واشنطن تسلم مصر 8 مقاتلات f16 اليوم وغدا

عارف بس سلاح الجو المصري هو 220 اف16 + 18 ميراج2000 لحين اشعار اخر بوصول الرافال كامله مع الميج35 وطبيعي ان المستوي التسليحي للاف16 هو المعيار الرئيسي لتسليح قواتنا الجويه
اكيد طبعا بس انت بتتكلم عن الكميه كدا ودى بترجع لفرع التسليح فى القوات الجويه هما شايفين 5 صواريخ ولا 15 حسب الاحتياجات يعنى مش كل الـ 220 هيستخدموا صواريخ جو جو او جو ارض كله حسب المهمه واللى مش هيجى من امريكا يجى من مصدر تانى المهم انك تنفذ المهمه بنسبه 100 %

اكيد طبعا بس انت بتتكلم عن الكميه كدا ودى بترجع لفرع التسليح فى القوات الجويه هما شايفين 5 صواريخ ولا 15 حسب الاحتياجات يعنى مش كل الـ 220 هيستخدموا صواريخ جو جو او جو ارض كله حسب المهمه واللى مش هيجى من امريكا يجى من مصدر تانى المهم انك تنفذ المهمه بنسبه 100 %
المؤسسه العسكريه كامله ملتزمة بقرارت المؤسسه الرئاسيه او ما يعرف بالقرار السياسي. و التي كانت خاصعه بدورها للامريكان بشكل شبه كامل اعتبارا من 2000 و حتي النصف الأول من 2013 لذلك ظل الموقف المصري سلبي امام قذاره التعامل الامريكي

المؤسسه العسكريه كامله ملتزمة بقرارت المؤسسه الرئاسيه او ما يعرف بالقرار السياسي. و التي كانت خاصعه بدورها للامريكان بشكل شبه كامل اعتبارا من 2000 و حتي النصف الأول من 2013 لذلك ظل الموقف المصري سلبي امام قذاره التعامل الامريكي
بس بالتاكيد مش الموقف اللى يسمح بالتاثير على قوة قواتك المسلحه وسيناريوهات التعامل مع الظروف الطارئه يعنى مكانش فى اهمال وانا بتكلم عن موقف الجيش من الداخل مش موقف المؤسسه الرئاسيه اللى كان عليه مليون علامه استفهام وتعجب

بس بالتاكيد مش الموقف اللى يسمح بالتاثير على قوة قواتك المسلحه وسيناريوهات التعامل مع الظروف الطارئه يعنى مكانش فى اهمال وانا بتكلم عن موقف الجيش من الداخل مش موقف المؤسسه الرئاسيه اللى كان عليه مليون علامه استفهام وتعجب
المؤسسه العسكريه منضبطة و ملتزمة بالمتاح لها لكن للاسف المتاح كان اقل من المطلوب خصوصا في القوات الجويه و دائما كنا نسمع جمله المعده بالمقاتل و ليس العكس و طبعا ذلك امر غير مقبول فلا معني لطيار اكثر من ممتاز يطلب منه مواجهه الراعم او الصوفا بالميج21 فذلك قمه الظلم لهذا المقاتل و الذي نقيد يديه و نطلب منه السباحه في بحر عات

المؤسسه العسكريه منضبطة و ملتزمة بالمتاح لها لكن للاسف المتاح كان اقل من المطلوب خصوصا في القوات الجويه و دائما كنا نسمع جمله المعده بالمقاتل و ليس العكس و طبعا ذلك امر غير مقبول فلا معني لطيار اكثر من ممتاز يطلب منه مواجهه الراعم او الصوفا بالميج21 فذلك قمه الظلم لهذا المقاتل و الذي نقيد يديه و نطلب منه السباحه في بحر عات

ودا سبب سيل الصفقات الاخيره بتلك الكميات والانواع والاستلام السريع لها وهو تعويض ما فات من وقت وزى ما قال الرئيس عبد الفتاح السيسى احنا بنسابق الزمن

مبروك لمصر الشقيقه فعلا اضافه جيده ...

لكن لاتبالغون احس انكم مستلمين F35 و F22 مع احترامي الشديد
صباح الفل نحن لا نبالغ لكن طائرة F16 بلوك 52 في ايدي
نسور الجو المصريين تعادل بإذن الله F35 و F22 وتحياتي

ملحوقة ان شاءلله وسنري الروسي وهو بيتالق في سماء القاهرة الكبري احتفالا بوصوله لمصر​
لا أعتقد الشق الشرقي دائما ما يكون سرياً ويفرج عنه بعد سنوات من دخوله الخدمة فعلاياً ولو رأيته في الافتتاح إذاً فهو موجود في مصر من فترة وستتكشف كل الامور بعد العرض

ازاى عقيدة القوات الجويه اعتمادها على الذخائر الحره فى القصف الارضى امال الذخائر اللى جت مع الرافال دى ايه طب بالنسبه للسكالب الكروز اخباره ايه قصف حر برضوه طب اخبار قنابل الجى بى يو ايه طب الجدام اللى مصر طلبته من 2009 لقنابل المارك 84 اللى عندنا ايه
ياراجل دا السكالب لوحده ميخلكش تقول الكلام اللى انت قولته دا
انا بتكلم عن الاف 16 العمود الفقري للقوات المسلحة المصرية منذ الثمانينات وحتى ما لا يقل عن 15 عاما من الان الكلام كان واضح
اما عن ذخائر الجي بي يو لا تكفيك لتدخل بها حرب شامله مع دولة مثل اسرائيل اما عن صفقة الجي دام هي صفقة ملغية بضغط اسرائيلي
واتحدى ان ياتي لي احد بصورة للجي دام في مصر

انا بتكلم عن الاف 16 العمود الفقري للقوات المسلحة المصرية منذ الثمانينات وحتى ما لا يقل عن 15 عاما من الان الكلام كان واضح
اما عن ذخائر الجي بي يو لا تكفيك لتدخل بها حرب شامله مع دولة مثل اسرائيل اما عن صفقة الجي دام هي صفقة ملغية بضغط اسرائيلي
واتحدى ان ياتي لي احد بصورة للجي دام في مصر

اولا انت قلت
وحتى الان عقيدة سلاح الجو المصري تعتمد على الذخائر الحره !!

يبقى كلامك مش على الاف 16 فقط دى على العقيده كلها بتاعت القوات الجويه ان الاستخدام قاصر على ذخائر القصف الحر وليست الذكيه فانا كلمتك على الاف 16 واتكلمت عن الجى بى يو وان هى قنابل مش اسقاط حر انت قلت دى متكفيش تدخلك حرب مع اسرائيل هنا هسالك سؤال انت عرفت منين ان هى مش هتكفى اصل مش انت ولا انا اللى بنقول تكفى ولا متكفيش فى ناس متخصصه فى تسليح القوات الجويه
نقطة الجدام هل تعلم ان مصر رفعت مستوى قنابل المارك 80 للجدام الكلام دا كان من فتره كبيره كمان
ثانيا بناء على الجمله التى اقتبستها من كلامك فتكلمت على صفقة الرافال وذخائرها الذكيه وبالاخص السكالب الكروز

معلومه على الماشى
الجدام بيخدم فى مصر من قبل 2008 اخى الكريم

التعديل الأخير:

اللون البرتقالى تانى !!! :eek:
ايه حكاية اللون ده معانا ؟ :confused:

سؤال / الصفقة الاخيرة التي وقعت على ما اذكر في عام 2009م ..... هل كانت 20 او 24 مقاتلة ؟؟

كانت 24 وتم تخفيضها الى فقط بطلب من مصر
على ما اعتقد يوجد بقسم القوات الجوية ما يفيد ذلك

اولا انت قلت

يبقى كلامك مش على الاف 16 فقط دى على العقيده كلها بتاعت القوات الجويه ان الاستخدام قاصر على ذخائر القصف الحر وليست الذكيه فانا كلمتك على الاف 16 واتكلمت عن الجى بى يو وان هى قنابل مش اسقاط حر انت قلت دى متكفيش تدخلك حرب مع اسرائيل هنا هسالك سؤال انت عرفت منين ان هى مش هتكفى اصل مش انت ولا انا اللى بنقول تكفى ولا متكفيش فى ناس متخصصه فى تسليح القوات الجويه
نقطة الجدام هل تعلم ان مصر رفعت مستوى قنابل المارك 80 للجدام الكلام دا كان من فتره كبيره كمان
ثانيا بناء على الجمله التى اقتبستها من كلامك فتكلمت على صفقة الرافال وذخائرها الذكيه وبالاخص السكالب الكروز

معلومه على الماشى
انا اعني ما اقول حتى الان تعمد مصر على القنابل الحره في تنفيذ مهمات القصف الارضي , القنابل الذكية GBU موجودة واستخدمتها مصر مثلا في ضرب داعش ليبيا ولكن ليست بالكافية لتدخل بها حرب مع عدو متقدم مثل اسرائيل (تمتلك مصر حوالي 500 قنبلة gbu موجهه طبقا لعدة تقارير) واريدك ان ترجع لاخر مناورة جوية بالذخيرةالحية التي حضرها الرئيس السيسي كل مهام القصف الارضي تمت بقنابل حره فهمت الان ماذا اعني بعقيدة القوات الجوية؟ , اما عن امتلاك مصر للجي دام فلو سمحت اريد مصدر قوي ولا تاتي لي بالمصدر الذي يخص اخر صفقة للاف 16 لاني رجعت لنص الصفقة المقدمة للكونجرس ولم يذكر فيها جي دام .

