غواصتين Type-209 اضافيتين لمصــــــــــــــر

تعليقات الاخوان المتوقعة على صفقة الغواصات
وحشة و الفتيس بتاعها مفيهوش الخامس
و كمان منفسة
توقيع
انا خروف انا اصدق الجزيرة

كده كله تمام و احنا جاهزين باذن الله و فضله علينا

لا بالعكس
كمية الصفقات فى الوقت الحالى والتى تتميز بالنوعية لا الكمية
تدل على قصر تفكير القيادة السابقة ودخول السياسة فى تسليح الجيش ايام مبارك
ولا تخطيط مستقبلى لاى شىء
حتى بداية قصة الرافال مع مصر كانت ايام القيادة المقصرة والتى طلبتها بعد البدء فى بناء سد النهضة وكأنهم فوجئوا بالسد
وترك القوات الجوية بدون صواريخ جو جو بعيد المدى ولا صواريخ كروز
والامثلة كثيرة

بتكلم عن القياده الحاليه للجيش يقائد ...مش قصدى زمان
القياده دى من ساعه طرشى ...الحسنه الوحيده اللى عملها
ولسا التقيل ان شاء الله جاى

تستخدم فى الحروب الاهليه ؟ نحن ليس لدينا حروب اهليه ولن يكون هناك حروب اهليه يوجد حرب ضد الارهاب فقط وليس لها تعريف اخر

هو يتكلم عموما اخى الفاضل وليس عن مصر ويوضح سبب التعنت فى تصديرالمانيا لاسلحتها خارجيا

انا عندي استفسار عن الاسعار بالصفقه الاساسيه كانت قيمه الغواصتين تقارب المليار يورو فكيف يكون قيمه العقد الاضافي نصف مليار يورو فقط لعدد اتنين غواصه من نفس الطراز وبذات المواصفات و التجهيزات

مليووووووووووووون مبرووووكـ يا بلدي الله اكبر والحمد لله ربنا يزيد ويباركـ فى جيش بلدي الحبيب خبر بمليار يورو وان شاء الله القادم اجمل .. :):):):)

انا عندي استفسار عن الاسعار بالصفقه الاساسيه كانت قيمه الغواصتين تقارب المليار يورو فكيف يكون قيمه العقد الاضافي نصف مليار يورو فقط لعدد اتنين غواصه من نفس الطراز وبذات المواصفات و التجهيزات

هو الصفقه الاولى ب 920 مليون يورو يراجح
فلما يقولك الصفقه التانيه تتجاوز نصف مليار يورو ...يعنى تبقى قريبه شويه ....ده رايى

هو الصفقه الاولى ب 920 مليون يورو يراجح
فلما يقولك الصفقه التانيه تتجاوز نصف مليار يورو ...يعنى تبقى قريبه شويه ....ده رايى
لا صعب قوي قريبه دي الضعف تقريبا و لازم يكون في تفسير و محدش يقولي قيمه التسليح اصل مصر مش هتشتري تسليح لغواصتين و تسيب غواصتين بدون تسليح

آمين .. في انتظار الحته الروسي :D
انتم عندكم اخبار و مخبينها عني الصبح العقاب الحارس اتكلم علي السوبر فلانكر و انتم دلوقتي بتتكلموا عن حته روسي ايه هو انا مش معاكم و لا ايه

انتم عندكم اخبار و مخبينها عني الصبح العقاب الحارس اتكلم علي السوبر فلانكر و انتم دلوقتي بتتكلموا عن حته روسي ايه هو انا مش معاكم و لا ايه

مش اخبار و الله يا كبير .. كلها توقعات و اخبار قديمه في انتظار ان تتحقق
و زي ما بيقولوا مفيش دخان من غير نار :D

مبروووووووووك لبلدي مصر
وياسلام لو معاهم اربعة روسي
يبقي حلو اوي
يبقي كده ضمنا نوع من التوازن مع الهديدات البحرية

يا رب كل اللى كان نفسو فى سلاح دعا انو ييجى واستجبتلو
انا بدعى بقالى سنة على صواريخ اسكندر :D:D:D

مبروووووووووك لبلدي مصر
وياسلام لو معاهم اربعة روسي
يبقي حلو اوي
يبقي كده ضمنا نوع من التوازن مع الهديدات البحرية
كده يبقي مصر تملك بحريه بمنتهي القوي و تمثل رقم صعب في اي معادلة عسكريه و طبعا لا اقصد اسرائيل فقد تجاوزناها بمراحل

يا رب يا رب احنا تعبنا كتير اوي من 2008 و قبلينا جحافل ، نحمدك يا رب زودنا كمان و كمان ، يا رب انا نفسي في الميسترال و kh101 و mig 41s firefly كا مشروع تصنيع , وباك فا و الليديار كلاس و ردار ابو 7000 كلم دا :D

عودة
أعلى