اضحك الله سنك.
تحياتي لك وللأشقاء السعوديين المحترمين، بالطبع لا اتمنى سوى السلامة لبلدي الثاني المملكة بعيدا عن المناكفات مع العيال الذباب.
قم بمتابعة الفيديو أدناه لمعرفة كيفية تثبيت موقعنا كتطبيق ويب على الشاشة الرئيسية.
ملاحظة: قد لا تكون هذه الميزة متاحة في بعض المتصفحات.
اعتقد هذا الحشد لو خرجت الامور عن السيطره! لانه سوف نرى فجأءة تصعيد اسرائيلي كبير مدعوم من امريكا، واذا صعدت ايران بشكل كبير خارج السيطرة، يتدخل وقتها الامريكانوالله شكل الامريكان بيخلون ايران فار تجارب ويجربو اسلحه لأول مره واسلحه لأول مره تدخل حروب ولا ليه كل الحشد ذا والخسائر اما ترامب اليومين هذي مافيه وضوح ويحاول يتكلم بالمفاوضات كثير الأكيد انه فقط ينتظر كل الحشد يوصل خصوصا حاملات الطائرات وبعدها بيتغير كل شي ماعتقد الحشد ذا كله للتخويف والضغط
كلامك صححاجة بالتكتيك ده أظنها مش محتاجة دفاع جوي متقدم ولا أجهزة متقدمة طالما معروف مكان الضرب ونوع السلاح اللي هيضرب ومش معروف الوقت يبقى حتى الرصد البصري هيكفي
ومش محتاج صواريخ موجهة للدفاع الجوي طالما معروف المكان اللي هينضرب فيه
يعني فكرة الدفاع الجوي المعقد اني مش عارف العدو هياجم بأي تكتيك وأي سلاح وأي مكان فبيبقى فيه مجاهيل كتيرة بيتم التعامل معاها تصعب مهمة الدفاع
انما طالما أنا عارف التكتيك ونوع السلاح ومكان الهدف يبقى صعف أصيب هدف في الجو تم اطلاقة بالاسقاط حر بدون أي توجه أو مناورة؟
والله ربنا يستر ، انا شايف كل ده مهم بس لازم الاقتصاد يتظبط قبل أي حاجه
بالعكس ينفع للاستخدام ضد تجمع الدبابات والمقاتلات في القواعد العسكرية اوفر وارخص من المقاتلهمشكلة النوع هذا من الرؤوس هو الهدف منه
يعني يستخدمونه علشان تدمير عشوائي غير دقيق لهدف واسع
و المفروض هذا يستخدم بعد ما تخلص على المقاتلات و الدفاعات الجويه و و
يكون هدفك فقط احداث اكبر قدر ممكن من التدمير للبنيه التحتيه
الايرانين عاكسين الموضوع
تاركين المهم
ورايحين يضربون اي شي
الفائدة ليس بكثرة الجنود والعتاد الفائدة بالقول والجودة في التصليح مثل إسرائيل التي أصبحت تحكم كل المنطقة