شاهد بالفيديو... "كراسوخا-4" تقيد المقاتلات الأمريكية

لسان حال طيارين اﻷواكس

يا سنه سوخه يا سنه سوخه ...... سوريا فيها نظام كاراسوخا
يادي الحيرة يادي الدوخه ......يادي البلوه المنفوخه

بس علشان خاطري يا ديميتري

افتكر
الحلوه خوخه جات بعد دوخه
اول مرة نكتشف مواهبك يا دكتور مارسال فى الشعر :D.. هل فعلا تم التعاقد على الكراسوخا ؟؟ ولو تم فى اعتقادك ماهو العدد الكافى لدولة زى مصر وتحدياتها امام اسرائيل وامريكا.

اول مرة نكتشف مواهبك يا دكتور مارسال فى الشعر :D.. هل فعلا تم التعاقد على الكراسوخا ؟؟ ولو تم فى اعتقادك ماهو العدد الكافى لدولة زى مصر وتحدياتها امام اسرائيل وامريكا.
لسه بدري بس مابحبش نفخ الروس في منتجاتهم اصلا يعني كفاية الكاليبر اللي وقع

لسه بدري بس مابحبش نفخ الروس في منتجاتهم اصلا يعني كفاية الكاليبر اللي وقع

4 يا مؤمن مرة واحدة ..... بس دا شئ كويس عشان لو حد حب يجيب حاجة برة ال MTCR منهم .... يقولوه مش شغال يا فندم :D بدل ما يبينو نفسهم بتوع التزام باتفاقيات لاني مش حاسسها راكبه عليهم في دي

ا
4 يا مؤمن مرة واحدة ..... بس دا شئ كويس عشان لو حد حب يجيب حاجة برة ال MTCR منهم .... يقولوه مش شغال يا فندم :D بدل ما يبينو نفسهم بتوع التزام باتفاقيات لاني مش حاسسها راكبه عليهم في دي
ل
ال MTCR امرها سهل

لسان حال طيارين اﻷواكس

يا سنه سوخه يا سنه سوخه ...... سوريا فيها نظام كاراسوخا
يادي الحيرة يادي الدوخه ......يادي البلوه المنفوخه

بس علشان خاطري يا ديميتري

افتكر
الحلوه خوخه جات بعد دوخه

و كم من طائرات ولاد المنفوخه ..... تحيرت في السماء بسبب الكاراسوخا

و كم من طائرات ولاد المنفوخه ..... تحيرت في السماء بسبب الكاراسوخا
اذا شغلته من زرا ال ON .... سقطت اﻷواكس بالطن

واذا جعلته STAND BY .......طيار الاواكس WILL DIE

طويل الموجه قوي التشويش ....... السرب يطلع يتبقى منه مفيش

مع احترامي للكاراسوخا و بثه العملاق على 300 كلم .. اصلا انا من نقلت من فورين بوليسي اعتراف امريكي صريح بمواجهة الامريكان و اوروبا بالذات مشاكل مع تخصص ال EW الروسي و بالتحديد ذكرو الكاراسوخا 4 .. عاملالهم مشاكل كتير
لكن بود واحد NGJ and networking attack على الجراولر و bye bye الكاراسوخا من 1 الى 10 ... طاقة بث البود الواحد ستصل ل 155 كيلو وات ... بود مش منظومة

مع احترامي للكاراسوخا و بثه العملاق على 300 كلم .. اصلا انا من نقلت من فورين بوليسي اعتراف امريكي صريح بمواجهة الامريكان و اوروبا بالذات مشاكل مع تخصص ال EW الروسي و بالتحديد ذكرو الكاراسوخا 4 .. عاملالهم مشاكل كتير
لكن بود واحد NGJ and networking attack على الجراولر و bye bye الكاراسوخا من 1 الى 10 ... طاقة بث البود الواحد ستصل ل 155 كيلو وات ... بود مش منظومة

راعي حضرتك ان فيه ناس هنا مبتعرفش تتكلم انجليزي طبعا انا مش منهم و نات عارف كده كويس لكن انا بتكلم علي الناس التانيه

يعني ايه NGJ

راعي حضرتك ان فيه ناس هنا مبتعرفش تتكلم انجليزي طبعا انا مش منهم و نات عارف كده كويس لكن انا بتكلم علي الناس التانيه

