرة على ان تبخر مصر في ثواني ان استعملته ضدها

مش للدرجة دى ممكن تاخد 5 دقايق هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

على المستوى الاستراتيجى

الرادع المصرى vs الرادع الاسرائيلى وسااتى لك بدليل اوكيه

فى حاجة لو سمعت عنها اسمها السلاح البيولوجى :a010[2]: ولو سمعت عنها يبقى خلصنا نصف المشوووووووارررررررررررلنفهمك ماهو الرادع المصرى

السلاح البيولوجى دة يسمى السلاح الصامت فلو عرفت اصلنا ان فى سلاح بيولوجى اضرب لابد ان يكون حينها انتشر بين معظم سكانك على الاقل هذا الاسلوب الامثل ليكون الرادع بتاع يحقق اكبر فائدة

هناك طريقة يتم بها ايصال السلاح البيولوجى تسمى ال line source ودى التكنولوجيا بتاعتها موجودة فى مصر وبيتم فيها نشر السلاح البيولوجى بواسطة الطائرات بدون طياااار ...........!

وكما تشير التقارير الامريكية و السوفيتية بان نشر السلاح البيولوجى بهذه الطريقة ينتج قتلى مكافئين لقنبلة نووية قوتها من 50-100 ميجا طن هذا ناهيك عن انتشار المرض بالعدوى وحتى وان اكتشف المرض فالعلاج مش مضومون وخصوصا بعد ورود معلومات عن ان مصر بتطور coated;anthrax او تقدر تقول اسلحة بيولوجية متطورة

هذا عن التاثير الخاص بالقتل المباشر للبشر اما عن التدمير الاقتصادى للبلد

فلن تجد افضل من السلاح البيولوجى مدمر للاقتصاد فيمكنك ضربة فى بحيرة وتنتقل المياة الملوثة للمصانع والاراضى المقرر زراعتها وحتى الى البشر داخل المنازل وتدمير الثروة الحيوانية

ماذا تريد ان تقول فى حق البيولوجى

السلاح البيولوجى بطئ فى القتل ............هذا كلام فاضى

هذا معدل
فانتشار المرض ليس بالضرورى من انسان لانسان بل مممممكن عن طريق الهواء او السحب او المياة

,ومقارنة بين معدل القتل للسارين (سلاح كميائى ------->غاز اعصااااااب)و الجمرة الخبيثة القل تطورا من النوع السابق ذكرة و قنبلة ناكزاجى خلال 48 ساااااااااااااعة

يتضح تفوق الجمرة الخبثة على قنبلة ناكازاجى وهذه الارقام نسب عن كمية تقدر ب 3 كجم من الجمرة فقط مسقطة على نفس المساحة التى اسقط عليها قنبله قوتها 12.5 كلو طن وطبعا هذه ارقام تقديرية وليست حقيقية لانك عندما تستخدم الصواريخ غير القاذفات غير الطائرات بدون طيار غير المدفعية

يكفى ان اقول لك ان الاثار الناتجة عن استخدام السلاح البيولوجى تبلغ حوالى 2000 كلم مربع بينما القنبلة النووية 100 ميجا طن تبلغ 1000 كلم مربع والسلاح الكميائى يبلغ 60 كلم مربع

كل الخيارات متاحة ليس لهم فقط :12[1]::12[1]::12[1]: فنحن فاضلنا قنبلة نووية ويبقى لدينا كل انواع اسلحة الدمار الشامل من قنابل الوقود الغازى وقنابل قذرة واسلحة كميائية متطووووووورررررة جداااااااااااا:7[1]: و اخيرا الافضل على الاطلاق الاسلحة البيولوجية كله سلاح من دول لدى دليل عليه

والسلام مسك الختااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

ياباشا خلي الي يقول يقول .. ده بيقول نتيجة لحقده علينا ..

شوف انت بتحارب إسرائيل واقتصادك مدمر ... وأمريكا بتساند إسرائيل بشكل قوي ... ومع كل ده السادات البطل قدر إنه برجع لنا أرضنا كاملة ...

وهم لو كانوا سمعوا كلام السادات مكنوش دلوقتي بيترجوا إسرائيل عشان السلام ... عايز دليل على إن السادات كان على حق أكثر من إنهم بيحاولوا يقلدوه دلوقتي ..

