هام مصدر روسى : روسيا قد تسلم مصر حوالي 80 مروحية Ka-52

2 حامله ميسترال
2 مدمره دفاع جوي
2 فريم ASW-GP
2 فرقاطه AAW
6 كورفيت جويند
4 بيري محدث
2 ديسكوبيرتا محدث
4 الامبسادور
6 مولينا
12 لنش صواريخ جديد
8 غواصه type209-type214
12-20 سرب جوي مخصص للبحريه
40-50 مروحيه في خدمه القوات البحريه
4-6 طائره دوريه بحريه
هذا تقدير شخصي للموقف البحري في 2020

4 فريم + 4 غورشكوف
2 غواصه سكوربيون + 4 امور +4 تايب 209
2 ميسترال
من 6 : 8 جويند
4 امبسادور
2 فرقاطه دفاع جوى
2 مدمره بحريه روسيه او صينيه واتمنى ان ارى المدمره الصينيه الجديده
عدد كبير من لنشات الصواريخ الحديثه
ومن الممكن ان نرى اي قطع من المشروع الصينى الجديد

بالنسبه للشق الجوى المرافق للقطع البحريه وعملية الاسناد فهو امر اخر وقطع التجديد فى البحريه امر اخر مثل البيرى

من الممكن ان نرى قطع اخرى فصفقات البحريه تلك الايام يرسم صوره لي وهو بداية رجوع الاساطيل البحريه المصريه ومن الممكن ان نرى اسطول للبحر الاحمر واسطول للمتوسط واسطول لاعالى البحار :rolleyes:

ألف مليون مبروك لﻹخوة في مصر،
هذه الصفقة ضربة تحت الحزام ﻷعداء مصر،
البحرية المصرية الآن ملوك المتوسط والأحمر بلا منازع،
القدرات المصرية تتوسع بشكل أسطوري والحمدلله،
قبلة على رأس السيسي وكل القيادات العسكرية،
عمل كله دقة وصلابة ويبعث على الفخر
هذا الجيش فعلا والا بلاش

متأكد انك مش مصري متنكر في دور سعودي؟
تحياتي لك يا اخي و انشاء الله في اخبار قريب تفرحك كسعودي و نفرح كلنا انشاء الله معاك

4 فريم + 4 غورشكوف
2 غواصه سكوربيون + 4 امور +4 تايب 209
2 ميسترال
من 6 : 8 جويند
4 امبسادور
2 فرقاطه دفاع جوى
2 مدمره بحريه روسيه او صينيه واتمنى ان ارى المدمره الصينيه الجديده
عدد كبير من لنشات الصواريخ الحديثه
ومن الممكن ان نرى اي قطع من المشروع الصينى الجديد

بالنسبه للشق الجوى المرافق للقطع البحريه وعملية الاسناد فهو امر اخر وقطع التجديد فى البحريه امر اخر مثل البيرى

من الممكن ان نرى قطع اخرى فصفقات البحريه تلك الايام يرسم صوره لي وهو بداية رجوع الاساطيل البحريه المصريه ومن الممكن ان نرى اسطول للبحر الاحمر واسطول للمتوسط واسطول لاعالى البحار :rolleyes:
4 فريم مستحيل الخط مشغول لصالح فرنسا حتي 2019 و لن تتسلم حتي 2022 مع انتهاء مخطط تصدير برنامج الفريم
4 جرشكوف مشروع 22350 مستحيل خط الانتاج محجوز لصالح طلبيات الاسطول الروسي بجانب ازمه المحرك و التي تستلزم علي الاقل 3 سنين حتي تقوم ساترن بانتاج محرك بديل عن الاوكراني
الغواصات افضل الالماني و ان تعذر الامور مع الكلوب اس بمدي 300 كم افضل المتاح
الجويند عدد 6 كافي جدا فهو متخصص لمهام ASW
المدمرات لا حاجه لها في حاله وجود 8 فرقاطه فريم و جرشكوف كما ذكرت و ايضا 4 بيري محدث الافضل الانتظار بعد 2025 لاستبدال البيري
زوارق الصواريخ عندك الامبسادور بعدد4 و يمكن رفع المولينا الي 4 قطع مع مشروع محلي لعدد 12-20 زورق صواريخ سريع

بيرة جدا لمروحية أكثر من رائعة سوف ترفع القدارات المصرية إلى بعد آخر..
أعتقد أن صفقة بهذا الحجم وكأن القيادة المصرية تعتبر شق المروحيات الهجومية الغربي غير موجود بالأساس !! وهذا هو الطبيعي في ظل العدائيات التي يواجهها الجيش المصري..
فالأباتشي لن تنفع مصر إلا في محاربة الإرهاب..

صراحة هذا الخبر بمجرد أن وقعت عليه عيني خفق قلبي بشدة وأحسست بعدم ارتياح شديد نظرا لوتيرة التسلح المهولة في المنطقة.. فاللهم أخرج العاقبة على خير.

