تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

بالنسبة لمصطلح الحفرة مقصدتش في اوكرانيا بس لا ممكن تكون كان في وقت يقدر يعملها في السويد قبل الشروع في الانضمام
الداخل في روسيا ضاغظ على الادارة الروسية بشكل كبير وبيقولوا عليها زمارة صوتية فقط وان امريكا في وقت حتى لما كانت اليابان هتستسلم خلاص ضربت قنبلتين عليها حتى تكون عبرة لاي دولة في المستقبل وحتى لا تكون ظاهرة صوتية فقط بل تمت تجربة سلاح الردع فانا شايف ان فرصة روسيا الوحيدة علشان تخرج من الموقف دة انها تعمل دة وتضرب دولة غير عضوة في الناتو ( لو بصيت حواليك هتلاقي الخيارات دي قلت ) ومش شرط نووي وبأكد تاني انا مش باتمناها لاي حد والله بس انا باتكلم دلوقتي بدون عاطفة لانها حرب
لا تنسي ان توقيت ضرب اليابان كان مثاليا بالنسبة لأمريكا فالعالم كان منقسما بالفعل والحرب دمرت اوروبا وانهكت الجميع اما الان الوضع مختلف تماما لذلك أري ان اوكرانيا هي انسب مسرح لعمل بهذا الحجم

بالنسبة لمصطلح الحفرة مقصدتش في اوكرانيا بس لا ممكن تكون كان في وقت يقدر يعملها في السويد قبل الشروع في الانضمام
الداخل في روسيا ضاغظ على الادارة الروسية بشكل كبير وبيقولوا عليها زمارة صوتية فقط وان امريكا في وقت حتى لما كانت اليابان هتستسلم خلاص ضربت قنبلتين عليها حتى تكون عبرة لاي دولة في المستقبل وحتى لا تكون ظاهرة صوتية فقط بل تمت تجربة سلاح الردع فانا شايف ان فرصة روسيا الوحيدة علشان تخرج من الموقف دة انها تعمل دة وتضرب دولة غير عضوة في الناتو ( لو بصيت حواليك هتلاقي الخيارات دي قلت ) ومش شرط نووي وبأكد تاني انا مش باتمناها لاي حد والله بس انا باتكلم دلوقتي بدون عاطفة لانها حرب
قرب نهاية هذه الحرب قد يقوم بوتين بتفجير راس نووى فى اكرانيا فى مكان غير ماهول ....كرسالة للكل لعدم السعى لطرد قواته من الاراضى الاكرانية بالقوة ..
اما ضرب اى دولة اخرى فهو حماقة متكاملة ..و خصوصا ان الوضع العسكرى التقليدى الروسى فى سئ
امريكا ضربت اليابان و هى تعلم ان اليابان لن تستطيع الرد .. لكن ان فعلها بوتين فحتى حلفاؤه سيتخلون عنه
عموما هذه الحرب شديدة الغرابة ....فبعيدا عن الاداء العسكرى فيها ..حصلت روسيا بالمصادفة على نصر هائل قد تاثيره قد يكون مستقبلا اقوى من النووى .. و هو التعامل بالعملة المحلية ...
اعتقد ان دول مثل الصين الهند ... دول جنوب شرق اسيا ..باكستان ..الدول العربية تراقب الموضوع عن كثب ..و تحضر لى الليلة الكبيرة التى يتم فيها ذبح الدولار

سويسرا تتراجع عن تجميد الأصول الروسية

EuPpwwoWgAEDkjC.jpg:large

الغرب يجني ثمار تحمسه الزائد لتدمير روسيا سريعا ففرض سيل من العقوبات يبدو انها لم تكن مدروسة بشكل كافي فأصبحوا كشخص يطلق الرصاص علي قدميه !

انصياع اوروبا في النهاية للدفع بالروبل نظير استمرار تدفق النفط والغاز الروسي سيشجع الكثير من دول العالم للتعامل مع روسيا في مجال الطاقة ، فهل تخجل امريكا من نفسها الان بعد ما كانت تحاول اجبار الهند بوقاحة علي ايقاف تعاملاتها في مجال استيراد الغاز من روسيا ؟ أشك في ذلك ؟

المجريين كانوا محقين بعدم التسرع والانضمام لركب الاوروبيين في فرض تلك العقوبات والا كانت ستخسر الكثير في هذه المرحلة الحرجة.

