عقود السلاح الروسية لمصر التى تم توقيعها بالفعل 3.5 مليار

لماذا تشتري مصر المي-28 أليس عندها الأباتشي؟

المي 28 ليست بمستوى الاباتشي ولكنها رهيبه كذالك وفعاله بحرب العصابات وتكلفه عملها اقل من الاباتشي التي تكون مكلفه بنفس الوقت تنويع التسليح وهوه مهم جدا

لماذا تشتري مصر المي-28 أليس عندها الأباتشي؟
الاباتشى تكلفه تشغيلها عاليه جدا بالاضافه انها خساره فى كلاب وخنازير انصار بيت يهوذا وصواريخ الهيل فاير غاليه الثمن ومن الافضل الاحتفاظ بها لما هو اهم عكس المى 28 تكلفه تشغيلها قليله وصواريخها ارخص وفعاله فى حروب الكلاب والجرذان :D

اضرب يا سيسي وادى اقلام على قفا انصار جماعات البدع والارهاب وداعميهم :D
الميج 29 ام2

+ المى 28

شكلهم فى الصورتين خرافه مش كده ( قولوا الحق مش كده فى زمتكوا ) :D

الاباتشى تكلفه تشغيلها عاليه جدا بالاضافه انها خساره فى كلاب وخنازير انصار بيت يهوذا صواريخ الهيل فاير غاليه الثمن ومن الافضل الاحتفاظ بها لما هو اهم عكس المى 28 تكلفه تشغيلها قليله وصواريخها ارخص وفعاله فى حروب الكلاب والجرذان :D

اضرب يا سيسي وادى اقلام على قفا انصار جماعات البدع والارهاب وداعميهم :D
الميج 29 ام2

+ المى 28

شكلهم فى الصورتين خرافه مش كده ( قولوا الحق مش كده فى زمتكوا ) :D

ماهذا قلبي الضعيف لايتحمل ههههههههههههههه

برغم الحزن اللى الواحد فيه من انبارح الا ان 4 سنين فاتوا كلهم هم وغم وحزن لما الواحد خلاص قرف
مادمناش دلوقتى الا اننا نركز فى المستقبل واوله زياره النهارده اللى الواحد يتمنى تطلع على خير ان شاء الله وتلبى طموحاتنا
انا قرفت من الحزن خلاص
والبلد ماشيه فى طريقها رغم اى ارهاب ورغم اى تقصير ورغم اى غباء فى بعض الاحيان
حركز فى مستقبل مصر الجاى وبس وحسيب الحزن للى عايزين يقرفوا نفسهم

سؤال بسيط للاخوه

اي نوع من الطائرات الحربيه المصريه ستكون في استقبال بوتين غدا عند دخوله الاجواء المصريه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاف 16 تعتبر اهانه له فكيف نستقبله بسلاح امريكي!!!!!!!!!
الميراج ينطبق عليها ما ينطبق علي الاف 16 !!!!
ميج 21 قديمه جدا وسوف تملئ السماء دخانه
ام ان هناك طائره روسيه حديثه قد وصلت وستكون في استقبال القيصر ......... اتمني ذلك

الاف 16 والميراج ليست اهانة ولا شىء بالعكس عندما نستقبله بالاف 16 نحرق دم الأمريكان
:)

برغم الحزن اللى الواحد فيه من انبارح الا ان 4 سنين فاتوا كلهم هم وغم وحزن لما الواحد خلاص قرف
مادمناش دلوقتى الا اننا نركز فى المستقبل واوله زياره النهارده اللى الواحد يتمنى تطلع على خير ان شاء الله وتلبى طموحاتنا
انا قرفت من الحزن خلاص
والبلد ماشيه فى طريقها رغم اى ارهاب ورغم اى تقصير ورغم اى غباء فى بعض الاحيان
حركز فى مستقبل مصر الجاى وبس وحسيب الحزن للى عايزين يقرفوا نفسهم

بص يا ريس
لواحنا فاكريين ان الامور هتمشي زي السكينه فى الحلاوه نبقي غلطانين
كل حاجه هتقابلنا هنضرب وننضرب هنفرح ونحزن هنكسب ونخسر بس لازم نبقي عاملين زي القطر مانقفش لحظه
لوحسبناها هنلاقى مصر من ايام الفراعنه لحد دلوقتي كان فى معوقات امامها حتي وهي فى منتهي منتهي قوتها
لو ضيعنا وقتنا فى التردد والحزن هنخسر كتير