الله يرحمه كان بطل بجد ...

بالنسبة لقوة مصر فأنا مش شايف إن في دليل أكبر من إن إسرائيل مبتحاولش تلعب بديلها مع مصر .. وإن مصر بترد على اختراقتها ومبتسكتش ..

تعرف أنا مهتم بالمواضيع العسكرية وكده ... ليه .. عشان حاسس إنها الحاجة الوحيدة في مصر الي لسة كويسة .. وإن شاء الله هيكون وقت الجد درع وسيف عن مصر ومش عن مصر بس على فكرة وده الي ناس مش راضيين يفهموه إن الجيش المصري حماية للعرب وللإسلام ..

شكرا :12[1]:

مش للدرجة دى ممكن تاخد 5 دقايق هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

على المستوى الاستراتيجى

الرادع المصرى vs الرادع الاسرائيلى وسااتى لك بدليل اوكيه

فى حاجة لو سمعت عنها اسمها السلاح البيولوجى :a010[2]: ولو سمعت عنها يبقى خلصنا نصف المشوووووووارررررررررررلنفهمك ماهو الرادع المصرى

السلاح البيولوجى دة يسمى السلاح الصامت فلو عرفت اصلنا ان فى سلاح بيولوجى اضرب لابد ان يكون حينها انتشر بين معظم سكانك على الاقل هذا الاسلوب الامثل ليكون الرادع بتاع يحقق اكبر فائدة

هناك طريقة يتم بها ايصال السلاح البيولوجى تسمى ال line source ودى التكنولوجيا بتاعتها موجودة فى مصر وبيتم فيها نشر السلاح البيولوجى بواسطة الطائرات بدون طياااار ...........!

وكما تشير التقارير الامريكية و السوفيتية بان نشر السلاح البيولوجى بهذه الطريقة ينتج قتلى مكافئين لقنبلة نووية قوتها من 50-100 ميجا طن هذا ناهيك عن انتشار المرض بالعدوى وحتى وان اكتشف المرض فالعلاج مش مضومون وخصوصا بعد ورود معلومات عن ان مصر بتطور coated;anthrax او تقدر تقول اسلحة بيولوجية متطورة

هذا عن التاثير الخاص بالقتل المباشر للبشر اما عن التدمير الاقتصادى للبلد

فلن تجد افضل من السلاح البيولوجى مدمر للاقتصاد فيمكنك ضربة فى بحيرة وتنتقل المياة الملوثة للمصانع والاراضى المقرر زراعتها وحتى الى البشر داخل المنازل وتدمير الثروة الحيوانية

ماذا تريد ان تقول فى حق البيولوجى

السلاح البيولوجى بطئ فى القتل ............هذا كلام فاضى

هذا معدل
فانتشار المرض ليس بالضرورى من انسان لانسان بل مممممكن عن طريق الهواء او السحب او المياة

,ومقارنة بين معدل القتل للسارين (سلاح كميائى ------->غاز اعصااااااب)و الجمرة الخبيثة القل تطورا من النوع السابق ذكرة و قنبلة ناكزاجى خلال 48 ساااااااااااااعة

يتضح تفوق الجمرة الخبثة على قنبلة ناكازاجى وهذه الارقام نسب عن كمية تقدر ب 3 كجم من الجمرة فقط مسقطة على نفس المساحة التى اسقط عليها قنبله قوتها 12.5 كلو طن وطبعا هذه ارقام تقديرية وليست حقيقية لانك عندما تستخدم الصواريخ غير القاذفات غير الطائرات بدون طيار غير المدفعية

يكفى ان اقول لك ان الاثار الناتجة عن استخدام السلاح البيولوجى تبلغ حوالى 2000 كلم مربع بينما القنبلة النووية 100 ميجا طن تبلغ 1000 كلم مربع والسلاح الكميائى يبلغ 60 كلم مربع

كل الخيارات متاحة ليس لهم فقط :12[1]::12[1]::12[1]: فنحن فاضلنا قنبلة نووية ويبقى لدينا كل انواع اسلحة الدمار الشامل من قنابل الوقود الغازى وقنابل قذرة واسلحة كميائية متطووووووورررررة جداااااااااااا:7[1]: و اخيرا الافضل على الاطلاق الاسلحة البيولوجية كله سلاح من دول لدى دليل عليه

والسلام مسك الختااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

اكثر من ممتاز انت جبت الخلاصة وكله بالادلة :12[1]:

ياباشا خلي الي يقول يقول .. ده بيقول نتيجة لحقده علينا ..

