الدبابة المصرية M1a1 ..الاصدار المصري

انا هرد عليك لانك انت راجل زي الفل وليه سابقه معاك

اشكرك جدا ...., لي فقط تعقيبات بسيطه

خصوصا انك مش ضامن ان كمان سنه ميحصلش حرب انت معرض في اي وقت انك تستنفر

في يوم واحد صدام قلب من وعد بعدم دخول الكويت تاني يوم الناس تصحي تلاقيه في الكويت

فتخيل انك تفقد المهرات ديه في وقت لازم هتاخد وقت لتدريب كل دول ليوصلو لمقدره فنيه عاليه ومماثله

عمليات الابدال بتكون متدرجة و مرحلية ... و غير كده .. لو اتبعنا المبدأده فده معناه ان عملة التطوير نفسها ( بغض النظر عن اي تفصيل ) هي خيار خاطئ !!!!!!!!!

ثانيا

والاهم

انا مش فاهم هيا مصر ناويه تحتل اسرائيل ولا رايحه تحتل ايران انطلاقا من العراق !!!

سينا عرضها من 200كم ل400 كم

حكايه ارتفاع درجه حراره المحرك
هيا تم معلجتها واظن ان الان درجه حرار الابرامز المصريه قلت كثيرا بعد نظام التبريد

نقطه جميلة للنقاش .,
فعلا عرض سيناء .., لحد منطقة الممرات مش بعيد .., لكن ااسلوب الي بستخده الدبابة في القتال هو المشكلة

صحيح ان الابرامز دبابة مصممه للدفاع بالاساس لكن ده مش معناه انها هتوصل لخط المضايق و خلاص .. اسرائيل و بسبب تفوق ببعض معداتها و اعني تحديدا عمليات الدعم الجوي القريب هذا غير ان مدفعيتها لا يستهان بها بالمرة خصوصا بعد اعتماد انظمه اطلاقها الصاروخية على اقمار اسرائيلية بدلا من الامريكية و بعض انظمه التسليح لدباباتها هتفرض على الدبابات المصرية كونها في حركة دائمة و بأي حال هي دي طبيعة قتال الدبابات لكن هتزيد الحاجة ليه في مواجهة عدو زي اسرائيل .., ده طبعا هيفرض العبئ اللوجيستي الي بنتكلم فيه و ممكن يزيد مشكلتها , اضافه نظام تبريد بدلا من حل المشكلة من جذورها و وانا متفهم للاسباب الي ذكرها الاخوة محمد سليم و طارق و انت لكن اضافه انظمه زياده ايضا يعني زياده العبئ اللوجيستي

وبعدين انتو قلتو بنفسيكو معدات الرصد اطورت جدا يعني مش هيفرق بين ابارمز ومركافا

البصمه الحرارية خطر على الدبابتين . اوافق

اخيرا وليس اخرا يا اخ محمود

و الله اسمي محمد !!!!!

الامور لا تكون مطلقه مثلما تقاس ان انا رصدتك بس انا دمرتك

انا رصدتك اذن انت موجود ....., و انا اعلم ذلك
انا رصدتك اذا انا اعلم تحركاتك او على الاقل شيئ منها
انا رصدتك و لكن لا استطيع مواجهتك اذا استطيع طلب الدعم او حتي الاخلاء
انا رصدتك اذا استطيع توقع حركتك ,.. و تحديد الموقف بشكل افضل
انا رصدتك اذن .., انت لست امن بمكانك

مميزات كثيرة تأتي من الرصد .. ليست بالضرورة تدمير !!!!!!

بل ربما الهدف ليس التدمير بالاساس !!!