بص يا ريس
لواحنا فاكريين ان الامور هتمشي زي السكينه فى الحلاوه نبقي غلطانين
كل حاجه هتقابلنا هنضرب وننضرب هنفرح ونحزن هنكسب ونخسر بس لازم نبقي عاملين زي القطر مانقفش لحظه
لوحسبناها هنلاقى مصر من ايام الفراعنه لحد دلوقتي كان فى معوقات امامها حتي وهي فى منتهي منتهي قوتها
لو ضيعنا وقتنا فى التردد والحزن هنخسر كتير

ده اللى بتكلم فيه
الدنيا مش حتقف ومسيرتنا مستمره ان شاء الله
لو الحزن تمكن منا يبقى خلاص ما فيش امل
لكن بالرغم من انى زملكاوى متعصب ونفسى اللى عمل كده يتحاسب وهومعروف والتقصيراللى حاصل امبارح معروف الا انى مش حزود كتير فى الموضوع ...بلدى اهم من اى حاجه وتقدمها ومسيرتها وتطورها برضه اهم من اى حاجه

امال ايه اخبار الاس 300 ؟؟ محدش عنده فكرة هييجي امتى ؟ ليكون متعقدناش عليه اصلا ؟

امال ايه اخبار الاس 300 ؟؟ محدش عنده فكرة هييجي امتى ؟ ليكون متعقدناش عليه اصلا ؟

الكلام المؤكد اننا تسلمنا جزء من صفقته يريس
انا بس عايز اعرف بوتين جاى الساعه كام بالظبط عشان دى قعده وشاى وحوارات :D

الكلام المؤكد اننا تسلمنا جزء من صفقته يريس
انا بس عايز اعرف بوتين جاى الساعه كام بالظبط عشان دى قعده وشاى وحوارات :D

بيتهيالي اخونا مارشال قال انه لسه موصلش
انت خليك مكانك وانا هجيب بوتين في ايدي ونيجي نشرب شاي معاك وتتفقلنا معاه على صفقة كبير :D:D

طب ما نخش فى مشروع مشترك مع جنوب افريقيا فى مروحيتها احسن وننقل تقنيتها ...المفروض يوم ما نجيب مروحيه من روسيا متقلش عن الكا 52 اول متتاح للتصدير

في مكونات بطاريه واحده وصلت اخر 2014 وغير مسموح الاعلان حتي الان

متاكد لان مارشال قال قريب انه لسه مجاش
الطبيعي فعلا انها تكون وصلت بناء على صور 22 عربية اللي شوفنا صورها وكان شكلها اقتربت من الانتهاء

طب ما نخش فى مشروع مشترك مع جنوب افريقيا فى مروحيتها احسن وننقل تقنيتها ...المفروض يوم ما نجيب مروحيه من روسيا متقلش عن الكا 52 اول متتاح للتصدير
المي 28 بالرادار افضل من الاباتشي بدون اللونج بو

لا اعتقد ان الميغ29 مطروحة على الطاولة اكثر من السو35

اضف لذالك ان المي28 صياد اليل كما يسميها الجيش العراقي ستكون اضافة متميزة والكا52 التي حصل العراق عليها اعتقد انها لن تصعب على مصر​

متاكد لان مارشال قال قريب انه لسه مجاش
الطبيعي فعلا انها تكون وصلت بناء على صور 22 عربية اللي شوفنا صورها وكان شكلها اقتربت من الانتهاء
بطاريات الدفاع الجوي الضخمة يتم تسليمها علي اجزاء و ليس في صوره منتج كامل مثل سوريا عندما حصلت علي اجزاء من المنظومة و لم تستكمل كما ان الانشاءات لها جدول توقيتات مختلف

لا اعتقد ان الميغ29 مطروحة على الطاولة اكثر من السو35

اضف لذالك ان المي28 صياد اليل كما يسميها الجيش العراقي ستكون اضافة متميزة والكا52 التي حصل العراق عليها اعتقد انها لن تصعب على مصر​

العراق مخدش كا 52 خد بس مى 28

بس على الاقل تحل محلالجازيل وختكسب خبرات تصنيع مروحيه محليه وتكنولوجيا
الجازيل لن تخرج الان من الخدمه وهي طائره متميزه لازالت تخدم بفرنسا
المي28 بدون الرادار لا فائده منها فالاباتشي المصري عند اذن سيتميز عنها بالكثافه النيرانيه

عودة
أعلى