المانيا تزود اسرائيل بـ 4 زوارق حربية، وتمول الصفقة أيضا

سلحفاه ايه بس ياريس
مصر كانت فى الثلاثين السنة اللى فاتوا ما اتحركش تسليحيا
واما خلال 3 سنين
ندخلونتعاقد على 4 امبسادور +(4+2) جاويند +(1+1 بنسبة كبيرة )فريم +4 تايب 209
ازاى بقى سلحفاه ؟
ده بخلاف ان فيه تفاوضات مع روسيا حاليا وهناك شق بحرى يشمل التفاوضات
سلحفاه ازاى ؟
وده كله كان وسط فتره امريكا وبعض الدول الاوروبية كانت بتحاول تحجمك تسليحيا

المشكله مش اسرائيل بس عندك كمان تركيا وصراع المتوسط

يعني لازم لك بحريه تسد قدام الاتنين او لو حصل صراع يكون عندك امكانيه تحمي مصالحك بموضوع ابار الغاز بالمتوسط مش لو حصل صراع تستنزف قوتك وتلاقي قوه تالته واكله الجو

وزي منا شايف من كلام الاعضاء ان فيه قطع هتخرج من الخدمه وسلاح الغواصات عندك قديم اي نعم مصر اقوي بحريا من اسرائيل لكن بسباق التسليح اللي هيحصل هل هتكون اقوي ايضا ؟ ولا متساويين احنا لازم نكون اقوي بحريا

و الله انا رايي نفكس خالص و كفاية كدة اللي اشتريناه من اوروبا و نصرفلنا 2 مليار دولار نجيب بيهم 6-7 غواصات روسي

و بتوع البحرية يقفلوا بقهم شوية :D
الصين مش روسيا
مع نقل تقنية
هتضمن الكيف والكم

هنتاكل يا كبير يا من تركيا يا من اسرائيل المشكله ان الاتنين سياستهم التسليحيه مختلفه و انا عشان اأمن نفسي لازم اتسلح باللي يصد الاتنين يعني تقريبا لازم اصرف الضعف!!
ده هم و الله

وده اللي اقصده من موضوع السلحفاه

احنا لازم نتسلح باللي يصد تركيا و اسرائيل مع بعض

المشكله مش اسرائيل بس عندك كمان تركيا وصراع المتوسط

يعني لازم لك بحريه تسد قدام الاتنين او لو حصل صراع يكون عندك امكانيه تحمي مصالحك بموضوع ابار الغاز بالمتوسط مش لو حصل صراع تستنزف قوتك وتلاقي قوه تالته واكله الجو

وزي منا شايف من كلام الاعضاء ان فيه قطع هتخرج من الخدمه وسلاح الغواصات عندك قديم اي نعم مصر اقوي بحريا من اسرائيل لكن بسباق التسليح اللي هيحصل هل هتكون اقوي ايضا ؟ ولا متساويين احنا لازم نكون اقوي بحريا
ماشي يا باشا الكلام ده لاخلاف عليه
والتسليح حاليا يتم على قدم وساق
وهناط طفره تسليحية فى كل الافرع حدثت خلال عام ومن قبل هذا العام تم عقد الامبسادور و2 تايب
والتطوير مستمر حتى الان
ما تم خلال هذة الفتره فى الجوية البحرية والدفاع الجوى وبعض افرع الجوية يسير بسرعة ومستمر باذن الله

الصين مش روسيا
مع نقل تقنية
هتضمن الكيف والكم
انا مش عارف ليه يارجالة فاكرين ان الصين هاتدينا اى حاجة نطلبها منهم
مش لازم عشان هما الصين يبقى هايستجيبوا لكل حاجة
وعندكمثلا خير مثال اخلالهم بالاتفاق لتصنيع لاقمار الصناعية ورفضهم صناعتة فى مصر
الروس اضمنهم حاليا عن الصين لما شهدناه من تجاوب كبير فى التعاملات الاقتصادية والعسكرية
وربنا يوفق باذن الله

وده اللي اقصده من موضوع السلحفاه

احنا لازم نتسلح باللي يصد تركيا و اسرائيل مع بعض
طب ايه؟ كده ضهرنا للحيط يعني؟!
مهو المانيا لو اتشقلبنا مش هدينا ربع اللي بتديه لاسرائيل, و فرنسا لو هتدينا حاجاتها غاليه و تقطم الوسط. امريكا مش هتدينا حاجه تعدل ميزان القوي.
ننزل نحارب بفلايك يعني؟!!

ايه الاخبار المنيله اللي ورا بعض دي؟
بعدين هنلاحق علي مين و لا مين!!
البحريه محتاجه يجي 20 قطعه سوبر عشان تسد الفجوه! محتاجين اسطول كامل جديد يكون هو رأس الحربه!
لا و ايه كان يقولك " تمتاز مصر بموقعها الجغرافي المتميز" ياخي $% اهو الموقع ده هو سبب نفخنا دلوقت سباق تسليح في وقت عايزين سباق في الزراعه و التعليم

رأيي و الله اعلم ننسي اوروبا و امريكا مؤقتا و نتجه الي اسيا لشراء قطع اكثر بأمكانيات مقاربه بثمن ارخص و ربنا يستر

الاخ sukhoi_47 اثبت ان الصفقتن بين اسرائيل و المانيا واحد فقط تعديل في المواصفات
فتزال الامور كما هي حتى الأن نحمده و نشكره

مهو المانيا لو اتشقلبنا مش هدينا ربع اللي بتديه لاسرائيل, و فرنسا لو هتدينا حاجاتها غاليه و تقطم الوسط. امريكا مش هتدينا حاجه تعدل ميزان القوي.

انت فصلتني ضحك

والله بالوضع الاقتصادي و صراع التسليح السريع ده مش عارف ايه الحل هل بزياده عدد القطع من الصين مثلا ولا ادخال اسلحه قويه ومتقدمه من روسيا و فرنسا ولا ايه الميزانيه العسكريه صعب الجيش بالوضع اللي بيحصل ده يقدر يلاحق عليها اي نعم عنده احطياتي بس هيكفي ده كله ؟

انت عاوز تسد الفجوه بسلاح الجو

و تفضل متفوق بالبحر و تزود قوتك علشان تجابه دولتين بالمتوسط وحمايه حدودك البحريه

ذكرت صحيفة "هاآرتس" أن وزير الدفاع موشيه الاسرائيلي يعلون صرح بأن ألمانيا نقلت الى إسرائيل 4 بطاريات صواريخ باتريوت كجزء من المساعدات الأمنية الجارية التي تقدمها لها. وجاءت أقوال يعلون خلال مؤتمر صحفي عقده مع نظيره الألماني أورسولا فون دير-لاين الذي يزور اسرائيل، وقد تم التوقيع في مقر وزارة الدفاع بتل أبيب.

والمقصود هنا 4 بطاريات من طراز (pac-2) تم نقلها إلى إسرائيل خلال السنوات الأخيرة في إطار اتفاق بين البلدين. والبطاريات هي جزء من فوائض الجيش الألماني الذي قرر تقليص قواته.

وتطرق يعلون في المؤتمر الصحفي إلى منظومة العلاقات الأمنية بين البلدين، وقال حول التعاون بينهما إنه "يتجسد في منح سلاح الجو الاسرائيلي بطاريات باتريوت وشراء غواصات لسلاح البحرية الإسرائيلي ما يتيح لنا تأسيس سلاح بحرية ذكي وشديد القوة يمكنه العمل لمسافات طويلة ".

ويذكر أن هذه ليست المرة الأولى التي تلقت فيها إسرائيل منظومة باتريوت من ألمانيا. فخلال حرب الخليج الثانية توصلت إسرائيل وألمانيا إلى اتفاق تم في إطاره إعارة إسرائيل بطاريتين باتريوت تابعتين للجيش الألماني دون مقابل مالي. وكذلك الأمر فيما يخص بطاريات باتريوت الأربعة.

