تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

أطلقت صواريخ كاليبر من مواقع في البحر الأسود على منشأة تدريب يافوريف بالقرب من الحدود البولندية في منطقة لفوف الليلة الماضية وأرسلت لسحق أسلحة الناتو.

سوليدار منطقة دونيتسك . قصفت القوات الروسية مصنع كناوف.

يرتجف من الخوف واضح من يديه

ملاحظتهاش بصراحة بس ممكن يكون من البرد او عندة التهاب في الاعصاب الطرفية ( انا اعاني منها )
خلينا بعيد عن الجزئيات دي افضل وربنا يحفظ الجميع
لكن عينية متدلش على انة خايف خالص وانا ازعم اني بافهم في الحاجات دي كويس

لقطات من تاغانروغ: مرت قافلة FSIN عبر شوارع المدينة برفقة سيارة شرطة عسكرية.

‏ على ما يبدو فإن الدفعة الأولى من أولئك الذين استسلموا في ماريوبول "آزوفستال" موجودون بالفعل في مراكز الاحتجاز على الأراضي الروسية.

استسلام المزيد من القوات الأوكرانيه في مصنع آزوفستال

الان العكس ..الصين بديل صناعى قوى جدا ... و ليس عندهم مانع ان يقدموا بديل ... و الفجوة التكنولوجية بينهم اخذه فى الانكماش بسرعة هائلة ...
ربما صراع الرقائق هو اكثر ما يحاول الامريكيين الانتصار فيه الان و لكنهم فقط يشترون الوقت

هي نظرة وردية شوية
البديل الصيني مش على نفس الكفائة في حاجات كمان مهمة جدا وفيصلية زي اشباة الموصلات لو قارنتها بماليزيا وخد بالك الصين جبانة جدا مع العقوبات بخلاف ملف الطاقة لانة لة مبرراتة هتخاف تظهر في الصورة
بالاضافة انصعب دولة تتحدى حظر الغرب وامريكا حالياً
روسيا هتضطر للعمل من خلال السوق السوداء في الحاجات دي ودة طبعاً ايضا ريسك كبير

لسه مستنى اللحظة الكوميدية اللى الغرب هيقول فيها لروسيا احنا خلاص رفعنا العقوبات و روسيا تقلهم بس هتدفعوا بالروبل برده

طلبت وزارة العدل الروسية من المحكمة العليا إعلان كتيبة "آزوف" منظمة إرهابية.

في وقت سابق، قال النائب سلوتسكي إن مقاتلي "آزوف" يستحقون عقوبة الإعدام.

تصويت البرلمان الفنلندي على الانضمام إلى الناتو: 188 نعم و 8 لا

هي نظرة وردية شوية
البديل الصيني مش على نفس الكفائة في حاجات كمان مهمة جدا وفيصلية زي اشباة الموصلات لو قارنتها بماليزيا وخد بالك الصين جبانة جدا مع العقوبات بخلاف ملف الطاقة لانة لة مبرراتة هتخاف تظهر في الصورة
بالاضافة انصعب دولة تتحدى حظر الغرب وامريكا حالياً
روسيا هتضطر للعمل من خلال السوق السوداء في الحاجات دي ودة طبعاً ايضا ريسك كبير
متبصش للى اللحظة الحالية ... بص كمان كام سنة ..
الصين ذكية جدا و مش مستعده لخسارة الغرب حاليا ..لكن ثق انها بتقفل الجاب بينهم بسرعة انا مش مصدقها ...
شوف تكنولجيا الاتصالات الصينية فين دلوقتى شوف صناعة السيارات و السلاح فين ..الصينيين بيصنعو رقائق الكترونية ...صحيح مش بجودة الغرب لكن بيقربوا بسرعة ...فعليا مجالات قليلة لسه الغرب اللى فارق فيها بشكل واضح و الصنيين عارفين المجالات دى و مش بيدخروا وسيلة عشان ينافسوا فيها ..
انا كنت متوقع ان الغرب عرف ان الصين عدوهم الحقيقى..و هيحاولوا يكسبوا صداقة روسيا و خصوصا ان كل اللى روسيا طالباه هو قليل من الاحترام .. ....لكنهم بكل غباء ضغطوا روسيا بشكل مهين ... لحد مقدموها بكل ثرواتها على طبق من فضة للصينيين

