أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

قالت صحيفة "سود وست" الفرنسية إن موظفي شركة "داسو" الفرنسية لصناعة المقاتلات الحربية من طراز "رافال" يعولون على صفقة السلاح مع مصر لرفع رواتبهم ووضع خطة مالية جديدة لهم من قبل الدولة، مشيرة إلى أن ثلاث طائرات رافال ستُسلم إلى مصر خلال الشهور المقبلة.

وبينت الصحيفة في تقرير نشرته اليوم السبت، أن الدولة كانت تأخذ على الشركة وموظفيها أن طائراتهم الرافال لا تجذب المشترين بسبب ارتفاع أسعارها، إضافة إلى أنها ذات تكنولوجيا معقدة، موضحة أن الحكومة الفرنسية أدركت خلال الشهور الماضية أن الطائرة بمثابة "معجزة" خاصة مع تزايد الطلبات عليها، بعد إبرام صفقة بيع 24 مقاتلة مع مصر.

ولفتت الصحيفة إلى أن موظفي الشركة يعتقدون أن عودة الثقة في طائراتهم سوف تترجم إلى رفع رواتبهم، مشيرة إلى أن فريق من قادة الشركة سيلتقي مع مسؤولين حكوميين قريبا للتحدث في هذا الشأن ضمن المفاوضات السنوية الإلزامية التي تعقد بين الطرفين.

وأقر المدير التنفيذي لشركة "داسو" لتصنيع الطائرات، إيريك تابييه أن أول عقد حصلت عليه الطائرة الفرنسية مع مصر أحدث تغييرا في الأفق خاصة مع تزايد الإقبال على الطائرة.

ردى اللى فات شكله مش وصل
الاجراء مؤقت.......بمعنى القضاء الان ع السوق السوداء لعدم تاثر الاقتصاد فى الفتره الاستثماريه المهمه المقبله
الى حيعود منها ع الدوله احتياطى اجنبى كبير غير المتواجد الان
فالامر لا علاقه له بالتضخم لان الغطاء النقدى الاجنبى سيكون متوفر بالفعل
شكراااااااااا

يعني حضرتك هل سعر صرف الجنيه حيعلى امام الدولار بمجرد جلب الاستثمارات و لا بمجرد القضاء على السوق السوداء ؟

يعني حضرتك هل سعر صرف الجنيه حيعلى امام الدولار بمجرد جلب الاستثمارات و لا بمجرد القضاء على السوق السوداء ؟

كلمه القضاء على السوق السوداء كبيره حبتين
السوق السوداء اللى بيحكم ظهورها العوامل الاقتصاديه فى البلد واللى بدورها مش ثابته على وضع خصوصا فى مساله الدولار دى وانا فى ردى الاول كنت اقصد القضاء عليه فى تلك الفتره لحين الاستفاده من غرض القضاء عليه ومن ثم ظهوره مره اخرى لا يصبح بذات القيمه
ما تم اتخاذه حاليا اجرائات شديده للقضاء على السوق السوداء( مؤقتا ) لاستيعاب جزء كبير من العملاء اللى بيتجهوا للسوق دى بعيدا عن السوق الرسمى ده طبعا لتنشيط تجاره العمله فى البنوك وتوفير سيوله تجاريه من العمليه الصعبه

شقك الاول من السوءال ده يتوقف على اجرائات الدوله اقتصاديا
شخصيا توقعى وانه بعد ما الاستثمارات تزيد والمشاريع الاقتصاديه تبتدى تدر عائدها اللى هيساهم فى رفع ميزانيه الدوله ورفع الاحتياطى الاجبنى ........ان سعر الجنيه هيرتفع تانى خصوصا انه ساعتها السوق السوداء لو ظهرت هتبقى بلا اهميه تقريبا لان الدوله مش هتفرض قيود كبيره لتوافر وتزايد الاحتياطى الاجنبى من العملات الصعبه وتحديدا الدولار ويسلام لو زادت تحويلات العاملين المصريين بالخارج .....الانتعاش والرواج فى اسواق الصرف هيزيد اكتر واكتر
يعنى من الاخر مساله ان الجنيه يزيد او لا متوقفه على النتائج الاقتصاديه والاستثماريه القادمه ان شاء الله او لو الدوله استعجلت واضطرت تخفف القيود تانى
شكرا

