المليز....درع سيناء

طيب أولاً سينا غريبه شويه ، يعني مش كل حاجه تشوفها تكون حقيقيه ......... ثانياً سينا عمرها ما كانت محظوره على أي تشكيلات للجيش ، أحنا بنعمل كل ألي عاوزينه في الوقت ألي عاوزينه ، وده من 16 سنه من أيام ما كنت هناك ........... ثالثاً مطار المليز ليس هو خط الدفاع الأول عن سينا بل هو الثالث ، ولغاية كده كفايه الباقي (سكمن بكمن) زي ما قال أخويا
MrHBK .... الباقي على الخاص أحسن
يعني حضرتك تفتكر لو فيه واحد مخابرات اجنبية عايز يعرف منك المعلومات ده هيمنعه ان حضرتك بتقولها لزميل في المنتدي علي الخاص

الخاص و العام بالنسبة للمخابرات واحد
:D

شيء رهيب!!

اي معلومات عن ما الذي يتم العمل عليه حاليا بالمطار؟

وما مدى قرائتكم لموضوع تمكين المطار للخدمات المدنية؟ اتوقع ليكون ورقة ضغط من مصر على إسرائيل في حال قررت الاخيرة القيام بضربة خاطفة على المطار والله اعلم.
الموضوع شيق.

في الحقيقه الاستخدام المزدوج للمطار لم يردع اسرائيل من قبل
اعتقد المنطقه هناك مرسوم لها ان تكون قلب سيناء معني مطار مدني و حولها المكان فقط قريتين هما الجفجافه و الحسنية يدل هلي انه هناك خطه تعمير شامله للمكان
عموما ما يجذب. النظر من الناحيه العسكريه في موضوع الشق المدني ان المطار ستدخله معدات بناء و رصف و حفر و غيرهم الكثير علي حجه انها للتطوير المدني في حين يمكنهم تطوير او حتي اعاده رسم المنطقه العسكرية بالكامل كما قلنا تحت حجه الاستخدام المزدوج و الله اعلم

يا كبير الله يكرمك لا خاص و لا عام
لو في معلومات بمصادر ننزل بيها مواضيع علي طول
معلومات شخصيه و لا كأننا نعرف حاجه ;);)

يا محسن بيه ...بالله عليك تشوف الراجل الطيب ده عاوز ايه ؟ ‎:)

التعديل الأخير:
الصور موضحه ٢ فصيله رادار و طبعا مش معروف نوعها .. قد تكون الروسيه البي ١٨ و ylc الصينيه و واضح في الصور فصيله مدفعيه مضاده للطائرات .. معرفش ١٤.٥ ولا ٢٣.٥ بوصه في الحالتين هما ضد الطيران المروحي و المنخفض .. وواضح ان في دشمه مش عليها كوره و دي بيكون فيها فصيله المولدات rb و طبعا .. الغرفه .. اللي هي اهم حاجه في منشأه الدفاع الجوي تحت الارض و الجوجل ايرث ميتعرفش علي مكانها
اعتقد ان لازم يكون في كتيبه صواريخ طويله او متوسطه المدي لحمايه المطار ... و اعتقد ان الاسراب اللي هتعمل في المطار هتكون ميراج ٢٠٠٠ او ميج ٣٥

الموضوع جامد جدا
والمطار ضخم جدا
انا كنت فكرة صغير
ومحدود الامكانيات
بس ياريت كنت تعمله مطار الميلز العسكري
اما الناس التانية بتوع الاستسلام صدقني لو عملت الف موضوع مش هيجي بفايدة

الموضوع جامد جدا
والمطار ضخم جدا
انا كنت فكرة صغير
ومحدود الامكانيات
بس ياريت كنت تعمله مطار الميلز العسكري
اما الناس التانية بتوع الاستسلام صدقني لو عملت الف موضوع مش هيجي بفايدة

يا كبير مين بس قال ان الموضوع عشانهم
الموضوع عشانا احنا نستفيد و نعرف معلومات اكتر
اما الجماعه اياها اهو ننرفزهم شويه مفيش مشكله