بصوا يا رجالة انا عن نفسي
مش شايف اى اهمية ستضاف مع الطيارات دى
ايه فايدة انى ازود 20 طيارة بلوك 52 عندى بالاضافة اللى الموجود سواء كان بقى بلوك 40 او اى شئ اخر ؟
ما فائدة ان اشترى طائرة ولا امتلك لها اى تسليح حديث او نوعى لم يكن موجود عندى فى السابق
وخلينا نتفق على قاعدة فى الطيران بالذات وهى :
ان الطيارة عبارة عن بلاتفورم (منصة ) لايصال السلاح الى الهدف
طب ايه فايدة انى اشترى طيارة متقدمة بدون اى سلاح متقدم واستخدم عليها سلاح قديم موجود عندى واللى موجود يقدر يوصله للهدف ؟
اه تفرق معايا لو الطيارة جايه بالامرام والجى دام ............الخ
بصوا انا شايف ان مفيش اف 16 هاتدخل الخدمة تانى او بلوكات قديمة هاتتطور مادام مفيش جديد فى تسليحها
ايه الفايدة يعنى ؟
حمولة ومدى مثلا زادت من البلوك 52 عن البلوك40 ؟
وايه يعنى مش دى الحاجة اللى هاتفرق معايا ....

والله يا اخي هذا الي تأكدنا منه ايامنا..
الميغ والفانتوم كان طلائهم ايضا باللون الزيتي
وذيل باللون البرتقالي....!!!
نريد فيصلا بهذا الامر كي تعم الفائدة بالمعلومة
اللون البرتقالى يبقى اهميته عند من فكر باضافته ..
اساسا هو ليس بتموية
كان يقال من قبل ان اللون البرتقالى بسبب ان الاف 16 لا تمتلك iff ..وقلنا الاف 16 تمتلك iff مصرية الصنع غير الامريكية المعروفة
وعندما دخلت البلوك 52 بال iff الامريكي تم دهنها بهذا اللون ايضا
اذا قضينا على نقطة انه لتتعارف
فالامر يبقى سره عند القيادة الجوية
واعتقد ان اللون هذا ليس لون فقط بل نوعية دهان ايضا
لتقليل الحرارة الناتجة عن الاحتكاك بالهواء عند الاجنحة والزيل
والله اعلم

اولا انت قلت

معلومه على الماشى
الجدام
موجود فعلا فى مصر لكن باعداد محدودة جدا جدا
نريد تشكيلة قصف ارضي بالجى دام وعائلة الجى بي يو المتقدمة
هذا لو لن يعطونا الامرام
على الاقل نضمن ان الطائرات دى هايكون ليها لازمة مستقبلا

انا اعني ما اقول حتى الان تعمد مصر على القنابل الحره في تنفيذ مهمات القصف الارضي , القنابل الذكية GBU موجودة واستخدمتها مصر مثلا في ضرب داعش ليبيا ولكن ليست بالكافية لتدخل بها حرب مع عدو متقدم مثل اسرائيل (تمتلك مصر حوالي 500 قنبلة gbu موجهه طبقا لعدة تقارير) واريدك ان ترجع لاخر مناورة جوية بالذخيرةالحية التي حضرها الرئيس السيسي كل مهام القصف الارضي تمت بقنابل حره فهمت الان ماذا اعني بعقيدة القوات الجوية؟ , اما عن امتلاك مصر للجي دام فلو سمحت اريد مصدر قوي ولا تاتي لي بالمصدر الذي يخص اخر صفقة للاف 16 لاني رجعت لنص الصفقة المقدمة للكونجرس ولم يذكر فيها جي دام .
عملية ليبيا تم تنفيذها بالقنابل الحره من طراز mk باوزان مختلفة
وما شاء الله تم التنفيذ بدقة متناهية
نمتلك جى دام لكن باعداد محدودة جدا لا اتذكر العدد بالظبط
وتم ذكر الامر من قبل فى مصادر
لكن للاسف تقريبا كل المصادر اللى كنت امتلكها ضاعت بسبب خطأ حدث عندى فى اللابتوب

عودة
أعلى