واشنطن تسلم مصر 8 مقاتلات f16 اليوم وغدا

هو نصها انضم لطيران
؟؟؟!!! الدفاع الجوي ولا ايه
مايسيبوها للقوات الجوية

هناك جزء مخصص للقتال داخل الحدود المصرية وجزء للضربات فى الخارج
سوف تكون ال f 16 جزء من طائرات القتال خارج الحدود مع الرافال وبإذن الله السوخوى 35 مستقبلا

سوف تكون ال f 16 جزء من طائرات القتال خارج الحدود مع الرافال وبإذن الله السوخوى 35 مستقبلا
الله يبشرك بالخير ياهشام باشا

ملاحظ ان الذيل مختلف من طائرة لاخرى و هذا يدل على اختلاف التوزيع او المهام

تقصد اللون البرتقالى يعنى ؟ لو تقصد كدا فاللون البرتقالى مخصص لمقاتلات الدفاع الجوى

كله بياخد البرتقالى .. الطيارات المموهة بدون البرتقالي دي اللي لسه جديدة وهتتموه في اقرب وقت

غير صحيح
اللون على الطائرات على حسب المهام المكلفة به
اللون البرتقالي سوف تكون للقتال الجوى والضربات داخل الحدود المصرية
والطائرات الغير ملونه تعمل للضرب خارج حدود الدولة

وهذا لا يمنع من استخدام ذات اللون البرتقالي خارجا أو استخدام الغير ملونه داخل حدود الدولة فوقت تتغير الأمور والخطط علي حسب الحاجة وظروف للمعارك

انا كنت لسه بقول كتافات مع مقاتلات الدفاع الجوى ازاى فافتكرت موضوع تغيير الاستراتيجيه العسكريه من دفاعيه لهجوميه ومن كلامك فهمت ان دا سرب الحمايه اللى هيطلع مع الرافال بس مش المفروض اللى يطلع سرب حمايه هى الميج 35 ونخصص الاف 16 للقصف الارضى والرافال فتح فى الدفاعات ولا الدنيا هتبقى مكس

كله بياخد البرتقالى .. الطيارات المموهة بدون البرتقالي دي اللي لسه جديدة وهتتموه في اقرب وقت

فهمني اكثر معلش
الي اعرفه انه الطائرات تبع سلاح الجوي الاساسي غير مموه
وتبع الدفاع الجوي فقط هو البرتقالي
فهل تغير هذا النظام نرجو الافادة

غير صحيح

وهذا لا يمنع من استخدام ذات اللون البرتقالي خارجا أو استخدام الغير ملونه داخل حدود الدولة فوقت تتغير الأمور والخطط علي حسب الحاجة وظروف للمعارك
هو دا الكلام لأني خدمت بها واحاطونا بتلك المعلومات سابقا
كده وضحت لأن افتكرت ان الامور اتغيرت عما كانت عليه
بالتوفيق ان شاء الله

انا كنت لسه بقول كتافات مع مقاتلات الدفاع الجوى ازاى فافتكرت موضوع تغيير الاستراتيجيه العسكريه من دفاعيه لهجوميه ومن كلامك فهمت ان دا سرب الحمايه اللى هيطلع مع الرافال بس مش المفروض اللى يطلع سرب حمايه هى الميج 35 ونخصص الاف 16 للقصف الارضى والرافال فتح فى الدفاعات ولا الدنيا هتبقى مكس

وايه المشكلة من تكليف الرافال بفتح الدفاعات ومن خلفها ال f-16 لتدعيم الضربة الأرضية والاثنين تحت حماية الميج 35

وايه المشكلة من تكليف الرافال بفتح الدفاعات ومن خلفها ال f-16 لتدعيم الضربة الأرضية والاثنين تحت حماية الميج 35

مش هنختلف نفس الكلام يعتبر ان الرافال تفتح الزياده ان هى تضرب بالمره ومعاها الاف 16 تدعيم للقصف والميج 35 حمايه
بس انا بتكلم ان الاف 16 متطلعش سرب حمايه من الاول ونستفاد منها فى افضل مهمه بتعملها وهى القصف الارضى

غير صحيح

لان كل صور الاف16 المصريه اللى شوفتها مموهه برتقالى
عدا الاخيره وهى فى امريكا واول ما وصلت

شكرا للتوضيح
يعنى جزء فى كل قاعده مخصص لحماية الاجواء والدفاع داخل حدود الدوله مع الدفاع الجوى طبعا
وجزء اخر مخصص للهجوم على اهداف خارج الدوله ضربات داعش فى ليبيا مثلا .. مضبوط كده!

طيب مستقبلا مع دخول الميج35 وزيادة اعداد الرافال ودخول السوخوى ان صحت الاخبار
تتوقع هيبقى شكل السرب ايه مختلط ولا حسب المهام مثلا سرب رافال فى مطروح واف16 و ميج فى القاهره وسوخوى فى الاسماعيليه وهكذا ..

