المانيا تزود اسرائيل بـ 4 زوارق حربية، وتمول الصفقة أيضا

اة بس مفيش نقل تقنية الا الان
فرنسا استجابت وامريكا لينا تجربة معاها
والصين لينا تجربة ممتازة معاهم
يا ريت منخلطش اوراق
موضوع القمر فية عقود وشرط تامين وغيرة وضمان الصين لقمر احنا اللي صنعناه ممكن يخليهم يقلقوا
مش حكاية خلط اوراق انا تكلمت عن نقطة معينةوهى ان الصين مش للدرجة اللى بيحاول يصورها البعض انها فاتحاها على البحرى معانا
تراجعهم بهذا الشكل غريب جدا وانا اديت موضوع القمر ده كمثال ليس الا

يظل جرس انذار خطير

حبيبي

و مش اي دولتين في المتوسط. لو واحد فيهم لوحدها اه ماشي ممكن نسد انما نسد علي سباق تسليح مع دولتين؟! يعني حتي لو معانا فلوس مليارات برضه صعبه نعمل صفقات تكفي مع الاتنين!!

منا قصدي اننا نسد قدامهم يعني نقدر نجابههم مش ننتصر عليهم الاتنين الفكره لو حصل صراع وخسرت او كسبت فيه مش هتقدر حتي تدافع بحريا امام دوله ثالثه او حتي تحمي ابار الغاز هتضطر تقعد علي الرصيف البحري وتتفرج

لكن الفكره انك متفوق علي اسرائيل واسرائيل لما تتسابق معك علي البحريه اي نعم هتتفوق او هتعادلها لكن انا بتكلم انك تكتسحها و تقترب من الهجوم والدفاع لو حصل اي معركه لان بسباق التسليح ده و مشاكل الحدود البحريه توقع ان يحصل صراع ممكن يسبب لك خساره في قوتك البحريه فلازم وقتها يكون عندك قوه تقدر تكمل مع دوله تالته لو تدخلت او حتي تحميك منهم او تتراجع لحدودك في مظله دفاعاتك وتجمع قواك تاني مش تخسر كل شي

الموضوع فيه حاجه غلط هوا الموضوع خايفين من مصر وبيتسابقو علي التسليح ولا بيستنزفو مصر اقتصاديا بسباق تسليح مش عارف صراحه

أعتقد رأس الصاروخ له توجيه مزدوج, من الجيل الخامس على ما اذكر,

انا قرأت الموضوع بتاعه ومن ضمن تعليقات الاخ ilove_egypt @ilove_egypt ان التوجيه المزدوج مش شئ خرافي وموجود في صواريخ اخري واخره الصاروخ ده يتصدي لصواريخ مداها 300كلم وليس مداه 300كلم , بل مداه اقل بكثير , فملهاش لازمة التهويل:)
http://defense-arab.com/vb/threads/87010/

كله اللى قلته تمام وصاروخ داهيه بمعنى الكلمه
7.5 ماخ دى نتكلم فيها كتير قوى
مش بالعها خااااااااااااااااالص
ياريس دى مفيش اى حد يبلعها هههههههههههه
تخيل بقى انهم بيقولوا انه هايشتغل جو جو بسرعتة دى ومداه ده ونظام التوجية ده
كابووووووووووووووووووس

انا قرأت الموضوع بتاعه ومن ضمن تعليقات الاخ ilove_egypt @ilove_egypt ان التوجيه المزدوج مش شئ خرافي وموجود في صواريخ اخري واخره الصاروخ ده يتصدي لصواريخ مداها 300كلم وليس مداه 300كلم , بل مداه اقل بكثير , فملهاش لازمة التهويل:)
http://defense-arab.com/vb/threads/87010/
مداه حتى 200 كيلومتر
وخد فى بالك انهم بالتاكيد هايدخلوا عليه تطويرات مستقبلية حالة كحال اى سلاح

ايوه فعلا
لان توجيهه مزدوج
رادراى +حرارى وتم تصميم الرأس هكذا لتستوعب المنظومتين ولم يؤثر على الصاروخ وحركتة
بخلاف انه يستخدم ايضا نظام كهروبصرى
له رادار ايسا
قمة التكنولوجيا والسرعة له 7.5 ماخ

كمان شغالين فى نسخه جو جو
احنا واقعين وقوى كدة​

مداه حتى 200 كيلومتر
وخد فى بالك انهم بالتاكيد هايدخلوا عليه تطويرات مستقبلية حالة كحال اى سلاح

بس بالنهاية هو مش خرافي وصعب عمله كصاروخ جوجو لضخامته , ده بحجم صاروخ الباترويت تقريبا ...

بس بالنهاية هو مش خرافي وصعب عمله كصاروخ جوجو لضخامته , ده بحجم صاروخ الباترويت تقريبا ...

