هام مصدر روسى : روسيا قد تسلم مصر حوالي 80 مروحية Ka-52

الطلب الاصلي كان 2 فريم تم تخفيضهم لواحده لاعتبارات تمويل قيمه الصفقه التي اقتربت حينها من 7 مليار يورو تم تخفيضها لاحقا الي 5.2 مليار يورو فقط
انا عارف بس الجديد ان مش هنكتفى بواحده لا هيبقى فى حدود من 4 لـ 6 قطع وهتبقى صفقه لوحدها 2 *2 مع بند الزياده بقطعه او 2 والايام بيننا يا صديقى وهتحاسب على الحاجه الساقعه قريب :D

انا عارف بس الجديد ان مش هنكتفى بواحده لا هيبقى فى حدود من 4 لـ 6 قطع وهتبقى صفقه لوحدها 2 *2 مع بند الزياده بقطعه او 2 والايام بيننا يا صديقى وهتحاسب على الحاجه الساقعه قريب :D
يا سيدي مفيش مشاكل بس صعب اوي الكلام ده يتحقق الا اذا كان الكلام عن النسخه FTI

مش عارف ارهاب ايه اللي محتاج اباتشي و ٨٠كاموف ده
في حاجه خلف الكواليس تتطلب التسليح ده هيا ايه بقي الله اعلم ؟
الجيش تسليحة وقوامة ليس مكافحة ارهاب الجيش المصرى هو جيش نظامى ويتم التسليح على هذا الاساس
ولو على مكافحة الارهاب عندك ما يسد فى كده كل اللى شغال فى سيناء 4-5 طيارات اباتشي بجانب الاستطلاع للدرون وكان فيه مساندة من المى 17
اللى شغال قتالى 4 طيارات بيشتغلوا بالتبادل يعنى نظام ماموريات مثلا 4 طيارات بطيارينهم يدخلوا مامورية لمدة 3 شهور ويرجعوا لوحدتهم ويطلع 5 غيرهم بطيارينهم وهكذا
نظام ماموريات
الصفقة دى منفصلة لتغطية احتياجات الجيش ككل ...

يا سيدي مفيش مشاكل بس صعب اوي الكلام ده يتحقق الا اذا كان الكلام عن النسخه FTI
طب قولى ايه اللى فى دماغك ونتناقش يا صديقى اصل مفيش حاجه اسمها صعب اليومين دول مع القوات المسلحه المصريه

هذا ما بدأته مصر بالفعل
خلى بالك بعض الالفاظ مش كويسة فى حقنا
هتك عرض ومش هتنازل عنها لسبب احنا عندنا قوات الامن ناقصها كتير ولازم من قوة جوية واذا كنت انا شغلت الميج 21 لمدة 60 سنة مش هعرف ازود عمر الجازيل انتاج التمانينات عشان استفيد منها بدل ركنتها فى المخازن
الشرطة الوحيدة اللى استفادت منها هى المناطق الحدودية او العاصمة وليس كل المحافظات ودا مش كويس خصوصا فى حالة مصر حاليا لازم تدعم الامن وترجع هيبتها بطريقة مرعبه زى 2010 وما قبلها خلى كل فار يرجع جحره

البديل موجود ASN-209 و مستقبلا يضاف له الباترولار الفرنسي من ساجيم طبعا مع الاقدم االموجود بالخدمه من انواع متعدده من UAV
اعذرني يا استاذنا يمكن أكون دقة قديمة شوية لكن الجازيل تحمل احد ضباط المدفعية للقيام بمهمة تصحيح الضرب وده طبعا على مستوى مدفعية الفرقة او الجيش كما كان يحدث في مناورات النجم الساطع ( برغم اننا في النجم الساطع كنا نشارك بلواء مدفعية مقل فقط ) بالاضافة لمدفعية الفرقة الثالثة مش ميكا فهل تستطيع الطائرات التي ذكرتها حضرتك القيام بتلك المهمة وأشكرك على حرصك على الرد والتعقيب .

كلوكو بما فيهم الكبير ثاندر عن استبدال الجازيل بالدرون بالصينى الحقير وينج لونج :mad:
ونسيتو كلولكو اخت الرافال اللى هتأدى دور تكاملى جبار مع الرافال وبما اننا فجرنا جبنا فريم ومسيترال ورافال ليهم نجبش النيرون تصنيع مشترك هتبقى ارخص من الرافال وهتضمن انك تصنع درون جبار يودى دور ممتاز فى مناطق فى ليبيا وماحولنا وباداء فوق الممتاز وحموله مميزة والفرنسين تحس اليومين دوول ضربين حمادة بالنعناع مع حقنتين ماكس يعنى نلحق نمضيهم على الورق :D عشان هولاند مشى نضمن اننا نأخدها عشان انا عمرى مشوفت رئيس فرنسى زى هولاند اهبل وعبيط وطيب وزيمباوى :p

الديسكوبرتا و البيري سيكونوا اخر من يخرج من القطع القديمه
أكيد
تصدق لما مصر حصلت على النوكس فى اول التسعينات٩٣ او ٩٤ مش فاكر بعت جواب لمجله الدفاع وسالت المحرر ليه مصر حصلت على قطعه بحريه مستخدمه و قديمه
ساعتها ردعلى المحرر وقال النوكس إمكاناتها هائله

