ياعزيزي دايما اللي كاره بلدي مش هينقلك الصورة دي هينقلك بس الجانب السلبي لكن الجانب الإيجابي تف في وشي إن حصلماشاءالله ، صراحة احزن على الحيوانات الضالة
جزاكم الله خير
الأخ شافاه الله وعافاه مش عليه حرج
ربنا يجعله في ميزان حسناتنا
قم بمتابعة الفيديو أدناه لمعرفة كيفية تثبيت موقعنا كتطبيق ويب على الشاشة الرئيسية.
ملاحظة: قد لا تكون هذه الميزة متاحة في بعض المتصفحات.
ياعزيزي دايما اللي كاره بلدي مش هينقلك الصورة دي هينقلك بس الجانب السلبي لكن الجانب الإيجابي تف في وشي إن حصلماشاءالله ، صراحة احزن على الحيوانات الضالة
جزاكم الله خير
مواضيع كثيره و مشاركات المفروض تكون ندمان عليهاأنا ندمت لطرح الموضوع واتمنى حذفه لانه سبب كثير من الخلافات بين الإتحاد العربي الكبير
خطوة جميلة للرفق بالحيوانطب لما نقلت الخبر يا أبو قلب أسود من سواد الليل
منقلتش ليه خبر أن مصر أنشأت مركز لإيواء الكلاب في
القاهرةمشاهدة المرفق 865614
دمياط
مشاهدة المرفق 865615مشاهدة المرفق 865616 إسكندرية
مشاهدة المرفق 865618بورسعيد
مشاهدة المرفق 865619
واللي يعز ويذل أنا لو فاضيله لكنت رديت عليه بالحجة والدليل بس أنا في فترة إمتحانات
ومش تتعب نفسك كتير الحكام عندهم مفيش خبر بيتكتب إلا ويكونوا راضيين عنه مابالك بالمواطن العادي
دي جريمة!!!!!!!!!اهمال الوضع يسبب مشاكل مع مرور السنوات
في استراليا عندهم مجموعة من الحيوانات تتكاثر بشكل كبير
ويسمحون لاهل الصيد من كل دول العالم في اوقات معينه
هات سلاحك والرصاص علينا مجانا
لما يكون عندك 10 كيلو في 10 كيلو ارض زراعية ويحيط بها 10 مليون ارنب .دي جريمة!!!!!!!!!
دي جريمة!!!!!!!!!
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدابعض الدول تمر بفترات كساد و اقتصاديه كارثية ولكن لن تستمر والقادم باذن الله افضل .
محدش يموت جوع .
أكيد لا لكن دا مش حل في حلول أحسن زي الإخصاء الكيميائي مثلالما يكون عندك 10 كيلو في 10 كيلو ارض زراعية ويحيط بها 10 مليون ارنب .
هل تتركها تمرح وتسرح في خراب محصولك وانت اعتمادك عليها ؟
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدا
مصر قعدت 30 سنة 0% تنمية
مستنيها في 12 سنة سنغافورة مثلا
دا غير الإرهاب ومشاكل الأنفاق وغيره
الوضع في تحسن في السياحة بشكل ملحوظ
والصناعة كمان والإستثمارات تبارك الرحمن
مصر تمرض ولا تموت
الحمدلله
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدا
مصر قعدت 30 سنة 0% تنمية
مستنيها في 12 سنة سنغافورة مثلا
دا غير الإرهاب ومشاكل الأنفاق وغيره
الوضع في تحسن في السياحة بشكل ملحوظ
والصناعة كمان والإستثمارات تبارك الرحمن
مصر تمرض ولا تموت
الحمدلله
أكيد لا لكن دا مش حل في حلول أحسن زي الإخصاء الكيميائي مثلا
أنا معاك أن فيه مشاريع كانت مش لازمة ولا هتعود بالمنفعة علي الإقتصادلكن مشكلة مصر لا تعترف بالجدوى الاقتصادية
إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولةمصر بحاجة لاصلاح سياسي و اقتصادي
اهم حاجتين غير الحاجتين الوضع لن يتغير
الفيديو من خمس سنوات!!!!!!!!إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولة
ويتم محاسبة كل من أخطأ من المسؤولين من مدير الوحدة المحلية لحد رئيس الوزراء بكل شفافية وبشكل علني وفتح الدفاتر القديمة
وكمثال فيه عربية وقعت في ترعة اسمها ترعة المريوطية السبب مفيش مانع أو سور علي جسر الترعة
السيسي بنفسه كان في زيارة للمكان من سنوات سابقة والفيديو مصور وقال نصا
لاحظت وانا جاي أن مفيش سور علي جسر الترعة ولازم جسر لمنع وقوع الحوادث
هل اتنفذ كلامه؟
لا
هل أصلا بنوا طوبة واحدة؟
لا
إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولة
ويتم محاسبة كل من أخطأ من المسؤولين من مدير الوحدة المحلية لحد رئيس الوزراء بكل شفافية وبشكل علني وفتح الدفاتر القديمة
وكمثال فيه عربية وقعت في ترعة اسمها ترعة المريوطية السبب مفيش مانع أو سور علي جسر الترعة
السيسي بنفسه كان في زيارة للمكان من سنوات سابقة والفيديو مصور وقال نصا
لاحظت وانا جاي أن مفيش سور علي جسر الترعة ولازم جسر لمنع وقوع الحوادث
هل اتنفذ كلامه؟
لا
هل أصلا بنوا طوبة واحدة؟
لا
موضوع التحول الإلكتروني صعب هو موجود ولو بنسبة ضئلية لكن الشعب ثقافيا مش مهتم بيه كمثال واحد صاحبي راح يشتري لبس بمبلغ كبير شوية بقولوا ليه يبني مش تدفع فيزا وتريح دماغك بدال الكاش ممكن يقعوا منك او يضيعوا قالي أنا مرتاح كدا ولاحظته في الغالبية العظمي من الشعب أنا كمثال لما بجدد اشتراك الإنترنت مش بجددوا من تطبيق مقدم الخدمة بجددوا من ماكينة فوري أو سنترال الشركةالاصلاح السياسي يبدا من الدولة وهذا صعب حتى الان
مصر كل فترة مع جهة محددة بلا موقف حقيقي لابد من اعادة هيكلة سياسية وتنظيم حقيقي
والاصلاح الاقتصادي فتح الاستثمارات وعدم التدخل فيها ابدا من الحكومة الا بالتنظيم فقط زي عندنا غيرنا وزارة العمل
الى وزارة الموارد البشرية تدير شؤون الدولة و القطاع الخاص وحماية الطرفين لم يعد لها علاقة بالتوظيف
ويكون فيه اتفاقيات رسمية حتى لو صلت للتوثيق الدولي
من اجل حماية المستثمرين من اي طرف
كذالك توفير بنية الكترونية بالذكاء الصناعي يخدم الدولة و يخدم القطاع الخاص ويخدم المواطن و المقيم والسائح
يعني انا حالياً لو بجدد رخصة القيادة مش محتاج للحكومة ابدا وفي غنى عنها
فقط ادخل ابلكيشن بالجوال خاص بالجهة المعنية واطلب تجديد رخصة القيادة اما استلمها عبر البريد
او الجهة المعنية توصلها لحد باب بيتي مقابل مبلغ رمزي
انا ارتحت من المشاوير ووفرت على نفسي
والدولة وفرت فلوس الخ
ولو عايز رخصة القيادة في محفضتك الالكترونية بالجوال مش محتاج تشيل كرت الرخصة في العربية حتى
الناس تعتقد ان هذا رفاهيه لكن حقيقة هو توفير مالي انا مابطعت شي ولا وظفت احد يخدمك
اللي خدمك ذكاء صناعي يعمل على مدار الساعة ان شاء الله تجدد رخصتك الساعه 1 الفجر مش مهم
مصر فيها كل المقاومات لكن مشكلتها لا يوجد فريق اقتصادي ماهر
موضوع التحول الإلكتروني صعب هو موجود ولو بنسبة ضئلية لكن الشعب ثقافيا مش مهتم بيه كمثال واحد صاحبي راح يشتري لبس بمبلغ كبير شوية بقولوا ليه يبني مش تدفع فيزا وتريح دماغك بدال الكاش ممكن يقعوا منك او يضيعوا قالي أنا مرتاح كدا ولاحظته في الغالبية العظمي من الشعب أنا كمثال لما بجدد اشتراك الإنترنت مش بجددوا من تطبيق مقدم الخدمة بجددوا من ماكينة فوري أو سنترال الشركة
موضوع المحافظ الإلكترونية اللي منتشر وبقوة
ممكن تكون مفهمتنيش أحنا بنشتري من المحلات(بسبب عيشتنا في الأرياف فمش عندنا مولات والجو دا) فبقولو ليه يبني مش شحنت الفلوس اللي هتشتري بيها علي الفيزا ودفعت بدال منت شايلهم معاك قالي لا أنا حابب الكاش ثقافة متأصلة كشعبانت صح مع صديقك وكل لبس يوجد فيه قماش صغير موجود عليه مقاس اللبس
سواء بنطلون او تي شيرت او بدلة الخ
يعني لو دخلت اسواق اوروبية او امريكية وطلبتها شحن ممكن تطلع عليك ارخص من مصر حتى مع الشحن
يعني ممكن تشري ماركة لكن عندك في مصر البائع مدبل سعرها مرتين او مرة ونص
مع انك ممكن تشتري برخيص
انا اسوي نفس الشي اشتري مجموعة من المشتريات لبس ونظارات وجزم من دول يوجد بها ماراكات
ارخص من اللي عندي
لكن الذكاء الصناعي يخدم بشكل كبير بدون تدخل بشري على مدار الساعة
يعني لو الدولة حطت مليار لمشروع معين
يستلم المبلغ الذكاء الصناعي وفق اتفاقيات مسبقة بين الحكومة والمستثمر
اي هبل بشري يلاقي فرقة نزاهة في قفاه تقوله شرف معنا
وانت شايف كل فترة نطيح بمسؤولين وضباط