هل تفكر مصر فى إستغلال علاقتها بأوكرانيا وتشكيل قوه مرافقه للميسترال ؟!!!

لا لو هانجيبها مش هاتكون للميسترال اطلاقا
هاتكون للقوة الضاربة العادية بدل النوكس مثلا
ما تنفعش حماية للميسترال

هي بصراحة قوة مفرطة :D

صواريخ ياخونت من غير كلام قوة مفرطة ..

بالمناسبة الـVLS الخاص بالياخونت فيه نسخة كلوب مخصصة للغواصات بمدى افضل من الطوربيدات .. من مميزات القطع الروسية ايضا

VLS يحمل صواريخ قليلة الادب

اعتقد بشكل كبير انه القطع هذه عرضت فعلا على مصر مادامت روسيا تنوي بيعها

الفيصل هنا هو رغبتنا سواءً توافر الامكانيات المادية للتمويل أو الموافقة الفنية على الفرقاطات الروسية

تصبيره يا حاج عادل
هى تنفعنا جامد جدا فى الاسطول لانككده بجانب حماية الميسترال عاوز تغير اللى هايخرج من الخدمة
يعنى صفقاتك القادمة مش هاتقتصر على حماية الميسترال بس
وده مخصص له خطة وميزانية بخلاف خطة وميزانية الميسترال
الميسترال على فكره عشان الاتنين يوصلوا لكاملقدرتهم التشغيلية مش اقل من 2022 وعليكم خير
لانك عاوز (2 مدمرة او فرقاطة ثقيلة aaw - فرقاطات 4 ((2 مخصصين للدفاع الجوى +2 غواصات )) وعاوز غواصتين على اقل تقدير ان لم يكونوا 4 غواصات
ما تستهونوش بقطع زى الميسترال ..لان دى رمز قوتك وحمايتها من قوتها الضاربة
بصوا على تشكيلات الحماية لاى حاملة مروحيات كده مش هاتقل عن 3 فرقاطات وغواصتين

يا جماعة الخير
مش كل السفن المرافقة للمسترال لازم تكون دفاع جوي بعيد المدي ده في سفن دفاع جوي و سفن لحرب الغواصات و السفن وبعدين تخيل لما تضرب صاروخ ياخونت + اكسوسيت + هاربون يعني انسوا التشويش و الديكوي و الكلام ده خالص.

هي بصراحة قوة مفرطة :D

صواريخ ياخونت من غير كلام قوة مفرطة ..

بالمناسبة الـVLS الخاص بالياخونت فيه نسخة كلوب مخصصة للغواصات بمدى افضل من الطوربيدات .. من مميزات القطع الروسية ايضا

VLS يحمل صواريخ قليلة الادب

اعتقد بشكل كبير انه القطع هذه عرضت فعلا على مصر مادامت روسيا تنوي بيعها

الفيصل هنا هو رغبتنا سواءً توافر الامكانيات المادية للتمويل أو الموافقة الفنية على الفرقاطات الروسية

بص اللي جاب الميتسرال , هيقدر يجيب دول , العملية مش صعبة وكمان دول تمنهم قريب من الاتنين جويند والاتنين امباسدور وقوة اكبر بكتير , ده غير التنويع , يعني فائدة كبيرة بحق الله

طب طالما ماديات وعاوز امكانيات الجورشكوف بقى بس الوقت
الجورشكوف للاسف عاوز وقت لسه
خصوصا بعد ظهور مشكلة المحركات
كان هناك مصدر تكلم عن ان فيه مشكلة فى الرادار وممكن يتاخر معادة عن المعاد المحدد
يعنى نقدر نقول على 2020 او 2019 على اقل تقدير
الا فى حال انه تم التجاوز والضغط فى العمل ممكن تظهر على 2018 فى الخدمة اذا تم التغلب على المشاكل دى
ولو هاتيجي لينا مش هاتوصل قبل 2020
والله اعلم

محركات فرنسية ضروري .. الفرقاطة تحتاج محركات متازة لا تولد ضجيج .. وفرنسا توفر لك هذا المطلب في اللافييت والفريم
الفرقاطه غريغوروفتش تعمل بمحركين من طراز
DS-71 gas-turbines
image.axd

