رأس العش و الدور السوداني

اقرأ ما رفعتة للتو
واقرا ما رفعتة انا من المجموعة ٧٣ مؤرخين
لتعرف فجاجة المقال علي وزارة الدفاع السودانية
ومدي المغالطات
المشكله يا اخي انت بتقارن ومتأكد من مجموعه 73 مؤرخين وانا ما اعرفه او اعرف مده صدقهم و لا قريت عنهم شفت بعضه في المقابلات مثل اجنحة الغضب او حاجه بشكل ده فا انت بتقارن يقتنع بشي انا مو متاكد من صحته
وثانيا للمره ال الف عندكم مقاله تحكي القصة كامله من وزارة الدفاع المصري و لا لا السوال ده بطرحه لي فتره
علي فكره انا لا ضد مصر او غيره يعني في غلط بقول انا غلطان و اعتذر لكن ابقه اشوف دليل قوي
و للأخ حسون انا قلتها قبل كدا انت صدقوا مرجعكم الي عليكم يمشي بس ومرجعي الي يمشي عليه انا بس و انتهي النقاش علي اساس بتمشي رايك اما مؤمن في اي شي يصدر من الحجومه المصريه زي ما انت مؤمن في الحكومه السودانيه وامته النقاش معاك وراح شوف عصافير تصيده

المشكله يا اخي انت بتقارن ومتأكد من مجموعه 73 مؤرخين وانا ما اعرفه او اعرف مده صدقهم و لا قريت عنهم شفت بعضه في المقابلات مثل اجنحة الغضب او حاجه بشكل ده فا انت بتقارن يقتنع بشي انا مو متاكد من صحته
وثانيا للمره ال الف عندكم مقاله تحكي القصة كامله من وزارة الدفاع المصري و لا لا السوال ده بطرحه لي فتره
علي فكره انا لا ضد مصر او غيره يعني في غلط بقول انا غلطان و اعتذر لكن ابقه اشوف دليل قوي

يا اخ بدر انت قرأت الموضوع ام رأس الموضوع و دخلت تهاجم؟

مصدر وزاره الدفاع المصريه من انتاج الشئون المعنويه المصريه

طبعا كانت الحجه ان هذا مصدر رسمي و لم يرد عليه مصدر من وزاره الدفاع المصريه
لكن نأسف لاحباط البعض بالقول ان الشئون المعنويه التابعه لوزاره الدفاع انتجت وثائقي اسمه الصمود و التحدي تم توزيعه و اذاعته علي القنوات المصريه

تجدوا بهم ما يسر عن معركه رأس العش و المشاركين فيها

يا بدر انا قلت لك مره انت تاتي بمعلومات غير صحيحة في اكثر من موضوع و نصحتك بمراجعة ما تنقله لكن الواضح انك لا تسمع للنصيحة

يا اخ بدر انت قرأت الموضوع ام رأس الموضوع و دخلت تهاجم؟

مصدر وزاره الدفاع المصريه من انتاج الشئون المعنويه المصريه
شوف انا ما بكذب عليك ما قريت الا راس الموضوع و لقيتهم لا بديت لا بي حمد و لا بسم الله وبديت في مهاجمتي كأني قاصد تدليس او ارغب في تدليس المصري و ليس نصح منك وإيضاح لكي استفسد و اعلم الصح من الخطا
يارجل صورتني علي اساس اني عدو وابقه شي سي و الله كلامي كان بشكل بري ليس فيه نيات و ارسلته لك في الخاص قبل ما ارسله في العام لي أتناقش معاك ووضعته في العام لي تره ونتناقش لكن تصويرك لي ان انسان اريد شر لي مصر او تلطيخ لها مو واقعي او صح مفروض أسلوبك يكون احسن من كدا ونتناقش فيها مو تكتب لي يريد البعض تدليس تاريخ مصر و صورتني مجرم يا رجل خاف ربك الكلام نقاش و ليس حرب

المشكله داخلين في تصادم انا موقعي وزارة الدفاع السودانيه وانت المصريه

شوف انا ما بكذب عليك ما قريت الا راس الموضوع و لقيتهم لا بديت لا بي حمد و لا بسم الله وبديت في مهاجمتي كأني قاصد تدليس او ارغب في تدليس المصري و ليس نصح منك وإيضاح لكي استفسد و اعلم الصح من الخطا
يارجل صورتني علي اساس اني عدو وابقه شي سي و الله كلامي كان بشكل بري ليس فيه نيات و ارسلته لك في الخاص قبل ما ارسله في العام لي أتناقش معاك ووضعته في العام لي تره ونتناقش لكن تصويرك لي ان انسان اريد شر لي مصر او تلطيخ لها مو واقعي او صح مفروض أسلوبك يكون احسن من كدا ونتناقش فيها مو تكتب لي يريد البعض تدليس تاريخ مصر و صورتني مجرم يا رجل خاف ربك الكلام نقاش و ليس حرب

وبهذا ينمحى التاريخ وكلما اراد واحد ان يدعى شيئا سلمنا له...
جيشان قاما بحرب مفتوحة اكثر من مرة ، وزارة الدفاع السودانية الشقيقة تدعى بطولة اتفق المحارب والعدو وهم اهل المعركة أنها بينهم ، وكلما ادعى احد شيئا سلمنا له انمحى التاريخ وذهب ...

يا بدر انا قلت لك مره انت تاتي بمعلومات غير صحيحة في اكثر من موضوع و نصحتك بمراجعة ما تنقله لكن الواضح انك لا تسمع للنصيحة
شوف يا اخ معليش ما تعرفنا
المهم انا نقلت الموضوع كامل من وزارة الدفاع وو اول فرضي النقاش مع mr.hbk لكن تسرعت ونشرته في العام و بدل التوضيح بشكل مفصل وملك عشان نعرف وين اخطانا و ين اصلحنا صورني كا مجرم وعدو مصر الاول في المنتدي وده شي حقيقه مؤسف جدا لان في بعض المصريين هنا احترمه وأكن لهم كل الاحترام و ليس بين مصر اي حاجه تبقه تشرح ما تصور الي تتناقش مع مجرم ويريد تزوير تاريخ علي اساس انا الي كاتب انا ناقل من موقع ذو مصداقيه يا ياتي بي مصدر بقوته او يحللها بعقل لكن تصور خصمك بشكل الغريب ده العدو الزود و الكلام الفارغ ده

يا اخ بدر لماذا تحمل وزاره الدفاع السودانيه وزر شيئ؟
انا دخلت و تجولت في موقع وزاره الدفاع السودانيه كثيرا
هل تنكر انهم يسمحون بتسجيل الاعضاء؟ و هؤلاء الاعضاء يضيفون مقالات مثلما اضاف احدهم نقلا عن ويكيبيديا و استخدم لغه عاميه؟

الامر ليس رد عليك او علي شخصك بل الشكر موصول لك لانك نبهتنا الي انه مقال يقول كذا و كذا نحن رددنا علي المقال بتفنيد المقال و ليس شخصك او حتي شخص كاتب المقال و لو تلاحظ في الموضوع انا اعفيت وزاره الدفاع السودانيه من اي مسئوليه لاني اؤمن ان ما كتب هو مساهمه فرد من الاعضاء هناك

لا تأخذ الموضوع شخصي فانا في الدفاع عن التاريخ لا الاين احد

احد اقوال المُتنبي :

وَلَيسَ يَصِحّ في الأفهامِ شيءٌ, إذا احتَاجَ النّهارُ إلى دَليلِ

المهم انا نقلت الموضوع كامل من وزارة الدفاع وو اول فرضي النقاش مع mr.hbk لكن تسرعت ونشرته في العام و بدل التوضيح بشكل مفصل وملك عشان نعرف وين اخطانا و ين اصلحنا صورني كا مجرم وعدو مصر الاول في المنتدي وده شي حقيقه مؤسف جدا لان في بعض المصريين هنا احترمه وأكن لهم كل الاحترام و ليس بين مصر اي حاجه تبقه تشرح ما تصور الي تتناقش مع مجرم ويريد تزوير تاريخ علي اساس انا الي كاتب انا ناقل من موقع ذو مصداقيه يا ياتي بي مصدر بقوته او يحللها بعقل لكن تصور خصمك بشكل الغريب ده العدو الزود و الكلام الفارغ ده

يا اخي حرام عليك ده انا كنت لسه بكتب الرد

الامر ليس رد عليك او علي شخصك بل الشكر موصول لك لانك نبهتنا الي انه مقال يقول كذا و كذا نحن رددنا علي المقال بتفنيد المقال و ليس شخصك او حتي شخص كاتب المقال و لو تلاحظ في الموضوع انا اعفيت وزاره الدفاع السودانيه من اي مسئوليه لاني اؤمن ان ما كتب هو مساهمه فرد من الاعضاء هناك

لا تأخذ الموضوع شخصي فانا في الدفاع عن التاريخ لا الاين احد

لا ينمحي و لا يحزنون ولم ادعي شي يا عبقري هذا الزمان انا نقلة خبر لم يكن لا مصر او يحزنون لكن بعضكم لديه حساسيه زايده من حاجات سخيفه
دول عربيه غير السودان شاركة وفي الجبهات المصريه يعني ما تفرق من شارك من لا لكن بعض الحساسيات عجيبه في المنتدي ده موضوع عادي
خليته امن قومي مشكلتنا النفخه الكدابه علي قولكم

الموضوع عن معركه رأس العش التي لم يشارك بها سوي مصريين مذكوريين بالاسماء و حالاتهم سواء نجوا او اصيبوا او شهداء
حساسيه من تصحيح مفاهيم مغلوطه؟ الله يسامحك

يا اخي حرام عليك ده انا كنت لسه بكتب الرد
هههههههههههههههههههههههههههه
اجل ظلمتك وفي ده اعتذر لست بجبان اره الخطا و اكابر وانا ما اندفعت الا حسّيت في هجوم علي وانا قرضي نتناقش واخترتك بذات لانك انسان يستحق النقاش معه في موضوع زي ده و دخلت الخاص قبل ما تنشره في العام للنقاش وانت عارف الكلام ده لكن تسرعت في نشره لا ني شفت متاخر في الرد فا فكرتك كنت تتابع الموضوع

