اللواء / قنديل لـONTV مصر حصلت بالفعل على سفن حربية "فرقاطات" وغواصات ....

Mirage 4000

عضو
التفاعل
2,355 1 1
اللواء بحري / يسري قنديل لـONTV مصر حصلت بالفعل على سفن حربية "فرقاطات" وغواصات .... وضفادع بشرية وصاعقة بحرية "دورات ومعدات"

من الدقيقة 3.00 الى الدقيقة 3.39

اى ان هذه الصفقة "صفقة الغواصات الكيلو" تاكدت الان ومصر استلمتها الان

عبارة عن غواصتين كيلو 636 في عام 2013 وغواصتين كيلو 636 في عام 2014

ويتبقى لنا معرفة عدد وطرازات السفن الحربية "الفرقاطات او المدمرات وغيرها من السفن الحربية المتنوعة لانه وصف الصفقة بالصفقة البحرية المتكاملة " وبقية معدات الضفادع البشرية والصاعقة البحرية ودوراتها

موضوع مفتوح للنقاش

التعديل الأخير:
اتمنى نقل الموضوع للقسم المناسب "قسم القوات البحرية" كما اتمنى المناقشة في صلب الموضوع

شكرا

صفقة السلاح الروسية ؟ اي صفقة يقصدها .. صفقة الكيلو قديمة حسب المصادر و اتناقشنا فيها من مدة كبيرة.

انا قلتها من قبل ان الصفقة المصرية الروسية ليست ب 2 مليار او 3 مليار وهي اكبر من ذلك بكثير وهتشمل صفقات للجيش كله
يعني الجيش هيحط جزء والسعودية والامارات هيكملوا الباقي
ما يعلن شيء والواقع شيء اخر
لان مستحيل تكون بالمبلغ الصغير ده لانها ستكون صفقه سياسية وليست عسكرية وقتها ولن تكون مؤثرة حينها
امريكا الان منعت عودة الاباتشي اللي في الصيانة ووقفت قطع غيار الطائرات ووقفت الصفقات الجديدة لان فعلا امريكا اتوجعت من الصفقة الروسية وبدء اتجاه مصر ناحية روسيا
بالنهاية ربنا يجيب اللي فية الخير لمصر

صفقة السلاح الروسية ؟ اي صفقة يقصد .. صفقة الكيلو قديمة حسب المصادر و اتناقشنا فيها من مدة كبيرة.

اتلخبط الراجل في الكلام

لكن في الاخر قال حصلنا فعلا على صفقة بحرية متكاملة وصنف كلامو كلو

وكلنا يعرف كيف انه العسكر المتخصصين في مجال الدراسات الاستراتيجية كلامهم كله من مصادر رسمية

انا قلتها من قبل ان الصفقة المصرية الروسية ليست ب 2 مليار او 3 مليار وهي اكبر من ذلك بكثير وهتشمل صفقات للجيش كله
يعني الجيش هيحط جزء والسعودية والامارات هيكملوا الباقي
ما يعلن شيء والواقع شيء اخر
لان مستحيل تكون بالمبلغ الصغير ده لانها ستكون صفقه سياسية وليست عسكرية وقتها ولن تكون مؤثرة حينها
امريكا الان منعت عودة الاباتشي اللي في الصيانة ووقفت قطع غيار الطائرات ووقفت الصفقات الجديدة لان فعلا امريكا اتوجعت من الصفقة الروسية وبدء اتجاه مصر ناحية روسيا
بالنهاية ربنا يجيب اللي فية الخير لمصر

فعلا اخى فصفقة ال4 غواصات كيلو كان مبلغها وعدد غواصاتها متوقع وظهر الان انها شملت سفنا حربية اخرى

يبقى ربنا خيب الظنون .................
كنت هتجنن , ازاى القيادة العسكرية تتجه للالمان فى صفقة " 2+2 " لغواصات من المفترض انها كانت " الاولى " للبحرية المصرية منذ عقود وفى ضوء امتلاك اسرائيل لـ 6 غواصات متقدمه جدا ................
سمعنا كلام كتير على الكيلو ومن داخل روسيا عن تصنيع الكيلو لحساب دولة غير معروفة ..............
ممكن يكون الـ 4 كيلو موجودين فعلا ..................
راضى لو كان موجود 2 ...............

مش مهم الباقى , المهم الغواصات ولو الـ 4 حتت موجودين يبقى ربنا كريم ...............
وحلوة دكتور دى , ههههههه دكترتنى ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟..............
على العموم مقبولة منك ...............