يس ...طبعاً بلا شك اتسرعوا في تحديد نوعية العقوبات كان مفروض يستثنوا الحاجات اللي مش هيقدروا يعملوا عليها حظر لكن بلاشك العقوبات بعيد عن الطاقة والغذاء هتكون ناجحة على المدى البعيد مع ان جوهر فكرة الحظر او العقوبات معناة كلا الجانبين بيخسروا او بيعانوا ...لكن الطرف اللي علية العقوبات مفروض انة هيعاني اكثر بمعنى اية .. تعالى نترجم الكلام علشان انا كنت عايز اعمل موضوع بالحدوتة دي لحسن الناس فاكرة الموضوع روبل وغاز فقط :

• هروب المستثمرون الأجانب = معناة الروس فقدوا عائدات الضرائب + الناس فقدت وظائفهم في الشركات
  • خروجهم من SWIFT = دة معناة الروس غير قادرين على الدفع ، وغير قادرين على التجارة = شلل التصدير والاستيراد
  • تخفيض الاتحاد الأوروبي شراء الطاقة =دة معناة خسارة كبيرة في الإيرادات لأن سوق الاتحاد الأوروبي يمثل حوالي فوق 60% من الغاز المباع و 65% تقريباً من النفط
  • شركات الشحن الكبيرة اتوقفت عن العمل في روسيا =دة معناة ان النقل و الخدمات اللوجستية اتشلت
  • عدم القدرة على استيراد التكنولوجيا من الغرب زي (رقائق أشباه الموصلات ،مكونات الطائرات / السيارات/ قطع تكنولوجية مهمة بتدخل في صناعة حتى الدبابات بجانب الحوسبات السحابية المستخدمة في الاتصالات وتكنلوجيا معلومات وربط روسيا بالعامل الخارجي) = دة معناة موت او تأثر قاتل في عدد كبير من الصناعات الروسية
  • خروج الشركات الغربية المستثمرة في الطاقة من روسيا =دة معناة فقدان روسيا تكنولوجيا وبرامج استخراج النفط والغاز و دلوقتي لزاماً عليها استخدام التكنولوجيا الروسية القديمة ( ودة امر مش هين ولا سهل في زيادة الانتاج والاستكشافات وتوفير المجهود والوقت ) غير زيادة تكاليف الاستكشاف والاستغلال وفقدان الانتاج والتمويل على المدى البعيد ... في ناس متعرفش او مش واخدة بالها ان صناعة التنقيب عن الطاقة وإنتاجها في روسيا بيتم استخدام فية الكثير من التكنولوجيا من الشركات الغربية
  • جانب اخير وهو فوق ما تتخيل مهم ان العقوبات داخل روسيا بتخلي طبقة كبيرة تخرج منها او ما يسمى هجرة الأدمغة بالاضافة للنخب والمليارديرات ، الأشخاص اللي معاهم اموال كبيرة وعاملين استثمارات وبيشغلوا ناس كتير جوة روسيا هو مش عايز يعيش حياة صعبة بل بالعكس الراجل معاة فلوس وعايز يقضيها فخفخينا مش عايز يقوم الصبح ميلقيش في الفطار الجنبة اللي بيحبها السويدي او الهولندي وعايز يجيب لحفيدة الشوكليت السويسري اللي متعود عليها وبيحبها وهكذا يعني بالاضافة اللي النوابغ والعلماء اللي محتاج حد يساعدة ويصرف علية ويعيش بحرية الغرب ويبدع وهو عايش حياتة وحد بيرعاة وبيصرف على ابحاثة مش ممكن روسيا هتكون بيئة خصبة ليهم

الغرب بالعقوبات المتهورة التى اطلقها كمن اطلق النار على صدره ...... اثار هذه العقولات الحقيقة ستراها بعد ٥ سنوات ..
اعتقد استغلت دبى بذكاء هذا الموقف و الان تنهال عليها اموال الروس ...و من بعدهم اموال الكثيرين ستاتى