يوفران لها سرعه 59 كيلو متر فى الساعه
سرعه ممتازه جدا بالنسبه لفرقاطه

- إحتمال كبير المحركات الثلاثه موجود فعلا فى أوكرانيا وجاهزه للتسليم

- لو المحركات ليست موجوده وأوكرانيا رفضت إعطائها للمشترى لها حلول كثير
هناك اسبانيا - فرنسا - ألمانيا - الصين
ممكن توفر للمشترى محركات ولكنها ستأخذ وقت أطول لحين التصنيع

وبرده لسه فيه أمل

لا 40 كم مش كفاية يا كبير لحماية حاملة
انت عاوز حاجة متوسط زى الاستر 30 او الاس 300 من 90 كم والاحدث مش فاكر النسخة اسمها ايه 110 كم
الفكره انك تعمل تحريم جوى فى فقاعة كبيرة
وعاوز رادار اكتر من 300 كم
انا الي مستغربه ان الروس في الدفاع الجوي الخاص بالفرقاطات والمدمرات مداه قصير عكس المنصات الارضية .. واعدادها قليلة ( خلايا الاطلاق )
انا افضل فعلاً استر 30

الجورشكوف للاسف عاوز وقت لسه
خصوصا بعد ظهور مشكلة المحركات
كان هناك مصدر تكلم عن ان فيه مشكلة فى الرادار وممكن يتاخر معادة عن المعاد المحدد
يعنى نقدر نقول على 2020 او 2019 على اقل تقدير
الا فى حال انه تم التجاوز والضغط فى العمل ممكن تظهر على 2018 فى الخدمة اذا تم التغلب على المشاكل دى
ولو هاتيجي لينا مش هاتوصل قبل 2020
والله اعلم
المحركات التى سوف تنتجها روسيا ستكون جاهزه بحلول عام 2020

حراااااااااااااااااااااااااااااااااام نسيبها فى البرد هناك لحد ما روسيا تنتج المحركات بتاعتها
حلولها كتييييييييييييييييييير

الثلاثه فرقاطات من طرازغريغوروفتش التى تنتظر محركات هى :
- Admiral Butakov
تاريخ البناء :3 - 7 - 2013

- Admiral Istomin

تاريخ البناء : 15 - 11- 2013
- Admiral Kornilov

تاريخ البناء : غير معلوم
- من المعلومات المتاحه إن روسيا قد إتفقت مع أوكرانيا على تصنيع 6 محركات خاصه بالفرقاطات من طرازغريغوروفتش
- قامت أو كرانيا بتسليم 3 محركات وأوقفت تسليم 3 محركات أخرى بعد أزمة القرم

- وما دامت السفن قد بنيت وأوكرانيا قد نفذت طلبيات المحركات الثلاثه الأولى فأعتقد ان الثلاثة محركات الأخرى قد تم إنتاجها وتصنيعها ولكنها لم تُسلَّم إلى روسيا .

- أى أن المحركات ربما تكون جاهزه بالفعل وهذا يعنى سرعه زياده فى التسليم لمن يريد أن يشترى الـغريغوروفتش

لسه فيه أمل

المحركات جاهزة فعلا
لكن لم تسلم
فالتنفيذ لوتم الاتفاق سيكون سريع باذن الله

من الاخر المسترال هتسحب كل القطع الحديثة و المتعاقد عليها كمان لتكوين المجموعتين الضاربتين .
و بالتالي هنلقي ان الساحل المصري محمي بزوارق الصواريخ و القطع القديمة يعني التلات حتت دول يساندوا الزوارق لحد ما ربنا يفرجها و هذا اضعف الايمان

أولا أن بشكر الإشراف على دمجه للموضوع
ثانيا : أنا كنت مكسوف أنى أطلب كده علشان ما أزعلش اخويا الأستاذ أبو برين
لكن الى متأكد منه إن مصلحتنا واحده
وأنا بعتذرله لو كان هذا الموضوع سبب له أى نوع من الألم
وأنا متقبل تماما أن يتم إغلاق موضوعى ويستمر موضوع أخويا أبو برين
وكما قلت سابقا المصلحه واحده

وبرده لسه فيه أمل

هناك نسخة بحرية من الاس 300 تسمى s300 fm
ودى مداها من 5 كم حتى 150 كم كمدى اقصي
لكن هذة النسخة خاصة بروسيا فقط

هناك اخبار تتحدث عن ان اوكرانيا احد الدول التى صوتت ضد حصول مصر على مقعد مجلس الامن بسبب تقاربها مع روسيا
ان صح الخبر فهو خبر سىء