يعني ايه NGJ

مش قصدي والله خالص ، اعتذر
Next Generation Jamming
الجيل المستقبلي للتشويش بالنسبة للبحرية و الجوية الامريكية
سلمت المناقصات لعدة شركات و طبعا عمك رايثون واخدها سداح مداح مع ان نورثوب و شركة تانية قدمو حلول روعة برده
باختصار و حستعمل كلمات العضو القيصر الروماني عشان هو من شرحها لي و هو من اكثر الاعضاء دفاعا عن السلاح الروسي

المعلومات عنه موجودة في النات ,,,لكن ساعطيك تلميحة التشويش المعتمد حاليا من طرف الانظمة كسبيكترا والبودات الروسية والامريكية الحالية,,,,,اصبح سخيف في نظر الامريكان بكل معنى الكلمة خاصة ضد انظمة الدفاع الجوي الشبكية والمدمجة ذات التقنيات العالية,,,لانه لاتوجد عمليا اي مقاتلة قادرة على حمل نظام تشويش قادر على اعاقة وتشويش على جميع ترددات الانظمة المختلفة في شبكة واحدة لا من حيث قوة البث ولا من حيث سرعة معالجة الكم الهائل من البيانات الملتقطة وتحليلها واعادة ارسالها ولا من حيث الطاقة الكافية لادراة نظام يقوم بجيمع هذه العمليات بالكفاءة والسرعة المطلوبة ,,,,لذا فان قدرات التشويش الامريكية المستقبلية jamming capabilities of the future {{مثل نظام NGJ }} كلها ستعتمد على مفهوم الهجوم الشكبي او مايعرف ب electronic attacks بمعنى اخترق شبكة دفاع الجوي وعطلها مباشرتا ,,,,,لا تشويش على الترددات ولاهم يحزنون,,وهذا ما ستتميز به اف 35 والنسخة المطورة من الجراولر

اكثر شيء متاسف عليه هو اس 300_400 والتور والبوك وخلافهم من ردارت الانذار وانظمة اتصال ووو ,,,شكلهم جميل جدا وهم في شبكة واحدة,,,الحل هو هجوم سيبراني ضد هجوم سيبراني :D

نفسي نرجع نشارك في قصف داعش في سوريا لو يومين فقط

نجرب التعامل بوجود المنظومات الروسية وقدرات التشويش

خصوصاً انه بيكون تدريب عملي من غير مواجهة :)

المرعوب من الاف 35 وتوابعها اولا اسرائيل مش هتدخل حرب ضدك فى الوقت الحالى
لو دخلت الاف 35 احب اطمنك ان القيادة عندنا مش هبله ولا عبيطة يعنى اس 400 فى الطريق واحتمالية كبيرة على السو 50

بعض الأعضاء مع احترامي لشخصهم الكريم

عليهم ردود مضحكة

اجل الكرسوخا تخلي الأواكس تأمر القوات التابعة لها بضرب المنشآت الخاصة بها

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

وفي رواية أخرى ايضاً ان الكرسوخا تخلي طائرة ER-3As SIGINT تشوش على نفسها وعلى مراكز القيادة المرتبطة بها وتهاجم الطائرات الصديقة إلكترونياً وتؤدي إلا تساقطها وفقدان اشارات الموقع

استغفر الله العظيم بس

"نتائج قرائة سبوتنك على شكل جرعات يومية"

ماهي امكانيه اكتشافها واستهدافها

ما وسائل الحمايه الخاصه بها

كم مدى المنظومه وكم مدى الاواكس

مش قصدي والله خالص ، اعتذر
Next Generation Jamming
الجيل المستقبلي للتشويش بالنسبة للبحرية و الجوية الامريكية
سلمت المناقصات لعدة شركات و طبعا عمك رايثون واخدها سداح مداح مع ان نورثوب و شركة تانية قدمو حلول روعة برده
باختصار و حستعمل كلمات العضو القيصر الروماني عشان هو من شرحها لي و هو من اكثر الاعضاء دفاعا عن السلاح الروسي

ALQ-99 يكفي :cool:

او اصلاً ليش اشغل الرادارات ؟ الانظمة السلبية الان .. والانظمة مثل spectra - DASS - DEWS تقوم بالواجب الان .. من كشف للرادارات و حيازة الاهداف الارضية وقريباً الاعتماد عليها جزئياً بصواريخ الجو-جو ..

عودة
أعلى