أخبار عاجلة!!!
‼️ يُذكر أن المفاوضات بين ألمانيا وقطر بشأن إبرام عقد طويل الأجل لشراء الغاز المسال انتهت بالفشل ‼️

قرب نهاية هذه الحرب قد يقوم بوتين بتفجير راس نووى فى اكرانيا فى مكان غير ماهول ....كرسالة للكل لعدم السعى لطرد قواته من الاراضى الاكرانية بالقوة ..
اما ضرب اى دولة اخرى فهو حماقة متكاملة ..و خصوصا ان الوضع العسكرى التقليدى الروسى فى سئ
امريكا ضربت اليابان و هى تعلم ان اليابان لن تستطيع الرد .. لكن ان فعلها بوتين فحتى حلفاؤه سيتخلون عنه
عموما هذه الحرب شديدة الغرابة ....فبعيدا عن الاداء العسكرى فيها ..حصلت روسيا بالمصادفة على نصر هائل قد تاثيره قد يكون مستقبلا اقوى من النووى .. و هو التعامل بالعملة المحلية ...
اعتقد ان دول مثل الصين الهند ... دول جنوب شرق اسيا ..باكستان ..الدول العربية تراقب الموضوع عن كثب ..و تحضر لى الليلة الكبيرة التى يتم فيها ذبح الدولار
مفيش شك ان روسيا قامت بعمل ممتاز على الجانب المالي في استقرار الروبل وتعظيمة واستغلال موضوع الغاز اللي سندها فعلاً وكانت مفاجاة غير متوقعة للجانب الاوروبي والامريكي لدرجة ان واحد زي رئيس امريكا قال على الهواء بسذاجة رهيبة ان الروبل هيرتفع ل250 ...انت متخيل رئيس بلد فية اعظم مؤسسات العالم المالية والاقتصادية والتحليلية يطلع يقول كدة يعني فيما معناة انهم كان زيرو توقع وادراك وتنبؤ بالحركة دي ونجاحها
دة انا هاضيفلك كمان ان قريب ممكن تلاقي النفط مقابل الروبل وخلي بالك هما بيجنوا عائدات من النفط مساوية ما يجنونه من الغاز برضة او اكثر تقريباً + بلس اللي نفعهم انهم ايام العقوبات كونوا كمية ضخمة من احتياطيات رأس المال داخل روسيا وخارجها دة غير الدول الصديقة اللي بدأت فعلاً هتتعامل مع روسيا بالروبل وبالذات بعد خوازيق الدولار الاخيرة وانا باقصد الدول الضعيفة اقتصاديا ومش عندها احتياطيات ضخمة تسندها

يس ...طبعاً بلا شك اتسرعوا في تحديد نوعية العقوبات كان مفروض يستثنوا الحاجات اللي مش هيقدروا يعملوا عليها حظر لكن بلاشك العقوبات بعيد عن الطاقة والغذاء هتكون ناجحة على المدى البعيد مع ان جوهر فكرة الحظر او العقوبات معناة كلا الجانبين بيخسروا او بيعانوا ...لكن الطرف اللي علية العقوبات مفروض انة هيعاني اكثر بمعنى اية .. تعالى نترجم الكلام علشان انا كنت عايز اعمل موضوع بالحدوتة دي لحسن الناس فاكرة الموضوع روبل وغاز فقط :