كيف ومصر تعتبر ثالث اهم مستورد عالمي من اوكرانيا بعد روسيا وتركيا وتتركز الواردات المصرية في القمح والحديد الاوكراني 3 مليار دولار سنويا واردات مصرية هذا غير واردات السلاح واخرها صفقة عربات النقل والطائرات الانتنوف

انا الي مستغربه ان الروس في الدفاع الجوي الخاص بالفرقاطات والمدمرات مداه قصير عكس المنصات الارضية .. واعدادها قليلة ( خلايا الاطلاق )
انا افضل فعلاً استر 30
لان نسخهم البرية ذات حجم كبير وبتالي ان وضعوها في فرقاطاتهم فستكون باعداد قليلة

هناك نسخة بحرية من الاس 300 تسمى s300 fm
ودى مداها من 5 كم حتى 150 كم كمدى اقصي
لكن هذة النسخة خاصة بروسيا فقط
أولا لازم نفرق بين نوعين من الفرقاطه غريفوروفيتش
1- النسخه الروسيه ... وهى الموجوده الأن فى أحواض بناء السفن الروسيه تنتظر المحركات الروسيه يعنى الى هيشتريها هيخادها زى ما هيا بدون أى تعديل إذا كان مستعجل ، أما لو عايز تعديلات عليها ممكن يتم عمل تعديلات على الألكترونيات والرادارات من فرنسا مثلا ولكن هذا سيأخذ وقتا :
، والنسخه دى تسليحها قياسى روسى كما هو موضح بالمصدر

2- النسخه الهنديه من الفرقاطه الروسيه والتى تبنيها الهند فى أحواض سفنها من عام 2003 تحت إسم
Talwar Class

- وهذه النسخه الهنديه قامت الهند بإدماج مجموعه من أجهزة الرادارات والسونارات الهنديه والروسيه المصنوعه خصيصا للنسخه الهنديه
- وأعتقد ان الفرقاطات الهنديه من هذا الطراز تتسلح بالراهموس الإنتاج الهندى

فرقاطة جيدة

تسليحها جيد . صواريخ ياخونت و صواريخ كلوب (نسخ بحرية عادية او نسخ مضادة للغواصات) بالإضافة لصواريخ بوك ام للدفاع الجوي

تصميمها حلو و حديث و بـموديولز VLS ضخمة و السفينة بازاحة كبيرة 3800 طن .. سرعة رائعة 32 عقدة

أتمنى اعطاؤها فرصة خصوصاً إنه الـ3 قطع سيقل سعرهم عن سعر الـ2 جويند الذي يتم التفاوض مع فرنسا بشأنهم

حالتهم تشبه الميسترال . في مراحل البناء النهائية تماماً Fitting Stage و تسليم فوري و اصلا كانوا مخصصين للبحرية الروسية

يااااااااااااا رب :) :)

عذرا أخي الكريم ـ للتوضيح فقط لي ـ أليست صورة الفرقاطه التي في مشاركتك تختلف عن صورة الفرقاطه التي في مشاركتي هذه

Admiral Gorshkov class Frigate.jpeg

لا 40 كم مش كفاية يا كبير لحماية حاملة
انت عاوز حاجة متوسط زى الاستر 30 او الاس 300 من 90 كم والاحدث مش فاكر النسخة اسمها ايه 110 كم
الفكره انك تعمل تحريم جوى فى فقاعة كبيرة
وعاوز رادار اكتر من 300 كم
هم لازم يلزقوا فيها مافيش انتشار حوالين الحامله في دايره مثلا نص قطرها 50 كم

الميسترال عاوزة aaw
لو اتكلمنا مثا فى الروسي عاوزة حاجة عليها اس300 بمدى 110 كم

صاروخ الـفتياز/اس-400 ذو المدى 40 كم كفاية
على فكره نظام الدفاع الجوى المسلحه بيه السفينه رهيب جدا وهو ( شتيل 1 )
Shtil-1 AD missile system
الصين والهند بيتخانقو عليه علشان يبقى من التسليح القياسى لفرقاطتهم
الصاروخ من إنتاج شركة : الماز أنتاى الروسيه
مدى الصاروخ : 32 كم
maximum : 3.5
أمكانيات إطلاق الصواريخ : صاروخ كل
1.5 : 2 ثانيه

نظام دفاع جوى ممتاز والله

عودة
أعلى