أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

إنضم
21 فبراير 2017
المشاركات
2,168
الإعجابات
3,171
النقاط
675
حتي عذه اللحظه مصر استلمت ٩ طيارات من ٢٤ و منهم اول دفعه كانت تخص القوات الحويه الفرنسيه. يعني النسخه القياسيه بدون نووي وبدون اتصالات ناتو. و الباقي سيسلم تباعاً خلال السنوات القادمه. يعني الموضوع مش محتاج كل الجدال ده. اكيد اي تطويرات تلتيه هتطول النسخ القادمه وده شيء بديهي. اكيد مش احنا ال بنفهم وهيءه التسليح في اكبر واعتي واقدم و احرف جيش في المنطقه مش فاهمين. الحيش المصري جيش محترف وذو خبره عريضه جداً. فلا يوجد قلق وحتي ولو السلاح لدي الجيش المصري متقوص بيعوضه قوه وخبره و تمرس العنصر البشري عندنا. والمثل يقول. الشاطره بتغرل برجل الحمار. من استطاع تطويع الميج ٢١ امام الاف ٤ و السكاي هوك والميراج من خمسين سنه قادر الان علي تطويع الرفال وجعلها نداً للاف ٣٥
 

BERKUT_SU

خـــــبراء المنتـــــدى
خـــــبراء المنتـــــدى
إنضم
14 يناير 2008
المشاركات
16,712
الإعجابات
32,183
النقاط
12,272
الدولة
Jordan
مصر ستمتلكه بالتاكيد ولو امتلكت الميكا مؤقتا فيبقى سلاح خلف مدى ممتاز ..لو نظرنا للمصادر فحتى الهند وقطر لا يوجد ما يشير اليه ....المسالة وقت فقط فحتى الرافال الفرنسية لا تزال تطير بالميكا ..... كلنا نتذكر كيف ظهر البوك والتورام في مصر مع ان المصادر كانت لا تشير الى وجوده في مصر ....
 

Egyptian fighter

عـــقيــد
إنضم
14 يناير 2015
المشاركات
387
الإعجابات
435
النقاط
370
ياساتر يارب ، انتم لسه مصممين انه مصر اشترت صاروخ الميتيور ، المصادر دي انعرضت قبل في المنتدي ومافيهاش حته وحده بتقول مصر وقعت علي صفقه بين قوسين ( شراء الميتيور ) . وبردو مشاركات اشخاص من منتديات عسكريه مايعتبرش مصدر موثوق.

هاتولي جمله تقول ( مصر وقعت علي عقد شراء الميتيور ).

ياعمي ولا تزعلوا مصر اشترت الميتيور وكمان اسلحه ليزر ومكوك الفضاء من روسيا وامريكا وحاليا بتتناقش مع المريخيين علشان تشتري سفن فضاء.
وما الذى يمنع مصر بعد كل هذه الصفقات من شراء الميتور
 

Alucard

خبير العسكرية اليابانية
طاقم الإدارة
مـراقــب عـــام
إنضم
11 فبراير 2010
المشاركات
22,364
الإعجابات
99,386
النقاط
20,048
الدولة
Lebanon
صدقنى لو تم الاتيان بالمصدر اقسملك بالله سيتم تكذيبه
انا احترم نفسي كفاية لاحترام الحقيقة. بغض النظر عن التفاصيل الاخرى، المعلومة شيء مقدس عندي. لا اتحدث عن غيري.

شكرا،
 

Egyptian fighter

عـــقيــد
إنضم
14 يناير 2015
المشاركات
387
الإعجابات
435
النقاط
370
انا بافضل حال اتمنى ان تكون كذلك بعد ان تقرا مايلي think devence عبارة عن مدونة عسكرية يمكن لاي كان ان يكتب بداخلها مايشاء معهد ستوكهولم لأبحاث السلام حسم الامر وبين ان تسليح الرافال المصرية يشمل الاتي:
-500 قنبلة AASm
-150 صاروخ ميكا
-50 صاروخ ستورم شادو سكالب
مشاهدة المرفق 77692

مشاهدة المرفق 77693
هذا ما تسلمته مصر فعليا وصدقنى عندما تتسلم مصر الميتور ونفس المصدر يذكؤ ان مصر تسلمته ستكذبه
 
إنضم
21 فبراير 2017
المشاركات
2,168
الإعجابات
3,171
النقاط
675
فعلاً هيتم تكذيبه. الصراحه انا مش فاهم ايه سر الانتقاص من الرفال المصريه او اي شيء بخص السلاح لمصر. حتي كنت بقراء موضوع امبارح عن الرافال القطريه و كل الحوار علي انها مختلفه عن النسخه المصريه. مع ان كل الاختلاف في الخوزه فقط. يعني الاول الرفال طياره سيءه وبعد شراء قطر اصبحت جيده ولاكن النسخه القطريه. الصراحه انا جديد في المنتدي ولاكن من يوم ما اشتركت وانا ملاحظ ان في هجوم علي كل ما هو مصري. اذا كانت سياسات او اسلحه او اشخاص.
 

hulk.288

:: عضو ::
إنضم
10 يوليو 2016
المشاركات
515
الإعجابات
837
النقاط
570
ياجماعه والله اي موضوع يخص مصر بيجيب وجع لناس كتير وبيحرق دمهم
ياجماعه الرافال مجرد بلات فورم مش اكتر احنا اصلا مش عارفين نطير بيها
احنا اخرنا الميج 21 ارتاحوا بقي
الله يهديكم
 

hulk.288

:: عضو ::
إنضم
10 يوليو 2016
المشاركات
515
الإعجابات
837
النقاط
570
ياساتر يارب ، انتم لسه مصممين انه مصر اشترت صاروخ الميتيور ، المصادر دي انعرضت قبل في المنتدي ومافيهاش حته وحده بتقول مصر وقعت علي صفقه بين قوسين ( شراء الميتيور ) . وبردو مشاركات اشخاص من منتديات عسكريه مايعتبرش مصدر موثوق.

هاتولي جمله تقول ( مصر وقعت علي عقد شراء الميتيور ).

ياعمي ولا تزعلوا مصر اشترت الميتيور وكمان اسلحه ليزر ومكوك الفضاء من روسيا وامريكا وحاليا بتتناقش مع المريخيين علشان تشتري سفن فضاء.
ياعم صلاح يا ايوبي هدي نفسك الجو حر عندكم وانا خايف عليك من الضغط
اهدي
تعرف مصر كبيرها تطير طيارات ورق احنا اصلا هنتعاقد علي طياره الشبح الايرانيه لما تخلص باذن الله
وسيبنلكم الحديث كله ياش تهدوا بقي
 

Egyptian fighter

عـــقيــد
إنضم
14 يناير 2015
المشاركات
387
الإعجابات
435
النقاط
370
عمتا ﻻ احبذ نشر اى موضوع يتحدث بالأيجاب عن مصر هنا في المنتدى
 

kagoo22

:: عضو ::
إنضم
24 ديسمبر 2016
المشاركات
1,585
الإعجابات
2,238
النقاط
665
الدولة
France
انا مصرى واقول لكم لم نتحصل على الميتور بعد ربما صفقه ستكون بعد استلام اعداد الرفال كامله اظن ذلك
 

Egyptian fighter

عـــقيــد
إنضم
14 يناير 2015
المشاركات
387
الإعجابات
435
النقاط
370
انا مصرى واقول لكم لم نتحصل على الميتور بعد ربما صفقه ستكون بعد استلام اعداد الرفال كامله اظن ذلك
لم يقل احد اننا تسلمناه ولكن بعض المحبين لنا ينفون تعاقد مصر عليه والبعض صدق امنياته ويقول ان الرافال المصرية لن يدمج عليها الميتور بينما هى احدث معيار من الرافال والبعض يقول إن الرافال القطرية احدث من المصرية لمجرد انها حصلت خوذه احدث يمكن دمجها ان اردنا ﻻ حول وﻻ قوة اﻻ بالله
 
إنضم
21 فبراير 2017
المشاركات
2,168
الإعجابات
3,171
النقاط
675
القصه مش رافال ولت ميتيور و لا سلاح اصلاً. القصه ان فعلاً في احتقان بين مصر والاخوه في الخليج. في غضب خليجي شعبي علي سياسات مصر وعلي قيادتها السياسيه.
 