لان كل صور الاف16 المصريه اللى شوفتها مموهه برتقالى
عدا الاخيره وهى فى امريكا واول ما وصلت

شكرا للتوضيح
يعنى جزء فى كل قاعده مخصص لحماية الاجواء والدفاع داخل حدود الدوله مع الدفاع الجوى طبعا
وجزء اخر مخصص للهجوم على اهداف خارج الدوله ضربات داعش فى ليبيا مثلا .. مضبوط كده!

طيب مستقبلا مع دخول الميج35 وزيادة اعداد الرافال ودخول السوخوى ان صحت الاخبار
تتوقع هيبقى شكل السرب ايه مختلط ولا حسب المهام مثلا سرب رافال فى مطروح واف16 و ميج فى القاهره وسوخوى فى الاسماعيليه وهكذا ..

وفيه معلومة أيضاََ عن موضوع اللون البرتقالى إنه من أجل التفريق بين الطائرات الصديقة والغير صديقة لوحدات الدفاع الجوى التى لا تمتلك أنظمة تعارف .. بالذات المدفعية المضادة للطائرات والصواريخ المحمولة على الكتف ... وإن قامت مصر مؤخراََ بتزويد أنظمة الصواريخ المحمولة على الكتف بأجهزة تعارف وطبعاََ تم إخراج أنظمة المدفعية ال م/ط المجرورة .

غير صحيح

لا هذا ولا هذا يا اخي

باختصار

هذة الصورة لطائرات الاف 16 بلوك 52 التي تم استلامها اليوم + طائرات الاف 16 بلوك 52 التي تم استلامها منذ شهور
فالطائرات الملونة بالبرتقالي في الخدمة منذ شهور لذا كان هناك وقت كافي ليتم دهانها بالبرتقالي وتركيب الخزانات الكتفية لها

الطائرات الغير ملونة بالبرتقالي هي الطائرات التي وصلت اليوم فلم يوجد وقت كافي ليتم دهانهم بعد او تركيب خزانتهم الكتفية بعد

لكن جميعهم سيتم طلائهم باللون البرتقالي
فاللون البرتقالي هو شئ شكلي مميز للاف 16 المصرية ولا علاقة له بالدور الحربي في المعركة

اعتراض او دعم ارضي او قتال جوي كله نفس الشكل البرتقالي

اف 16 تاني لا اعتقد .. يوم مانتمعظم نطلب باتش 20 - 24 بلوك 52 اضافيين ولكن الاقرب للواقع هو تطوير جزء من البلوك 40 في الخدمة بعدد 60 - 80 مقاتلة مثلا

ايه يخليني اجيب تاني واهمل اللي موجود عندي في الخدمة واسيبه من غير تطوير ؟ انا كده ضيفت عبء جديد على الدعم اللوجيستي والفني وبدون اي اضافة حقيقية او نوعية في حين انه الافضل ازود عدد الرافال او اتعاقد على مزيد من الميج 35 او حتى السو 35 .. لكن ايه الحكمة من مزيد من الاف 16 المعروفة لدى اسرائيل عن ظهر قلب وخاصة البلوك 52 اللي عبثوا فيها بما فيه الكفاية متمثلة في الصوفا يعني عارفين خفاياها بشكل غير طبيعي هم والاتراك ايضا

مصر لن تلقي بخيار الاف 15 طالما هناك دلائل واشارات على اهتمام او تفاوض على السو 35 .. الامريكان غير مضمونين ياعزيزي ولن نأتي منهم بجديد وحتى ان افرجوا عن بعض التسليح المحظور ستظل المقاتلات منقوصة في عدة جوانب تسليحية او تكنولوجية مع تكلفة تشغيل هائلة تتجاوز تكلفة تشغيل الرافال نفسها اذا فما الحاجة اذا كان لدي بديل ارخص سأحصل عليه بدون نقص ؟

الخلاصة .. تطوير الموجود من البلوك 40 والحصول على ذخائر جديدة كالسلامر او الـJSOW والنسخ الاحدث من الجدام برؤوس BLU-109 والـGBU-39 والحصول على الامرام او على اقل تقدير السايدويندر اكس وهنا يكون لدي اسطول محترم تم اعادة تجديده ومازال في عمره الكثير فالبلوك 40 التي حصلنا عليها في التسعينيات وحتى 2003 لن تخرج من الخدمة لدينا قبل 2030 - 2040 وفي هذا التوقيت سيكون قد ذظهر نسخ جديدة وناضجة من المقاتلات سواء في روسيا او الصين او ربما مشاريع مصرية مشتركة وبالتالي لا حاجة لمزيد من مقاتلات الجيل الرابع+ وانا اتجه للجيل الرابع++ وربما الجيل الخامس لاحقا

متفق معك في الذخائر بشده مجرد ذكر الجساو و السلامر :(

الرافال زيادتها امر مفروغ منه بعيدا عن الشق الامريكي فهي امل القوات الجوية حاليا

الفكرة في الوقت فتطوير البلوكات سيستهلك 5 سنوات على الاعداد الكبيرة و بحسبة اننا سنكون 2020 باف 16 مطورة اشبه بتطوير الميراج حل نصفي مؤقت باهظ لان البدن له عمر مهما طور لن يكون بمثابة الجديد فحتكون اهدار للمعونة و نفس الشي لاضافة الانظمة الحديثة حيكون في limitations لقدم اصدار الطائرة اكيد سيمنحها قوة لا غبار عليها و لكن نفس الامر بشراء الجديد على نفس الفترة و بتكلفة ازيد قليلا و لفترة تشغيل اكبر مع اخراج القديم او بيعه بالتدريج فليه لا مادام الاتنين واحد المعوق حيكون سياسي امريكي فقط .

