وفد عسكري باكستاني رفيع المستوي يصل مطار القاهرة للقاء قيادات الجيش المصري .

Abobarean

عضو مميز
التفاعل
18,714 0 0
وفد عسكري باكستاني يصل مطار القاهرة للقاء قادة الجيش المصري .

وصل عسكري باكستاني يضم رئيس الأركان الجوية الطيار سهيل أمان وبعض القيادات إلى مطار الدولى، اليوم الأحد، في زيارة تستغرق عدة أيام.

ولفت مصدر أمني بمطار الدولي إلى إنهاء إجراءات وصول العسكري الباكستاني في الصالة الحكومية بالمطار، ومن المقرر أن يلتقي عددًا من القيادات في .

%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%A9.jpg

عسكري باكستاني يضم رئيس الأركان الجوية الطيار سهيل أمان وبعض القيادات العسكرية
الموضوع عايز دراسة عن طبيعة الزيارة وخصوصا وفد يضم كبار قادة سلاح الجو الباكستاني

الكروز و بس
غير كده بنهزر​

زيارة وفد من القوات الجوية الباكستانية على رأسهم رئيس أركان القوات الجوية الباكستانية يعني طائرات حربية تصنيع مشترك أو يمكن مناورات مشتركة

صواريخ كروز يا ريت بصراحة

ا
الله أعلم

يمكن
تصنيع مشترك
جا إف 17 ثاندر

ممكن لو في حالة واحدة بس , لو هصنع كل حاجة فيها واهمها الصواريخ جوجو او جو ارض خصوصا الكروز والقنابل و طبعا بقية الحشو من رادار والكترونيات , غير كده بلح

ا
الله أعلم

يمكن
تصنيع مشترك
جا إف 17 ثاندر

أنا شخصيا ما زال يراودنى إحساس أن مصر فعلا بتمتلك JF-17 وعندى مصادر تؤكد ان مصر فعلا تمتلكها ...

لكن خبرائنا فى المنتدى أثبتولى فعلا انها لا تساوى شيئ بجوار الياك 130 أو مثيلتها الصينيه من حيث حمولة التسليح ...

أنا شفتلها فيديوهات كتير سواء للبلوك الأول او البلوك الثانى ، فى النسختين دول أكتر فايده ممكن تقدمها لينا انها تحل محل الميج21 والإف 7 الصينيه ، رغم إن JF-17 حديثه نوعا ما مقارنة بالاف -7 والميج 21 الا ان تسليحها ضعيف جدا ...

فيه أخبار متداوله ان السعوديه دخلت بكل ثقلها فى انتاج بلوك جديد من JF-17 له خصائص شبحيه وإنتاجها وتجميعها على ارض السعوديه بمساعده با كستانيه ...

يا ترى الزياره بخصوص كده
ولا علشان عاصفة الحزم والتنسيق بين الدول !!!
الله أعلم

ممكن لو في حالة واحدة بس , لو هصنع كل حاجة فيها واهمها الصواريخ جوجو او جو ارض خصوصا الكروز والقنابل و طبعا بقية الحشو من رادار والكترونيات , غير كده بلح

لو في تصنيع طائرات معهم إذا تأكد أن مصر ستصنع نسخة محترمة جدا

خصوصا أن الإهتمام بتلك الطائرة من فترة ليست قليلة

أعتقد مصر تحتاج لطائرة مثل جا إف17 لإستبدال ميج21 وفانتوم 4 وجا 7 والبلوكات الأولى من إف 16 وميراج 5

يا ابو برين تصنيع مشترك ايه بس في ده لا اتمني لامشترك و لا منفرد

أنا أتمنى تصنيع أي طائرة حربية في مصر
لأنه هيكون بداية نقلة تقنية كبيرة في مصر ليس على الصعيد العسكري فحسب بل المدنية على حد سواء

أتمنى اشتراك القطاعات المدنية والجامعات المصرية في أبحاث صناعة مقاتلة مصرية

زيارة وفد من القوات الجوية الباكستانية على رأسهم رئيس أركان القوات الجوية الباكستانية يعني طائرات حربية تصنيع مشترك أو يمكن مناورات مشتركة

صواريخ كروز يا ريت بصراحة
باكستان لا تملك طائرات الا جا إف17
وهو بعد الرافال و الروسي و البلوك 52 اف 16 هنجيب جا إف17
هو احنا بنطلع لقدام ولا بنرجع لوره
بابور كروز باكستاني مداه تقريبا 700 كم اكيد باكستان عايز مدي اكبر لان الهند مساحتها مساحة قارة
علي العموم بالتوفيق

مع احترامي للشعب الباكستاني
دوله فاشله ولا يعتمد عليها مطلقا
الهند تاريخا في التعاون مع مصر عسكريا واقتصاديا افضل بكثير
يكفي ان الهند والصين وكوريا دعمة مصر بقوه بعد هزيمة 67 وقدمة قطع غيار ودعم بلا مقابل بعد قطع العلاقات مع السوفيت صراجه تاريخها مشرف مع حلفاءها
مصر قدمة لباكستان عسكريا اكثر مما اخذت ولم ياخذ العرب الا الارهابين والغوغاء والحشيش طبعا:eek:
اي تصنيع مع باكستان يفضل يكون مع الصين مباشرتا(
والله اعلم

انا استغرب من بعض الاعضاء يستحقر الصناعات الصينيه او الباكستانيه

(لن نشتري الا بنقل تقنيه)

يا عمي ما فيه دوله عربيه تصنع طائره
اتمنى احترام الصناعات مهما كانت فاشله
لأننا اقل منهم في الصناعه للاسف

طيب احتمال مناورات جوية مشتركة

#سؤال كيف هو مستوى الطيارين الباكستانين؟

انا استغرب من بعض الاعضاء يستحقر الصناعات الصينيه او الباكستانيه

(لن نشتري الا بنقل تقنيه)

يا عمي ما فيه دوله عربيه تصنع طائره
اتمنى احترام الصناعات مهما كانت فاشله
لأننا اقل منهم في الصناعه للاسف
لم يحتقر احد باكستان ولا الصين
ولعلمك نحن نصنع طائرة k8E وهيا طائرة محترمة وحديثة وغيرها
خليك في اطار الموضوع
ولسنا اقل منهم كما تقول​

تدريب مشترك علي الارجح
لا اكثر ولا اقل
وحتي لو فية تصنيع للجي اف ١٧