المدرعه فهد% كامل خاص

رجاء حار ان يتم تعريب الكلام المكتوب في الرد رجاءا رجاءا فالتعبير المستخدم لا يسمح بايراد الافكار بشكل جيد
ياريت طلب واحد علي كلامك اني اطلع علي التقارير الي حضرتك استنتجت منها كده عشان اذيد معرفتي لان شكلها قليله _بنسبه للوحدات المصدره_ اما بلنسبه لما يستخدمه الجيش المصري او الشرطه جودتها لم اسمع ابدا لا من نت ولا غير نت عن الي انت قلته

2- انا رضيت علي حاجتين
اول حاجه ريد كراش قال ان العربه دمرت واحترقت من اول قذيفه ار بي جي وتاني فذيفه بح وايضا ان العربه دمرت كليا عن طريق عبوات ناسفه

انا لا اعلم ولا افقه شئ
لكن في الجزائر لم يستخدمو مبدا دعم من اسلحه مختلفه في حربهم علي الارهاب والعربه ظلمت ان نحكم عليها بطريقه زي ديه وباسلحه زي ديه !! هو مش دبابات بتدمر لكلام ده ؟ اما سؤ الاستخدام فده محتاج شرح طويل عن كيفيه استخدام الاسلحه بشكل مشترك بشكل كاامل

ولكن هديك مثال ممكن تقري بنفسك -ايضا تجربه الصعيد حنفي يعتبر بزره جمب ارهابين الجزائر ولكن مصر تعاملها لم يكن اجري يا عربه اخترقي وعيشي لا كان في اسناد جوي من مروحيات استخدام قذائف ار بجي للتطهير مهندسين لتطهير الارض من الالغام والعبوات الناسفه حتي دخلت المدرعه فهد وقامت بدورها وهو الاشتباك الخفيف وحمايه ونقل الجنود

3-بنسبه لحكايه مدرعه مصريه انا عارف انا بتكلم عن ايه وانا اتكلم عن عربه تاننيه خالص من تصميم المهندسين في الجيش المصري وكان في احد العروض العسكريه تم الاعلان عنها ولكن في النهايه لم يتم تصنعها ..... ومش اول واحد قال كده كان في نفس الكلام عنها في الساحات ...

واخر حاجه بنسبه للكتله والسرعه والكلام ده هو مثلا العربه هيتركب عليا مضاد للدبابات ومدفع في نفس الوقت !! هي حسب الاختيرات ولكن يوجد ثوابت وفي الاخر بلامكان اضافه صواريخ مضاده للمروحيات--- والعربه مورنتها مش في انها ماشيه كلها سلاح لكن في سهوله تغيرلها لتناسب مجال عملها سواء حدود او شرطه او مدرعه نقل او او او و التدريع الذياده مش تدريع كامل لمعلوماتك ولكن هو قطع من الصلب في بعض المناطق وليس للمدرعه كامل فا اخر نسخه منن المدرعه تدرعها جيد

وانشاء الله هكمل الموضوع بكيفيه استخدام المدرعه في الجيش وما هي وظيفتها اساسا لانه واضح ان فيه لبس جامد جدا

ايه الي ش\مش مفهوم في ردي يا walasوانا اكتبه انا كاتب بلهجه المصريه

انت بترد علي مين ؟؟ وفين سيره الكويت وفين سيره حرب او اي حاجه من الانت بترد عليه ؟؟؟!!!!

لو موجود من فضلك وريني واسيبك ترد عليها لكن ملقتش الكلام ايل حضرتك بترد عليه
sniper20

يا استاذ سنير

انت شايف ان استاذ انور كلامه غلط تمام

ردك يكون اثبتله العكس

اما مواضيعه هي بلا شك راي الشخصي من مقومات عرفها او اقري عنها انت ليك راي معاكس اثبته وناقشه

لكن انت ردك الي اتحذف ايه فايدته مثلا وعلي ايه ردك اساسا وما لنا ومال الكويت هو راجل بيقول رئيه وخلاص

را

يا عم سنيبر انت تعبتني

هو دلوقتي جه جمبك حد في الموضوع هنا وقالك مصر ومصر ومصر احنا بنتكلم كلام عسكري تمام ولو قريت حاجه في الموضوع تهين مصر قلي وانا ههحذفها في ساعتها
2-انت ليك اراء سياسيه ومواقف سياسيه في راي وانشاء الله يكون راي المنتدي مفيش مانع انك تعرض رئيك السياسي اعمل موضوع فيه رئيك سليم بدون مبلغات وذيدات او اهانه لحد ويكون كله وقائع ودلائل واقدمه في مكان في التاريخ العسكري او مواضيع غير عسكريه

يارب يكون المعلومه وصلتلك

شكراً جزيلاً للاخ قناص الجزائر على هذه الصورة النادرة
الوجود على شبكة الانترنت .

رد: المدرعه فهد% كامل خاص

انا مش عارف الناس زعلانة لية .. هى لو المدرعة وحشة اوى كدة كانت مصر انتجتها من الاول او حتى صدرتها ؟ وحتى لو وحشةيا اخى ادينا عملنا حاجة بنفسنا ودى بداية بدل ما نفضل نستورد على الفاضى ومعندناش قاعدة تصنيع .... وبعدين لو وحشة على ادنا يا عم وعاجبانا ومطلبناش رأيك احنا غلابة ودى مقدرتا وسبنالك انت المدرعات اللى ملهاش مثيل

عودة
أعلى