ههههههه انته دكتور غصب عن الكل

لكن اقترب عددالغواصات المصرية من عدد الغواصات التركية حسب ماتذكر المصادر"وانا متحفظ عليها" وايضا اقترب عدد فرقاطاتنا من العدد التركي

اعيدها مرة اخري كما تذكر المصادر

عندك 4 غواصات روميو

4 غواصات كيلو

2 غواصة تايب 209 في 2016

1 سافا

6 غواصات مستعملة تايب 206 من المانيا "الله اعلم مصر خردت منها كام غواصة لقطع الغيار"

غواصات موراي

والباقي اتكلمت فيه

في المستقبل القريب كلو ان شاء الله هيظهر وهيبان وهيتاكد كمان

معرفش الموضوع ده , طنطاوى مكلمنيش فى حاجة زى كده ..............

هما في الاصل 18 غواصة وبقو 6 لمصر و12 للدول التالية ومركز يافا في 2009 ذكر ان مصر تتفاوض عليها

Indonesia

U21====1998 , 03Jun
U20====1996 , 23Sep
U13====1997 , 23Sep
U14====1997 , 23sep
U19====1998 , 23Aug

Netherlands

U26====2005 , 09Nov
U28====2004 , 30Jun
U30====2007 , 31Jan

Colombia

U23====2011 , 31Mar
U24====2011 , 31Mar
U16====2011 , 31Mar
U18====2011 , 31Mar

U13,U14,U16,U18,U19,U20,U21,U23,U24,U26,U28
U30

Egypt "Mybe"

U15
U17,
U22,
U25,
U27,
U29

لكن حتى الان لم يتاكد ان مصر اخذت ال6 غواصات

في المستقبل القريب كلو هيظهر وهيبان

عندما قامت مصر بتطوير الاربع غواصات عند امريكا قامت بتطوير البدن وعمل MLU كما هو واضح بالصورة :

سنجد ان البدن للغواصة مركز ثقله في المنتصف"الغواصة متزنة" وليس في الامام "بدنها في الامام مرتفع لاعلى" كالغواصة التى بالصورة التاليه :

كما نلاحظ ان الغواصة رقم 852 بدنها من العمرة له اصبح مضلع وليس دائري كما في الصورة الثانية للغواصة 858

ماذا يعني هذا ؟؟؟؟ يعني ان مصر طورت اربع غواصات او اكثر لدى امريكا والباقي في دول اخري او تم تطويرها محليا او لازالت بتكنولوجيتها القديمة

الصورة المتقطة للغواصة 858 التقطت وهى اما تتحرك من الميناء او ترسو فيه

لا أستطيع مشاهدة الفيديو، هل قال اللواء فعلا أن مصر حصلت على غواصات كيلو ؟

قال حصلنا على غواصات وسفن حربية

قالها بالنص فعلا
ممكن يكون بيبالغ او بيقول اي كلام وخلاص يا Mirage 4000 لان الحاجات دي ممنوع حد يذيعها على الملأ وبعدين هو مسؤول سابق فكلامه لا يحاسب عليه ويقول اللي هو عايز يقوله
وحتة ال 6 غواصات من المانيا المصدر اللي انت كاتبه قايل maybe يعني ربما ولم يذكر ان الصفقة تمت بالفعل
بالنسبة للاربع غواصات انت تقصد اي طراز من الغواصات يا باشا
في النهاية ياريت يطلع كلامك مظبوط هو احنا نكره يارب يبقوا 100 غواصة

ممكن يكون بيبالغ او بيقول اي كلام وخلاص يا Mirage 4000 لان الحاجات دي ممنوع حد يذيعها على الملأ وبعدين هو مسؤول سابق فكلامه لا يحاسب عليه ويقول اللي هو عايز يقوله
وحتة ال 6 غواصات من المانيا المصدر اللي انت كاتبه قايل maybe يعني ربما ولم يذكر ان الصفقة تمت بالفعل
بالنسبة للاربع غواصات انت تقصد اي طراز من الغواصات يا باشا
في النهاية ياريت يطلع كلامك مظبوط هو احنا نكره يارب يبقوا 100 غواصة

لا يا اخي كلامه صحيح مئة في المئة .... انا لن اضيع وقتي في شيء غير مهم او غير صحيح

والصفقة التى يقصدها اللواء بحري يسري قنديل هي هذه الصفقة

لا يا اخي كلامه صحيح مئة في المئة .... انا لن اضيع وقتي في شيء غير مهم او غير صحيح

والصفقة التى يقصدها اللواء بحري يسري قنديل هي هذه الصفقة

4 غواصات كيلو636 ازاحة الغواصة 2000 طن اتنين استلمتهم مصر في 2013 واتنين في 2014
كدا الترجمة صح ؟

عودة
أعلى