وفي وقت سابق من اليوم وقعت وزارة الدفاع عقداً للحصول على 4 سفن من ألمانيا لصالح سلاح البحرية الذي سوف يستخدمها لتأمين منصات التنقيب عن الغاز الطبيعي في البحر، وستحصل إسرائيل على منحة من الحكومة الألمانية بقيمة 115 مليون يورو لتمويل هذه الصفقة، كما ستلتزم الترسانة البحرية الألمانية بأن تشترى في المقابل من اسرائيل ما قيمته 700 مليون شيكل. وتقدر القيمة الإجمالية لهذه الصفقة بمبلغ 430 مليون يورو.

4 بطاريات باتريوت من داخل مخزون الجيش الالمانى
دا الالمان ولاد الفاصوليا فاتحنها للصهاينه ع البحرى
انا من زمان وانا قايل ان الصهاينه ماسكين عليهم زله يكونش فيلم المحرقه والهجايس دى ومعاداة الساميه والهنتريش اللى بالاجنحه

عاجبك كده يابن الو***
كان لازم ايدك تاكلك وتشغل الفرن !!!
الله يجحمك مطرح ما رحت

الاخ sukhoi_47 اثبت ان الصفقتن بين اسرائيل و المانيا واحد فقط تعديل في المواصفات
فتزال الامور كما هي حتى الأن نحمده و نشكره
يظل جرس انذار خطير
انت فصلتني ضحك
حبيبي
والله بالوضع الاقتصادي و صراع التسليح السريع ده مش عارف ايه الحل هل بزياده عدد القطع من الصين مثلا ولا ادخال اسلحه قويه ومتقدمه من روسيا و فرنسا ولا ايه الميزانيه العسكريه صعب الجيش بالوضع اللي بيحصل ده يقدر يلاحق عليها اي نعم عنده احطياتي بس هيكفي ده كله ؟

انت عاوز تسد الفجوه بسلاح الجو

و تفضل متفوق بالبحر و تزود قوتك علشان تجابه دولتين بالمتوسط وحمايه حدودك البحريه

و مش اي دولتين في المتوسط. لو واحد فيهم لوحدها اه ماشي ممكن نسد انما نسد علي سباق تسليح مع دولتين؟! يعني حتي لو معانا فلوس مليارات برضه صعبه نعمل صفقات تكفي مع الاتنين!!

بيجيبو باتريوت ليه
امال فين الارو والباراك والقبه الحديديه والسبايدر :D

الألمان بيتغابوا ..... حلو عشان يحصلوا اسيادهم الأمريكان ويخرجوا من المنطقه بلا رجعه

انا راي نصرف نظر عن المسترال او اي LHD و نركز في قطع السطح و الغواصات و لو لزم الامر مفيش مانع نفكر في قطعه LPD

اتفق معاك تماما فى ترتيب الاولويات اللى انت قلته بس اختلف فى نقطه الاستغناء عن فكره LHD
رايى نستنى 3 سنين اقتصادنا يتعافى بس شويه والايرادات تزيد ونخصص جزء زياده لميزانيه الدفاع ونتعاقد على LHD وفى الوقت الحاضر نزود قطع السطح بجانب الاتجاه للكيلو بعد ال4 تايب اللى اتعاقدنا عليهم

اسرائيل بتعرف تلعب ازاي.
نفسي نبقي لاعيبة زيهم مع ان في مؤشرات اننا بنلعب دلوقتي وهجوم كمان.
بس ع العموم الماتش لسه في اوله;).
من يضحك اخيرا يضحك كثيرا.

يظل جرس انذار خطير

وش و خطوتهم حتزيد لو عملنا حوار الميسترال مع اني معترض عليه جدا دلوقتي .. خصوصا في ظل انتهاجهم اسلوبنا في حرب اكتوبر بقطع سريعه صاروخيه متطورة ب 30% من تمنها .. سفن سطح متعددة مهام هي الاولوية بعدها نفكر في اي شئ آخر
املنا في الصفقة البحريه الروسية هي دي اللي حتجيب من الآخر بلا ردار بلا استر
لما ياخنوت و كلوب ب 300 كلم يكونو موجهين لاي حد ... الكل حيفكر 30 مره قبل ما يشترو حاجه اساسا

عودة
أعلى