• هروب المستثمرون الأجانب = معناة الروس فقدوا عائدات الضرائب + الناس فقدت وظائفهم في الشركات
  • خروجهم من SWIFT = دة معناة الروس غير قادرين على الدفع ، وغير قادرين على التجارة = شلل التصدير والاستيراد
  • تخفيض الاتحاد الأوروبي شراء الطاقة =دة معناة خسارة كبيرة في الإيرادات لأن سوق الاتحاد الأوروبي يمثل حوالي فوق 60% من الغاز المباع و 65% تقريباً من النفط
  • شركات الشحن الكبيرة اتوقفت عن العمل في روسيا =دة معناة ان النقل و الخدمات اللوجستية اتشلت
  • عدم القدرة على استيراد التكنولوجيا من الغرب زي (رقائق أشباه الموصلات ،مكونات الطائرات / السيارات/ قطع تكنولوجية مهمة بتدخل في صناعة حتى الدبابات بجانب الحوسبات السحابية المستخدمة في الاتصالات وتكنلوجيا معلومات وربط روسيا بالعامل الخارجي) = دة معناة موت او تأثر قاتل في عدد كبير من الصناعات الروسية
  • خروج الشركات الغربية المستثمرة في الطاقة من روسيا =دة معناة فقدان روسيا تكنولوجيا وبرامج استخراج النفط والغاز و دلوقتي لزاماً عليها استخدام التكنولوجيا الروسية القديمة ( ودة امر مش هين ولا سهل في زيادة الانتاج والاستكشافات وتوفير المجهود والوقت ) غير زيادة تكاليف الاستكشاف والاستغلال وفقدان الانتاج والتمويل على المدى البعيد ... في ناس متعرفش او مش واخدة بالها ان صناعة التنقيب عن الطاقة وإنتاجها في روسيا بيتم استخدام فية الكثير من التكنولوجيا من الشركات الغربية
  • جانب اخير وهو فوق ما تتخيل مهم ان العقوبات داخل روسيا بتخلي طبقة كبيرة تخرج منها او ما يسمى هجرة الأدمغة بالاضافة للنخب والمليارديرات ، الأشخاص اللي معاهم اموال كبيرة وعاملين استثمارات وبيشغلوا ناس كتير جوة روسيا هو مش عايز يعيش حياة صعبة بل بالعكس الراجل معاة فلوس وعايز يقضيها فخفخينا مش عايز يقوم الصبح ميلقيش في الفطار الجنبة اللي بيحبها السويدي او الهولندي وعايز يجيب لحفيدة الشوكليت السويسري اللي متعود عليها وبيحبها وهكذا يعني بالاضافة اللي النوابغ والعلماء اللي محتاج حد يساعدة ويصرف علية ويعيش بحرية الغرب ويبدع وهو عايش حياتة وحد بيرعاة وبيصرف على ابحاثة مش ممكن روسيا هتكون بيئة خصبة ليهم
اولا الروس اساسا تجار مواد خام ... لا بديل للمواد الخام ..كل ما عليعم فعله هو تخفيض سعر بصاعتههم قليلا و سيهرع الكثير لشرائها ...
بالنسبة لكل الصناعات الاخرى الصين و الهند ستقدم لروسيا البدائل فى مقابل مواد خام ارخص ..و غالبا ستكون التعلاملات بعيده عن الدولار اساسا ...
الدولار حاليا حاله صعب ..الامريكان طبعوه بكثافه لا مثيل لها فى العامين السابقين ... و يحاولون اخراج جزء منه من السوق الان للسيطرة على التضخم ... و لكن اتجاه روسيا معناه ان جزء اضافى من الدولار سيقل الطلب عليه و سيزيد التضخم الدولارى ...
نفس الشئ حصل مع الولايات المتحدة فى السبيعينات و لكن كل الدول لعبت لعبتها عندما فكت ربط الدولار بالذهب لانه لا بديل اقتصادى و صناعى لها ..
الان العكس ..الصين بديل صناعى قوى جدا ... و ليس عندهم مانع ان يقدموا بديل ... و الفجوة التكنولوجية بينهم اخذه فى الانكماش بسرعة هائلة ...
ربما صراع الرقائق هو اكثر ما يحاول الامريكيين الانتصار فيه الان و لكنهم فقط يشترون الوقت

بالنسبة للجزء الاخير فده اللى خلانى العقوبات دى ضربت صدرهم مش ارجلهم ...
الغرب كانوا دايما بيقدموا نفسهم كملاذ امن للثروات و الاستمتاع ... لكن حاليا اما حظروا و صادروا املاك خاصة فتلقائيا كل اصحاب الثروات سيسعون لاماكن بديلة ..و الذكى هو من يستطيع توفير البديل سريعا ... صحيح قد يشترى الغنى شيكولاته سوسرية لابنه ...لكن ثق ان ثمن هذه الشيكولاتة سيكون مدفوع من حساب من دبى