بالنسبه للمطار صدقني انا فوجئت حتي مش حجم المطار نفسه حجم الملحقات مهول و موزع جغرافيا علي مسافه شاسعه

اولا تحياتي لحضرتك موضوع مميز من عضو مميز جدا اولا المطار ده نقطه او قطعه في صوره كبيره ده مش المطار الوحيد وقلنا مليون مره الاتفاقية الامنية غير ملزمه للطرفين وفي اي وقت يحق لاحد الطرفين تعليق الاتفاقية بدون الرجوع للطرف الاخر غير بالابلاغ عن تعليق الاتفاقية والناس الابتقول ان السياده منقوصه اكثرهم مش مصريين اصلا وياريت قبل ما يكلمونا عن السياده في سينا يكلمونا عن السيادة في بلادهم والجيش المصري العالم كله عارف هو مين وعرفين ان سينا خط احمر تطير فيه رقاب وتوجدنا هناك معروف للعالم العسكري وان اقوا نقطه للدفاع الجوي المصري هو في سينا وشواطئ البحر الاحمر والبحر الابيض في حرف الا و دخوله هو انتحار عسكري

يالهوي يا كبير الدور الذي ممكن ان يلعبه المطار؟ قول الدور الذي لا يمكن ان يلعبه المطار\القاعده
يا عزيزي انصار الاستسلام في 73 يتحججون انك لا تضع قوات كافيه في سيناء
و قلنا لهم مرارا لماذا اضع جيوش في العراء طالما ان تمركزي في بعض الاماكن المختاره بعنايه تسمح لي بالدفاع عن كل سيناء دون اعداد مهوله!

شوف يا عزيزي من ناحيه الموقع الجغرافي اذا قسمنا سيناء الي ثلاثه اجزاء طوليه تجد المطار يقع في اقصي نقطه في الثلث الاول
مجرد وضعك اسراب اباتشي و كاموف كما تفضلت حضرتك بالقول يجعل اي اختراق من مدرعات لسيناء هو تقريبا عمليه انتحاريه فالهيل سيصطادهم في الصحراء مع وجود المقاتلات
ده مجرد سبب واحد من الاسباب
طبعا الناس أصحاب نظرية الإستسلام والمقاومة والممانعة وخلافه فهولاء أجهل من دابة لاقيمة لكلامهم إطلاقا لماذا
مصر فى 67 كانت قواتها كلها فى سيناء إيه اللى حصل نتيجة كارثية مع عدم التخطيط والتخبط
مصر فى 56 سحبت جميع قواتها الرئيسية من سيناء ولم يتبقى بها إل 6 كتائب فقط 3 منهم على خط أبو عجيلة - الكونتيلا و3 الأخرين موزعين فى كامل سيناء ال3 كتائب على خط الكونتيلا - أبو عجيلة أوقفو 9 ألوية إسرائيلية 4 أيام تقريبا مع خسائر محترمة وتجهيز هذه الكتائب كان ضعيفا جدا بالمقارنة بالجيش الإسرائيلى فالصحيح ما قلته حضرتك بأنه يمكن تأمين سيناء بالكامل بعدد قليل جدا بتمركز صحيح
ياه معدناش نسمع عن بتوع المكاومة والممانعة والإنبطاح والكلام المجعلص:cool::cool:

على الجانب الآخر من الحدود.
تجهيزات هندسية ومدرج طائرات داخل اسرائيل على بعد أمتار من الحدود.

اقرب قاعده جويه إسرائيلية للحدود المصريه (رامون)

شايفين تمويه الدشم عامل ازاي يا جدعان...!؟!؟

على الجانب الآخر من الحدود.
تجهيزات هندسية ومدرج طائرات داخل اسرائيل على بعد أمتار من الحدود.
مشاهدة المرفق 40807
مشاهدة المرفق 40808
مشاهدة المرفق 40809

يا كبير اذا كان اصحاب الارض الاصليين مش معترضين علي المطار انا هعترض ليه؟
بعدين زي ما احنا بنكسر كامب ديفيد هما كمان بيكسروها يعني مش اقل مننا
بس يسلم ايديه اللي عمل المطار قريب من الحدود كده لا محتاج صواريخ ولا طيران هما مدفعية في مواقع متقدمه في سيناء و يجي الارض و المدفعية مالهاش دفاع الا انهم يضربوا المدفع نفسه

هندشمها على دماغهم ان شاء الله.

