الدعم الإداري

متابعة مستمرة اسرائيل تشن هجمات على ايران

هل ستستمر الهدنة بين الطرفين؟


  • مجموع المصوتين
    165
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انقسمت مملكتين اسرائيل و يهودا اسرائيل كان يسكنها بتهيالي عشر اسباط و الباقي كان يهودا و كان بين المملكتين صرعات لكن خارجيا كانوا بيبقوا تابعين لاما للاشوريين او للمصريين و بسبب خيانه مملكه اسرائيل اتبادت من قبل الاشوريين و فضلت يهودا كتابع للاشوريين ثم للبابلين بعد كده تناجسوا مرتين مع نبوخذ نصر لغايت ما زهق منهم و سباهم
منطقة عوق من يومها
 


الزلزال وقع في منطقة خاليه من كل شيئ كما يبدو على قوقل ماب


راصد الزلازل رصد خلال الايام الماضية عشرات الهزات في ايران


ايران ارض زلزاليه لذلك يبدو الامر طبيعيا

على عمق 10 كم بالتالي زلزال طبيعي
 
ضباط الحرس الثوري يهربون من القنابل بالجبال الي ينتظرهم

Gt0uJQxXkAATuP2
 
منطقة عوق من يومها
هم الي شعب قذر و حقير و مكروه من يومه دائما يكون غير مطيع و بيهايط علي الفاضي لغايت ما ياخد علي دماغه
 
على عمق 10 كم بالتالي زلزال طبيعي
طيب ما طبيعه الزلزال الي بيحدث نتيجه تجربه نوويه
 
انا عارف ان اقليات ايران تجعلها نسخة من اثيوبيا في سهولة تفكيكها
بس guess what النظام لايزال صامد و عندك الحرس الثوري مسيطر .. معرفش موقف الشعب ايه للامانه مش حفتي فيه شاهدت فيديوهات للباسيج هنا يعتقلون ناس كثيرة معارضة على عملاء قد تكون محفز

و في النهاية انت اتعصبت ليه احنا بنتناقش عادي ايه اللي دخلنا بمصر عشان اركز في اثيوبيا و ادرس ايران
هههههه لا والله ما اتعصبت عليك بس متعصب فعليا كيف دولة هشه مثل ايران بشوية دعايات سيطرت على عقول كثير في محيطنا

السعودية ودول الخليج والدول الملكية والله لو يشفع لها فقط حماية الامن القومي وحماية التوعية لشعوبهم لا اكفاهم ذلك امر عجيب الايراني بالخليج يجينا خباز وبدول عربية ثانية قادة
 
هههههه لا والله ما اتعصبت عليك بس متعصب فعليا كيف دولة هشه مثل ايران بشوية دعايات سيطرت على عقول كثير في محيطنا

السعودية ودول الخليج والدول الملكية والله لو يشفع لها فقط حماية الامن القومي وحماية التوعية لشعوبهم لا اكفاهم ذلك امر عجيب الايراني بالخليج يجينا خباز وبدول عربية ثانية قادة
فين السيطرة على العقول احنا بنحلل بس
بالعكس دا خسارتهم لقادتهم خلتهم يادو بشكل افضل في المعركة الحالية
 
هل ايران امتصت صدمة اليوم الاول بنجاح ام اسرائيل قلصت من ضرباتها ؟
حدة الضربات انخفضت مقارنة بالايام الاولى
 
طيب حد فكر ان صواريخ ايران ممكن تضرب المسجد الاقصى
من سخريه القدر
اسرائيل الان هي من تحمي سماء المسجد الاقصى
طيب هل ممكن اسرائيل تقصف الاقصى وتقول صواريخ ايرانيه
الشنطة فيها كتاب دين
 
فين السيطرة على العقول احنا بنحلل بس
بالعكس دا خسارتهم لقادتهم خلتهم يادو بشكل افضل في المعركة الحالية
انصحك تابع وتشوف كيف هشاشه هذا النظام ومن يحميه حاليا الدول العظمى والاوروبية لا يريدون سقوطه حاليا للتوازنات الدولية لكن نتنياهو واسرائيل مصممة على سقوطه
 
اكيد انا اعرف المصري حتى بالمشاكل يقولك فكك يا عم خلنا نعيش مبسوطين نبعد عن المشاكل بس استغربت بالمنتدى وبوسائل التواصل الاجتماعي عدد كبير متغير فهمه
كره المصريين للص هاينه اكثر من اي شيء ثاني ايا كان
كلامي ع الشعب المصري
فهتلاقي بيشجع ايران و ف نفس الحساب بيتريق ع صفحات ايران اللي بتدعي وتقول يا علي
معلومه بسيطه الشعب المصري لا يعتبر ايران كصديق او عدو بالنسبه له زيها زي اي دوله
ومفيش فدماغه التشيع او التصوف او غيره
اخر حسابات المصريين الطاءفيه مثلا هي المشاكل اللي بتحصل بين حين واخر بين المسلمين والمسيحيين ف مصر
واي شخص او جماعه بتضرب الص هاينه هيشجعها حتي لو كان الهندوس
 
ان زوال ايران يجب ان يكون اما بإستبدال النظام القديم بنظام جديد او بقاء النظام مع القيام بتعديلات
انهيار البلاد و دخولها في فوضى ليس من صالح المنطقة تفكك ايران و تحولها الى دويلات كل واحد يحكم زي راسه هو عبارة أسست اسرائيل جديدة
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى