وفد عسكري باكستاني رفيع المستوي يصل مطار القاهرة للقاء قيادات الجيش المصري .

لم يحتقر احد باكستان ولا الصين
ولعلمك نحن نصنع طائرة التدريب العسكري k 8e وهيا طائرة محترمة وحديثة وغيرها
خليك في اطار الموضوع
ولسنا اقل منهم كما تقول​
مدام انتم تصنعون طائرة تدريب ليش ما تصنعون طائرة قتاليه هجوميه لو جيل ثالث

ممكن تجاوبني

باكستان لا تملك طائرات الا جا إف17
وهو بعد الرافال و الروسي و البلوك 52 اف 16 هنجيب جا إف17
هو احنا بنطلع لقدام ولا بنرجع لوره
بابور كروز باكستاني مداه تقريبا 700 كم اكيد باكستان عايز مدي اكبر لان الهند مساحتها مساحة قارة
علي العموم بالتوفيق
طيب ولو جبت لحضرتك مصدر من 2014 يؤكد على ان مصر استبدلت طائراتها من الميج 21 والاف 7 بالـ JF-17

الطائره خامه لينه طريه ممتازه
كانت محتاجه قمَّاش بس علشان يظبط تسليحها
وإحنا القمَّاش وهنظبط تسليحها ومش عايزنها غير انها تحل محل الميج 21 وتؤدى دورها ويزيد​

مدام انتم تصنعون طائرة تدريب ليش ما تصنعون طائرة قتاليه هجوميه لو جيل ثالث

ممكن تجاوبني
كل شي باأوانه باذن الله
والحمدلله احنا صنعنا طائرة
وبدانا الطريق​

طيب احتمال مناورات جوية مشتركة

#سؤال كيف هو مستوى الطيارين الباكستانين؟

مستواهم ممتاز و قد ذكر ذلك طيارين مصريين ممن إشتركوا في حرب أكتوبر 73 و مما ذكروه أن الطيران بسرعه متدنية جدا علمهم أياها الباكستانين

طيب ولو جبت لحضرتك مصدر من 2014 يؤكد على ان مصر استبدلت طائراتها من الميج 21 والاف 7 بالـ JF-17

وإحنا القمَّاش وهنظبط تسليحها ومش عايزنها غير انها تحل محل الميج 21 وتؤدى دورها ويزيد​

استاذي الفاضل تحب احيبلك مصادر قالت ان مصر تمتلك الميج 29 من سنين ؟ .. ياسيدي الفاضل مافيش طائرات بتستخبى ابدا وده كلام عار تماما عن الصحة .. طيارات ايه دي اللي جيبناها ومخبيينها ؟ ليه يعني تكونش رابتور وانا معرفش ؟!!

ياسيدي الفاضل في امور مش محتاجة تفكير وبتتفهم وبتتحلل بالبديهة والعقل ولا تحتمل التأويل او التنظير او النقاش من الاساس !

مصر لم تتعاقد على مسمار واحد من الثاندر وكانت هناك مناقشات ومفاوضات ولكن لم تنتهي بتوقيع نهائيا وابدا لأن الطائرة اساسا مستواها واداءها لا يرتقي حتى لإف 16 بلوك 52 !! .. ياسيدي الفاضل عايز تعرف اخرها شوف وظيفتها في القوات الجوية الباكستانية هتلاقي الاتي :

- أسراب الثاندر مخصصة للضرب الارضي

- اسراب الميراج 3 / 5 روز مخصصة للقصف واختراق العمق والاخماد والهجوم البحري

- اسراب الجا 7 مخصصة للاعتراض والاشتباك الجوي

- اسراب الفالكون تعمل كمتعددة مهام

مستواهم ممتاز و قد ذكر ذلك طيارين مصريين ممن إشتركوا في حرب أكتوبر 73 و مما ذكروه أن الطيران بسرعه متدنية جدا علمهم أياها الباكستانين
حاليا مش عارف اشك يكونوا علي مستوي عالي اووي
الاف 16 اللي تخصهم امريكا كانت واضعة شروط علي طيرانها
وكل طيرانهم خفيف
والغريب اكتر قاموا بالتعاقد علي اف 16 مستعملة من اخواتنا في الاردن

يا راااااااااااااااجل يعنى ما نقدرشى مثلا نخبى SU-30 لو جبناها من سنين مثلا ...
لا طبعا ولا تقدر تخبي جناحها
لو تقدر تخبيها عن العامة مش هاتقدر تخبيها عن العدو طبعا
اذا ما الفائدة من نظرية خبينى ؟

حاليا مش عارف اشك يكونوا علي مستوي عالي اووي
الاف 16 اللي تخصهم امريكا كانت واضعة شروط علي طيرانها
وكل طيرانهم خفيف
والغريب اكتر قاموا بالتعاقد علي اف 16 مستعملة من اخواتنا في الاردن​

لا أعلم حقيقة مستواهم الحالي و لكن أباهم و معلميهم كانوا ممتازين و أفترض في الأبناء ذلك أيضا... بخصوص الأمريكان فقد ضربوا بهم عرض الحائط بالتفجيرات النووية التجريبية الباكستانية

مفيش ثاندر فى مصر اطلاقا
الطيارة دى مش سلاح استراتيجي عشان اخبيه
والطيارة مش خامة طريةولا حاجة قدراتها محدودة حتى لوطورتها تصميمها قديم انبوبي
الطائرة لباكستان كبداية تصنيع شئ محترم
لكن للاسف لا ترقي لطموحاتنا

الزيارة
مجرد تعاون عسكرى عادى تدريبات وتبادل خبرات وخلافة
مش لازم الزيارة تكون لشراء او تصنيع شئ ما
بخلاف لو هانجيب الثاندر لاقدر الله هاتكون عن طريق الصين مش باكستان

ممكن تدريب مشترك مناورات بحرية لا اكثر ولا اقل لا j17اعوذب الله مستحيل حتي اجبها كا تدريب ده احنا جيبين الميج35 وزعلانين وهنضيف عليها غربي وفي الاخر اعتراضية فقط

استاذي الفاضل تحب احيبلك مصادر قالت ان مصر تمتلك الميج 29 من سنين ؟ .. ياسيدي الفاضل مافيش طائرات بتستخبى ابدا وده كلام عار تماما عن الصحة .. طيارات ايه دي اللي جيبناها ومخبيينها ؟ ليه يعني تكونش رابتور وانا معرفش ؟!!

ياسيدي الفاضل في امور مش محتاجة تفكير وبتتفهم وبتتحلل بالبديهة والعقل ولا تحتمل التأويل او التنظير او النقاش من الاساس !

مصر لم تتعاقد على مسمار واحد من الثاندر وكانت هناك مناقشات ومفاوضات ولكن لم تنتهي بتوقيع نهائيا وابدا لأن الطائرة اساسا مستواها واداءها لا يرتقي حتى لإف 16 بلوك 52 !! .. ياسيدي الفاضل عايز تعرف اخرها شوف وظيفتها في القوات الجوية الباكستانية هتلاقي الاتي :

- أسراب الثاندر مخصصة للضرب الارضي

- اسراب الميراج 3 / 5 روز مخصصة للقصف واختراق العمق والاخماد والهجوم البحري

- اسراب الجا 7 مخصصة للاعتراض والاشتباك الجوي

- اسراب الفالكون تعمل كمتعددة مهام

يا استاذى الفاضل انا ما قصدتش أننا مخبيانها يعنى ما بنشغلهاش لا ...
موجوده والعالم كله عارف انها موجوده بس احنا الى ما نعرفش ...
وهوه ده القصد من التعتيم ...
الميج 29 ظهرت على الصفحه الرسميه لوزارة الدفاع المصريه ورغم كده الناس انكرت وجودها ...

مصدر من 2014 بيتكلم عن ان مصر هتستبدل الاف- 7 بالـ JF-17 من خلال رخصة تجميع فى مصر

The Chinese J-7 are to be replaced with modern JF-17 to be built under license in Egypt.

التقرير ده فيه معلومات كتير عن التطويرات الى حصلت للميج 21 والإف 7 فى با كستان فى مطلع الألفينات​

كم اتمناه

يا استاذى الفاضل انا ما قصدتش أننا مخبيانها يعنى ما بنشغلهاش لا ...
موجوده والعالم كله عارف انها موجوده بس احنا الى ما نعرفش ...
وهوه ده القصد من التعتيم ...
الميج 29 ظهرت على الصفحه الرسميه لوزارة الدفاع المصريه ورغم كده الناس انكرت وجودها ...

