واشنطن تسلم مصر 8 مقاتلات f16 اليوم وغدا

وهذا ماتساءلت عليه
اعتقد ان البعض منها قد خصص لقوات
الدفاع الجوي المعلمة بالذيل البرتقالي
برأيي هناك طائرات اولى منها بهذه المهام
هي نفس مجموعه الذيل الفرق في الدفعات المسلمه في 2013 اخذت كامل التمويه المصري للاف16 و المقصود اللون البرتقالي

هتروح منه فين

سؤال هل يمكن تحميل الامرام السعودي او الاماراتي وقت الحرب على الرافال ؟وهل وصلة البيانات الخاصة به مفتوحة على الرافال المصرية؟
ذلك المفتوح علي الرافال

اي جديد حتي و لو متوافق مع انظمه الطائره يحتاج تعديل في سوفت وير الطائره قبل الدمج

ما رأيك أخى sukhoi_47 فى احتمال سيطرة إلكترونية (أمريكية/ اسرائيلية بمعاونة أمريكية) على أسلحة أمريكية تشغلها مصر فى حالة حرب مفترضة مع اسرائيل ؟
وانا اوجه نفس التساؤل للاخوه هنا فى هذا المنتدى الجميل ......
خاصه ان مصر لم تستخدم طائرات ال f16 فى الضربه الجويه لمقار داعش فى ليبيا ....
فهل معنى ذلك ان امريكا من الممكن ان تسيطر الكترونيا على سلاحها المصرى فى حاله نشوب
حرب مع الكيان الصهيونى ؟؟؟؟؟؟؟؟
نرجو الافاده

معلش يا جماعه انا عندي راي مختلف عن اللي اتقال لغاية دلوقتي
رايي انه مع توصيل هذه الدفعه و مع الحوار. الاستراتيجي القادم فان خطه مصر يجب ان تكون كالتالي
عدم طلب تطوير اي معده موجوده او اضافه عدد معدات موجوده لدينا من امريكا نهائي
لا انت اتجننت بقي!
بصوا بالهداوه كده انا مش هفضل طول عمري اتناقش في عدد اف 16 و لا اباتشي ولا الكلام ده
امال ايه؟!
انا رايي مصر تستغل الموقف و تحاول تحصل علي صفقه من الاداره الحاليه تكون ملزمة للاداره القادمه من معدات جديده تماما لم تدخل الجيش المصري من قبل!
ايوه طيب الصفقه دي عباره عن ايه؟
ببساطه الصفقه دي طلب لاي شيئ ممنوع عننا او تم رفضه من قبل!
انت مجنون رسمي كده!
لا مش مجنون نتكلم بالمنطق
اولا امريكا شافت اني ممكن انوع مصادر تسليحي
ثانيا شافت اني ممكن اجيب الموازي للي هي مانعاه عني من دول تانيه
ثالثا المنطقه علي صفيح ساخن اصلا و كل الدول و كل الانظمه في عرض انواع سلاح جديده
رابعا انت من تحاول الاقتراب مني و انت من يفرج عن الصفقات انا لم اقف ببابك و ابكي عليها
خامسا ماينفعش يبقي المحظور دلوقت هو المحظور من التمانينات او التسعينات

طيب انا كمصر مطلوب مني ايه؟!
بسيطه جدا انا اعمل قائمه بالمطالب بتاعتي
اقول لدوله امريكا الشقيقه و الله انا عايز 24 ثاندربولت علي 24 سترايك ايجل علي 8 تانكر علي 4 اواكس اخر اصدار مع تطوير الحالي بالاضافه الي امرام
محتاج دروع للابرامز و شويه مدافع كده علي باتريوت باك 3 مع 300 او 400 صاروخ
محتاج شويه غواصات علي كام كورفت او فرقاطه و انتوا و ذوقكوا

طبعا معظم هذه المطالب ان لم يكن كلها هتترفض و ساعتها هنزعل منهم و نجيب الحاجات دي من روسيا او فرنسا او غيرهم
من الاخر shoot for the moon يا جماعه لو اخدت نوع واحد او نوعين جدد من القايمه دي هتبقي اضافه قويه ليك
لو احنا عايزين حاجه محترمه لازم طموحنا يبقي محترم مانكتفيش بتطوير البلوك 40 الي 52 و نقول ده احنا كده جامدين قوي و لو بس حصل و وافقوا عليها احنا مش عايزين حاجه تاني!!
مش عايزه يستقل بيك و انت ذات نفسك مستقل بطموحك للدرجه دي؟!!

محدش ولا مرة فكر هما الصينين كانو بيعملو ايه في الاف 16 من زمن في مصر وكمان على ما اعتقد ان مصر اكبر منتهك لحقوق الملكية الفكرية العسكرية الامريكية
ملحوظة بس ( الصين معروفين بمستواهم في الهاكر على مستوى العالم بانهم رقم واحد ضف الى ذلك +هل تفتكر مصر عندها الاسطول دا كلو عشان السايدوندوير لما تيجى تواجه إسرائيل ؟ كبر دماغك
اى امرام عربى مش هيتنقل من بلده أساسا مع كامل الاحترام
ببساطة الاف 16 مفتوحة السورس كود والصينين الذين يزورون مصر عمال على بطال مش للفرجه ( الكلام دا حصل بالفعل ان جنرال صيني كان جالس مع جنرال امريكى بيتكلموا عن الاف 35 فسالوا انت عاوزين اف 35 قلوا بالنص تكفينا طائرة واحدة ونحن كافيلين بتصنيع الباقى فما بالك لما يبقى متاح لهم 220 اف 16 مصرية قدامهم ليه الامريكان في 2006 او 2005 انتقدوا وجود صيني مع الاف 16 في مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مستبعدش ان ممكن بتكون تشيل ميكا ردراى او حرارى مستبعدش الار 77 الروسى

ممكن تقول عليا مجنون بخبط في الحلل بس لو قولتلك من سنة ان الرافال جاية كنت ساعتها بتقولى دا مجنون دا عبيط دا مستحيل والنهاردة كيف الحال

8 تانكر علي 4 اواكس اخر اصدار مع تطوير الحالي بالاضافه الي امرام
انا مش عاوز من امريكا غير دول و كده تبقي اتعشت و اى حاجه تانيه محتاجها اجيبها من اى طرف تانى انما دول و بالذات الاواكس لا بديل يوازى ما لدي امريكا و يناسب احتياجاتنا ..

متفق مع شون مايكل MrHBK :D

مش لازم نفضل ندور حوالين نفسنا فى فلك التسعينات وبدايه الالفينات ؟؟!!
خصوصا ان سوق السلاح الان مفتوح علي مصراعيه ومصر بترمح فيه
احنا نطلب حاجات من الاخر "وبمواصفات كامله"
لو رفضوا يبقي خير وبركه ويبقي عرفنا تمامهم
ولو وافقوا يبقي تمام

معلش يا جماعه انا عندي راي مختلف عن اللي اتقال لغاية دلوقتي
رايي انه مع توصيل هذه الدفعه و مع الحوار. الاستراتيجي القادم فان خطه مصر يجب ان تكون كالتالي
عدم طلب تطوير اي معده موجوده او اضافه عدد معدات موجوده لدينا من امريكا نهائي
لا انت اتجننت بقي!
بصوا بالهداوه كده انا مش هفضل طول عمري اتناقش في عدد اف 16 و لا اباتشي ولا الكلام ده
امال ايه؟!
انا رايي مصر تستغل الموقف و تحاول تحصل علي صفقه من الاداره الحاليه تكون ملزمة للاداره القادمه من معدات جديده تماما لم تدخل الجيش المصري من قبل!
ايوه طيب الصفقه دي عباره عن ايه؟
ببساطه الصفقه دي طلب لاي شيئ ممنوع عننا او تم رفضه من قبل!
انت مجنون رسمي كده!
لا مش مجنون نتكلم بالمنطق
اولا امريكا شافت اني ممكن انوع مصادر تسليحي
ثانيا شافت اني ممكن اجيب الموازي للي هي مانعاه عني من دول تانيه
ثالثا المنطقه علي صفيح ساخن اصلا و كل الدول و كل الانظمه في عرض انواع سلاح جديده
رابعا انت من تحاول الاقتراب مني و انت من يفرج عن الصفقات انا لم اقف ببابك و ابكي عليها
خامسا ماينفعش يبقي المحظور دلوقت هو المحظور من التمانينات او التسعينات

طيب انا كمصر مطلوب مني ايه؟!
بسيطه جدا انا اعمل قائمه بالمطالب بتاعتي
اقول لدوله امريكا الشقيقه و الله انا عايز 24 ثاندربولت علي 24 سترايك ايجل علي 8 تانكر علي 4 اواكس اخر اصدار مع تطوير الحالي بالاضافه الي امرام
محتاج دروع للابرامز و شويه مدافع كده علي باتريوت باك 3 مع 300 او 400 صاروخ
محتاج شويه غواصات علي كام كورفت او فرقاطه و انتوا و ذوقكوا

طبعا معظم هذه المطالب ان لم يكن كلها هتترفض و ساعتها هنزعل منهم و نجيب الحاجات دي من روسيا او فرنسا او غيرهم
من الاخر shoot for the moon يا جماعه لو اخدت نوع واحد او نوعين جدد من القايمه دي هتبقي اضافه قويه ليك
لو احنا عايزين حاجه محترمه لازم طموحنا يبقي محترم مانكتفيش بتطوير البلوك 40 الي 52 و نقول ده احنا كده جامدين قوي و لو بس حصل و وافقوا عليها احنا مش عايزين حاجه تاني!!
مش عايزه يستقل بيك و انت ذات نفسك مستقل بطموحك للدرجه دي؟!!
والله كلامك مظبوط وبدعى ربنا انهم يرفضو طلباتنا علشان انا مش بثق فى الكيان اللى اسمه الولايات المتحده ده ولا بثق فى اى مسمار يجى منها حتى لو ببلاش