!!️ لدى أزوفستال:

أكثر من 200 جثة من "الأزوفيين" في حالة متجمدة

▪️ثلاثة سجناء روس (ضابط واحد وجنديان)

وفقا لوزارة الدفاع في الاتحاد الروسي، استسلم 265 مسلحا، من بينهم 51 مصابا بجروح خطيرة

كبير المفاوضين الأوكرانيين ميخايلو بودولياك يعلن تعليق محادثات السلام مع روسيا

متبصش للى اللحظة الحالية ... بص كمان كام سنة ..
الصين ذكية جدا و مش مستعده لخسارة الغرب حاليا ..لكن ثق انها بتقفل الجاب بينهم بسرعة انا مش مصدقها ...
شوف تكنولجيا الاتصالات الصينية فين دلوقتى شوف صناعة السيارات و السلاح فين ..الصينيين بيصنعو رقائق الكترونية ...صحيح مش بجودة الغرب لكن بيقربوا بسرعة ...فعليا مجالات قليلة لسه الغرب اللى فارق فيها بشكل واضح و الصنيين عارفين المجالات دى و مش بيدخروا وسيلة عشان ينافسوا فيها ..
انا كنت متوقع ان الغرب عرف ان الصين عدوهم الحقيقى..و هيحاولوا يكسبوا صداقة روسيا و خصوصا ان كل اللى روسيا طالباه هو قليل من الاحترام .. ....لكنهم بكل غباء ضغطوا روسيا بشكل مهين ... لحد مقدموها بكل ثرواتها على طبق من فضة للصينيين

انا مش باتكلم على مدى قوة الصين وتطورها وقوتها التكنلوجية
انا باتكلم على مدى دعمها لروسيا خلال الازمة حاليا هيبقى قد اية
وبخصوص مثلاً اشباة المواصلات هلى الصين حاليا تقدر تخدم روسيا في نواقصها ؟
مكنتش روسيا لجات لماليزيا مثلاً

يتحدث بوتين عن النازيين الجدد في أوروبا و أوكرانيا.

يقول المتطوع البريطاني إنه "تم التلاعب به" للانضمام إلى خط المواجهة في أوكرانيا

نائب رئيس الوزراء الروسي خوسنولين عن خيرسون: "منطقة خيرسون لها آفاق كبيرة المنطقة ستأخذ مكانها الصحيح في الأسرة الروسية"

انا مش باتكلم على مدى قوة الصين وتطورها وقوتها التكنلوجية
انا باتكلم على مدى دعمها لروسيا خلال الازمة حاليا هيبقى قد اية
وبخصوص مثلاً اشباة المواصلات هلى الصين حاليا تقدر تخدم روسيا في نواقصها ؟
مكنتش روسيا لجات لماليزيا مثلاً
حاليا طبعا الصين هتحاول قدر الامكان ان متزتزفش الغرب ...هتقدم لروسيا القدر الكافى فقط لاستمرار النظام الحالى
اللى روسيا محتجاه حاليا هو
١. سلع استهلاكية ..و دى سهل تلاقيها
٢. حرية تعاملات اقتصادية ... و ده الصين مش هتوفره حاليا لانه تلقاءيا يعنى عداوة الغرب ..حاليا
٣. سوق لبضائعها ..و هنا زى ما قلت لك كل اللى هيعملوه يقللوا سعرها ١٠ فى المية عن بديلها ...ده طبعا للحجات اللى لها بديل لان فيه معادن روسيا بتوفر الجزء الاعظم منها للعالم
و ده حتى الهند و الصين و ماليزيا و اندونيسيا و غيرهم هيشتروه بكل سرور
لاحظ ان الهند و الصين بس اكتر من ٢.٥ مليار بنى ادم

التعديل الأخير:

تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

عودة
أعلى