منطقة عوق من يومهاانقسمت مملكتين اسرائيل و يهودا اسرائيل كان يسكنها بتهيالي عشر اسباط و الباقي كان يهودا و كان بين المملكتين صرعات لكن خارجيا كانوا بيبقوا تابعين لاما للاشوريين او للمصريين و بسبب خيانه مملكه اسرائيل اتبادت من قبل الاشوريين و فضلت يهودا كتابع للاشوريين ثم للبابلين بعد كده تناجسوا مرتين مع نبوخذ نصر لغايت ما زهق منهم و سباهم


