المليز....درع سيناء

ليه هنقول سهل يا عزت بك بس الله يرضيك
المطار مش هيقف يحارب لوحده لو فعلا في حرب في سلسله مطارات في سيناء هتدخل تحارب معاه غير انه في زمن اقل من عده ساعات هيكون المطار ده فعليا محشور بين الجيشين الثاني و الثالث و مع كل ما يحملوه من دفاع جوي
علي فكره اكيد هتحصل خسائر في المطار ده شيئ بديهي يعني كروز يقع علي ممر او صاروخ ينزل علي مبني ده شيئ عادي و متوقع
انما اخراج القاعده كلها من الخدمه او تدميره ده شيئ فوق الصعب. ليس مستحيل و ليس سهل كما تقول
على حسب لو فى حرب مفاجئة ممكن لو حرب معروفة طويلة الامد صعب على حسب شكل الحرب وطريقة الهجوم ومن يبدأ مصر ولا اسرائيل

طيارى الاباتشى فى مطار الميلز :D
فاشخى جرذان الفواحش ;)

في هذه الصوره امر اثار فضولي
بالاضافه الي اشكال الرادارات الموجوده هناك شكل غريب في المنتصف لا افهمه
حاولت التقريب عليه فوجدت هذا

دلوقت بقيت مش فاهم الشكل و تأكدت من خفه دم جيشنا اللي بيصر انه يكتب رسائل علي الرمل للاقمار الصناعيه :D:D:D

مشاهدة المرفق 40784

دلوقت بقيت مش فاهم الشكل و تأكدت من خفه دم جيشنا اللي بيصر انه يكتب رسائل علي الرمل للاقمار الصناعيه :D:D:D

ايش مكتوب خيو على الرمل:cool:

مشاهدة المرفق 40784

أفصح..................أبن؟...................أظهر

ياريت توضيح

يالهوي يا كبير الدور الذي ممكن ان يلعبه المطار؟ قول الدور الذي لا يمكن ان يلعبه المطار\القاعده
يا عزيزي انصار الاستسلام في 73 يتحججون انك لا تضع قوات كافيه في سيناء
و قلنا لهم مرارا لماذا اضع جيوش في العراء طالما ان تمركزي في بعض الاماكن المختاره بعنايه تسمح لي بالدفاع عن كل سيناء دون اعداد مهوله!

شوف يا عزيزي من ناحيه الموقع الجغرافي اذا قسمنا سيناء الي ثلاثه اجزاء طوليه تجد المطار يقع في اقصي نقطه في الثلث الاول
مجرد وضعك اسراب اباتشي و كاموف كما تفضلت حضرتك بالقول يجعل اي اختراق من مدرعات لسيناء هو تقريبا عمليه انتحاريه فالهيل سيصطادهم في الصحراء مع وجود المقاتلات
ده مجرد سبب واحد من الاسباب

اخي الغالي انا نزلت سينا فى ايام حكم مرسي عايز كرسي ماشي ؟ لفيتها طول وعرض لاني كنت تايه ههههههههه والبنزين خلص مرتين مني قضيت فيها يوم من الفجر لبعد العشا
همرات ودبابات وهيلكوبتر وكان ماشي جمب مني عشان يشوف مين الى سايق العربية ويحدد هويته والحمد لله شاورتله سابنى وطار:D:D
وربنا كنت بتشاهد كان مستنى بس يضغط الزرار ويفجر العربية كنت هزعل جدا ع البلاي ستيشن الى فى الشنطة :D:D
المقصود ان سينا مرتع للجيش خلص الكلام

