رسمياً : الميسترال مصرية

صاروخ السي سبارو بتطويره هو ما اعتقد ان مصر طورت اليه السبارو 7 اف العادي

سيتخطى المدى ال 190 كم

أشتري حاملة ب 500 مليون و أدافع عنها ب 2 هورايزون ب 4 الى 6 مليار و غواصة ب 500 مليون.. هل أرى موتا للمنطق

اة حاملة مروحيات ب 500 مليون تحمل 16 مروحية بكام مليون وتحمل 60 مدرعة بكام مليون والاهم 500 جندى مصرى والاهم والاهم انها ترفع علم مصر
دية مش حاملة مروحيات ،، دية قاعدة متقدمة ومتحركة للجيش المصرى

اكيد هذا الكلام لن يحدث لاننا دوله تحترم العقود ثم ايين كانت علاقاتنا بروسيا فلن نخسر فرنسا وهى الدولة التى اعطتنا الفريم والرفال فى زمن قياسىومشاركة فى تصنيع الجويند والزعيم السيسى لن ينزلق لتلك التفاهات فهو اذكى من ذالك بكثيييييييييييير

هناك خبر ان وزاره النقل المصريه تتفاوض مع شركه تاليوس الفرنسيه لتركيب عدد كبير من بوابات الكارت الذكى لبعض محطات خطوط المترو المفاوضات خفضت المبلغ ل165 مليون دولار بعد ما كانت 200 مليون

( تعاون فى كافه المجالات يسهل كثير من الامور)

الموضوع مش بالسذاجة دي في حاجة اسمها عقود قانونية تمنع نقل السلاح من دولة ﻻخري بدون موافقة الدولة المصنعة والتعاقدات الدولية في مجال السلاح ليست بالشئ السهل الذى يمكن التلاعب به.

وماله نجيب الكاموف البحرى ونحطها فوق الاهرامات او نحطها فوق الفريم سبعات جنب بعض كده

موقع كبده اقصد ديبكا الروسى معانا على الخط

هناك خبر ان وزاره النقل المصريه تتفاوض مع شركه تاليوس الفرنسيه لتركيب عدد كبير من بوابات الكارت الذكى لبعض محطات خطوط المترو المفاوضات خفضت المبلغ ل165 مليون دولار بعد ما كانت 200 مليون

( تعاون فى كافه المجالات يسهل كثير من الامور)
تعاون بالشكل ده لازم يكون مصحوب بصناعة محلية وإلا يبقى تهريج

أنا كنت فاكر إننا هانلعب اللعبة التقليدية وننقل من أمريكا لروسيا , طلعت الأمور مش كده بالظبط

التعاون مع فرنسا فاق حتى الآن 7 مليار يورو فى المجال العسكرى وهو مرشح للزيادة بملبغ كبير أيضاً .

التصنيع مع نقل التقنية وإلا .......

وماله نجيب الكاموف البحرى ونحطها فوق الاهرامات او نحطها فوق الفريم سبعات جنب بعض كده

موقع كبده اقصد ديبكا الروسى معانا على الخط
:D

أنا كنت فاكر إننا هانلعب اللعبة التقليدية وننقل من أمريكا لروسيا , طلعت الأمور مش كده بالظبط

التعاون مع فرنسا فاق حتى الآن 7 مليار يورو فى المجال العسكرى وهو مرشح للزيادة بملبغ كبير أيضاً .

لا الحكاية بتقول ان فرنسا بقت قطب كروسيا وامريكا وتم التوجه لروسيا وفرنسا

خدوا دى يرجاله
الخبر مندرج فى الصحيفه تحت بند ال OPINIONS يعنى اراء للكتاب

دى فقره من المقال
Iam not aware of any sensible scenario in which Egypt could put them to good use. The likely story behind this deal is thus different.

الكاتب بيقول هو ليس على علم بالسيناريو المعقول والتى ستضع فيه مصر الحاملتين فى حسن الاستخدام ( يعنى مش عارف احنا الحاملتين مهمين لينا ازاى وهنستخدمهم فى ايه ..كل همه روسيا وتحدياتها ومش مدرك كم المخاطر المحيطه والمشاريع التنمويه على محور القناه واللى كل تلك الاشياء تتطلب قواعد عسكريه متحركه ذات قدره على السيطره والقياده للتكفل بالتامين التام والتنسيق مع باقى الاسطول لتامين سواحلنا الممتده) وبناء على الراى ده قال ان القصه وراء الصفقه دى بالتاكيد مختلفه
واضح ان الاخ ليس على اى دراسه بمشاريع روسيا المستقبليه لبناء حاملات مروحيات
من الاخر بلححححححححححححح

التعديل الأخير:
عنوان الموضوع فيه الكثير من التدليس ، هذا اقل وصف له ، الخبر يتحدث عن أمل روسى باستعادة السفينة ، العنوان بصيغة التقرير والتحقيق = عيب

ماجايز التخطيط يكون بشكل مختلف
اشتري الموجود دلوقتي وانا شريكك في المستقبل ؟

ماجايز التخطيط يكون بشكل مختلف
اشتري الموجود دلوقتي وانا شريكك في المستقبل ؟

مش عارف بصراحة .

احنا بالكاد بنعرف معلومات عن الصفقات الحالية فما بالك بنوايا مستقبلية .

لا نملك سوى الرجاء من الله أن يوفق القيادة لعمل الأفضل وأن نتخيل ماهية هذا الأفضل كهواة .

الرجاء دمج الموضوع واى موايع عن الميسترال فى موضوع " رسميا الميسترال مصريه" منعا لتعدد المواضيع عن شئ واحد بدون جدوى.

كالعاده تاتش الصحف المصريه ...بس البوابه معروفه يعنى
المقال بصيغه السوءال
Will Russia Buy 'Used' Mistrals From Egypt ؟؟

بقدره قادر اصبح امر فعلى وان روسيا ستستعيد الحاملتين
صبرنى يارب

مش عارف بصراحة .

احنا بالكاد بنعرف معلومات عن الصفقات الحالية فما بالك بنوايا مستقبلية .

لا نملك سوى الرجاء من الله أن يوفق القيادة لعمل الأفضل وأن نتخيل ماهية هذا الأفضل كهواة .

امين انا بحاول ابص لموضوع التصنيع الحربي بنوع من الهدوء لان الموضوع فعلا هيبدأ وبقوة ولكن بخطوات مردوسة كويس مش بعشوائية الي انا متاكد منه انك كصانع قرار مصري هتعمل صناعة عسكرية طويلة الامد ليها مميزات اقتصادية وعسكرية طبعاا

شئ ليس مستبعد ولكنه يحتمل الخطأ
ولكن الكاتب لديه بعض النقاط المقنعة مثل تكلفة التشغيل والصيانة + مجموعات الحماية والتي يتم مناقشتها حتى الان في موضوع اخر
اما بخصوص موضوع فرنسا فمن الممكن ان تكون فرنسا على علم مسبق بالامر جملة وتفصيلا
عامة الايام كفيلة بتوضيح كل شئ

عودة
أعلى