مصدر من 2014 بيتكلم عن ان مصر هتستبدل الاف- 7 بالـ JF-17 من خلال رخصة تجميع فى مصر

The Chinese J-7 are to be replaced with modern JF-17 to be built under license in Egypt.

التقرير ده فيه معلومات كتير عن التطويرات الى حصلت للميج 21 والإف 7 فى با كستان فى مطلع الألفينات​

ياااااا استاذي الفاضل يعني ايه مانعرفش يعني !! مابتظهرش ليه في حفلة تخريج ولا مناورة او تدريب ؟!! فين الاخبار الرسمية ؟ فين التعاقدات ؟ اذا كان الرافال عملنا عليها ضجة اد كده والكاموف كل اخبارها طلعت وظهرت مع تلميحات قائد القوات الجوية وشبه تليح منه للميج 35 لأنها لسة وقتها ماجاش للاعلان بشكل مُوسع .. والمصدر بتاعك بكل بساطة بيقول to be replaced يعني حاجة مستقبلية لم تحدث فعليا وتحتمل الصواب أو الخطأ

هانيجي عالثاندر اللي هي مستواها واداءها لا يتجاوز الياك 130 والإل 15 وتقولي مانعرفش !!! حضرتك انا شخصيا اعرف عدد كبير من طياري الاف 16 والاباتشي والجازيل والمي 17 بخلاف المهندسين العسكريين ومافيش حد منهم نهائيا سمع حرف واحد عن اي تعاقدات على الجي اف 17 وكله أكد انه مجرد كلام ومفاوضات لم تنتهي بالتوقيع ولو حتى حصل بيبقى في توقيت للإعلان ومافيش حاجة تستخبى لكن ماحصلش اساسا .. الكا 52 والميج 35 تم توقيعهم من اول السنة الحالية ولكن توقيتات الاعلان هي اللي كانت متأخرة مش اكتر وفي النهاية ظهرت الاخبار وعرفنا .. والثاندر سبحان الله هي اللي مش هانعرف عنها حاجة !!!

الله يكرمك سيبك من المواضيع دي وماخفي كان اعظم ومش اعظم

ياااااا استاذي الفاضل يعني ايه مانعرفش يعني !! مابتظهرش ليه في حفلة تخريج ولا مناورة او تدريب ؟!! فين الاخبار الرسمية ؟ فين التعاقدات ؟ اذا كان الرافال عملنا عليها ضجة اد كده والكاموف كل اخبارها طلعت وظهرت مع تلميحات قائد القوات الجوية وشبه تليح منه للميج 35 لأنها لسة وقتها ماجاش للاعلان بشكل مُوسع .. والمصدر بتاعك بكل بساطة بيقول to be replaced يعني حاجة مستقبلية لم تحدث فعليا وتحتمل الصواب أو الخطأ

هانيجي عالثاندر اللي هي مستواها واداءها لا يتجاوز الياك 130 والإل 15 وتقولي مانعرفش !!! حضرتك انا شخصيا اعرف عدد كبير من طياري الاف 16 والاباتشي والجازيل والمي 17 بخلاف المهندسين العسكريين ومافيش حد منهم نهائيا سمع حرف واحد عن اي تعاقدات على الجي اف 17 وكله أكد انه مجرد كلام ومفاوضات لم تنتهي بالتوقيع ولو حتى حصل بيبقى في توقيت للإعلان ومافيش حاجة تستخبى لكن ماحصلش اساسا .. الكا 52 والميج 35 تم توقيعهم من اول السنة الحالية ولكن توقيتات الاعلان هي اللي كانت متأخرة مش اكتر وفي النهاية ظهرت الاخبار وعرفنا .. والثاندر سبحان الله هي اللي مش هانعرف عنها حاجة !!!

الله يكرمك سيبك من المواضيع دي وماخفي كان اعظم ومش اعظم
انا مش عارف ليه كل ماتيجي سيرة باكستان في مصر نربطها بالثاندر

عودة
أعلى