الدبابة المصرية M1a1 ..الاصدار المصري

على فكرة حالتهم ليست بافضل من حالتنا
هم عدهم رعب من العرب ويصورنها بانها خطيرة (الابرامز المصرية فى ديمونة ) ونحن ننظر للمعارك المقبلة انها فى سيناء
كل طرف ينظر للمعركة من خوف دفين داخلة او عقدة قديمة
الى يفقع انهم وبالرغم من كل ما يملكونة خايفين
سبحان الله
معنى كده انهم مش واثقين فى نفسهم ؟؟
ده ميزة كبيرة , والثقه الزياده دى ششئ رائع

النسرالمصرى

لكني في معرض كلامي تكلمت عن قوات عربية أخرى

جوي ممكن تدعيم من مصر والسعوديه

لكن بري أظن لن تكون هناك صعوبه في دعم سعودي بري

لكن انا معاك الاردن لوحدها ...................................مش كفايه

عندما اقيم جيش ( فى رايى الشخصى ) اقيمة بقواته الذاتية فقط , لانك لا تضمن الظروف المحيطة بالمنطقه غى هذه الفترة .............. غهمت فصدى ؟

النسرالمصرى

Deadly Strike
انت علقت وقلت ان الاسرائيليين ينظرون المعارك في ديمونه , وان المصريين ينظرونها في سيناء
وقلت ان كل طرف ينظر للمعركه بخوف دفين داخلة او عقيدة قديمة وقلت انهم خايفين بالرغم من كل اللي يملكوه

-انا احب اعلق واقول , ان وجهة النظر الاسرائيليه بتعتمد على الواقع
-واحب اسأل سؤال , مين اللي اقنعك ان المصريين بينظروا للمعارك المستقبليه انها في سيناء ؟

يا صديقى راجع مشاركتى
لم اقل المصريين ينظرون اليها انها فى سيناء
قلت ننظر اليها انها فى مصر وانا هنا اسقط على العرب او على الاق كل من تكلمت معهم فى الموضوع دة
واتفق معك فى كل شىء اليهود ينظرون للمعركة بشىء من الواقعية - ونحن ننظر بشىء من الخوف

نحن لا ننظر باي شيئ من الخوف انا اتكلم عن مصر على الاقل
على العموم اذا كانت هناك معارك مستقبليه بين مصر واسرائيل في المدى القريب فاسرائيل لن تفكر ابدا فى التقدم نحو سيناء لانها ان فكرت في التحرك في سيناء فانها ستكون اتخذت قرارا بالانتحار العسكري , الصواريخ المضادة سواء مضادة للدبابات او اطائرات تملا سيناء بشكل يجعلها غابة صاروخية كثيفة لا اتكلم عن تشكيلات الجيش المصري الهجومية مثل الجيش الثاني والثالث التي سوف تنطلق الي سيناء مع بداية الصراع انا اتكلم فقط عن القوات الموجودة حاليا المناط بها صد العدو وتكبيدة كم من الخسائر لا تتيح له فرصة للتفكير في اختيار اي محور يمثل محور هجوم اساسي اتكلم عن منصات صواريخ الارض جو الموجودة في كل مكان حتى فوق قمم الجبال ومنصات الصواريخ المضادة للدبابات من النوع الخفيف المتوسط والثقيل التي تنتشر في كل مكان وتغطي كل الدروب وتختبئ وحدات توجيهها في كهوف ببطون الجبال الى جانب منصات الاطلاق الموجهه ذاتيا التى تنشر في زمن قياسي , اقل ما توصف به سيناء لاي قوات معادية تفكر في دخول مصر من تلك البوابه بسيناء الملعونه . من المستحيل ان تفك اسرائيل في التقدم في سيناء طالما انها تعيش الواقع .

