الدعم الإداري

مصر على حافة أزمة اقتصادية: الجنيه المصري يتراجع والحرب تهز السوق

  • بادئ الموضوع بادئ الموضوع amigos
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
ماشاءالله ، صراحة احزن على الحيوانات الضالة

جزاكم الله خير
ياعزيزي دايما اللي كاره بلدي مش هينقلك الصورة دي هينقلك بس الجانب السلبي لكن الجانب الإيجابي تف في وشي إن حصل
الأخ شافاه الله وعافاه مش عليه حرج
ربنا يجعله في ميزان حسناتنا
 
أنا ندمت لطرح الموضوع واتمنى حذفه لانه سبب كثير من الخلافات بين الإتحاد العربي الكبير
مواضيع كثيره و مشاركات المفروض تكون ندمان عليها
 
واللي يعز ويذل أنا لو فاضيله لكنت رديت عليه بالحجة والدليل بس أنا في فترة إمتحانات
ومش تتعب نفسك كتير الحكام عندهم مفيش خبر بيتكتب إلا ويكونوا راضيين عنه مابالك بالمواطن العادي

بعض الدول تمر بفترات كساد و اقتصاديه كارثية ولكن لن تستمر والقادم باذن الله افضل .
محدش يموت جوع .
 
اهمال الوضع يسبب مشاكل مع مرور السنوات
في استراليا عندهم مجموعة من الحيوانات تتكاثر بشكل كبير
ويسمحون لاهل الصيد من كل دول العالم في اوقات معينه

هات سلاحك والرصاص علينا مجانا
 
اهمال الوضع يسبب مشاكل مع مرور السنوات
في استراليا عندهم مجموعة من الحيوانات تتكاثر بشكل كبير
ويسمحون لاهل الصيد من كل دول العالم في اوقات معينه

هات سلاحك والرصاص علينا مجانا
دي جريمة!!!!!!!!!
 
دي جريمة!!!!!!!!!
لما يكون عندك 10 كيلو في 10 كيلو ارض زراعية ويحيط بها 10 مليون ارنب .
هل تتركها تمرح وتسرح في خراب محصولك وانت اعتمادك عليها ؟
 
دي جريمة!!!!!!!!!

لا
الاهمال مشكلة
كذلك ترك الشي يتكاثر يضر في التوازن البيئي ويفتح عليك ابواب

على سبيل المثال
استراليا لو قدرت مثلا الخنازير مناسب بعدد 30 مليون
ومع مرور الوقت اصبحت 80 مليون هم يسمحون لصيادين العالم الهواة جلب اسحلة الصيد
والرصاص عليهم لارجاعها الى 30
وانا ما اتكلم الا عن الحيوانات البرية المتوحشة اللي تغزوا المزارع وتاكل من محاصيلهم الخ
 
بعض الدول تمر بفترات كساد و اقتصاديه كارثية ولكن لن تستمر والقادم باذن الله افضل .
محدش يموت جوع .
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدا
مصر قعدت 30 سنة 0% تنمية
مستنيها في 12 سنة سنغافورة مثلا
دا غير الإرهاب ومشاكل الأنفاق وغيره
الوضع في تحسن في السياحة بشكل ملحوظ
والصناعة كمان والإستثمارات تبارك الرحمن
مصر تمرض ولا تموت
الحمدلله
 
لما يكون عندك 10 كيلو في 10 كيلو ارض زراعية ويحيط بها 10 مليون ارنب .
هل تتركها تمرح وتسرح في خراب محصولك وانت اعتمادك عليها ؟
أكيد لا لكن دا مش حل في حلول أحسن زي الإخصاء الكيميائي مثلا
 
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدا
مصر قعدت 30 سنة 0% تنمية
مستنيها في 12 سنة سنغافورة مثلا
دا غير الإرهاب ومشاكل الأنفاق وغيره
الوضع في تحسن في السياحة بشكل ملحوظ
والصناعة كمان والإستثمارات تبارك الرحمن
مصر تمرض ولا تموت
الحمدلله

