#إحتفال تسليم مصر الرافال

على الاقل هيتم مضاعفة قدرة داسو لصناعة الرافال لتلبية احتياجات الجيش الفرنسى بعد طلب 48 مقاتلة من قبل مصر وقطر وتفاوض الامارات وماليزيا
حسب علمي ان المصنع اعلن عن استطاعته زيادة الانتاج .. 50% .. اعلاناً لجاهزيته لاستقباله اي عروض ...

طب مش ممكن طيار يتبناني و اتصور في الكابينة ؟
انا مش كبير والله عشريبنات بس :D

على العموم حكون قرأت المانيوال و حقوم طالع بيها و اديها سبيكترا و silent treatment
و ابقو امسكوني بقى :cool::cool::cool:

أمال الـ46 ميج القادمين قريباً بيعملوا ايه ؟؟؟؟ :D :D
انتوا جالكوا زهايمر ولا ايه ؟؟

متختبروش صبري النهاردة بالذات بعد ماتش امبارح الله يرضى عليكم علشان منزعلش مع بعضينا :D
منت فاهم الخبر من مصدر واحد وبشكل يفتقد للرسمية واخبار ال M2 كانت مالية الدنيا فى اكتوبر ونوفمبر 2013
دلوقتى سنتين اهو بدون اعلان رسمى وان تم الاعلان مثلا عن ميج 35 فأن التسلم سيتأخر :(:confused:
وعلى فكرة انا زملكاوى انا كمان:mad::mad::mad:

منت فاهم الخبر من مصدر واحد وبشكل يفتقد للرسمية واخبار ال M2 كانت مالية الدنيا فى اكتوبر ونوفمبر 2013
دلوقتى سنتين اهو بدون اعلان رسمى وان تم الاعلان مثلا عن ميج 35 فأن التسلم سيتأخر :(:confused:

لانها غالبا لا حتكون هذه و لا هذه
حتطعم بانظمة كتير خارجية لدرجة سوف تشكل بها نسخة جديدة كليا
اعتقاد ان هذا هو سبب طول المدة للاعلان

مبروك العروسه الجديده نقله نوعيه و توجه ذكي في اناحيه العسكريه و السياسيه و العلميه واتمنى ان يتم الاهتمام في مجال الابحاث الالكترونيه من انظمة القياده و السيطره و التصويب و الرادارت و غيرها ,بانشاء شركه عربيه تضم اكثر من دوله عربيه ,بحيث تسهم كل دوله في مجال معين او مجموعه من المجالات ,وان تكون هذه الشركه بعيده عن السياسه و تحولاتها ,بحيث ان لا تتأثر الانجازات العلميه لهذه الشركه بالاختلافات السياسيه ,بحيث تتولى هذه الشركه انتاج التجهيزات الالكترونيه للاسلحه العربيه القديمه و التي نملك الكثير منها لرفع مستواها الى مصاف الحديث منها ,و تتولى انتاج ببعض الاسلحه و التي نحتاجها بشده مثل الصواريخ الموجه المضاده للدروع و المصفحات ,بحيث تكون اولويه عند الشراء ,فبنظري ان لهذه الشركه سيكون مردود اقتصادي و سياسي و عسكري و علمي كبير على عموم الدول العربيه ,فيد واحده لا تصفق

مبروك العروسه الجديده نقله نوعيه و توجه ذكي في اناحيه العسكريه و السياسيه و العلميه واتمنى ان يتم الاهتمام في مجال الابحاث الالكترونيه من انظمة القياده و السيطره و التصويب و الرادارت و غيرها ,بانشاء شركه عربيه تضم اكثر من دوله عربيه ,بحيث تسهم كل دوله في مجال معين او مجموعه من المجالات ,وان تكون هذه الشركه بعيده عن السياسه و تحولاتها ,بحيث ان لا تتأثر الانجازات العلميه لهذه الشركه بالاختلافات السياسيه ,بحيث تتولى هذه الشركه انتاج التجهيزات الالكترونيه للاسلحه العربيه القديمه و التي نملك الكثير منها لرفع مستواها الى مصاف الحديث منها ,و تتولى انتاج ببعض الاسلحه و التي نحتاجها بشده مثل الصواريخ الموجه المضاده للدروع و المصفحات ,بحيث تكون اولويه عند الشراء ,فبنظري ان لهذه الشركه سيكون مردود اقتصادي و سياسي و عسكري و علمي كبير على عموم الدول العربيه ,فيد واحده لا تصفق
اعتقد اننا على المسار لكن بشكل مختلف
مع انى متفق معاك 100%

اعتقد اننا على المسار لكن بشكل مختلف
مع انى متفق معاك 100%

اتمنى ان ارى تجهيزات الكترونيه عربيه 100% على الطائرات المقاتله ,من اجهزت تصويب و صواريخ موجه و انظمة تشويش , واتمنى ان ارى تعاون عربي و خاصه مصر و الامرات و السعوديه

حسب علمي ان المصنع اعلن عن استطاعته زيادة الانتاج .. 50% .. اعلاناً لجاهزيته لاستقباله اي عروض ...
تصريح ايريك ترابير زياده الانتاج الي 3 مقاتله شهريا بدلا من 11 سنويا لتوفير احتياجات العملاء خصوصا عقد متوقع في نهايه 2015 او بدايه 2016

مبروك الدوري و هاردلك علي الديربي مخطط استلام الميج35 2017-2019

السؤال بقى فين المقاتلة الروسية فى ظل خروج اعداد كبيرة من المقاتلات الشرقية القديمة

أمال الـ46 ميج القادمين قريباً بيعملوا ايه ؟؟؟؟ :D :D

بصراحه اه لان من كتير الكلام هي 29 و لا 35 انا اتفصلت

حاضر من عنيا

بإذن الله تم التعاقد على 46 ميج 35 مع كاموف _ 52

تمام بس عدد الكاموف كام مروحيه

لا أعلم بصراحة العدد
السلاح الروسي والصيني لا يكون العدد صحيح 100%

يكفى أعداد السلاح الأمريكي والغربي معلن
لابد من وجود غموض على جزء من تسليحك لتكون هناك المفاجأت فى المعركة بجانب التخطيط والإعداد الجيد

لا أعلم بصراحة العدد
السلاح الروسي والصيني لا يكون العدد صحيح 100%

يكفى أعداد السلاح الأمريكي والغربي معلن
لابد من وجود غموض على جزء من تسليحك لتكون هناك المفاجأت فى المعركة بجانب التخطيط والإعداد الجيد

لتوي كنت ساسال عن اي اخبار عن تجهيزات خارجية على الكامكوف و الميج
نسيت ان هذا سيكون اصعب من مسالة اعدادها :oops:

عودة
أعلى