التعديل الأخير:
Deadly Strike
انت علقت وقلت ان الاسرائيليين ينظرون المعارك في ديمونه , وان المصريين ينظرونها في سيناء
وقلت ان كل طرف ينظر للمعركه بخوف دفين داخلة او عقيدة قديمة وقلت انهم خايفين بالرغم من كل اللي يملكوه

-انا احب اعلق واقول , ان وجهة النظر الاسرائيليه بتعتمد على الواقع
-واحب اسأل سؤال , مين اللي اقنعك ان المصريين بينظروا للمعارك المستقبليه انها في سيناء ؟

الصراحة ... امكانيات الجيش المصرى حاليا دفاعية بحتة ... و هجومية ولكن فى نطاق سيناء فقط ... واستراتيجية الجيش واضحة جدا من خلال التدريبات والمناورات الكتيرة جدا واللى فى الغالب بتعتمد على سيناريو صد الهجوم الأسرائيلى على سيناء .. فكل المناورات والتدريبات تقريبا عبارة عن دفع مفارز القوات المدرعة الى سيناء وابرار جنود الصاعقة والقوات الخاصة الى وسط سيناء ومنطقة الممرات فى ظل الدعم الجوى وفى ظل استخدام العدو للأسلحة الكيميائية والبيولوجية ,,, فهمت قصدى ؟؟

كلامك صح يكلية حربية كل سيناريوهات للسيطرة على الممرات اتعملت من اول مناورة بدر 1996لحد نصر1
العقيدة اللى بيتبعها الجيش هو الدفاع البحت وده المطلوب فى الوضع الحالى لحد منوصل لمرحلة توطين تكنولوجيا التصنيع الحربى فى كل القطاعات هتتغير تلك العقيدة
اسرائيل عارفة اية نقط ضعفها كويس عشان كده هتتجنب المواجهة المصرية خصوصا فى حالة الجيش المصرى الحالية اللى هى افضل بمراحل كبيرة عن وقت حرب اكتوبر

الكليه الحربيه ومحمد رزق

انتم حاولت الاستناد للواقع وهو تسليح الجيش المصري اللي وصفتوه بانه دفاعي بحت ومناورات الجيش واستراتيجيتة اللي كمان وصفتوها بانها دفاعيه ,لكن الواقع بيقول عكس كلامكم تماما

انا مستغرب , منين كلامكم دا !
انت اتكلمتوا عن المشاريع بدر
طيب ممكن اي حد منكم يكلمنا عن المشاريع بدر وسيناريوهاتا العملياتية باستفاضة اكتر !!!

-اللي بيتكلم عن سلاح مصري دفاعي اكثر منه هجومي , ممكن يحاول يثبتلنا هو شايف كدة ازاي
-ان حزود حاجه عن شاريع بدر وغيرها , مناورات الجيش المصري في سيناء ومنها العمليات بدر فعلا بتتكم عن هجوم اسرائيلي على القوات المصريه باسلحه نووية وكيماوية وبيولوجيه , ودفع مفارز مدرعه ومميكنه مصريه الى قلب سيناء "والمفارز تمهيد سريع لانتشار عملياتي واسع ,اول اهدافة سحق ما تبقي من القوات المعادية الناجية من القوات المرابطة في سيناء" لكن التدريبات ايضا تشمل عمليات ابرار بحري وجوي واقتحام الحدود الاسرائيليه ونقل المعركة لارض العدو.

اللي شايفني غلطان يتكلم ويزودنا هو من عنده عن مشاريع بدر عشان الموضوع دا شكلة محتاج يتناقش .

الاستاذ محمد رزق انت حاولت تقارن بالحاله في حرب اكتوبر والان , وانا في حاله من الذهول لما شفتك بتقول ان عقيدة الجيش هي الدفاع البحت , صعقني كلامك بالفعل فكيف نقول عن جيش قام بتحويل جميع فرقة من المشاه الى فرق مميكنه انه جيش عقيدتة الدفاع البحت , ان عملية تحويل جميع فرق المشاة المصريه الى فرق مميكنه تعني القضاء تماما على نظرية الدفاع الثابت والتمسك بالارض و تطبيق نظريات اكثر فعايه مثل الدفاع المتحرك او الدفاع الفعال والمناورة وان الجيش المصري هدفه التحرك الهجومي السريع و نقل المعركة الى ارض العدو . التحول من سلاح وتكتيك دفاعي الى سلاح وتكتيك هجومي كان درماتيكي وواضح للغايه بالنسبة للجيش المصري , شيئ بديهي غير قابل للنقاش.

التعديل الأخير:
استاذ كيدار انا مصرى زيك وفى الجيش كمان
العقيدة الدفاعية تعنى حاجتين او شقين:
الاول الشق الادارى يعنى ايه؟
الشق الادارى ده يعنى القيادة العسكرية لا تحبذ البدء بالهجوم والدخول الى عمق العدو لاسباب كتير منها ان انت كده بتدى ضوء اخضر لتوسيع الحرب فى المنطقة ككل وامريكا يبقى انت كده يقاتل يمقتول وفى الحالة التانية كارثية لدرجة ان مش هتقوم قائمة للعرب تانى
السبب التانى هو الشق التانى بردو
الشق الفنى: لو مسكنا القوات البرية وعمادها الدبابة ابرامز ماهو المدى العملياتى لهذه الدبابة(يعنى الوقود يكفيها لكام كيلو)
الدعم اللوجيستى لازم توفرة بشكل مكثف لايصالة للابرامز داخل حدود اسرائيل (بسلام) كم سيكلفك لنقل الدعم مسافة اكبر من 600كيلو تحت مظلة دفاع جوى متوسط المدى؟
الدعم الجوى اللى احنا اتدربنا علية فى المناورات هايل بس فى نقطة ,لازم توفر غطاء جوى محكم للابرامز داخل اسرائيل ولازم تفرض سيطرة جوية يبقى بديهيا نسأل على امكانيات قواتنا الجوية (المهاجمة) ضد القوات الجوية الاسرائيلية المدافعة عماد سلاح الجو المصرى هى اف 16 220 مقاتلة تقريبا طيب هنهجم بيهم كلهم (استحالة) +الميراج واف5 كل ده تقريبا 500 فى وجه اكثر من800طائرة نفس النوع +اف15 كمان كلهم فى حالة دفاع تفتكر مصر كده مكشوفة ولا لا هتتكرر نفس غلطة الدفرسوار ناهيك عن مقابلة الميركافا و هنضطر لزيادة الدعم اللوجيستى للابرامز والدعم ده مكشووف جدا !!
دى كلها اجبرت القيادة العسكرية فى التفكيير او الايمان باننا لازم مانكونش المهاجمين
بالنسبة لنقطة بدر وبقية المناورات احنا افترضنا ان اسرائيل هجمت واحنا بنتعامل على اساس كده عشان كده عملنا الابرار ودفعت مفارزك وسيطرت اولا على المضايق واجبرت المهاجم (اسرائيل) انو يرجع لحدوده وانت بتتعقبة

1-شقك الاول يتكلم عن قرارات سياسية واستراتيجيه "شق اداري كما تسميه انت"
-اولا :- اسمح لي ان اذكر بان اداري في العسكريه تعني قيادي او لوجيستي , اما ما تحدثت عنه من ضوء اخضر وحرب اقليمية وامريكا هذا ممكن ان تسميه شق سياسي واستراتيجي لا ان تسميه شق اداري .
-ثانيا:-طالما ان القيادة العليا المصريه تسير على نفس طريقها وسياساتها وبراعتها في المناورات السياسية , فان امريكا عاجزة تماما عن التدخل بشكل صريح ضد مصر , من المؤكد ان امريكا ستقف الى جانب اسرائيل الى مالا نهايه ولكن لن تتدخل بشكل علني ضد مصر ستزود اسرائيل بكل ما تحتاج ولكنها لن تحارب مصر مباشرة , هذة هي لعبه التوازنات والاحلاف في العالم يا صديقي فانه من الصعب جدا ان تنقلب دولة كبيرة على احد حلافائها "كما تسميهم" فجاة خاصة وان كانت هذة الدولة هي القوة الاولى والوحيدة في العالم , لن تغامر امريكا بسمعتها العالميه وامريكا تعلمت الدرس جيدا في حرب اكتوبر بعدما عرفت اوروبا حقيقتها وقامت اوروبا بانشاء جبهه خاصة بها , لن تنتحر امريكا سياسيا على المستوى العالمي خاصة وانها مدركه تماما انه حتى لو اجتاحت مصر اجزاء من اسرائيل فانها لن تدمرها نهائيا . كلمة سايدتك بانه لن تقوم للعرب قائمة تاني دي ارفضها بشدة وكمان الكلمه دي اصبحت من الخرافات من اكثر من 35 سنة واثبت العرب انها لن تكون ابدا فهي نظريه مستحيلة , فمهما تلقى العرب من ضربات قاتله فانهم لن يموتوا وسيقومون مجددا, ومهما كانت الخسائر في اي حرب قادمة مع اسرائيل ومن خلفها امريكا فانها لن تكون ابدا بحجم خسارتنا في 67 ففي 67 خسرنا جيشنا باكملة ببنيتة الاساسية ولم نكبد العدو اي خسائر حقيقية تؤثر على المعركة وقالوا لن تقوم للعرب قائمة ولكن في زمن قياسي قامت للعرب قائمة و حرب اكتوبر حطمت احلام اسرائيل التوسعيه الى الابد ولم تقم لاحلام اسرائيل قائمة من يومها هذا والى الان , وتعلمنا درسنا جيدا في 67 ولن تكون ابدا خسائرنا كما كانت عليه في النكسة تحت اي ظرف حتى ان كان ذلك الظرف نوويا وحتى لو كان حجم خسائرنا كبير فسنكون قد ابكيناهم دما لا دموع وتظل كفتنا راجحه. وعلى كل الاحوال اذا قعدنا كل مرة نقول امريكا ونعيط جنب الحيط كدة بجد مش حتقوم لينا قومه , لابد ان النظام المصري يظل على نفس السياسة الناجحه من عصر السادات والتى تطبق حتى الان , سياسة فرض الامر الواقع .

2-شقك الثاني يتكلم عن الشق الاداري واللوجيستي "شق فني كما تسمية انت"
-لا استطيع ان اصدق ان ظابط بالجيش المصري لا يعلم المدى العملياتي للدبابه ابرامز , ولا يعلم ايضا المسافة بين تمركز وحدات الجيوش المصريه وحدود اسرائيل .اسف يا اخي

-مدى الدبابه ابرامز المصريه 480 كيلومتر بسرعة قصوي على طرق ممهده "مثل الابرامز الاستراليه تقريبا" او لنقل حتى ان مداها مابين 450-465- 475 كالابرامز الامريكيه بكامل التجهيزات , اي ان مداها على الطرق غير الممهدة يتراوح ما بين 326-332كيلوامتر.

-المسافة بين قناة السويس غربا ورفح الفلسطينيه "اقصى بعد للحدود الاسرائيليه شمالا" :- 204كيلومتر تقريبا .

-المسافه بين القناه غربا وديمونه "قلب الكيان الصهيوني" :- 267كليومتر تقريبا .

اي ان الدبابات الابرامز المصريه تستطيع قطع المسافه الى قلب اسرائيل بدون الحاجه للتزود بالوقود , ولا حتى لمرة واحدة فقط . "هذا بدون حساب الوقود الهالك في العمليات القتاليه والمناورة بالقوات بشكل مكثف ان تم ذلك"

اعرف ان احد من الاخوة سيرد قائلا ان المدي العملياتي يختلف تماما عند حساب مناورات القوات اثناء القتال فكثيرا من الوقود يهدر اثناء القتال والمناورة بالقوات . وانا ارد قائلا حينئذ ستكون الابرامز المصريه مثلها مثل اي دبابه اخرى "الليوبارد الالماني الوكلير الفرنسي او التشالنجر الانجليزي او اي دبابه اخري في العالم" وستحتاج الى التزود بالوقود لمرة واحدة فقط اثناء تقدمها لقلب اسرائيل .

