السيسي: لا نفكر في تطوير سلاح نووي

النبوت 1

عضو مميز
التفاعل
14,607 22 0
علق الرئيس عبد الفتاح السيسي، على قلق مصر من الملف الإيراني وتطوير السلاح النووي، قائلًا :"ندعم كل إجراء يقودنا بعيدًا عن الحروب في منطقة الشرق الأوسط".

وتابع "السيسي" خلال حواره مع قناة "cnn" مساء اليوم الإثنين، أن مصر لا تفكر في تطوير سلاح نووي في الوقت الراهن.

سياسي رائع ومتزن رغم حداثت تواجده بالحقل السياسي المصري والدولي
اما عن النووي فأمره سهل:D:D

وهو الناس منتظره لو فى تطوير الراجل هيطلع يقول انا بعمل سلاح نووى :D
ياخى نووى هههههههههههههههههههههههه

يكفي عليكم المسترال خلاص حنا النووي :D:D:p

بالفعل في الوقت الراهن ليس له لازمة , لكن اكتساب المعرفة هو المطلوب
التركيز علي بناء قاعدة اقتصادية وتعليميةوصناعية هو الاهم الان
كلمة متزنة ولا تغلق اي باب ...

اخى علاء انا مش معك لازم سلاح نووى طالما بيمتلكه يبقى لازم نبقى زيه واحسن

كلمة " فى الوقت الراهن " كلمة فى منتهى العبقرية من واحد حالياََ الغرب بيعمله ألف حساب فهو لم يغلق الباب فالغرب عارف يوم ما نفكر فى حاجة زى دى مش حتكون قاصرة على مصر فقط بل على عدة دول عربية وده أكتر ما يقلق الغرب .

كلمة " فى الوقت الراهن " كلمة فى منتهى العبقرية من واحد حالياََ الغرب بيعمله ألف حساب فهو لم يغلق الباب فالغرب عارف يوم ما نفكر فى حاجة زى دى مش حتكون قاصرة على مصر فقط بل على عدة دول عربية وده أكتر ما يقلق الغرب .

ولا بيعمله حساب ولا حاجة

صفقاتنا البحرية مخفضة

او هو تقصير واستهتار بالعدو

وهل نحن بأمكاننا تحمل تبعات حصار اقتصادي وعسكري الان مثلما حدث لايران , امتلاك النووي كأمتلاك الميتسرال , لابد من اشياء اخري معه لحمايته ودعمه ..فهو لا ينفع وحده بالعكس سيكون عبأ علي الفاضي ...

الزمن دا مش زمن جعجة عبدالناصر والصوت العالى عبدالناصر لو كان كان مشى فى الركب ولم يورط نفسه مع اسرائيل فى وقتها وفى اليمن لكنا كوريا الجنوبية الشرق الاوسط الزمن دا عاوز الصبر وتاته لحد منوصل لباب الامن ولحد منوصل لا خنحارب اسرائيل ولا هنورط نفسنا فى مشاكل مع حد واتعشت على كدا لا حد يقولنا عروبة و لا مخروبة لازن نقفل على نفسنا 40 سنة او 50 سنة عشان ابقى زى تركيا او كوريا او الصين عشان اعرف مستقبلا ادخل حروب وان بصنع سلاحى وانا بزرع كامل غذائى مش بستورده مصر 73 مش مصر 2016 اسف حرب مع اسرائيل حتى لو مصر دخلت تل ابيب خسارة مش مكسب لانى بعادى حلف الناتو وعوانه ومصر مفيش فى ضهرها حد ولا حتى العرب بل هتلاقى من يخون فيهم مش كلهم
الراجل مش لازم يروح يقول للامريكان فى بيتهم انا هعمل نووى اضرب بيه ولادكو (اسرائييل)
الراجل مخابراتى وفاهم بيقول ايه خداع وتشتيت ليهم ما عندك عمر سليمان كان اكتر واحد بيتعامل مع اسرائيل لكن كان داهية ومتزن كان الروساء بيقفوا حاوليه يتعلمو ولولا وفاته المشكوك فى امرها من قبلى انا وليس حد تانى لكان الرئيس اليوم
الصمت والتقرب كاالافعى التى تلدغ

إيه هو التقصير أو الإستهتار من وجهة نظرك .

ازاي اجيب قطعة بحرية قد الامباسدور 5 مرات بمواصفات اقل منه هوا نفسه

الفلانكس مش موجود

بعيدا عن المدي للصواريخ الدفاع الجوي
لانه لا يهم

..21 صاروخ دفاع جوي للامباسدور مقابل 16 صاروخ للجويند

مهو احنا كده بنهزر

ككم تسليحي يوفر البقائية اعلى فالامباسدور يتفوق بكثير

ماذا نسمى ما يحصل الان

الفريم اتت ب16 صاروخ دفاع جوي بدلا من 32 صاروخ

بل ان امكانية تطوير الفرقاطة بالسي فاير 500 سينعدم بسبب عدم تواجد طاقة لتشغيل السي فاير

البيري 80 كم مدى الصاروخ الدفاع الجوي او اقل وعند تركيا 160-170 كم

انا اقصد ان قصير المدي جدا زي المايكا والرايم 164 لافرق بينهما وبين حتي الاستر15 فهو سيظل قصير اما عن البعيد والدفاع ضد الصواريخ البالستية فانسى الكلام خالص
بالنسبة للبيري

رجائى من اعضاء المنتدى ....رغبتى فى موضوع بقالى سنين عاوز اعرفه....رجاء من المشرفين اخذه فى الاهتمام ....فى مقوله ان اليابان تسطيع انها تكون قنبله نوويه فى 8ساعات ...لو سمحت عاوز موضوع عن النووى اليابانى لان مفيش عنه معلومات ...لان احنا ممكن نعمل زيهم يعنى نمتلك التكنولوجيا بس نقدر نصنعها فى اى وقت وبكده نهرب من العقوبات .....رجائى منكم للمره تانيه اهتمام بهذا الموضوع ياريت ... بالله عليكم .....(امنيتى هذا الموضوع)

طيب ما نشوف الفديو ده كده

الاكثر قصدا في كلامه هو القنابل الفراغية فهي مصنوعة من المواد الكيميائية شديدة الانفجار

يلي ذلك السلاح الكيماوي والبيلوجي

على فكرة نحن لا نستطيع امتلاك نووى بالصناعة لنمتلكه تصنيعيا نحتاج امور كثيرة اهمها مفاعلات نووية عاملة

انا شايف ان الكلام دة منطقي جدا
ورايي ان الافضل لمصر ان تعمل وبهدوا خلال العشر اعوام القادمة
لكي تصل للحافة النووية وفقط
دة انجاز كبير فعلا

عودة
أعلى