لكن مشكلة مصر لا تعترف بالجدوى الاقتصادية
 
أكيد ياما مر علينا أزمات أوسخ من كدا
مصر قعدت 30 سنة 0% تنمية
مستنيها في 12 سنة سنغافورة مثلا
دا غير الإرهاب ومشاكل الأنفاق وغيره
الوضع في تحسن في السياحة بشكل ملحوظ
والصناعة كمان والإستثمارات تبارك الرحمن
مصر تمرض ولا تموت
الحمدلله

مصر بحاجة لاصلاح سياسي و اقتصادي
اهم حاجتين غير الحاجتين الوضع لن يتغير
 
لكن مشكلة مصر لا تعترف بالجدوى الاقتصادية
أنا معاك أن فيه مشاريع كانت مش لازمة ولا هتعود بالمنفعة علي الإقتصاد
البلد ماسكها ناس كبيرة في السن ودي المشكلة وهنا مربط الفرس لو يتم تمكين الشباب هتشوف بلد غير البلد
 
مصر بحاجة لاصلاح سياسي و اقتصادي
اهم حاجتين غير الحاجتين الوضع لن يتغير
إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولة
ويتم محاسبة كل من أخطأ من المسؤولين من مدير الوحدة المحلية لحد رئيس الوزراء بكل شفافية وبشكل علني وفتح الدفاتر القديمة
وكمثال فيه عربية وقعت في ترعة اسمها ترعة المريوطية السبب مفيش مانع أو سور علي جسر الترعة
السيسي بنفسه كان في زيارة للمكان من سنوات سابقة والفيديو مصور وقال نصا
لاحظت وانا جاي أن مفيش سور علي جسر الترعة ولازم جسر لمنع وقوع الحوادث
هل اتنفذ كلامه؟
لا
هل أصلا بنوا طوبة واحدة؟
لا
 
إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولة
ويتم محاسبة كل من أخطأ من المسؤولين من مدير الوحدة المحلية لحد رئيس الوزراء بكل شفافية وبشكل علني وفتح الدفاتر القديمة
وكمثال فيه عربية وقعت في ترعة اسمها ترعة المريوطية السبب مفيش مانع أو سور علي جسر الترعة
السيسي بنفسه كان في زيارة للمكان من سنوات سابقة والفيديو مصور وقال نصا
لاحظت وانا جاي أن مفيش سور علي جسر الترعة ولازم جسر لمنع وقوع الحوادث
هل اتنفذ كلامه؟
لا
هل أصلا بنوا طوبة واحدة؟
لا
الفيديو من خمس سنوات!!!!!!!!
والنتيجة آخر فترة بس عائلة من 7 أفراد انتقلوا إلي رحمة الله
الله يرحمهم ويغفر لهم
 
إعادة هيكلة شاملة لمؤسسات الدولة
ويتم محاسبة كل من أخطأ من المسؤولين من مدير الوحدة المحلية لحد رئيس الوزراء بكل شفافية وبشكل علني وفتح الدفاتر القديمة
وكمثال فيه عربية وقعت في ترعة اسمها ترعة المريوطية السبب مفيش مانع أو سور علي جسر الترعة
السيسي بنفسه كان في زيارة للمكان من سنوات سابقة والفيديو مصور وقال نصا
لاحظت وانا جاي أن مفيش سور علي جسر الترعة ولازم جسر لمنع وقوع الحوادث
هل اتنفذ كلامه؟
لا
هل أصلا بنوا طوبة واحدة؟
لا

الاصلاح السياسي يبدا من الدولة وهذا صعب حتى الان
مصر كل فترة مع جهة محددة بلا موقف حقيقي لابد من اعادة هيكلة سياسية وتنظيم حقيقي