>>>لقد قرات على عدة منتديات عربيه مقارنات بين الابرامز المصريه والميركافا الاسرائيليه وكان من اتفه ما ذكرت تلك المقارنات هو عيب الابرامز في معدل استهلاك الوقود العالي وانه سيمثل عبئ بالنسبة للمصريين , مستندين بذلك لما حدث للقوات الامريكيه في حرب الخليج "تحرير الكويت" ومعركة الحرس الجمهوري العراقي الغير مكتمله حيث توقفت الابرامز وفرت القوات العراقية لان الابرامز كان عليها التوقف و التزود بالوقود , وقد نسوا او تناسوا تماما اهم شيئ في عوامل المعارك وهو ميدان المعركه نفسه , ان الابرامز الامريكيه في حرب الخليج "تحرير الكويت" انطلقت من الصحراء السعودية واجتازت مسافة لا باس بها داخل صحراء السعودية ثم انها عبرت الكويت ثم انها انطلقت بين الخطوط العراقيه في مطاردة لقوات الحرس الجمهوري العراقي المدرعه اضف الى ذلك ان القوات الامريكيه قامت بمناورات لتفادي هجمات كيمائية محتملة من الجانب العراقي , الميدان يختلف هنا تماما والعامل لا يؤثر اطلاقا على القوات المصريه , فميدان كسيناء ستكون حاجه الابرامز للتزود بالوقود مثلها مثل اي دبابه اخري , انا لا اقول ان معدل استهلاك الوقود للابرامز افضل من الميركافا او غيرها , انا فقط اقول انه تبعا لميدان المعركه العامل لايؤثر اطلاقا ويتلاشي تماما , فالكل سيكون متساوي بسبب حدود الميدان <<<

بالنسبة لباقي ما ذكرتة عن الدعم الجوي والمقاتلات والميركافا والدفرسوار والقيادة والايمان ومنكونش مهاجمين وباقي كلامك , لن اعلق عليه فهذا كله ليس افضل مما تفضلت بذكرة سابقا , لكن ان اردت تعليقي ساقوم بالتعليق .

بالنسبة لنقطة بدر . بتتعقبة لحد فين ؟

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
استاذ Kedar-eaf

بغض النظر اذا كان خريج فايد ......, النزهة او حتي الجفرة .., ده مش معناه انك تحكم علية و تقول كلام قد يكون جارح

ياريت لو نكون اهداء شوية و ياريت نحترم بعض

التعديل الأخير:
1-

لقد قرات على عدة منتديات عربيه مقارنات بين الابرامز المصريه والميركافا الاسرائيليه وكان من اتفه ما ذكرت تلك المقارنات هو عيب الابرامز في معدل استهلاك الوقود العالي وانه سيمثل عبئ بالنسبة للمصريين .

لماذا لا تعد لنا أخي مقارنة جميلة ومفيدة عن الدبابتين بدل المقارنات التافهه التي قرأتها حضرتك في منتديات أخرى .. ولكن بإسلوب أفضل من التهجم على الآخرين والتجريح بهم كما ذكر أخونا محمد ..

لا أفهم لماذا يصر البعض على التنطع واستخدام اللهجة المحلية في الحوار؟ هل يعني هذا ان الموضوع مقفول ومغلق الا على اصحاب اللهجة؟

-شقك الاول يتكلم عن قرارات سياسية واستراتيجيه "شق اداري كما تسميه انت"
-اولا :- اسمح لي ان اذكر بان اداري في العسكريه تعني قيادي او لوجيستي , اما ما تحدثت عنه من ضوء اخضر وحرب اقليمية وامريكا هذا ممكن ان تسميه شق سياسي واستراتيجي لا ان تسميه شق اداري .
بص يا استاذ كيدار الشق الادارى انا قلت انه القيادة العسكرية واقصد بهذا القيادة العسكرية لا السياسية .يعنى حضرتك الجيش المصرى ده للدفاع عن مصر مش هيبدأ بالهجوم.
وقلت فيه اسباب كتير منها :
حضرتك الامور ليست تهور عشان مساحة زى مساحة مصر تسيبها مكشوفة وتكربس قواتك فى دولة مساحتها اقل من سيناء بجانب انك بالهجوم على اسرائيل امريكا هتهجم وبدون ادنى شك اظن حضرتك تعرف الجسر الجوى الامريكى اللى حصل فى سيناء ايام حرب اكتوبر كنا بنحارب عشان نجيب ارضنا وكنا منتصرين طيب مابالك انك هجمت على الدولة العبرية بكل طاقتك يعنى انت هتمسحها من على الارض تفتكر امريكا هتكتفى بمساعدتها على استحياء!! اظن تبقى حرب يقاتل يا مقتول بالنسبة للطرفين مش بقول ان امريكا هتبيدنا بس انظر احنا فين دلوقت ووصلنا فين قاعدة صناعة عسكرية لا باس بها تفتكر ساعتها هنتاخر قد اية (اقصد مش هتقوم لينا قومة ) وده سياسيا
-شقك الثاني يتكلم عن الشق الاداري واللوجيستي "شق فني كما تسمية انت"