تصحيح مهم للتوجة والوجة السويسري الدائم في الحيادية وعدم الانحياز والوسطية وعلشان كدة هي ملجأ لاغلب اموال العالم بصرف النظر عن مصدرها ..في انة لازم يبقى قانوني وسليم ودة انا بأيدة اما خلاف دة فطبعاً مرفوض
باختصار عملوا ريمونتادا صحيحة

بالنسبة للجزء الاخير فده اللى خلانى العقوبات دى ضربت صدرهم مش ارجلهم ...
الغرب كانوا دايما بيقدموا نفسهم كملاذ امن للثروات و الاستمتاع ... لكن حاليا اما حظروا و صادروا املاك خاصة فتلقائيا كل اصحاب الثروات سيسعون لاماكن بديلة ..و الذكى هو من يستطيع توفير البديل سريعا ... صحيح قد يشترى الغنى شيكولاته سوسرية لابنه ...لكن ثق ان ثمن هذه الشيكولاتة سيكون مدفوع من حساب من دبى

مش شرط يروحوا الدول الغربية غير الصديقة خلي بالك ... انا سمعت ان في حوالي 600 الف مشيوا من روسيا لدول عايشة في مية البطيخ وعلى وش الكريمة وملهاش دعوة بحاجة ولا بتصادر ولا بتاخد موقف مع العقوبات >.. زي النمسا وسويسر ا ودبي مع اني متفق معاك انهم اكيد اتعلموا

مش شرط يروحوا الدول الغربية غير الصديقة خلي بالك ... انا سمعت ان في حوالي 600 الف مشيوا من روسيا لدول عايشة في مية البطيخ وعلى وش الكريمة وملهاش دعوة بحاجة ولا بتصادر ولا بتاخد موقف مع العقوبات >.. زي النمسا وسويسر ا ودبي مع اني متفق معاك انهم اكيد اتعلموا
الدولة الروسية نفسها لن تتاثر كثير بهجرتهم ... ف النهاية زى ما قلت ...هما تجار مواد خام ...و المواد الخام ملك الدولة ..و الاغنيا دول مقدموش كتير فى دفع روسيا اقتصاديا اساسا ....فعليا هما طول عمرهم بيهربوا ثرواتهم للغرب ...
لكن مع العقوبات دى فانت نفسك قلت انهم غيروا اتجاه اموالهم ....و فى الغالب سيتبعهم كثيرين مستقبلا ...
و مع كل صدام سياسى للغرب مع اى دولة ستجد الكثيرين من اهل الدولة دى بيحولوا جزء من ثرواتهم لخارج الغرب ...
اعتقد اموال خليجية كتير هتسعى للتخارج فى السنين الغربية ...و وراهم ثروات صينية

و ده سبب استغرابى من الحرب دى ... لو كان الغرب تركوا الروس لكانت هزيمة كاملة ..لكن هما اللى شجعوا الروس يستخدموا سلاح مكانوش يحلموا بيه ..
و كمان ضربوا مصداقيتهم فى مسالة قدسية الملكية الخاصة ...و دى الكريزة اللى اعتى اعداهم مكنش يتخيل انهم يعملوها

أثناء هزيمة العمود الأوكراني بالقرب من Gulyai-Pole تم تدمير دبابة T-72M التي تم تسليمها من بولندا.

فشل الهجوم المضاد الأوكراني منذ يومين. جولياي بوليا منطقة زابوروجي .

للمرة الخامسة على التوالي الجسر في زاتوكا منطقة أوديسا.is kaput ذكرت القيادة العسكرية الجنوبية الأوكرانية أنه بعد الضربة الصاروخية الخامسة للقوات الروسية لم يعد من الممكن استخدام الجسر ولا يمكن إجراء أعمال الإصلاح في المستقبل المنظور.

تنوية هام! 

1- عدم ادراج اي محتوى حساس سواء ادراج مباشر او تضمين روابط خارجية

2- عدم اغراق الموضوع باخبار لا تعتمد على مصادر موثوقة

3- عدم المشاركات الجانبية والتراشق الشخصي والجدال الغير مفيد

سوف تتخذ الإدارة الإجراءات التي تعتمدها للتعامل مع المخالفين ولن تقبل باي التماس من اي عضو.

عودة
أعلى