بالعكس انا توقع نجاح خرافي لل stunner للاسف بالظبط زاي نجاح منظومة ال suter في صمت و في الم
حطها قاعد الصاروخ اللي تشتغل عليه raython الامريكيه يبقى بلوه و كمان بمعاونة Rafael تبقى ايام سوده خصوصا لو نجح دمجه جو جو
انت متخيل صاروخ 7 ماخ جو جو بلاش 5 ماخ يا سيدي

بالعكس انا توقع نجاح خرافي لل stunner للاسف بالظبط زاي نجاح منظومة ال suter في صمت و في الم
حطها قاعد الصاروخ اللي تشتغل عليه raython الامريكيه يبقى بلوه و كمان بمعاونة Rafael تبقى ايام سوده خصوصا لو نجح دمجه جو جو
انت متخيل صاروخ 7 ماخ جو جو بلاش 5 ماخ يا سيدي

كصاروخ دفاع جوي , السرعة دي موجودة في صواريخ اخري , اعتقد الاس300 , يعني مش خيال وبرده تحدي كبير انك تتصدي للباليستي في كل الاحوال ومداه ليس 300 كلم ومفيش مصدر محدد للمدي واخره يتصدي لباليستي مداه 300 كلم , وده يدي فكرة عن قوته بالمقارنة مع الا300 اللي يقدر يصد مع باليستي مداه 2500+ , يعني فرق كبير , وحجم الصاروخ كبير ليكون علي طائرة ولو تقدر اخي الكريم تقرا الموضوع اللي انا حاطط لينكه هتعرف المعلومات دي كلها ...اعتقد لو هيعملوا منه نسخة جوجو هيكون التصميم مختلف تماما , يعني هيكون مشروع جديد اصلا ...

كصاروخ دفاع جوي , السرعة دي موجودة في صواريخ اخري , اعتقد الاس300 , يعني مش خيال وبرده تحدي كبير انك تتصدي للباليستي في كل الاحوال ومداه ليس 300 كلم ومفيش مصدر محدد للمدي واخره يتصدي لباليستي مداه 300 كلم , وده يدي فكرة عن قوته بالمقارنة مع الا300 اللي يقدر يصد مع باليستي مداه 2500+ , يعني فرق كبير , وحجم الصاروخ كبير ليكون علي طائرة ولو تقدر اخي الكريم تقرا الموضوع اللي انا حاطط لينكه هتعرف المعلومات دي كلها ...اعتقد لو هيعملوا منه نسخة جوجو هيكون التصميم مختلف تماما , يعني هيكون مشروع جديد اصلا ...

مهي الفكره عند دمجه جويا
اكيد التصميم سيختلف بالمواصفات ايضا ... لكن بحساب الامر تكتيكيا عدوك يصنع اصلا صواريخ قصيرة ممتازة بايثون و عند اضافة هكذا صاروخ بتوجيه مزدوج و سرعه عالية جدا بيصنعو محليا يبقى حوار صعب تشوش عليه و صعب رد الفعل معه
على العموم المشروع يزال يطور و المعروف فقط تناقلناه هنا
و لا مجال للمقارنه بينه و بين صواريخ ال s-300 لا في g force لا في الشحنه و لا التجربه العمليه لكن مقارنة حجم صاروخ ال stunner اصغر بكثير من صواريخ ال s300 فيحسب له وصوله ل 7 ماك

شئ آخر مواصفات الصاروخ تؤكد ان سعره سيتجاوز ال 3 مليون دولار براي لذا لن تكتفي منه اسرائيل باعداد كبيره

المانيا تفتح الباب علي مصراعيه اما فرنسا لاحتلال مواقع متقدمة في الشرق الاوسط
الالمان الاغبياء واسف علي اللفظ ولكنهم غيروا فكرتي عنهم ان عقولهم متفتحة
بالامس خسروا السعودية واليوم يخسرون مصر بشكل مباشر حتي لو سمحوا لنا بصفقة تايب جديد
ونحن في الموعد دائما وهنيئا لهم بالباتريوت
يبدو ان الميج 35 والسو المنتظرة والرافال قد اصابتهم بالجنون
اقدر ما يمرون به ابناء صهيون :D

أولا مصدر الخبر من الهآرتز :

Ya'alon made the statement at a joint press conference with German Defense Minister Ursula Von Der Leyen at the Kirya military compound in Tel Aviv. Israel received the PAC-2 batteries over the past few years as part of a surplus deal between the two countries.

ثانيا هذا الكلام صحيح ولكن منذ اكثر من 13 عاما وفي عام 2002 تحديدا حيث اعلن عن ذلك جيرهارد شرودر رئيس وزراء ألمانيا آنذاك وأكد ان " ألمانيا لديها واجب أخلاقي تاريخي لحماية اسرائيل " بل وكانت اسرائيل قد طلبت الباتريوت في 2001 ايضا قبل ات تعيد طللها مرة اخرى في نوفمر 2002 :

Germany has a "moral duty" to protect Israel and will provide Patriot anti-missile systems to help its defense against Iraq if war erupts in the Middle East, Chancellor Gerhard Schroeder said.

"The security of the state of Israel and its citizens is extraordinarily important to us," Schroeder said in an interview Tuesday with the weekly newspaper Die Zeit.