لا هذا ولا هذا يا اخي

باختصار

هذة الصورة لطائرات الاف 16 بلوك 52 التي تم استلامها اليوم + طائرات الاف 16 بلوك 52 التي تم استلامها منذ شهور
فالطائرات الملونة بالبرتقالي في الخدمة منذ شهور لذا كان هناك وقت كافي ليتم دهانها بالبرتقالي وتركيب الخزانات الكتفية لها

الطائرات الغير ملونة بالبرتقالي هي الطائرات التي وصلت اليوم فلم يوجد وقت كافي ليتم دهانهم بعد او تركيب خزانتهم الكتفية بعد

لكن جميعهم سيتم طلائهم باللون البرتقالي
فاللون البرتقالي هو شئ شكلي مميز للاف 16 المصرية ولا علاقة له بالدور الحربي في المعركة

اعتراض او دعم ارضي او قتال جوي كله نفس الشكل البرتقالي

والله يا اخي هذا الي تأكدنا منه ايامنا..
الميغ والفانتوم كان طلائهم ايضا باللون الزيتي
وذيل باللون البرتقالي....!!!
نريد فيصلا بهذا الامر كي تعم الفائدة بالمعلومة

في الحقيقة انا محبط جدا من الاف ١٦ المصرية مش بس محجوب عنها الامرام كمان ذخائر القصف الارضي الذكية غير متوفرة باعداد كافية وحتى الان عقيدة سلاح الجو المصري تعتمد على الذخائر الحره !!

في الحقيقة انا محبط جدا من الاف ١٦ المصرية مش بس محجوب عنها الامرام كمان ذخائر القصف الارضي الذكية غير متوفرة باعداد كافية وحتى الان عقيدة سلاح الجو المصري تعتمد على الذخائر الحره !!

ازاى عقيدة القوات الجويه اعتمادها على الذخائر الحره فى القصف الارضى امال الذخائر اللى جت مع الرافال دى ايه طب بالنسبه للسكالب الكروز اخباره ايه قصف حر برضوه طب اخبار قنابل الجى بى يو ايه طب الجدام اللى مصر طلبته من 2009 لقنابل المارك 84 اللى عندنا ايه
ياراجل دا السكالب لوحده ميخلكش تقول الكلام اللى انت قولته دا

ازاى عقيدة القوات الجويه اعتمادها على الذخائر الحره فى القصف الارضى امال الذخائر اللى جت مع الرافال دى ايه طب بالنسبه للسكالب الكروز اخباره ايه قصف حر برضوه طب اخبار قنابل الجى بى يو ايه طب الجدام اللى مصر طلبته من 2009 لقنابل المارك 84 اللى عندنا ايه
ياراجل دا السكالب لوحده ميخلكش تقول الكلام اللى انت قولته دا
هو يقصد الاف16 باعتبارها العمود الفقري للقوات الجويه حتي اكتمال وصول صفقات المقاتلات الاحدث

هو يقصد الاف16 باعتبارها العمود الفقري للقوات الجويه حتي اكتمال وصول صفقات المقاتلات الاحدث
بس هو قال "وحتى الان عقيدة سلاح الجو المصري تعتمد على الذخائر الحره !! "
طب ما الجى بى يو توجيه ليزر وبتخدم على الاف 16 وموضوع الجدام من 2009 لقنابل المارك اللى على الاف 16 طب سيبك من دا كله ازاى العقيده بتاعت القوات الجويه تعتمد على الذخائر الحره امال السكالب الكروز ايـــــه عصير لبن بالجوافه ههههههههههههههه هو بس اللى ضربتلى الشقلباظ فى دماغى الجمله الاخيره

بس هو قال "وحتى الان عقيدة سلاح الجو المصري تعتمد على الذخائر الحره !! "
طب ما الجى بى يو توجيه ليزر وبتخدم على الاف 16 وموضوع الجدام من 2009 لقنابل المارك اللى على الاف 16 طب سيبك من دا كله ازاى العقيده بتاعت القوات الجويه تعتمد على الذخائر الحره امال السكالب الكروز ايـــــه عصير لبن بالجوافه ههههههههههههههه هو بس اللى ضربتلى الشقلباظ فى دماغى الجمله الاخيره
عارف بس سلاح الجو المصري هو 220 اف16 + 18 ميراج2000 لحين اشعار اخر بوصول الرافال كامله مع الميج35 وطبيعي ان المستوي التسليحي للاف16 هو المعيار الرئيسي لتسليح قواتنا الجويه

عودة
أعلى