فاقد الشئ لا يعطيه

هل ينطبق هذا على الطرفين ؟؟؟

التعديل الأخير:
حاجة تحير بجد انا مش عارف نعمل اية مع اسرائيل دى كل مانتقدم خطوة ترجعنا خطوطين للخلف حاجة تخنق
بس تطوير الابرامز الى ابرامز2 سوف يكون رد قوى على الميركافا الاسرائيلة وبل تتفوق عليها
عند تركيب الدرع الامريكى اللى انا اعرفة اننا احنا اللى بنصنع درع الابرمز وهذا خطئ فادح لان فى فرق كبير بين التدريع المصرى والامريكى
يجب حصول مصر عل ال تى 90 دبابة رهيبة فعلا وهذة الدبابة قادرة على انها تتطور الهجوم وسوف تكون ردعة للميركافا 4 وبقوة
لغايت امتة هنفضل نعتمد على غيرنا كل هذة السنوات وحتى الان لم نتصول اللى انتاج وتصنيع دبابة مصرية
ليا سؤال
((ما الذى يقف امام مصر لأنتاج دبابة مصرية قوية ورادعة امام الدبابات اللى على الساحة حاليا)) انا شايف انى قدرتها على انتاج هذة الدبابة موجود لماذا التأخر لغايت الان وشكرا لك اخى محمد على التوضيح ((وليه سابقه معاك)) اين ؟

التعديل الأخير:
حاجة تحير بجد انا مش عارف نعمل اية مع اسرائيل دى

مصر المفروض تعمل زي ما اسرائيل بتعمل

شكرا لك اخى محمد على التوضيح ((وليه سابقه معاك)) اين ؟

لم افهمك اخي !!!!!!!

حصل خير يا اخى سلمتك ((اختلطط الامور ببعضها)) فقط وشكرا لاهتمامك
مش عارف نعمل فيها اية جربنا الحرب ومفيش فيدة سلام ومفيش فيدة مش عارف اخرتها اية معاها الى بستعجبة فى هذا الكيان انة بجح بجد يعنى قاعد على ارض مش ارضة وبشرب من نهر مش نهرة وكمان بيدعى حقيتة فى الجولان وانها تتبعة الزاى تتبعة وهو من الاساس بلا ارض حاجة تخلى الواحد يججن انا مش عارف العالم دة بيفكر الزاى وبيشوف الكاين دة الزاى حاجة تجنن بجد والله ((عار علينا ياعرب))
هنفضل لغايت امتة على الحال دة والتشتت العربى العربى دة بس هنقول اية حسب الله ونعمة والكيل

ستاذ انوار انت عارف انا بحترمك ادايه وبحترم جميع الاخوه ولكن القياده المصريه والخبراء المصريين على علم بذلك واكيد ليه حل انا معرفوهش ومظنش حد على النت يعرفه

انا مش عارف الناس اللى معتبرة ان الجيش المصرى هيرمى دباباتة لوحدها ازاى!!
الخطط العسكرية بتوضع كل صغيرة وكبيرة يعنى
الابرامز المصرية عشان تروح المضايق قبل اسرائيل لايزم يسبقها عمليات انزال وابرار لتلك المنطقة هتشترك القوات الجوية فى التمهيد لدخول الدبابات المعركة وهتغطيها وحدات الدفاع الجوى واذا مهدنا بسلاح المدفعية الصاروخية والمقطورة اظن ده كافى لتعطيل الدبابات الاسرائيلية لحين وصول الابرامز هنيجى لموضوع الامداد بالوقود للابرامز هتنزل من على شاحنات النقل فى نقطة بعد عن المضايق بحوالى 150كم بغطاء جوى ممكن يبقى من الميج21 اعتراضية تفى بالغرض لانها هتكون خلف الخطوط لسة
نفس الكلام اللى حصل مع شاحنات نقل الدبابات هيحصل مع نقل الوقود وكمان القطع البحرية هتوفر دفاع جوى فى عرض البحر جنب الدفاع الجوى الارضى لمنع محاولة الالتفاف خلف الخطوط
+ ان الجيش المصرى هيكون افضل حالا لانو فى حاله دفاعية يقدر يربك العدو بكتائب صاعقة ووحدات انزال جوى خلف خطوط دباباتة لتعطيل امداداتة وده اللى حصل فعلا فى حرب 73 وتم التدريب علية فى مناورة بدر1996
كده انت لغيت حاجة اسمها سيطرة جوية اسرائيلية ليبقى الافضلية فى كيفية كل طرف فى الاستفادة من سلاحة اضف ان اسرائيل لم ولن تدخل بكامل قوتها نهائيا مع مصر واكرر محااال نهائى ذلك يعنى اللى بيقول الميركافا 4000قطعة لن يدخل الى ارض المعركة بحد اقصى 2000 قطعة لان فى سوريا وايران فى الخلف اذا حدث ذلك اكيد سوريا ستهجم بدون شك وده يبقى خطأ يكلف اسرائيل وجودها اصلا والكلام ده حدث فى 1967 اسرائيل هجمت على 4بلدان فى وقت واحد ويستحيل غير كده
يعنى احنا لن نتحمل امداد بلوقود لمسافة لن تزيد عن300او400 كم

يعنى اللى بيقول الميركافا 4000قطعة لن يدخل الى ارض المعركة بحد اقصى 2000 قطعة لان فى سوريا وايران فى الخلف اذا حدث ذلك اكيد سوريا ستهجم بدون شك وده يبقى خطأ يكلف اسرائيل وجودها اصلا والكلام ده حدث فى 1967 اسرائيل هجمت على 4بلدان فى وقت واحد ويستحيل غير كده
يعنى احنا لن نتحمل امداد بلوقود لمسافة لن تزيد عن300او400 كم
تمام وهذه ميزة لدول المواجهه , توزيع اسرائيل لواتها يعطى تفو عددى للدول العربيه ( مصر /سوريا ) ....

النسرالمصرى

عزيزى الجميع يعلم ان الاردن لا يستطيع ان يخوض حرب سوى بالكاد الدفاع عن حدوده ,
ولا داعى للحديث هذا لكى لا تحدث مشاكل

النسرالمصرى

سيدي الفاضل سأكلمك من وجهة النظر الإستراتيجيه وسأراعب أنك أفضل مني في السلاح

الأردن هو أعرض جبهة عربيه تطل مباشرة على العمق الصهيوني بحوالي 500كلم أو مايزيد

يعني أي ضربه تأتي من جهة الأردن حتى لو بقوات عربيه أخرى ستحدث بلا شك بلبله كبيره في المنظومة الدفاعيه

الصهيونيه

الفكره هي إراده سياسيه وبعد نظر لا غير

سيدي الفاضل سأكلمك من وجهة النظر الإستراتيجيه وسأراعب أنك أفضل مني في السلاح

الأردن هو أعرض جبهة عربيه تطل مباشرة على العمق الصهيوني بحوالي 500كلم أو مايزيد

يعني أي ضربه تأتي من جهة الأردن حتى لو بقوات عربيه أخرى ستحدث بلا شك بلبله كبيره في المنظومة الدفاعيه

الصهيونيه

الفكره هي إراده سياسيه وبعد نظر لا غير
بما انك تريد التحدث .......
عزيزى , الجبهه الاردنية عريضه انا معك ولكن الا تعتقد ان هناك موانع جبلية كثيرة ؟؟؟؟
ثانيا : القوة الاردنية البرية عندما ستتحرك فهناك قوة جوية معادية فوق رؤسها , هل تعرف ماذا سيحدث ؟؟؟
المقاتلات الاردنية لن تستطيع الصمود امام ضربه كهذه و واسرائيل ستنقل ثقل قواتها الجوية ( وبعض ) القوة البرية يكفى لسد الجبهه الاردنية ,
انا لا اقول هذا شماته حاش لله , يمكن ان تساند الاردن سوريا كما فعلت فحرب اكتوبر 73 , ولكن هجوم ..... لا اعتقد ذلك .
تحياتى