ان شاء الله بس علي فكره في حاجه غلط في الخريطه عندك

المدرج مش لازق في الحدود المدرج الناحيه التانيه منها بينه و بين الحدود غابه دشم دبابات

دي من جوجل ايرث

و دي من جوجل مابس

بس ايه الخوف اللي عندهم ده؟

مشاهدة المرفق 40814

ده و لا تخطيط مساكن الشباب!!!
قال تعالي (لاَ يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاَّ فِي قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْقِلُونَ) صدق الله العظيم ;)
ثكلتهم امهاتهم الجبناء :D

طبعا الناس أصحاب نظرية الإستسلام والمقاومة والممانعة وخلافه فهولاء أجهل من دابة لاقيمة لكلامهم إطلاقا لماذا
مصر فى 67 كانت قواتها كلها فى سيناء إيه اللى حصل نتيجة كارثية مع عدم التخطيط والتخبط
مصر فى 56 سحبت جميع قواتها الرئيسية من سيناء ولم يتبقى بها إل 6 كتائب فقط 3 منهم على خط أبو عجيلة - الكونتيلا و3 الأخرين موزعين فى كامل سيناء ال3 كتائب على خط الكونتيلا - أبو عجيلة أوقفو 9 ألوية إسرائيلية 4 أيام تقريبا مع خسائر محترمة وتجهيز هذه الكتائب كان ضعيفا جدا بالمقارنة بالجيش الإسرائيلى فالصحيح ما قلته حضرتك بأنه يمكن تأمين سيناء بالكامل بعدد قليل جدا بتمركز صحيح
ياه معدناش نسمع عن بتوع المكاومة والممانعة والإنبطاح والكلام المجعلص:cool::cool:
هايقولو اي بعد الابيحصل في سوريه من قيادة محور الممنعه بعد ما اتعرف الممنعه كانت لحساب مين والايام اثبتات مين محور الدفاع عن الامه بجد ومين بيدافع عن الامة ضد الامة في محور المماتعه :mad:
مين حربة علشانه 21سنه ولم طلبت منه يجي ياخد ارضه قال ان محور ممتعاه خلينا سكتين احسن الناس بتزعل من الحقيقة

يا كبير اذا كان اصحاب الارض الاصليين مش معترضين علي المطار انا هعترض ليه؟
بعدين زي ما احنا بنكسر كامب ديفيد هما كمان بيكسروها يعني مش اقل مننا
بس يسلم ايديه اللي عمل المطار قريب من الحدود كده لا محتاج صواريخ ولا طيران هما مدفعية في مواقع متقدمه في سيناء و يجي الارض و المدفعية مالهاش دفاع الا انهم يضربوا المدفع نفسه
للاسف يوجد نظام c-ram مخصص للدفاع ضد قذائف المدفعية و الهاون مستخدم في القبة الحديدية

Israeli Defence Forces

هايقولو اي بعد الابيحصل في سوريه من قيادة محور الممنعه بعد ما اتعرف الممنعه كانت لحساب مين والايام اثبتات مين محور الدفاع عن الامه بجد ومين بيدافع عن الامة ضد الامة في محور المماتعه :mad:
مين حربة علشانه 21سنه ولم طلبت منه يجي ياخد ارضه قال ان محور ممتعاه خلينا سكتين احسن الناس بتزعل من الحقيقة

هدي اعصابك يا راجل خد دي حته من ارض سيناء

للاسف يوجد نظام c-ram مخصص للدفاع ضد قذائف المدفعية و الهاون مستخدم في القبة الحديدية

Israeli Defence Forces

منهم لله

عودة
أعلى