هههههههههههههههههههههههههههه
اجل ظلمتك وفي ده اعتذر لست بجبان اره الخطا و اكابر وانا ما اندفعت الا حسّيت في هجوم علي وانا قرضي نتناقش واخترتك بذات لانك انسان يستحق النقاش معه في موضوع زي ده و دخلت الخاص قبل ما تنشره في العام للنقاش وانت عارف الكلام ده لكن تسرعت في نشره لا ني شفت متاخر في الرد فا فكرتك كنت تتابع الموضوع

تمام اذا انا استحق النقاش اتمني منك ان تعود الي رأس الموضوع و تقرأه لمده 5 دقائق ثم تقول لي ملاحظاتك عليه و ترد علي المغالطات المنطقيه الموجوده به

الموضوع عن معركه رأس العش التي لم يشارك بها سوي مصريين مذكوريين بالاسماء و حالاتهم سواء نجوا او اصيبوا او شهداء
حساسيه من تصحيح مفاهيم مغلوطه؟ الله يسامحك
انا ما اتكلم عنك في بعض الاعضاء بتحسسوا من المواضيع ده ويفكرهوا هجوم عليهم و الغرض منها النقاش و التاريخ لا يحرف مهم حصل

اخي الكريم بدر انت مشكلتك انك تحدثت عن معركة هي عندنا ك مصريين اهم من نصر اكتوبر كله
انا ما اتكلم عنك في بعض الاعضاء بتحسسوا من المواضيع ده ويفكرهوا هجوم عليهم و الغرض منها النقاش و التاريخ لا يحرف مهم حصل

التمس لهم العذر يا اخي هم يدافعون عن دماء مصريه و حفظ ذكري تلك الدماء

اخي الكريم بدر انت مشكلتك انك تحدثت عن معركة هي عندنا ك مصريين اهم من نصر اكتوبر كله

هي ليست اهم من نصر اكتوبر لكنها بدايه نصر اكتوبر
رأس العش هو بدايه وقوف الجندي المصري مره اخري بعد ان ظن الكثيرون انه تاريخ و بعد ان كان موشي ديان بجوار هاتفه ينتظر مكالمه استسلام منا
هي بدايه حرب الاستنزاف
هي البدايه لكثير من الاحداث

لا ينمحي و لا يحزنون ولم ادعي شي يا عبقري هذا الزمان انا نقلة خبر لم يكن لا مصر او يحزنون لكن بعضكم لديه حساسيه زايده من حاجات سخيفه
دول عربيه غير السودان شاركة وفي الجبهات المصريه يعني ما تفرق من شارك من لا لكن بعض الحساسيات عجيبه في المنتدي ده موضوع عادي
خليته امن قومي مشكلتنا النفخه الكدابه علي قولكم
يا استاذ بدر
انت طرحت موضوع يتحدث عن مساهمة السودان في معركة راس العش
وبالورقة والقلم فندنا المقال وما بة من اخطاء جمة
وبعدين انا دخلت علي الرابط
الموضوع غير رسمي
واحد اضاف علي الموقع تحت بند معارك تاريخية
المقال وتحت البند دة مقالات كتير منها مقالات من ويكيبيديا لذلك لا تعد مصدر موثوق
وكاتب المقال شخص عادي جدا
مشاهدة المرفق 26312

يا استاذ بدر
انت طرحت موضوع يتحدث عن مساهمة السودان في معركة راس العش
وبالورقة والقلم فندنا المقال وما بة من اخطاء جمة
وبعدين انا دخلت علي الرابط
الموضوع غير رسمي
واحد اضاف علي الموقع تحت بند معارك تاريخية
المقال وتحت البند دة مقالات كتير منها مقالات من ويكيبيديا لذلك لا تعد مصدر موثوق
وكاتب المقال شخص عادي جدامشاهدة المرفق 26311 مشاهدة المرفق 26311 مشاهدة المرفق 26312
هو فعلن انا كنت مخطي في نقل الخبر و اعتذر لمن زعل او تضايق وفعلن لو كنت انتبهت لي التاريخ ماكان حصل
لكن التمس العذر من الاخوة المصريين

تمام اذا انا استحق النقاش اتمني منك ان تعود الي رأس الموضوع و تقرأه لمده 5 دقائق ثم تقول لي ملاحظاتك عليه و ترد علي المغالطات المنطقيه الموجوده به
يا اخي فعلن الموضوع طلع خطا مني و ممكن أناقشك في الكثير لكن التاريخ ابلغ حجه 67
خطاي و اعتذر

هو فعلن انا كنت مخطي في نقل الخبر و اعتذر لمن زعل او تضايق وفعلن لو كنت انتبهت لي التاريخ ماكان حصل
لكن التمس العذر من الاخوة المصريين
انت راجل محترم وانا بحب السودان والسودانيين جدا

عودة
أعلى