والاصلاح الاقتصادي فتح الاستثمارات وعدم التدخل فيها ابدا من الحكومة الا بالتنظيم فقط زي عندنا غيرنا وزارة العمل
الى وزارة الموارد البشرية تدير شؤون الدولة و القطاع الخاص وحماية الطرفين لم يعد لها علاقة بالتوظيف
ويكون فيه اتفاقيات رسمية حتى لو صلت للتوثيق الدولي
من اجل حماية المستثمرين من اي طرف
كذالك توفير بنية الكترونية بالذكاء الصناعي يخدم الدولة و يخدم القطاع الخاص ويخدم المواطن و المقيم والسائح

يعني انا حالياً لو بجدد رخصة القيادة مش محتاج للحكومة ابدا وفي غنى عنها
فقط ادخل ابلكيشن بالجوال خاص بالجهة المعنية واطلب تجديد رخصة القيادة اما استلمها عبر البريد
او الجهة المعنية توصلها لحد باب بيتي مقابل مبلغ رمزي
انا ارتحت من المشاوير ووفرت على نفسي
والدولة وفرت فلوس الخ
ولو عايز رخصة القيادة في محفضتك الالكترونية بالجوال مش محتاج تشيل كرت الرخصة في العربية حتى
الناس تعتقد ان هذا رفاهيه لكن حقيقة هو توفير مالي انا مابطعت شي ولا وظفت احد يخدمك
اللي خدمك ذكاء صناعي يعمل على مدار الساعة ان شاء الله تجدد رخصتك الساعه 1 الفجر مش مهم

مصر فيها كل المقاومات لكن مشكلتها لا يوجد فريق اقتصادي ماهر
 
الاصلاح السياسي يبدا من الدولة وهذا صعب حتى الان
مصر كل فترة مع جهة محددة بلا موقف حقيقي لابد من اعادة هيكلة سياسية وتنظيم حقيقي

والاصلاح الاقتصادي فتح الاستثمارات وعدم التدخل فيها ابدا من الحكومة الا بالتنظيم فقط زي عندنا غيرنا وزارة العمل
الى وزارة الموارد البشرية تدير شؤون الدولة و القطاع الخاص وحماية الطرفين لم يعد لها علاقة بالتوظيف
ويكون فيه اتفاقيات رسمية حتى لو صلت للتوثيق الدولي
من اجل حماية المستثمرين من اي طرف
كذالك توفير بنية الكترونية بالذكاء الصناعي يخدم الدولة و يخدم القطاع الخاص ويخدم المواطن و المقيم والسائح

يعني انا حالياً لو بجدد رخصة القيادة مش محتاج للحكومة ابدا وفي غنى عنها
فقط ادخل ابلكيشن بالجوال خاص بالجهة المعنية واطلب تجديد رخصة القيادة اما استلمها عبر البريد
او الجهة المعنية توصلها لحد باب بيتي مقابل مبلغ رمزي
انا ارتحت من المشاوير ووفرت على نفسي
والدولة وفرت فلوس الخ
ولو عايز رخصة القيادة في محفضتك الالكترونية بالجوال مش محتاج تشيل كرت الرخصة في العربية حتى
الناس تعتقد ان هذا رفاهيه لكن حقيقة هو توفير مالي انا مابطعت شي ولا وظفت احد يخدمك
اللي خدمك ذكاء صناعي يعمل على مدار الساعة ان شاء الله تجدد رخصتك الساعه 1 الفجر مش مهم

مصر فيها كل المقاومات لكن مشكلتها لا يوجد فريق اقتصادي ماهر
موضوع التحول الإلكتروني صعب هو موجود ولو بنسبة ضئلية لكن الشعب ثقافيا مش مهتم بيه كمثال واحد صاحبي راح يشتري لبس بمبلغ كبير شوية بقولوا ليه يبني مش تدفع فيزا وتريح دماغك بدال الكاش ممكن يقعوا منك او يضيعوا قالي أنا مرتاح كدا ولاحظته في الغالبية العظمي من الشعب أنا كمثال لما بجدد اشتراك الإنترنت مش بجددوا من تطبيق مقدم الخدمة بجددوا من ماكينة فوري أو سنترال الشركة
موضوع المحافظ الإلكترونية اللي منتشر وبقوة
 