اخي الغالي انا نزلت سينا فى ايام حكم مرسي عايز كرسي ماشي ؟ لفيتها طول وعرض لاني كنت تايه ههههههههه والبنزين خلص مرتين مني قضيت فيها يوم من الفجر لبعد العشا
همرات ودبابات وهيلكوبتر وكان ماشي جمب مني عشان يشوف مين الى سايق العربية ويحدد هويته والحمد لله شاورتله سابنى وطار:D:D
وربنا كنت بتشاهد كان مستنى بس يضغط الزرار ويفجر العربية كنت هزعل جدا ع البلاي ستيشن الى فى الشنطة :D:D
المقصود ان سينا مرتع للجيش خلص الكلام

يا عزيزي سيناء كامله تحت السياده المصريه
الغرض فقط هو الرد علي من يقول ان الجيش لا وجود له
فعليا انا ليه ارمي جيشين في وسط الصحراء من غير خدمات و و و و الاهم مكشوفين للسماء تماما
انا سايبهم علي جنب و متمركز في اماكن دفاعيه باعداد جيده جدا و وقت الجد سنجد عساكر ظهرت من تحت الارض
علي فكره الموقع هذا تحوطه فتحات انفاق و المعني متروك لخيال حضراتكم

مشاهدة المرفق 40784

اه بالمناسبه المنطقه هذه تبعد عن المطار عده كيلو مترات لدرجه انني شككت اني احضرت الصوره من موقع مختلف
تبدو كمركز قياده و لكن لماذا هذا الشكل و فتحتي الانفاق في المدخل
شكل عجيب

بالنسبه للمبني؟ شكله غريب جدا يا ريت حد يقولنا هو ايه ده و مكتوب تحته كلام كده في كلمه مصر
ممكن مبنى القياده وبالنسبه للجمله فهى
ايمان
عزم
مصر

:D:D:D:D:D
مش عارف بس هاودى الصحه دى فين يا رب :p

مش بقولك استاذ يا وديع ;)
موضوع رائع كعادتك يا صديقى
الناس اياهم الى بتتكلم عنهم لو ودتهم المطار يشوفوه بعينهم مش هيصدقوا وهيكدبوا عينهم
يا عزيزى دول مرضى نفسيين .. مرضى بكره مصر ولا يستحقوا الاهتمام حتى

نرجع للمهم زى ما انت قلت سيناء تعج بالمطارات خصوصا فى الجنوب لكن يبقى المليز موقعه متميز جدا وهو الاهم من وجهه نظرى
ومع التطوير وتحويله لمطار مدنى عسكرى هيبقى حاجه محترمه جدا جدااااا

وان شاء الله بعد تطهير المثلث الحدودى من الجرذان والقضاء على انفاقهم
مطار العريش برده يقدر يعمل نقله كبيره لشمال سيناء

مش بقولك استاذ يا وديع ;)
موضوع رائع كعادتك يا صديقى
الناس اياهم الى بتتكلم عنهم لو ودتهم المطار يشوفوه بعينهم مش هيصدقوا وهيكدبوا عينهم
يا عزيزى دول مرضى نفسيين .. مرضى بكره مصر ولا يستحقوا الاهتمام حتى

نرجع للمهم زى ما انت قلت سيناء تعج بالمطارات خصوصا فى الجنوب لكن يبقى المليز موقعه متميز جدا وهو الاهم من وجهه نظرى
ومع التطوير وتحويله لمطار مدنى عسكرى هيبقى حاجه محترمه جدا جدااااا

وان شاء الله بعد تطهير المثلث الحدودى من الجرذان والقضاء على انفاقهم
مطار العريش برده يقدر يعمل نقله كبيره لشمال سيناء

حبيبي انت اللي استاذ
شكرا يا صديقي
فعلا المرض النفسي انتشر جدا و لا حل له الا جلسات الكهرباء لكن للاسف لن نضيع استقرار الكهرباء الحالي و انها مابقتش تقطع في اننا نديهم جلسات كهربا ده غير ان فاتوره الكهربا هتولع زياده مش ناقصين