النسرالمصرى

بما انك تريد التحدث .......
عزيزى , الجبهه الاردنية عريضه انا معك ولكن الا تعتقد ان هناك موانع جبلية كثيرة ؟؟؟؟
ثانيا : القوة الاردنية البرية عندما ستتحرك فهناك قوة جوية معادية فوق رؤسها , هل تعرف ماذا سيحدث ؟؟؟
المقاتلات الاردنية لن تستطيع الصمود امام ضربه كهذه و واسرائيل ستنقل ثقل قواتها الجوية ( وبعض ) القوة البرية يكفى لسد الجبهه الاردنية ,
انا لا اقول هذا شماته حاش لله , يمكن ان تساند الاردن سوريا كما فعلت فحرب اكتوبر 73 , ولكن هجوم ..... لا اعتقد ذلك .
تحياتى

النسرالمصرى

لكني في معرض كلامي تكلمت عن قوات عربية أخرى

جوي ممكن تدعيم من مصر والسعوديه

لكن بري أظن لن تكون هناك صعوبه في دعم سعودي بري

لكن انا معاك الاردن لوحدها ...................................مش كفايه

يا جماعة ارجو انكم تقرأو الموضوع ده فى israel forum بعنوان why we sell abrams tanks to egypt

الموضوع مافيهوش اى معلومات مهمة او حتى فنية ولكن واضح من الموضوع ان العجرفة الأسرائيلية مازالت مستمرة فهم مازالو يعتقدو ان العرب فاشلين وان جنودهم لايصلحو للقتال .. بل واحد العضاء بيقول ان رقيب فى الجيش الأسرائيلى يستطيع القيادة افضل من عقيد فى اى جيش عربى !!!!
كل ده رغم الهزائم اللى مرت بيهم زى حرب اكتوبر ولبنان وغيرها ... واضح انهم مش هيتعلمو

العجرفة دى ميزة هامة جدا لنا
والكلام مهم جدا على فكرة

انا قراتة ولاقيت انهم خايفين كل الكلام ده ينم عن خوف زائد انو دى نقطة ايجابية لينا لانك لو مستهتر بالخصم هيكسبك اكيد ولكن لو عملت حسابو هتعمل احتياطاتط وده اللى ناقصهم
واحد كاتب بيقول "احنا نقدر نكسبهم بس لو القيادة خدت قرار صح يعنى هما مش واثقين فى خططهم وده اللى انا برجحة نتيجة الفشل الشديد للميركافا فى لبنان

In matirial aspect, we can win a war with Egypt and other Arab countries. But it will be very hard, and much dependent on leadership and right decisions by our politicians.

If the Egyption tanks will be infront of Dimona, while our goverment is puzzled and perplexed. Waiting for diplomatic solutions inorder to avoid war, "can not believing a war is going on, because we have a peace treaty...", trusting American and European promisses, thinking the war is one big miscommunication... and the Egyption tanks, rolling north in Israel are "misunderstood" and do not represent a real danger or do not really exist... Convincing themselves the tanks are not really there, or fighting back would provoke the Egyption into war (which is already there)... a high court can issue a restraining order preventing us from fighting back...

Israel's weakest link is the lack of leadership, the goverment. We had similar problem in Yom Kippur war, and we won despite ourselves.​

على فكرة حالتهم ليست بافضل من حالتنا
هم عدهم رعب من العرب ويصورنها بانها خطيرة (الابرامز المصرية فى ديمونة ) ونحن ننظر للمعارك المقبلة انها فى سيناء
كل طرف ينظر للمعركة من خوف دفين داخلة او عقدة قديمة
الى يفقع انهم وبالرغم من كل ما يملكونة خايفين
سبحان الله

هو ده اللى اقصده تمام الله ينور عليك بس هم مش عاوزين يعترفو بل العكس بيصورونا كاننا اغبياء بس ده فى علم النفس بيدل على انهم مقهورين مننا فبيطلعوه علينا بالشتايم

على فكرة انا اشتركت فى المنتدى العقيم بتاعهم يا ددلى واسمى هناك اخوك فى الله Ramtut
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

عودة
أعلى