شوف انت بتحارب إسرائيل واقتصادك مدمر ... وأمريكا بتساند إسرائيل بشكل قوي ... ومع كل ده السادات البطل قدر إنه برجع لنا أرضنا كاملة ...

وهم لو كانوا سمعوا كلام السادات مكنوش دلوقتي بيترجوا إسرائيل عشان السلام ... عايز دليل على إن السادات كان على حق أكثر من إنهم بيحاولوا يقلدوه دلوقتي ..

الله يرحمه كان بطل بجد ...

بالنسبة لقوة مصر فأنا مش شايف إن في دليل أكبر من إن إسرائيل مبتحاولش تلعب بديلها مع مصر .. وإن مصر بترد على اختراقتها ومبتسكتش ..

تعرف أنا مهتم بالمواضيع العسكرية وكده ... ليه .. عشان حاسس إنها الحاجة الوحيدة في مصر الي لسة كويسة .. وإن شاء الله هيكون وقت الجد درع وسيف عن مصر ومش عن مصر بس على فكرة وده الي ناس مش راضيين يفهموه إن الجيش المصري حماية للعرب وللإسلام ..

شكرا :12[1]:
عندك حق وديه وجه نظرى ونشرتها هنا فى المنتدى قبل ما الملفات بتاعته تندثر
واسرائيل دلوقتى بتخطط لمصر بتكتيك عالى جدا
وانا لى شرف الالتحاق بالجيش المصرى بأذن الله لانى اوقن بأن التغيير سيأتى منه ثانيا مثل ايام الثورة

لايمكن او تقدر تقوووول استحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالة

ياريت أعرف ليه ... ؟؟

كمان حاجة عايز أقولها .. مش كل حاجة لازم الجيش المصري يعملها يقعد يطبللها .. وفي الآخر يكون مبيعملش حاجة زي دول تانية ...

لكن مصر بتعمل في صمت ... وممكن والله يكون عندها نووي وكل حاجة بس مكتمة عالموضوع تفاديا للمشاكل ... والضغوط الدولية .. ومش كل حاجة إحنا نقدر نعرفها ... ووقت الجد كله هيبان ...

سلام

ياريت أعرف ليه ... ؟؟

كمان حاجة عايز أقولها .. مش كل حاجة لازم الجيش المصري يعملها يقعد يطبللها .. وفي الآخر يكون مبيعملش حاجة زي دول تانية ...

لكن مصر بتعمل في صمت ... وممكن والله يكون عندها نووي وكل حاجة بس مكتمة عالموضوع تفاديا للمشاكل ... والضغوط الدولية .. ومش كل حاجة إحنا نقدر نعرفها ... ووقت الجد كله هيبان ...

سلام

وهنجيب النووى منين ؟

ياريت أعرف ليه ... ؟؟

سلام

انا معاك ان مصر بتعمل فى صمت ومعاك فى ده 100% وعن ايقان
لكن لو كان فيه نووى كانت الفرصه جت لاسرائيل وامريكا رسمى
مصر اهه عندها نووى
يبقى ديه خطر على الامن القومى
هتلاقى الصبح امريكا فى اسكندريه واسرائيل فى سينا

وهنجيب النووى منين ؟

والله معرف .. هههه

يمكن تكون مثلا جابته بعد انهيار الاتحاد السوفييتي .. أو من باكستان هي والسعودية يمكن هههه

انا معاك ان مصر بتعمل فى صمت ومعاك فى ده 100% وعن ايقان
لكن لو كان فيه نووى كانت الفرصه جت لاسرائيل وامريكا رسمى
مصر اهه عندها نووى
يبقى ديه خطر على الامن القومى
هتلاقى الصبح امريكا فى اسكندريه واسرائيل فى سينا

هم بس يقربوا مننا هتكون نهايتهم سودا ...