الاباتشي الي الان هي ربما اقوي مروحيه هجوميه في العالم و اثبت كفائه عاليه جدا في كل الحروب الامريكيه و لم تخذل الجيش الامريكي او مستخدميها الاخرون ( في حروب حقيقيه و ليست فقط في حرب ضد الارهاب )
و لا زالت في الصورة بالنسبه للتصور النهائي للجيش المصري انشاء الله

تحياتي

الاباتشي الي الان هي ربما اقوي مروحيه هجوميه في العالم و اثبت كفائه عاليه جدا في كل الحروب الامريكيه و لم تخذل الجيش الامريكي او مستخدميها الاخرون ( في حروب حقيقيه و ليست فقط في حرب ضد الارهاب )
و لا زالت في الصورة بالنسبه للتصور النهائي للجيش المصري انشاء الله

تحياتي
دي الاباتشي مع اللونج بو APG-78 اما بدونه و الاعتماد علي توجيه الهيل فاير بالليزر فاسمحي قدراتها الهجومية تقل بنسبه50% تماما مثل الاف16 بدون الامرام محروم من قدرات اطلق و انسي

دي الاباتشي مع اللونج بو APG-78 اما بدونه و الاعتماد علي توجيه الهيل فاير بالليزر فاسمحي قدراتها الهجومية تقل بنسبه50% تماما مثل الاف16 بدون الامرام محروم من قدرات اطلق و انسي

كلامك سليم 100% يا استاذنا
و انشاء الله اللونج بو سوف يدخل مصر

بوسايدن ايه اللي ناخدها
الناس بتقولك قطعو عننا قطع غيار الابرامز :X
انا عن نفسي حموت عليها بلا كاسا بلا ناسا مع نسختها الاواكس او السنتشري بنسختيها الاواكس و الحرب الليكترونية او الهوك اي D + السينتنال او اي شئ مشابه للجي ستارز ( لكن منصات زاي دي من الامريكان لمصر بالضبط زاي عشم ابليس في الجنة )

جاب نهايتها الحج Energizer الله يفتح عليك
الصفقات الخياليه المصريه نستنا احنا ممكن ناخد ايه من امريكا lol
ممكن ناخد حجات صغيره كانت ممنوعه عننا من امريكا ( مفارش و حلل و شوك و معالق ) لاكن الامريكان مستحيل يدونا التقيل ( عفش البيت )

اتمني هذا و ستفرق معنا جدا فنحن نمتلك اسطول اباتشي مكون من 44-46 مروحيه

انشاء الله و عدد الاباتشي انشاء الله هايزيد برده
كله سوف يظهر قريبا انشاء الله

انشاء الله و عدد الاباتشي انشاء الله هايزيد برده
كله سوف يظهر قريبا انشاء الله
لا اعتقد فانت همك الاول تطوير الاباتشي و الحصول علي اللونج بو اما زياده الاعداد فانت تملك اكثر من 90 مروحيه هجوميه ثقيله غير الشق البحري الكاتران اي تملك 120 مروحيه اضف عليهم الوينج لونج النتيجه سلاح هجومي قادر علي اباده فرق مدرعه في هجمه واحده

لا اعتقد فانت همك الاول تطوير الاباتشي و الحصول علي اللونج بو اما زياده الاعداد فانت تملك اكثر من 90 مروحيه هجوميه ثقيله غير الشق البحري الكاتران اي تملك 120 مروحيه اضف عليهم الوينج لونج النتيجه سلاح هجومي قادر علي اباده فرق مدرعه في هجمه واحده
كلام حضرتك منطقي ..... اللي انا اعرفه ان في 12 اباتشي في ملف مصر ( و لا ادري مطلوبين او معروضين ) و الله اعلم

كلام حضرتك منطقي ..... اللي انا اعرفه ان في 12 اباتشي في ملف مصر ( و لا ادري مطلوبين او معروضين ) و الله اعلم
بصراحه معنديش اي فكره اخر صفقه كانت 12 مروحيه و تم تخفيض العدد الي 10 فقط و تم تسليمهم في نوفمبر2014 بعد تعليق التسليم بعد 30/6

بصراحه معنديش اي فكره اخر صفقه كانت 12 مروحيه و تم تخفيض العدد الي 10 فقط و تم تسليمهم في نوفمبر2014 بعد تعليق التسليم بعد 30/6