موضوع التحول الإلكتروني صعب هو موجود ولو بنسبة ضئلية لكن الشعب ثقافيا مش مهتم بيه كمثال واحد صاحبي راح يشتري لبس بمبلغ كبير شوية بقولوا ليه يبني مش تدفع فيزا وتريح دماغك بدال الكاش ممكن يقعوا منك او يضيعوا قالي أنا مرتاح كدا ولاحظته في الغالبية العظمي من الشعب أنا كمثال لما بجدد اشتراك الإنترنت مش بجددوا من تطبيق مقدم الخدمة بجددوا من ماكينة فوري أو سنترال الشركة
موضوع المحافظ الإلكترونية اللي منتشر وبقوة

انت صح مع صديقك وكل لبس يوجد فيه قماش صغير موجود عليه مقاس اللبس
سواء بنطلون او تي شيرت او بدلة الخ
يعني لو دخلت اسواق اوروبية او امريكية وطلبتها شحن ممكن تطلع عليك ارخص من مصر حتى مع الشحن
يعني ممكن تشري ماركة لكن عندك في مصر البائع مدبل سعرها مرتين او مرة ونص
مع انك ممكن تشتري برخيص

انا اسوي نفس الشي اشتري مجموعة من المشتريات لبس ونظارات وجزم من دول يوجد بها ماراكات
ارخص من اللي عندي

لكن الذكاء الصناعي يخدم بشكل كبير بدون تدخل بشري على مدار الساعة
يعني لو الدولة حطت مليار لمشروع معين
يستلم المبلغ الذكاء الصناعي وفق اتفاقيات مسبقة بين الحكومة والمستثمر
اي هبل بشري يلاقي فرقة نزاهة في قفاه تقوله شرف معنا
وانت شايف كل فترة نطيح بمسؤولين وضباط
 
انت صح مع صديقك وكل لبس يوجد فيه قماش صغير موجود عليه مقاس اللبس
سواء بنطلون او تي شيرت او بدلة الخ
يعني لو دخلت اسواق اوروبية او امريكية وطلبتها شحن ممكن تطلع عليك ارخص من مصر حتى مع الشحن
يعني ممكن تشري ماركة لكن عندك في مصر البائع مدبل سعرها مرتين او مرة ونص
مع انك ممكن تشتري برخيص

انا اسوي نفس الشي اشتري مجموعة من المشتريات لبس ونظارات وجزم من دول يوجد بها ماراكات
ارخص من اللي عندي

لكن الذكاء الصناعي يخدم بشكل كبير بدون تدخل بشري على مدار الساعة
يعني لو الدولة حطت مليار لمشروع معين
يستلم المبلغ الذكاء الصناعي وفق اتفاقيات مسبقة بين الحكومة والمستثمر
اي هبل بشري يلاقي فرقة نزاهة في قفاه تقوله شرف معنا
وانت شايف كل فترة نطيح بمسؤولين وضباط
ممكن تكون مفهمتنيش أحنا بنشتري من المحلات(بسبب عيشتنا في الأرياف فمش عندنا مولات والجو دا) فبقولو ليه يبني مش شحنت الفلوس اللي هتشتري بيها علي الفيزا ودفعت بدال منت شايلهم معاك قالي لا أنا حابب الكاش ثقافة متأصلة كشعب
اشتراك يوتيوب بريميوم برضو بيحب يدفعو من ماكينة شحن مع إن ممكن يتدفع فودافون كاش عادي
مش في اللبس بس حتي في المطعم تدفع فيزا ولا كاش يقولك كاش
وتذاكر المترو تلاقي الطابور طويل جدا وماكينات البيع الآلية فاضية ليه علشان الناس رافضة تشتري بالفيزا
 
عودة
أعلى