ده شق فنى يتعلق بالياتك اللى حضرتك بتستخدمها

-لا استطيع ان اصدق ان ظابط بالجيش المصري لا يعلم المدى العملياتي للدبابه ابرامز , ولا يعلم ايضا المسافة بين تمركز وحدات الجيوش المصريه وحدود اسرائيل .اسف يا اخي
مش المفروض اقولك سلاحى وايضا هل هتعتمد على الوحدات الموجودة هناك فى مهاجمة اسرائيل!! وسؤالى ليس للاستفسار حضرتك
حضرتك الهجوم هيبقى على مستوى فرق....

-مدى الدبابه ابرامز المصريه 480 كيلومتر بسرعة قصوي على طرق ممهده "مثل الابرامز الاستراليه تقريبا" او لنقل حتى ان مداها مابين 450-465- 475 كالابرامز الامريكيه بكامل التجهيزات , اي ان مداها على الطرق غير الممهدة يتراوح ما بين 326-332كيلوامتر.
-المسافة بين قناة السويس غربا ورفح الفلسطينيه "اقصى بعد للحدود الاسرائيليه شمالا" :- 204كيلومتر تقريبا .

طيب حضرتك وصلت هناك والوقود خلص 350 كم بقيت هناك.. هتوصل الدعم ازاى؟

-المسافه بين القناه غربا وديمونه "قلب الكيان الصهيوني" :- 267كليومتر تقريبا .

اي ان الدبابات الابرامز المصريه تستطيع قطع المسافه الى قلب اسرائيل بدون الحاجه للتزود بالوقود , ولا حتى لمرة واحدة فقط . "هذا بدون حساب الوقود الهالك في العمليات القتاليه والمناورة بالقوات بشكل مكثف ان تم ذلك"

ولما توصل هتزودها بالوقود ازاى؟ هتركنها وبعدين؟
اكيد مش هترميها وخلاص اول منوصل تبقى الحرب خلصت!!

اعرف ان احد من الاخوة سيرد قائلا ان المدي العملياتي يختلف تماما عند حساب مناورات القوات اثناء القتال فكثيرا من الوقود يهدر اثناء القتال والمناورة بالقوات . وانا ارد قائلا حينئذ ستكون الابرامز المصريه مثلها مثل اي دبابه اخرى "الليوبارد الالماني الوكلير الفرنسي او التشالنجر الانجليزي او اي دبابه اخري في العالم" وستحتاج الى التزود بالوقود لمرة واحدة فقط اثناء تقدمها لقلب اسرائيل .
لا مش هقولك كده
ههههههههههههههههههههههه

لقد قرات على عدة منتديات عربيه مقارنات بين الابرامز المصريه والميركافا الاسرائيليه وكان من اتفه ما ذكرت تلك المقارنات هو عيب الابرامز في معدل استهلاك الوقود العالي وانه سيمثل عبئ بالنسبة للمصريين , مستندين بذلك لما حدث للقوات الامريكيه في حرب الخليج "تحرير الكويت" ومعركة الحرس الجمهوري العراقي الغير مكتمله حيث توقفت الابرامز وفرت القوات العراقية لان الابرامز كان عليها التوقف و التزود بالوقود , وقد نسوا او تناسوا تماما اهم شيئ في عوامل المعارك وهو ميدان المعركه نفسه , ان الابرامز الامريكيه في حرب الخليج "تحرير الكويت" انطلقت من الصحراء السعودية واجتازت مسافة لا باس بها داخل صحراء السعودية ثم انها عبرت الكويت ثم انها انطلقت بين الخطوط العراقيه في مطاردة لقوات الحرس الجمهوري العراقي المدرعه اضف الى ذلك ان القوات الامريكيه قامت بمناورات لتفادي هجمات كيمائية محتملة من الجانب العراقي , الميدان يختلف هنا تماما والعامل لا يؤثر اطلاقا على القوات المصريه ,

فميدان كسيناء ستكون حاجه الابرامز للتزود بالوقود مثلها مثل اي دبابه اخري , انا لا اقول ان معدل استهلاك الوقود للابرامز افضل من الميركافا او غيرها , انا فقط اقول انه تبعا لميدان المعركه العامل لايؤثر اطلاقا ويتلاشي تماما , فالكل سيكون متساوي بسبب حدود الميدان <<<

لا اسرائيل بحكم اننا هنكون على ارضها الدعم هيكون مختلف لانك هناك جنب المخازن ههههههه

بالنسبة لباقي ما ذكرتة عن الدعم الجوي والمقاتلات والميركافا والدفرسوار

مشكلة الثغرة حصلت لان مكنش فية حماية لظهر الجيش وكان فيه دعم امريكى وده سبب ضغط سياسى طيب تفتكر لما تهجم بكل الياتك اللى موجودة واسرائيل عملت مناورة جوية كبيرة تتكون من 100 طيارة فى اتجاة الدلتا و القاهرة تفتكر النتيجة هتبقى ازاى واحنا كل الدعم الجوى عامل غطاء جوى للقوات الارضية هناك ومفيش غير ميج 21 هنا ده اذا ماكانتش بتغطى الامداد جويا !!!! اية اللى هيحصل ؟

والقيادة والايمان ومنكونش مهاجمين وباقي كلامك , لن اعلق عليه فهذا كله ليس افضل مما تفضلت بذكرة سابقا , لكن ان اردت تعليقي ساقوم بالتعليق .

وشكرا يا سيدى مش عاوز ترد براحتك والله انا بتناقش وبقول الواقع انت لو عاوز قواتنا تبقى منتقلة فى حالة هجوم وليس دفاع انتظر 3 حاجات:
-الوصول لتوطين تكنولوجيا التصنيع الحربى كاملا يعنى نكتفى من الاسلحة ذاتيا
-اضرب كل الاسلحة اللى موجوده فى الضعف لانك مش هتترك البلد فاضية
ساعتها خد القوات واهجم وانت مطمان

وشكرا على توبيخك

اه نفس المشاكل اللى قولتها وخلتنا نعتمد الخطط الدفاعية هى نفسها اللى خلت اسرائيل تعتمد معانا على الاقل نفس الخطط الدفاعية فاهمنى
كل واحد عارف انو هتكون معركة خسائرها فادحة لدرجة التحطيم للطرف الخاسر

التعديل الأخير:
Muhamed
اولا : انا خريج فايد فعلا مش النزهه ومقصدتش بكلامي ليه تجريج لاني انا نفسي فايد
وثانيا : انا مقلتش ان انا لواء بالجيش واعرف كل شيئ
وطبعا ليا احكم عليه , لان كلامه كله روح انهزاميه ودي لو روح ظباط الجيش تبقى كارثة بجد

انا قصدت اقول لو ظباط الحربيه روحهم بالشكل دا سلملي على الجيش , اظن كلامى الان اتفهم

انا فاهم تقصد ايه انا مزعلتش منك والله بس الامر كلة مش محتاج مجازفة خطيرة لاننا و بقولك بثقة احنا قطعنا اكتر من 60% من توطين تكنولوجيا التصنيع الحربى و عاوزين نحافظ عليهم لحد مانوصل 100%
ومعنى كلامى ليس انهزامى نهائيا بلعكس يبنى انا متأكد اسرائيل لا تجرؤ على مهاجمة مصر لانها هتبقى حرب النهاية للخاسر وهى لا تغامر بذلك هل ده معناه انها ضعيفة
انا بقولك اهو اسرائيل لو شكت فى لحظة فى قدرتنا بقولك هتهجم علينا بس هى عارفة غير كده
اللى ينقصنا عشان وبكل ثقة نهجم عليها عشان نمسحها الاكتفاء من السلاح مضاعفة الكم طبعا (مع الاحتفاظ بجودة النوع العالى)
عشان تبقى مامن نفسك انت ماتضمنش امريكا او اسرائيل نفسها تعمل عمليات ابرار او انزال خلف خطوطك تبرجل الدنيا ويضيع اللى احنا عملناه

عاوز اقولك حاجة مش بدافع العاطفة الجيش المصرى قادر انو يعمل اى حاجة مستحيلة لانك عندك العقيدة والهدف لكن لو قارنتها بالجيش الاسرائيلى دى عقائد واهداف الجنرالات الكبيرة بتاعتهم لا يهم العسكريين الصغار انهم يستولو على مصر او غيرها احنا نظرتنا خطا للمجتمع الاسرائيلى متفكك لابعد الحدود
احنا فى سباق مع الوقت ليس الا فى الجيش المصرى غير كده متصدقش اى حد يقول غير كده اظن انك شوفت فى فايد واتدربت

Muhamed
اولا : انا خريج فايد فعلا مش النزهه ومقصدتش بكلامي ليه تجريج لاني انا نفسي فايد
وثانيا : انا مقلتش ان انا لواء بالجيش واعرف كل شيئ
وطبعا ليا احكم عليه , لان كلامه كله روح انهزاميه ودي لو روح ظباط الجيش تبقى كارثة بجد

انا قصدت اقول لو ظباط الحربيه روحهم بالشكل دا سلملي على الجيش , اظن كلامى الان اتفهم

يا قادر الموضوع مش موضوع روح انهزامية .. الموضوع موضوع قدرات جيش .. واحنا بصراحة قدرات جيشنا للدفاع عن سيناء فقط .. وهل لما اقول ان احنا جيشنا يستطيع الدفاع عن سينا يبقى انا كده انهزامى ؟؟
استراتيجية وتسليح وتدريب جيشك يؤهلك للدفاع عن سيناء .. لاكن الهجوم مش ممكن .. وهل تعتقد ان القيادة السياسية الحالية من احد اهدافها الهجوم على اسرائيل ؟؟؟
الجيش مايقدرش يهجم على اسرائيل بدون سلاح وعتاد يمكنه من الهجوم .. احنا مش هنهاجم بعواطفنا ...
واظن واضح الموضوع زى الشمس لى يتابع التدريبات والمناورات اللى بيقوم بيها الجيش .. وان قولنا زيادة على كده نبقى بنضحك على نفسنا وبنرجع بالزمن لورا .. ايام ماكنا بنقول هنرمى اسرائيل فى البحر.. وعلى فكرة ده مش رأييى ده رأى اغلبية الأعضاء المصريين وذوى الخبرة ..

خيركم من عرف قدر نفسه ... وطالما احنا عارفين الوضع الحقيقى للجيش نقدر نوظفه صح .. وهو ده اللى حاصل حاليا

ملاحظة اخيرة ,,, يعنى ايه خريج فايد والنزهة ؟؟

تحياتي شباب
الموضوع لا يحتاج لكل هذه الحده بالنقاش ، قدرات الجيش المصري معروفه ولا يستطيعع احد التقليل منها ، ولكن بالمقابل نحن هنا بمنتدى عسكري هدفه التعليم والافاده للاعضاء ، يعني يا اخ KEDAR-EAF تمتلك معلومات عن قدرات الجيش المصري تقدر تضيفها وتقنع الاعضاء بيها ، ولكن باسلوب من احترام الراي الاخر . الشباب هنا تحدثت عن الابرامز المصريه من ناحيه فنيه ، ومصروفها العالي من الوقود (هذا امر اعترف به الامريكان انفسهم )، وبالتالي ستحتاج لوقت اكبر للتحول من مرحله الدفاع لمرحله الهجوم وتحرير الارض ، ولكن بالمقابل تستطيع المقارنه بتحديد نقاط الضعف بالميركافا والتي تتركز بقدرتها المحدوده على المناوره والتحرك بحريه بسبب وزنها الكبير .

يا جماعة بهذا الشكل تركنا الدبابة
ودخلنا فى القدرة الهجومية والدفاعية

عودة
أعلى