كلمه القضاء على السوق السوداء كبيره حبتين
السوق السوداء اللى بيحكم ظهورها العوامل الاقتصاديه فى البلد واللى بدورها مش ثابته على وضع خصوصا فى مساله الدولار دى وانا فى ردى الاول كنت اقصد القضاء عليه فى تلك الفتره لحين الاستفاده من غرض القضاء عليه ومن ثم ظهوره مره اخرى لا يصبح بذات القيمه
ما تم اتخاذه حاليا اجرائات شديده للقضاء على السوق السوداء( مؤقتا ) لاستيعاب جزء كبير من العملاء اللى بيتجهوا للسوق دى بعيدا عن السوق الرسمى ده طبعا لتنشيط تجاره العمله فى البنوك وتوفير سيوله تجاريه من العمليه الصعبه

شقك الاول من السوءال ده يتوقف على اجرائات الدوله اقتصاديا
شخصيا توقعى وانه بعد ما الاستثمارات تزيد والمشاريع الاقتصاديه تبتدى تدر عائدها اللى هيساهم فى رفع ميزانيه الدوله ورفع الاحتياطى الاجبنى ........ان سعر الجنيه هيرتفع تانى خصوصا انه ساعتها السوق السوداء لو ظهرت هتبقى بلا اهميه تقريبا لان الدوله مش هتفرض قيود كبيره لتوافر وتزايد الاحتياطى الاجنبى من العملات الصعبه وتحديدا الدولار ويسلام لو زادت تحويلات العاملين المصريين بالخارج .....الانتعاش والرواج فى اسواق الصرف هيزيد اكتر واكتر
يعنى من الاخر مساله ان الجنيه يزيد او لا متوقفه على النتائج الاقتصاديه والاستثماريه القادمه ان شاء الله او لو الدوله استعجلت واضطرت تخفف القيود تانى
شكرا

يبقى متزعلش مني لو قولتلك نحن ندور في احتمالات او افتراضات مستهدفه على جدول زمني كبير مش حتكلم على ان المواطن اللي بيدفع تمنها بس تعالا في الشق العسكري انت بتتعب مرتين في نفس المره عشان تشتري و اكتر ، لنفرض فشل المؤتمر ايه ال backup بتاعك و حيوقع الجنيه اكتر مثلا ، هل تنشيط التجاره في القنوات الرسمية مهم على حساب صرف الجنيه ، معقوله مفيش طرق اخرى ، اعذرني انا مش تخصص اقتصاد فبتكلم من منظور عملى كا business شركات و solutions

حاليا الطائرات المصريه علي خط الدهان لاعطاءها التمويه المصري
ربنا يستر:D

بيقولك فرنسا ملقيتش عندها اللون البرتقالي
فبعتوا يستوردوه من مصر :D

ماله اللون بس
انا شايفه بجد حلو مش وحش وكفايه انه مميز للقوات المصرية:rolleyes:

هههههههه مش عارف ليه كلامكم فكرني فيلم Batman Begins لما كريستيان بيل قال لمورجان فريمان

Does it come in Black ؟؟؟

هههههههه مش عارف ليه كلامكم فكرني فيلم Batman Begins لما كريستيان بيل قال لمورجان فريمان

Does it come in Black ؟؟؟

black is deep, shadowy and you can't ever catch a shadow just like BATMAN A SYMBOL ,perfect color fit for a deep silent invader like the Rafale

black is deep, shadowy and you can't ever catch a shadow just like BATMAN A SYMBOL ,perfect color fit for a deep silent invader like the Rafale

لكنه واضح جداً في النهار

هناك ألوان كثيرة ستعطي نفس التأثير ليلاً بدون عيوب الاسود في النهار

الرافال مش اباتشي

لكنه واضح جداً في النهار

هناك ألوان كثيرة ستعطي نفس التأثير ليلاً بدون عيوب الاسود في النهار

الرافال مش اباتشي

و لا البرتقالي :D:D ، انا راضي باي حاجه في النص ، و على ارتفاعات عالية و مسافات شاسعة مش حيفرق اللون ايه صعب جدا جدا جدا تميزها ، حاول انت تميز طائره و انت ماش عادي في الشارع او في مركز مراقبه من غير صوتها او اساليب رصد مش حتقدر ، B2 SPIRIT و f117 اكبر دليل

عودة
أعلى