TheFlyer

:: عضو ::
إنضم
25 سبتمبر 2016
المشاركات
652
الإعجابات
2,142
النقاط
560
الدولة
Egypt
أنا مش عارف ليه بعض "الأشقاء" محروقين من الرافال المصرية ؟

رئيس شركة داسو بنفسه قال أن الرافال المصرية هتتطور لمعيار F3R
Egypt will receive the F3R version, Trappier said
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/04/19/uae-restarts-rafale-talks-with-france/25870693/

Dassault has delivered 137 Rafales to France, with 43 remaining in the present fourth tranche.
The company expects delivery in 2018 of the upgraded F3R version, adapted to fire the Meteor beyond-visual-range missile. Egypt will also receive that advanced version

http://www.defensenews.com/story/defense-news/bizwatch/2015/03/14/france-to-modify-rafales-for-egypt/70211852/

و مصر أول زبون أجنبي لبود التهديف تاليوس اللي هو جزء من تحديث الF3R

http://www.airrecognition.com/index.php/2026-egyptian-air-force-becomes-the-first-export-customer-of-talios-next-generation-targeting-pod.html

اللي مش عايز يصدق ميصدقش الموضوع بسيط جداً
 
إنضم
21 فبراير 2017
المشاركات
2,168
الإعجابات
3,171
النقاط
675
يا سيدي ومن غير والله العظيم ما الشركه تقول اصلاً. محما كلما عارفين الجيش المصري وعارفين اسلوبه في التعامل. وانه بيستفيد من كل حاجه واقل حاجه و ما بيسيبش حاجه خالص وبياخود حقه وزياده و الزياده اهم من حقه. ويكفي وجود شخص يسمي محمد العصار. دول خدو الطيارات بتاعه الحيش الفرنسي من علي هطوط الانتاج. هو في كده برضو!؟؟؟ فببساطه شديده مفيش اي تحديث او تطوير او زخيره مش هتاخدها مصر. شيء مفروغ منه. انه الجيش المصري يا عزيزي.
 

Egyptian fighter

عـــقيــد
إنضم
14 يناير 2015
المشاركات
387
الإعجابات
435
النقاط
370
انا مصرى واقول لكم لم نتحصل على الميتور بعد ربما صفقه ستكون بعد استلام اعداد الرفال كامله اظن ذلك
لم يقل احد اننا تسلمناه ولكن بعض المحبين لنا ينفون تعاقد مصر عليه والبعض صدق امنياته ويقول ان الرافال المصرية لن يدمج عليها الميتور بينما هى احدث معيار من الرافال والبعض يقول إن الرافال القطرية احدث من المصرية لمجرد انها حصلت خوذه احدث يمكن دمجها ان اردنا ﻻ حول وﻻ قوة اﻻ بالله
أنا مش عارف ليه بعض "الأشقاء" محروقين من الرافال المصرية ؟

رئيس شركة داسو بنفسه قال أن الرافال المصرية هتتطور لمعيار F3R
Egypt will receive the F3R version, Trappier said
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/04/19/uae-restarts-rafale-talks-with-france/25870693/

Dassault has delivered 137 Rafales to France, with 43 remaining in the present fourth tranche.
The company expects delivery in 2018 of the upgraded F3R version, adapted to fire the Meteor beyond-visual-range missile. Egypt will also receive that advanced version

http://www.defensenews.com/story/defense-news/bizwatch/2015/03/14/france-to-modify-rafales-for-egypt/70211852/

و مصر أول زبون أجنبي لبود التهديف تاليوس اللي هو جزء من تحديث الF3R

http://www.airrecognition.com/index.php/2026-egyptian-air-force-becomes-the-first-export-customer-of-talios-next-generation-targeting-pod.html

اللي مش عايز يصدق ميصدقش الموضوع بسيط جداً
والله ﻻ يكذبوا مدير شركة داسو نفسه ؛ث:؛ث:؛ث:
 

التميمي

رئــيـــس الأركان
إنضم
27 يونيو 2016
المشاركات
1,003
الإعجابات
3,124
النقاط
580
مصر ستمتلكه بالتاكيد ولو امتلكت الميكا مؤقتا فيبقى سلاح خلف مدى ممتاز ..لو نظرنا للمصادر فحتى الهند وقطر لا يوجد ما يشير اليه ....المسالة وقت فقط فحتى الرافال الفرنسية لا تزال تطير بالميكا ..... كلنا نتذكر كيف ظهر البوك والتورام في مصر مع ان المصادر كانت لا تشير الى وجوده في مصر ....
الرافال القطريه فالعقد تشمل جميع الصواريخ
 

" بناء على توجيهات الادارة لتحسين محتوى المنتدى. فنأمل منكم الالتزام بالقوانين و عدم نشر الصور الحساسة و الدموية.

المواضيع المشابهة

أعلى