بس أنا بقول يمكن مش أكيد ... والدول الي بتتكلم مبتعملش والي مبتتكلمش بتعمل .. فليه مثلا ميكنش عندنا بس الخبر سري جدا ... ؟؟

اذكر في حديث في التلفزيون المصري كانوا يستضيفون اللواء حسام سويلم وعندما ساله المحاور عن وجود رادع
لدي مصر ضد السلاح النووي الاسرائيلي رد قائلا ان لدينا ما (يوجع اسرائيل اوي) فاذا قتلت الف او الفين سنقتل منهم مئات الالاف وان الاسرائيلين يعلمون ذلك وهو ما يردعهم

اذكر في حديث في التلفزيون المصري كانوا يستضيفون اللواء حسام سويلم وعندما ساله المحاور عن وجود رادع
لدي مصر ضد السلاح النووي الاسرائيلي رد قائلا ان لدينا ما (يوجع اسرائيل اوي) فاذا قتلت الف او الفين سنقتل منهم مئات الالاف وان الاسرائيلين يعلمون ذلك وهو ما يردعهم

ياعم ان مات مننا مليون بسلاح نووى
احنا هنضيع 9 مليون من اسرائيل مع العلم ان عدد شعب اسرائيل
9مليون

ايه ده ...

يعني كده احنا طلعنا من الي بيتكلموا ومبيعملوش هههههه

ايه ده ...

يعني كده احنا طلعنا من الي بيتكلموا ومبيعملوش هههههه
لا الجيش المصرى شديد اوى
الحمد لله وصدقت يا رسول الله-صلى الله عليه وسلم-

ياعم ان مات مننا مليون بسلاح نووى

احنا هنضيع 9 مليون من اسرائيل مع العلم ان عدد شعب اسرائيل
9مليون

ياراجل هو القنابل بتاعة اسرائيل هتقتل مليون مصرى بس ده قنبلة واحدة على القاهرة ممكن تموت عشرين مليون وبعدين فى نفس الوقت الكيماوى والبيولوجى مش هيقتلوا ملايين اسرائيل كلهم ولكن اغلبهم ياما هيكون ميت او مصاب بأمراض خبيثة او مصاب باصابات طفيفة يا اما هيهاجر خالص "اغلب الاسرائيلين جبنا وهيهاجروا ( ولتجدنهم احرص الناس على حياة ) " .

لا الجيش المصرى شديد اوى
الحمد لله وصدقت يا رسول الله-صلى الله عليه وسلم-

وصدق أيضا عندما قال استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان .. ومن الممكن أن تكون مصر قد طبقت هذه الحديث ... وقامت بشراء السلاح النووي ...

أنا بقول يمكن عشان ميجيش واحد من الإخوة العرب .. ويقولي إني بحلم أو بألف ..

وأنا بقولها من دلوقتي.. انا مش عالم ببواطن الأمور وبقول معلومات زي دي .. لاني لو كانت عارف حاجة اصلا مكنتش أستجري أقول .. بس والله ده استنتاج شخصي .. وزاد عندي لما موضوع العثور على آثار معرفش ايه من كم شهر في مصر ....

وأنا قريت قبل كده إن مصر كانت قايمة بصفقة أسلحة سرية مع روسيا وعرفوا لما طلبوا من الحكومة الروسية تقارير ( مش فاكر ايه ) فقلت ليه مش ممكن تكون نفس الحكاية حصلت مع السلاح النووي ..

آخر حاجة عايز اقولها ... إن السلاح النووي مبقاش لوحده الي عالصدارة دلوقتي ... جاله شريك تاني :kap[1]::kap[1]:

ياراجل هو القنابل بتاعة اسرائيل هتقتل مليون مصرى بس ده قنبلة واحدة على القاهرة ممكن تموت عشرين مليون وبعدين فى نفس الوقت الكيماوى والبيولوجى مش هيقتلوا ملايين اسرائيل كلهم ولكن اغلبهم ياما هيكون ميت او مصاب بأمراض خبيثة او مصاب باصابات طفيفة يا اما هيهاجر خالص "اغلب الاسرائيلين جبنا وهيهاجروا ( ولتجدنهم احرص الناس على حياة ) " .

ويعنى الطياره ولا الصاروخ اللى هيشيل الراس النوويه هيعدى سينا والصحراء الشرقيه والرادارات ديه كلها من غير ما حد يحس
او يشعر
او يبعتلها صاروخ يبعدها عن المسار
وعلى فكره اسرائيل خافت تستخدم النووى ف اكتوبر خوفا من وصول الاشعاعات من مصر والتأثير عليهم

عودة
أعلى