زيادة طلبات مطاعم باباجونز وبيتزا هت إلى البنتاغون
و هذا أكبر مؤشر على استعداد الجيش الأميركي الدخول في الحرب
و هذا أكبر مؤشر على استعداد الجيش الأميركي الدخول في الحرب
قم بمتابعة الفيديو أدناه لمعرفة كيفية تثبيت موقعنا كتطبيق ويب على الشاشة الرئيسية.
ملاحظة: قد لا تكون هذه الميزة متاحة في بعض المتصفحات.
بالله عليك لا تناقش في البديهيات !
دولة بحجم اوروبا الغربية وبموارد طبيعية ونفط و90 مليون بني ادم وصناعة سلاح محلية ومتكيفة مع العقوبات والحصار من 50 سنة، هل ستسقط بحملة جوية فقط ؟؟ او بعمليات مخابراتية؟؟
يارجل !
النتن ارتكب خطأ استراتيجي ضخم وحتي الامريكان لن يسعفوه وان تدخلو !
متلازمة ستوكهولم (بالإنجليزية: Stockholm syndrome) هي ظاهرة نفسية تصيب الفرد عندما يتعاطف أو يتعاون مع عدوه أو مَن أساء إليه بشكل من الأشكال، أو يُظهر بعض علامات الولاء له مثل أن يتعاطف المُختَطَف مع المُختَطِفبس اليابان اكثر دولة اتعجب منها صراحة ,, تعيش وتشوف عجايب
الشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعيخد غزه كمثال بدون تدخل بري تقريبا وسلاح الجو بتاعهم مسح غزه
صحيح ايران مساحه كبيره بس يكفي الصهيوني بضرب كل المطارات ومحطات الكهربا والموارد وربما الأماكن الدبلوماسية
هيتم شل ايران حرفيا
الشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعي
المشكلة في تحقيق الاهداف
غزة اتمسحت لكن هل حصل تهجير نهائي او توقف القتال او انهاء للوجود الفلسطيني بالعكس بانسحاب القوات امبارح افراد حماس خرجت و عادت للعمليات النوعية برغم انهم داخلين الصهاينة على رجلهم يعني بر و جو
احسبها على مستوى دولة و بعيدة جغرافيا كمان عنك برقم .. ساعة العراق امريكا اخدت شهور في الحربين تجمع قوات و قبلها اسبوعين لشهر مطرقه جوية و استمر القتال داخليا بدون تثبيت وضع نهائي و شايفين النتائج انهارده في العراق
ايران الهدف المعلن تغيير النظام دا معناها لازم تنزل على الارض و مهما دمرو من الجو و عطلو تظل دولة كاملة بحدود مفتوحه مع افغانستان و باكستان اللي الاتنين لازقين في الصين و الروس ... الموقف اكتر من مثالي لحرب استنزاف لا تنتهي ... صح حنشوف star wars امريكي من رعب الضربات و الاكشن من الجو لكن مش كفاية
شرط تماسك النظام
طالبان عملتها
الحوثي مستمرة
فيتنام عملتها
العراق حتى عملتها برغم الاحتلال و تدمير النظام تماما لكن اخدت قد ايه على حربين بينهم 13 سنة
اوكرانيا مستمرة
غزة مستمرة
حروب من الحجم دا لا تحدد من البداية اطلاقا
زيادة طلبات مطاعم باباجونز وبيتزا هت إلى البنتاغون
و هذا أكبر مؤشر على استعداد الجيش الأميركي الدخول في الحرب
![]()
مشاهدة المرفق 793204
ما دا ضرب على فكرة و اخطر الانواع
ما شغل عايز شهور و تكلفة مش حيخلص في اسبوعلا تستبعد قتل كبار الضباط عشان يجي رجالة الامريكان او اليهود اللي في الصفوف الخلفية من القيادات
وانقلاب وصل الله وبارك
ما شغل عايز شهور و تكلفة مش حيخلص في اسبوع
حوار يعني
و الصفوف دي كارهة بعض اصلا و عندك تخطيط ان النظام الجديد لا يتحول لنسخة من القديم لان البلد سايبة تماما مفيش قانون او سيطرة ل سقط النظام
من يصدق مثل هذه الادعاءات المضحكة ؟ محرك الصاروخ لوحده قد يصل سعره لمئات الآلاف بل الى ملايين في بعض الأنواع
والمقصد هنا الإيرانيين يحاولون تصوير انهم يستنزفون عدوهم بتكاليف رخيصة وفي الحقيقه الدعاية الإيرانية هي الرخيصة
ولن تنطلي الا على من لا يعرفون ماتحتويه الصواريخ وتكاليفها الأكبر والتي تقع في ( المحرك - انظمة التوجيه - الوقود )
| اسم الصاروخ | المدى (كم) | نوع المحرك/الوقود | السعر التقريبي للوحدة | الملاحظات |
|---|---|---|---|---|
| Haj Qasem | ~1,400 | صلب (MRBM) | غير محدد | أُطلق لأول مرة في 15 يونيو الجاري |
| Sejjil | ~2,000–2,500 | صلب (MRBM) | ~500,000 USD | بيانات من ويكيبيديا |
| Fateh‑110 | ~300 | صلب (SRBM) | 110,000–2.1 مليون USD | تتفاوت حسب النسخة والنظام التوجيهي |
| Zolfaghar | ~700 | صلب (SRBM) | ~150,000 USD | نسخة تصديرية من عائلة Fateh |
الاسرائيلي هيعمل زي غزه ، هيضرب محطات المياه والطاقه ويجوعهم حرفيا وضرب الموانئ والمزارع والمستشفيات بحجه ان تحتها مخزن صواريخالشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعي
المشكلة في تحقيق الاهداف
غزة اتمسحت لكن هل حصل تهجير نهائي او توقف القتال او انهاء للوجود الفلسطيني بالعكس بانسحاب القوات امبارح افراد حماس خرجت و عادت للعمليات النوعية برغم انهم داخلين الصهاينة على رجلهم يعني بر و جو
احسبها على مستوى دولة و بعيدة جغرافيا كمان عنك برقم .. ساعة العراق امريكا اخدت شهور في الحربين تجمع قوات و قبلها اسبوعين لشهر مطرقه جوية و استمر القتال داخليا بدون تثبيت وضع نهائي و شايفين النتائج انهارده في العراق
ايران الهدف المعلن تغيير النظام دا معناها لازم تنزل على الارض و مهما دمرو من الجو و عطلو تظل دولة كاملة بحدود مفتوحه مع افغانستان و باكستان اللي الاتنين لازقين في الصين و الروس ... الموقف اكتر من مثالي لحرب استنزاف لا تنتهي ... صح حنشوف star wars امريكي من رعب الضربات و الاكشن من الجو لكن مش كفاية
شرط تماسك النظام
طالبان عملتها
الحوثي مستمرة
فيتنام عملتها
العراق حتى عملتها برغم الاحتلال و تدمير النظام تماما لكن اخدت قد ايه على حربين بينهم 13 سنة
اوكرانيا مستمرة
غزة مستمرة
حروب من الحجم دا لا تحدد من البداية اطلاقا