مطارات الجنوب بالاغلب للاغراض السياحيه
مثلا المعلومات عن مطاري الطور و سانت كاترين انهم سعه 200 راكب في الساعه و هذه سعه ضيقه جدا لكن عند استخدامهم في وقت الحرب كقواعد هيل ام مقاتلات سيكون لهم حجم لكن يعيبهم قله الدفاع عنهم خصوصا كما اسلفت انهم مطارات للسياحه بالمقام الاول
لكن وقت الجد من يدري

باذن الله تطهير المثلث هذا اولويه حاليا و ان شاء الله مطار العريش و الميناء سيكون لهم شأن كبير جدا سواء عسكريا او غيره

هذا المطار ومن موقعه هو رأس حربة في سيناء،
لا مرور في سيناء الا عبره،
ومن تصميم المباني وتوزيعها والبوابات النفقية،
يظهر لي أن المطار تم تصميمه ﻹحتمال غارات جوية قاسية،
أيضا يبدو لي أن حجم التمويه فيه عالي جدا،
ياجماعة ركزوا في الرمال بين المباني وحوالين المدارج،
على رأي إخواننا السودانيين:
علي الطلاق ليس كلها رمل،
بل يظهر أن هناك مدارج مغطاه بدهانات لخداع القراءات الجوية،
وأيضا يبدو أن هناك أنفاق داخلية وربما مرتبطة بمواقع قريبة من المطار،
الله أعلم حكايتك أيه بالضبط يامليز!!!!

هذا المطار ومن موقعه هو رأس حربة في سيناء،
لا مرور في سيناء الا عبره،
ومن تصميم المباني وتوزيعها والبوابات النفقية،
يظهر لي أن المطار تم تصميمه ﻹحتمال غارات جوية قاسية،
أيضا يبدو لي أن حجم التمويه فيه عالي جدا،
ياجماعة ركزوا في الرمال بين المباني وحوالين المدارج،
على رأي إخواننا السودانيين:
علي الطلاق ليس كلها رمل،
بل يظهر أن هناك مدارج مغطاه بدهانات لخداع القراءات الجوية،
وأيضا يبدو أن هناك أنفاق داخلية وربما مرتبطة بمواقع قريبة من المطار،
الله أعلم حكايتك أيه بالضبط يامليز!!!!

دائما ملاحظاتك عمليه و في محلها يا استاذي بالفعل المنطقه هناك غريبه جدا يعني تجد طرق تنتهي فجأه الي لا شيئ و تجد طرق ظهرت فجأه كانها صاعده من تحت الارض
تظهر اشكال مغطاه بالرمال كانها شبكه مواسير او انفاق تحت الارض
غير انه في مصاطب الدبابات في كثير منهم تجد ما يشبه فتحات انفاق في المصاطب و امثله كثيره
يبدو ان الرمال تخفي الكثير الكثير فعلا

علي الطلاق هذا مدرج احتياط..^_^
ماحددته بالأحمر هو مدرج،
ماحددته بالأزرق هو الفرع الرابط بين المدرجين

مشاهدة المرفق 40784

خلى بالك انه لتاريخ المطار الكبير والحروب الكتير اللى مرت عليه بالتأكيد تدمر كثيرا وتم تطويره اكتر من مره
ربما مدرجات وممرات قديمه تغطيها الرمال
المبنى نفسه بالمناسبه شكله مميز ومحصن بدرجه كبيره

مطارات الجنوب بالاغلب للاغراض السياحيه
مثلا المعلومات عن مطاري الطور و سانت كاترين انهم سعه 200 راكب في الساعه و هذه سعه ضيقه جدا لكن عند استخدامهم في وقت الحرب كقواعد هيل ام مقاتلات سيكون لهم حجم لكن يعيبهم قله الدفاع عنهم خصوصا كما اسلفت انهم مطارات للسياحه بالمقام الاول
لكن وقت الجد من يدري

لا تنسى مطار شرم الشيخ الجارى تطويره الان .. مدنى/عسكرى والاكبر سعه فى سيناء "18 مليون راكب سنويا بعد التطوير"

عودة
أعلى