مقلق منها انا من ساعت ماجت

كلوكو بما فيهم الكبير ثاندر عن استبدال الجازيل بالدرون بالصينى الحقير وينج لونج :mad:
ونسيتو كلولكو اخت الرافال اللى هتأدى دور تكاملى جبار مع الرافال وبما اننا فجرنا جبنا فريم ومسيترال ورافال ليهم نجبش النيرون تصنيع مشترك هتبقى ارخص من الرافال وهتضمن انك تصنع درون جبار يودى دور ممتاز فى مناطق فى ليبيا وماحولنا وباداء فوق الممتاز وحموله مميزة والفرنسين تحس اليومين دوول ضربين حمادة بالنعناع مع حقنتين ماكس يعنى نلحق نمضيهم على الورق :D عشان هولاند مشى نضمن اننا نأخدها عشان انا عمرى مشوفت رئيس فرنسى زى هولاند اهبل وعبيط وطيب وزيمباوى :p

النيرون Experimental Platform اختباري مش منتج للانتاج واسع النطاق و العمليات ، لسه نسخة فرنسا في هذا المضمار لم تظهر
تاني صورة مش للنيرون لل X47B

طب قولى ايه اللى فى دماغك ونتناقش يا صديقى اصل مفيش حاجه اسمها صعب اليومين دول مع القوات المسلحه المصريه
2 حامله ميسترال
2 مدمره دفاع جوي
2 فريم ASW-GP
2 فرقاطه AAW
6 كورفيت جويند
4 بيري محدث
2 ديسكوبيرتا محدث
4 الامبسادور
6 مولينا
12 لنش صواريخ جديد
8 غواصه type209-type214
12-20 سرب جوي مخصص للبحريه
40-50 مروحيه في خدمه القوات البحريه
4-6 طائره دوريه بحريه
هذا تقدير شخصي للموقف البحري في 2020

اعذرني يا استاذنا يمكن أكون دقة قديمة شوية لكن الجازيل تحمل احد ضباط المدفعية للقيام بمهمة تصحيح الضرب وده طبعا على مستوى مدفعية الفرقة او الجيش كما كان يحدث في مناورات النجم الساطع ( برغم اننا في النجم الساطع كنا نشارك بلواء مدفعية مقل فقط ) بالاضافة لمدفعية الفرقة الثالثة مش ميكا فهل تستطيع الطائرات التي ذكرتها حضرتك القيام بتلك المهمة وأشكرك على حرصك على الرد والتعقيب .
طبعا فهذا احد مهامها الرئيسيه من خلال تصوير ساحه العمليات بشكل لحظي لصالح منظومات القياده

هتك عرض ومش هتنازل عنها لسبب احنا عندنا قوات الامن ناقصها كتير ولازم من قوة جوية واذا كنت انا شغلت الميج 21 لمدة 60 سنة مش هعرف ازود عمر الجازيل انتاج التمانينات عشان استفيد منها بدل ركنتها فى المخازن
الشرطة الوحيدة اللى استفادت منها هى المناطق الحدودية او العاصمة وليس كل المحافظات ودا مش كويس خصوصا فى حالة مصر حاليا لازم تدعم الامن وترجع هيبتها بطريقة مرعبه زى 2010 وما قبلها خلى كل فار يرجع جحره
يا حاج انت عارف معنى الكلمة الاول؟؟؟طيب لو حبيت اخلى المعنى تقريبى على قد ما اقدر معناها هزيمة

2 حامله ميسترال
2 مدمره دفاع جوي
2 فريم ASW-GP
2 فرقاطه AAW
6 كورفيت جويند
4 بيري محدث
2 ديسكوبيرتا محدث
4 الامبسادور
6 مولينا
12 لنش صواريخ جديد
8 غواصه type209-type214
4-6 طائره دوريه بحريه

مفيش بوسايدن :mad:

:)
2 حامله ميسترال
2 مدمره دفاع جوي
2 فريم ASW-GP
2 فرقاطه AAW
6 كورفيت جويند
4 بيري محدث
2 ديسكوبيرتا محدث
4 الامبسادور
6 مولينا
12 لنش صواريخ جديد
8 غواصه type209-type214
4-6 طائره دوريه بحريه
لسه مصر انت على المولينا :)

النيرون Experimental Platform اختباري مش منتج للانتاج واسع النطاق و العمليات ، لسه نسخة فرنسا في هذا المضمار لم تظهر
تاني صورة مش للنيرون لل X47B
[/QUOTE
النيرون تقريبا نفس تصميم x47 من الامام
الفئه دى فى معظم الدول اللى بتصنع الطيارات دى متشابه جدا

مفيش بوسايدن :mad:

بوسايدن ايه اللي ناخدها
الناس بتقولك قطعو عننا قطع غيار الابرامز :X
انا عن نفسي حموت عليها بلا كاسا بلا ناسا مع نسختها الاواكس او السنتشري بنسختيها الاواكس و الحرب الليكترونية او الهوك اي D + السينتنال او اي شئ مشابه للجي ستارز ( لكن منصات زاي دي من الامريكان لمصر بالضبط زاي عشم ابليس في الجنة )

بوسايدن ايه اللي ناخدها
الناس بتقولك قطعو عننا قطع غيار الابرامز :X
انا عن نفسي حموت عليها بلا كاسا بلا ناسا مع نسختها الاواكس او السنتشري بنسختيها الاواكس و الحرب الليكترونية او الهوك اي D + السينتنال او اي شئ مشابه للجي ستارز ( لكن منصات زاي دي من الامريكان لمصر بالضبط زاي عشم ابليس في الجنة )
للمشكله ان لا يوجد مثيل و لا مكافئ للأنظمة الامريكية فى هذا المجال
سنين ضوئيه بينها وبين منافسيها

عودة
أعلى