و نفس موضوع الوقت يشكل مشكلة لاقتناء السو 35 متوفرة على 2019\2020 ... فتسريب اخبارها جيد لاجبار الامريكان على f-15 كان بها كان ، لم يكن السو 35 موجوده و من يعلم ربما الاعلي ، لكن لا ضير من المحاولة في النهاية انت تطلب انظمة محددة المواصفات بلا نقص و بلا تنازل و تكلفة التشغيل ليست العامل الرئيسي فقط في الاختيار و الرفال اكبر دليل ومجرد حشر الامريكان في خانة الرفض من وقت للآخر مكسب سياسي

ما احاول ان اقوله:
keep all the options open و افضل السبل مصلحة تتبع عوضا عن التسليم ان الامر غير ممكن بدون محاولة ، في النهاية لا احد مضمون و لكن المنظومات الامريكية افضل و بلا شك قائمة الممنوعات سيعاد ترتيبها و ان كان الطموح لابد ان يقابل الواقع بدون الاخلال بميزان التنويع او المشاريع الخاصة

و نفس موضوع الوقت يشكل مشكلة لاقتناء السو 35 متوفرة على 2019\2020

المفاوضات جعلت مصر تتسلم الرافال بدل من فرنسا من خط الانتاج وكانت الطائرات مخصصه للقوات الجويه الفرنسيه

اف 16 تاني لا اعتقد .. يوم مانتمعظم نطلب باتش 20 - 24 بلوك 52 اضافيين ولكن الاقرب للواقع هو تطوير جزء من البلوك 40 في الخدمة بعدد 60 - 80 مقاتلة مثلا

ايه يخليني اجيب تاني واهمل اللي موجود عندي في الخدمة واسيبه من غير تطوير ؟ انا كده ضيفت عبء جديد على الدعم اللوجيستي والفني وبدون اي اضافة حقيقية او نوعية في حين انه الافضل ازود عدد الرافال او اتعاقد على مزيد من الميج 35 او حتى السو 35 .. لكن ايه الحكمة من مزيد من الاف 16 المعروفة لدى اسرائيل عن ظهر قلب وخاصة البلوك 52 اللي عبثوا فيها بما فيه الكفاية متمثلة في الصوفا يعني عارفين خفاياها بشكل غير طبيعي هم والاتراك ايضا

مصر لن تلقي بخيار الاف 15 طالما هناك دلائل واشارات على اهتمام او تفاوض على السو 35 .. الامريكان غير مضمونين ياعزيزي ولن نأتي منهم بجديد وحتى ان افرجوا عن بعض التسليح المحظور ستظل المقاتلات منقوصة في عدة جوانب تسليحية او تكنولوجية مع تكلفة تشغيل هائلة تتجاوز تكلفة تشغيل الرافال نفسها اذا فما الحاجة اذا كان لدي بديل ارخص سأحصل عليه بدون نقص ؟

الخلاصة .. تطوير الموجود من البلوك 40 والحصول على ذخائر جديدة كالسلامر او الـJSOW والنسخ الاحدث من الجدام برؤوس BLU-109 والـGBU-39 والحصول على الامرام او على اقل تقدير السايدويندر اكس وهنا يكون لدي اسطول محترم تم اعادة تجديده ومازال في عمره الكثير فالبلوك 40 التي حصلنا عليها في التسعينيات وحتى 2003 لن تخرج من الخدمة لدينا قبل 2030 - 2040 وفي هذا التوقيت سيكون قد ذظهر نسخ جديدة وناضجة من المقاتلات سواء في روسيا او الصين او ربما مشاريع مصرية مشتركة وبالتالي لا حاجة لمزيد من مقاتلات الجيل الرابع+ وانا اتجه للجيل الرابع++ وربما الجيل الخامس لاحقا

ما رأيك أخى sukhoi_47 فى احتمال سيطرة إلكترونية (أمريكية/ اسرائيلية بمعاونة أمريكية) على أسلحة أمريكية تشغلها مصر فى حالة حرب مفترضة مع اسرائيل ؟

المفاوضات جعلت مصر تتسلم الرافال بدل من فرنسا من خط الانتاج وكانت الطائرات مخصصه للقوات الجويه الفرنسيه

يا ريت يتم ذلك لكن لا مؤشرات فعليه حاليا
السو عليها طلب روسي و صيني حتى تلك الفترة لذا لا يمكن البناء على امكانية تكرار سيناريو الرافال
الفعلي هو الميج حاليا

هل هناك جدوى من تحويل ال Sparrow من semi-active الى active homming radar عن طريق تغيير الباحث ؟!!!

عودة
أعلى