فى اعقاب امتلاك مصر لـ"ميسترال" إسرائيل طلبت لأول مرة من واشنطن امتلاك حاملة طائرات

محدش يا جماعة نخور ورا اسرائيل لقى اهتمام بالسنتشري او البوسايدن .. الله يكرمكو

كلامك صحيح
الغواصات اسرائيل راحت لالمانيا لان الامريكان لا يصنعون حسب معرفتي المتاوضعه غواصات دفع عادي و لو انا غلط يا ريت حضرتك او احد الاخوة يصحح
بجانب ما فرقتشي كتير المانيا من امريكا بياخدوا سعر خاص مع الدولتين

مش موضوع انهم بياخذوا سعر خاص

لهم حد في قدرات الردع مايعطونهمم اكثر منه

ونوعية الغواصات الامريكية العاملة في الخدمة كلها تتجاوز هذا الحد

محدش يا جماعة نخور ورا اسرائيل لقى اهتمام بالسنتشري او البوسايدن .. الله يكرمكو
اهدى شوية مش ناقصة خلينا نزبط اللى عندنا لاننا كاواكس واستطلاع فى التراوة اصبر لعل الفرنسين يصحو من النوم بقى ويشوفلنا حاجة جديدة

خبر لا يدخل العقل، خصوصا بان صحيفة اليوم السابع تهذي وتضخم في بعض مواضيعها لكسب القراء

وان فعلا تم ذلك فستكون حاملة الطائرات الإسرائيلية لقمة سهلة للقوات المصرية العظيمة وضحايا الجنود الإسرائيليين ستكون بالآلاف من اول ايام الحرب، فمصر تطل على الحدود البحرية الإسرائيلية والعكس غير صحيح.

تشترى حاملة طائرات ليه الطائرات الإسرائيلية تستطيع الوصول لاى مكان فى مصر زى مالطائرات المصريه تستطيع الوصول لاى مكان فى إسرائيل
اللى انا عاوز ققوله ان اسرائيل ليست في حاجه لحاملة طائرات ولو فعلتها يبقى الضفادع البشريه المصرية عارفه شغلها كويس

إذا كانت الحاملة الإسرائيلية هدف للقوات المصرية
فكذلك الحاملتين المصرية من أول أهداف القوات الإسرائيلية

إذا كانت الحاملة الإسرائيلية هدف للقوات المصرية
فكذلك الحاملتين المصرية من أول أهداف القوات الإسرائيلية

الكراسوخا طول مانت شغال في نطاق عمله هاتبقى في امان اصلا لانه بيمنع عدوك من انه يشوش عليك او بمعنى تاني بيحد من قدرته على التشويش عليك وده كويس جدا كقدرة دفاعية او لتغطية طيران صديق ذات قدرة حماية الكترونية ضعيفة مقارنة بقدرة الخصم يعني طلع ميج 21 وخليها تواجه اي حاجة طايرة في الجو مهما كانت طالما انت مغطيها بالكراسوخا... وطبعا هو بيشوش على الاهداف بشكل انتقائي يعني لا يتداخل ولا يشوش على اي انظمة اخرى صديقة
افرض صادف ان ترددات مقاتلاتك عملت على نفس الترددات الي تبثها الكارسوخا !

اعتقد انها هتكون اعلى بكتير من النسخة السعودية
اذا كان النسخة الاسرائيلية الحالية ند للنسخة السعودية فمابالك بالنسخة الجديدة
كمان بيقولك اعداد اضافية من الاف 35

عموما انا عندي قناعة لو قلتها ممكن متعجبش ناس كتير
انا مقتنع ان التطور العسكري المصري الاخير ملوش علاقة باسرائيل او محاربتها
محاربة اسرائيل اكبر من قدرات اسرائيل نفسها
انت يوم ما تحارب اسرائيل لازم قدراتك تكون اكبر من اسرائيل + امريكا + الناتو كله
لان كل دول مش هيسمحوا بان اسرائيل تخسر حرب
هي الراعم ند حقيقي ل F-15S .. لكن ال SA صعبة ! ال F-15SA دمج فيها امور كثيرة لم تكن موجودة في كل طرازات السترايك ايجل.. يكفيك ان TEWS استبدل بالكامل !

سيبك انت الكبير كبير بردو :p

الكبير الله سبحانه
بالنسبه للقطعه هذي معرضه للتدمير
صاروخين سلامر

او صاروخين هاربون

اي قطعه مهما كانت معرضه للتدمير
معدا سلاح الى الان لم يخترعو سلاح مضاد لها

لكنها تتدمر في حالتي فقط 1- خلل فني 2 خطاء بشري

الكراسوخا طول مانت شغال في نطاق عمله هاتبقى في امان اصلا لانه بيمنع عدوك من انه يشوش عليك او بمعنى تاني بيحد من قدرته على التشويش عليك وده كويس جدا كقدرة دفاعية او لتغطية طيران صديق ذات قدرة حماية الكترونية ضعيفة مقارنة بقدرة الخصم يعني طلع ميج 21 وخليها تواجه اي حاجة طايرة في الجو مهما كانت طالما انت مغطيها بالكراسوخا... وطبعا هو بيشوش على الاهداف بشكل انتقائي يعني لا يتداخل ولا يشوش على اي انظمة اخرى صديقة

عزيزي اضنها صيغه مبالغة أو فعلاً يمكن مواجهة الاف 22 ب Messerschmitt Bf 110 طالما تغطيها بركات الكراسوخا :D

تشترى حاملة طائرات ليه الطائرات الإسرائيلية تستطيع الوصول لاى مكان فى مصر زى مالطائرات المصريه تستطيع الوصول لاى مكان فى إسرائيل
اللى انا عاوز ققوله ان اسرائيل ليست في حاجه لحاملة طائرات ولو فعلتها يبقى الضفادع البشريه المصرية عارفه شغلها كويس

اسرائيل تفكر في عدو اقوى من مصر ويبعد عن مصر
ربما باكستان ربما الله اعلم لكن اسرائيل تتسلح ل عدو اكبر من مصر
حاملة طائرات ! وعدوها يبعد عنها 500 كم !!
الا اذا كانت تفكر في عدو اكبر منها
او انها احتياط اذا تدمرت قواعدها الجويه في اراضيها
تستخدم الحامله لانها قاعده متحركه تحمل 60-90 طائره حربيه

فلذلك إن كانت مكلفة لإسرائيل فهي دبل وتريبل لمصر
ياحاج ثقة لومكلفة ومش هانقدر عليها مش كنا فكرنا فيها اصلا
بس الحمدلله الموضوع ده مفروغ منه الحاملتين مهمين لامن مصر ومطلوبين في وقتنا جدا وهذا قرار استراتيجي من القيادة المصرية لوجود متغيرات كثيرة في الخطر المحيط بنا لم يعد في حدودنا الطبيعية بل امتد الي اماكن ابعد
فياريت يجماعة نفرق وبلاش نخش في مقارنات لا هاتحصل ولا توصل
اسرائيل لو بتفكر في حاملة طائرات اكيد بتفكر في حاملة مروحيات امريكاني لمجرد خلق توازن في القوي مع البحرية المصرية اللي تطور نفسها جدا هذه الايام
يعني الموضوع بسيط وصراع احنا دخلناهم فيه واعباء مالية جديدة عليهم
لان من المعروف انهم بيركزوا في صفقاتهم علي القوات الجوية اكثر شي​

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى