حرب يوم الغفران ..بعيون اسرائيلية

هى دى حرب اكتوبر اللى انتصرت فيها مصر وسوريا

مش معقول

فلنترك الصور ونتكلم عن كتاباتهم وحقيقة تلك الحرب وبعيونهم وبيد رئيس الاركان الاسرائيلى ديفيد بن اليعازر واسم الكتاب من مذكرات حنرال ديفيد بن اليعازر من الهزيمه الى الاستقاله وكاتب هذه المذكرات الصحفى الاسرائيلى حنوخ يد طوف اليعازر من مواليد 1925 بسراييفو وهاجر الى اسرائيل عام 1940 وفى 1946 التحق بالبالماخ الجناح المتطرف من منظمة اتسل تولى رئاسة الاركان فى 1 يناير 1972 استقال اليعازر فى 2 ابريل 1973 واتاه الموت المفاجئ فى منتصف ابريل من عام1976 والذى اكد حقيقة تلك الحرب وموشى ديان الذى قال فى اجتماع مجلس الحرب باسرائيل انه لولا تاكدى من انه لم يبق بمصر خبير سوفيتى لقلت اننا نحارب روسيا باختصار اليهود يجيدون ادارة الة الاعلام لصالحهم ولكن تسقط الحقيقه من بين ايديهم والسلام

انا مش حبيت الصور دي وتقززت منها ..

مهما كان فاحنا اديناهم علقة محترمة في 73 وخسروا فيها اكتر ما خسرنا ..

واتمني منك انك تحط صور لخسايرهم برضه وياريت في نفس الموضوع ...

اللى يضايق الصراحة وانا دمى اتحرق لما قريت الردود فى المنتدى الاجنبى انهم اقنعوا العالم كلة انهم كسبوا :frown::
حاجة مستفزة جدا انا لو شفت اسرائيلى دلوقتى هدفنة فى المكان اللى هوة واقف فية
ما تتعبش نفسك انا بناقش اسرائليين على النت اكثر مما تتخيل و كلهم مقفلين مخهم معلش بقى ماهم عندهم مخ خنازير فإذاى هيفكروا و كمان انت ليه توسخ ايدك؟ سيبهم يولعوا بغيظهم

يا سادة لماذا النرفذة الاخ الفاضل ابو البراء قال انه جايب الصور دى علشان نعرف الناس دى بتعمل ايه وبتشوه صورة النصربتاعنا ازاى
مش بيقول ان احنا اتهزمنا لا سمح الله فى 73
وهو قال كده اكتر من مرة بس مشكلتنا ان احنا عاطفيين شوية ودى حاجة كويسة جدا بس هو يقصد ان ده اللى العالم كله يعرفه فلازم يبقى لينا دور احنا كمان فى انا نعرف العالم ان احنا انتصرنا على اليهود فى 73 واديناهم علقة موت
وفى النهاية مشكور اخى ابو البراء على المجهود

مشكووووووووووور اخى على الصور
من الواضح ان احنا اتهزمنا بس وادونا
سينا على شان كنا فى رمضان فذاكو
ذكاة رمضان
ههههههههههه

الى عمرو حجو اللى رد فى اخر الصفحة الاولى وأول الصفحة الثانية ده انت حيوان كبير ويا رب تموت سلام يا محترم

مشكور اخي الكريم عالموضوع
بس انا عندي طلب منك يا ريت تنزل صور للجيش السوري والمصري عالجبهة وتكون الصور بعيون عربية مو اسرائيلية
ومشكور من القلب

اخونا ابو البراء جاب نظرتهم للحرب وانا ان شاء الله اجيب النظرة الغربيه للحرب واعتقد ان النظرة العريبه للحرب واضحة ومش محتاجة اى توضيح اكتر لأن كلنا عارفين اللى حصل فى الحرب ومن انتصر ومن هزم وسيبوا اليهود يقولوا اللى هما عايزينوا مش هيغيروا من الحقيقة اى شئ وللاخ سام 7 لو انت كلمت اى يهودى و فاكر انهم انتصروا انصحك متحاولش معاه سيبه بغباوته وتخلفه وسلطاته وبابا غنوجه عشان مهما تقنع فيه فلن يقتنع

وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا على موضوعك الجميل ده

انت جايب صور تدمير القوات العربية والمصرية فى حرب انتصرت فيها القوات المصرية انت لولا موجود فى منتدى عربى كنت قلت انك اسرائيلى وجاى تغيظنا يا اخى الله يفتح عليك يعنى مفيش صورة واحدة عن الانتصارات العربية انا بصراحة حسيت من الموضوع انه كاتبة اسرائيلى لكن للااسف بقى نصر اكتوبر الذى مليئى بالانتصارات التى اشاد بيها الاسرائلين انفسهم نائتى نحن ونعمل ليها دعاية مضادة دة اية الذكاء دة بصراحة انا اتفرست

اذا اردت تحقيق النصر فيجب ان تعترف بالهزيمة وان تكون صادق مع نفسك لمعرفة نقاط الفشل والضعف لمعالجتها و التغلب عليها وهذا ما فعله المصريين والسوريين بعد النكسة حيث ان الغرور يوقع صاحبة فى الهزيمة وهذا درس قد تعلمة المصريين وهو حساب كافة الاحتمالات وكافة التوقعات وعدم الاستهانة بالامر . فكما فعلت الحكومة المصرية فى وقت حرب 67 حيث لم تعطى معلومات صحيحة عن سير المعركة للجبة الداخلية وكانت الكارثة وهى النكسة و ها هم الاسرائيليين يفعلون نفس الشئ وهو عدم الصدق و كانت هزيمتهم و هزيمت امريكا وزيادة نفوذ الاتحاد السوفيتى حيث ان الاسلحة السوفيتية اثبتت انها احسن من الاسلاحة الامريكية و هذا انعكس بالسلب على تجارة السلاح الامريكية فى هذا الوقت فاذا كانت اسرائيل حقاااا قد حققت نصر فى 73 فلماذا
تركت الاراضى التى احتلتها وانسحبت .
ان اليهود لا يتحدثون عن انتصار على القوات العربية بقدر ما يتحدثون عن انهم استطاعوا النجاه من الابادة على ايدى القوات العربية و هذا يعد انتصار بالنسبة لهم حيث ان النجاة من الموت يعد انتصار بالنسبة لليهود اتعجب من هذا الموقف ان اليهودى يحب ان يعمر فى الارض وان يعيش ولو 1000 سنة ( ومن نعمره ننكسة فى الخلق افلا يعقلون ) اتعجب من هذا حيث ان اجمل سنين العمر هى الطفوله والشباب وليس المشيب هل ترغب فى ان تعيش عجوز كهل لا تستطيع حتى الذهاب للمرحاض و ان يسخر منك الاخرين لعجزك طبعاا انا لا اتحدث عن الشباب المسلم فالمسلم يوقر الكبير ويحترم الصغير والسلام عليكم ورحة الله و بركاتة

عودة
أعلى