و الله يا استاذنا دي المعلومه اللي عندي ان ال 12 دول في ال package اللي سوف يعرض علي مصر و معاهم اللونج بو
كلها كام شهر و الامور توضح لما اوباما يبدأ يسلم بعض مهماته الرئاسيه لبعض المسئوليين و منهم الخارجيه و الدفاع
من عادة الرؤساء الامريكان في اخر سنه للحكم ( اذا لم يكونوا سيترشحوا ثانيه زي اوباما ) ان يسلموا ملفات المتعلقه بالامن القومي كالخارجيه - الدفاع - اداره النظام الصحي ) للمسئولين حتي يتفرغ الرؤساء للامور التافهه مثل انشاء مكتبه رئاسيه تحمل اسمه - توقيع عقود كتب عن تجربته الرئاسيه - التوقيع علي عقود برامج - نوع من انواع التكريم المادي و المعنوي للرؤساء الامريكان )

متأكد انك مش مصري متنكر في دور سعودي؟
تحياتي لك يا اخي و انشاء الله في اخبار قريب تفرحك كسعودي و نفرح كلنا انشاء الله معاك
هههههههههههه..^_^
أنا سعودي ومصري وسوري وأردني وجزائري ومغربي وليبي وسوداني وتونسي ويمني وعراقي وكويتي وبحريني وإماراتي وعماني وقطري..حتى النخاع
فبلاد العرب أوطاني

يا حاج انت عارف معنى الكلمة الاول؟؟؟طيب لو حبيت اخلى المعنى تقريبى على قد ما اقدر معناها هزيمة
هتك عرض الطيارة يعنى الاستفادة منها حتى لحظات السقوط او لحظات الاحتضار دماغك متروحش بعيد
بدليل الميج 21 60 سنة عطاء مش هقدر اعمل عمرة للجازيل وانا اساسا بصنع اجزائها بنسبة مهوله ونوفر الدعم ليها ؟

4 فريم مستحيل الخط مشغول لصالح فرنسا حتي 2019 و لن تتسلم حتي 2022 مع انتهاء مخطط تصدير برنامج الفريم
4 جرشكوف مشروع 22350 مستحيل خط الانتاج محجوز لصالح طلبيات الاسطول الروسي بجانب ازمه المحرك و التي تستلزم علي الاقل 3 سنين حتي تقوم ساترن بانتاج محرك بديل عن الاوكراني
الغواصات افضل الالماني و ان تعذر الامور مع الكلوب اس بمدي 300 كم افضل المتاح
الجويند عدد 6 كافي جدا فهو متخصص لمهام ASW
المدمرات لا حاجه لها في حاله وجود 8 فرقاطه فريم و جرشكوف كما ذكرت و ايضا 4 بيري محدث الافضل الانتظار بعد 2025 لاستبدال البيري
زوارق الصواريخ عندك الامبسادور بعدد4 و يمكن رفع المولينا الي 4 قطع مع مشروع محلي لعدد 12-20 زورق صواريخ سريع

الجورشكوف فى تلاته جاهزين مستنيين المحركات فقط من اوكرانيا وطبعا بسبب المشاكل اللى حصل فاتمنع التصدير فممكن يخلصوا زى موضوع الميسترال والموضوع مع روسيا ممكن يبقى سهل فاضل اوكرانيا
الفريم ممكن ضغط خط الانتاج وممكن ايضا التصنيع فى احواض الترسانه المصريه زى الجويند
المدمرات انا ذكرتها لفرض السيطره فى محيط نطاق اي عمليه بحريه خارج المياه الاقليميه وفى اعالى البحار ودا راجع لاستراتيجيه القوات المسلحه الجديده عمليات خارج حدود الدوله بكافة الافرع فمع احترامى لجميع الفرقاطات لكن المدمرات قطعه ثقيله جدا جدا
هل ستخصص الـ 6 جويند لمهمه اعتراض الغواصات فقط بالتاكيد مستحيل
زوارق الصواريخ يمكن ان نرى بالفعل زوارق صناعه مصريه

هههههههههههه..^_^
أنا سعودي ومصري وسوري وأردني وجزائري ومغربي وليبي وسوداني وتونسي ويمني وعراقي وكويتي وبحريني وإماراتي وعماني وقطري..حتى النخاع
فبلاد العرب أوطاني

احييك من كل قلبى ..
و اتمنى ان يكون العرب جميعهم مثلك
حينها كل شئ سيتغير تماما !!

تصديقاً لكلامك ............ الهليكوبتر الهجوميه الواحده تعادل سرية دبابات ثقيله (بدباباتها وأفرادها ومرافقيها) ، هذا علمياً في حساب مكافئ القوه

الكلام ده صحيح ........ وهي طلبات من داخل المعونه العسكريه ، ولكن هذه لم يتم البت فيها ..... يعني ممكن تترفض للأسف

هتك عرض الطيارة يعنى الاستفادة منها حتى لحظات السقوط او لحظات الاحتضار دماغك متروحش بعيد
بدليل الميج 21 60 سنة عطاء مش هقدر اعمل عمرة للجازيل وانا اساسا بصنع اجزائها بنسبة مهوله ونوفر الدعم ليها ؟
الحقيقه يا أخي الكريم خساره الطيار فيها ، ده متكلف

عودة
أعلى