Earlier, the German Defense Ministry said it was examining an Israeli request to supply Patriot missiles. In Jerusalem, the Israeli defense ministry said it asked Germany for Patriot missiles more than a year ago and renewed the request during talks with the Germans last week.

"If Israel needs an increase in security, we will help -- and on time," Schroeder was quoted as saying. "This is our historic and moral duty."

في عام 1991 حصلت اسرائيل على منظومات باتريوت من المانيا ضمن صفقة سلاح ضخمة بقيمة 700 مليون دولار تضمنت ايضا غواصتين ( أول غواصتين دولفين وتم تمويلهم بالكامل من المانيا وتم تسليمهم عام 1998 ) ومركبات كشف الاسلحة الكيميائية ومساعدات طبية مكثّفة :

Breaking a longstanding official policy against shipping weapons to areas of tension, the German government Wednesday announced a $700-million military support package for Israel that includes Patriot missiles and two submarines.

Chemical weapons detection vehicles and extensive medical supplies are also included in the agreement, according to the government announcement.

تحياتي ..

مهي الفكره عند دمجه جويا
اكيد التصميم سيختلف بالمواصفات ايضا ... لكن بحساب الامر تكتيكيا عدوك يصنع اصلا صواريخ قصيرة ممتازة بايثون و عند اضافة هكذا صاروخ بتوجيه مزدوج و سرعه عالية جدا بيصنعو محليا يبقى حوار صعب تشوش عليه و صعب رد الفعل معه
على العموم المشروع يزال يطور و المعروف فقط تناقلناه هنا
و لا مجال للمقارنه بينه و بين صواريخ ال s-300 لا في g force لا في الشحنه و لا التجربه العمليه لكن مقارنة حجم صاروخ ال stunner اصغر بكثير من صواريخ ال s300 فيحسب له وصوله ل 7 ماك

الله اعلم اذا كانوا صادقين اصلا في موضوع ال7 ماخ , ومعروف ان الصهاينة كدابين وبيهلوا من الاسلحة اللي معاهم , وتاني حاجة , انت قولت بنفسك ان التصميم والمواصفات هيبقوا مختلفين في صاروخ الجو جو , يعني محرك جديد وكل شئ يعني صاروخ تاني ملهوش علاقة بالاولاني اصلا , وروسيا تصنع الاس 400 وال300 الجباريين بسرعاتهم الخيالية وكذلك امريكا تصنع صواريخ دفاع جوي بسرعات عالية , فهل نجحوا في تصنيع صاروخ جوجو بالسرعات دي , وحتي لو الصاروخ بهذه السرعات , ايه الطيارة اصلا اللي بتعرف تفلت من صاروخ لو اطبق عليها الا بالتشويش , عزيزي المرحلة القادمة مرحلة الحرب الالكترونية والصواريخ ,والطيران هيبقي تأثيره فقط بعد تأمين الاجواء عن طريق الكروز والباليستي لازالة اي تهديدات للطيران , وهيبقي موجه ضد القوات البرية زي في عاصفة الحزم ,والاستثناء يبقي لو قدرت تخترع فكرة تدمر الصاروخ المعادي قبل اصابته لطيارتك وده يبقي الكلام اختلف أن لم يكن كثيرا لأطلاق العدو اكثر من صاروخ في حالة الاطباق اصلا , في النهاية المشوار صعب وطويل بسبب الفساد والفشل اللي احنا غرقانين فيه من زمان وصحينا دلوقتي علي كابوس ...وشكرا .

المانيا اكبر داعم لاسرائيل في اوروبا وكل ده عشان عينها مكسورة بسبب الدعاية الاسرائلية بتاعت محارق اليهود
والكلام اللي ضاحكين بيه علي العالم الغربي
اليهود اوسخ واكتر شعب صايع و خبيث في الدنيا

المانيا اكبر داعم لاسرائيل في اوروبا وكل ده عشان عينها مكسورة بسبب الدعاية الاسرائلية بتاعت محارق اليهود
والكلام اللي ضاحكين بيه علي العالم الغربي
اليهود اوسخ واكتر شعب صايع و خبيث في الدنيا

لا مش ده السبب , الالمان ليس لهم ضمير لهذه الدرجة , المسألة ان المانيا محتلة اصلا من امريكا , فهي تابع ذليل للولايات المتحدة :)

انا اتوقع ان اسرائيل هي من تقف خلف تعطيل صفقه دبابات الليوبارد للسعوديه

انا اتوقع ان اسرائيل هي من تقف خلف تعطيل صفقه دبابات الليوبارد للسعوديه

اسرائيل هي العدو الاساسي للعرب واشغال العرب بتدخلات الترك والفرس بالدفع من الامريكان , مجرد decoy , للفت الانظار عن اسرائيل واعطائها الوقت لتكون اقوي واقوي ويكون تدمير الجيوش العربية كما في سوريا وليبيا بدون تدخل مباشر منها ..

عودة
أعلى