الدعم الإداري

متابعة مستمرة اسرائيل تشن هجمات على ايران

هل ستستمر الهدنة بين الطرفين؟


  • مجموع المصوتين
    165
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
زيادة طلبات مطاعم باباجونز وبيتزا هت إلى البنتاغون
و هذا أكبر مؤشر على استعداد الجيش الأميركي الدخول في الحرب

GtsA72maQAIAJ51

GtsA8DhWsAARF_Y.jpg
 
بالله عليك لا تناقش في البديهيات !


دولة بحجم اوروبا الغربية وبموارد طبيعية ونفط و90 مليون بني ادم وصناعة سلاح محلية ومتكيفة مع العقوبات والحصار من 50 سنة، هل ستسقط بحملة جوية فقط ؟؟ او بعمليات مخابراتية؟؟

يارجل !

النتن ارتكب خطأ استراتيجي ضخم وحتي الامريكان لن يسعفوه وان تدخلو !

الكيان ماسك ايران حاليا و البلد كلها واقفه على منشأة واحدة فقط

احكم الملالي بين نارين الان
اما المواجهة او المواجهة مع الداخل
 
بس اليابان اكثر دولة اتعجب منها صراحة ,, تعيش وتشوف عجايب
متلازمة ستوكهولم (بالإنجليزية: Stockholm syndrome) هي ظاهرة نفسية تصيب الفرد عندما يتعاطف أو يتعاون مع عدوه أو مَن أساء إليه بشكل من الأشكال، أو يُظهر بعض علامات الولاء له مثل أن يتعاطف المُختَطَف مع المُختَطِف
 
خد غزه كمثال بدون تدخل بري تقريبا وسلاح الجو بتاعهم مسح غزه

صحيح ايران مساحه كبيره بس يكفي الصهيوني بضرب كل المطارات ومحطات الكهربا والموارد وربما الأماكن الدبلوماسية

هيتم شل ايران حرفيا
الشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعي
المشكلة في تحقيق الاهداف
غزة اتمسحت لكن هل حصل تهجير نهائي او توقف القتال او انهاء للوجود الفلسطيني بالعكس بانسحاب القوات امبارح افراد حماس خرجت و عادت للعمليات النوعية برغم انهم داخلين الصهاينة على رجلهم يعني بر و جو

احسبها على مستوى دولة و بعيدة جغرافيا كمان عنك برقم .. ساعة العراق امريكا اخدت شهور في الحربين تجمع قوات و قبلها اسبوعين لشهر مطرقه جوية و استمر القتال داخليا بدون تثبيت وضع نهائي و شايفين النتائج انهارده في العراق

ايران الهدف المعلن تغيير النظام دا معناها لازم تنزل على الارض و مهما دمرو من الجو و عطلو تظل دولة كاملة بحدود مفتوحه مع افغانستان و باكستان اللي الاتنين لازقين في الصين و الروس ... الموقف اكتر من مثالي لحرب استنزاف لا تنتهي ... صح حنشوف star wars امريكي من رعب الضربات و الاكشن من الجو لكن مش كفاية


شرط تماسك النظام

طالبان عملتها
الحوثي مستمرة
فيتنام عملتها
العراق حتى عملتها برغم الاحتلال و تدمير النظام تماما لكن اخدت قد ايه على حربين بينهم 13 سنة
اوكرانيا مستمرة
غزة مستمرة

حروب من الحجم دا لا تحدد من البداية اطلاقا
 
الشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعي
المشكلة في تحقيق الاهداف
غزة اتمسحت لكن هل حصل تهجير نهائي او توقف القتال او انهاء للوجود الفلسطيني بالعكس بانسحاب القوات امبارح افراد حماس خرجت و عادت للعمليات النوعية برغم انهم داخلين الصهاينة على رجلهم يعني بر و جو

احسبها على مستوى دولة و بعيدة جغرافيا كمان عنك برقم .. ساعة العراق امريكا اخدت شهور في الحربين تجمع قوات و قبلها اسبوعين لشهر مطرقه جوية و استمر القتال داخليا بدون تثبيت وضع نهائي و شايفين النتائج انهارده في العراق

ايران الهدف المعلن تغيير النظام دا معناها لازم تنزل على الارض و مهما دمرو من الجو و عطلو تظل دولة كاملة بحدود مفتوحه مع افغانستان و باكستان اللي الاتنين لازقين في الصين و الروس ... الموقف اكتر من مثالي لحرب استنزاف لا تنتهي ... صح حنشوف star wars امريكي من رعب الضربات و الاكشن من الجو لكن مش كفاية


شرط تماسك النظام

طالبان عملتها
الحوثي مستمرة
فيتنام عملتها
العراق حتى عملتها برغم الاحتلال و تدمير النظام تماما لكن اخدت قد ايه على حربين بينهم 13 سنة
اوكرانيا مستمرة
غزة مستمرة

حروب من الحجم دا لا تحدد من البداية اطلاقا

لا تستبعد قتل كبار الضباط عشان يجي رجالة الامريكان او اليهود اللي في الصفوف الخلفية من القيادات
وانقلاب وصل الله وبارك
 
لا تستبعد قتل كبار الضباط عشان يجي رجالة الامريكان او اليهود اللي في الصفوف الخلفية من القيادات
وانقلاب وصل الله وبارك
ما شغل عايز شهور و تكلفة مش حيخلص في اسبوع
حوار يعني
و الصفوف دي كارهة بعض اصلا و عندك تخطيط ان النظام الجديد لا يتحول لنسخة من القديم لان البلد سايبة تماما مفيش قانون او سيطرة ل سقط النظام
 
ما شغل عايز شهور و تكلفة مش حيخلص في اسبوع
حوار يعني
و الصفوف دي كارهة بعض اصلا و عندك تخطيط ان النظام الجديد لا يتحول لنسخة من القديم لان البلد سايبة تماما مفيش قانون او سيطرة ل سقط النظام

لما دخلت القوات الجوية الامريكية فوق سوريا
وزير الدفاع ورئيس الاركان قاموا بدورهم واختفوا
الله اعلم في تركيا الان او في امريكا

الانقلاب راح يعزز وضعهم اصلا اكثرية الشعب كارهه الوضع وقاموا بثورتين لكن تم قمعهم
 

من يصدق مثل هذه الادعاءات المضحكة ؟ محرك الصاروخ لوحده قد يصل سعره لمئات الآلاف بل الى ملايين في بعض الأنواع
والمقصد هنا الإيرانيين يحاولون تصوير انهم يستنزفون عدوهم بتكاليف رخيصة وفي الحقيقه الدعاية الإيرانية هي الرخيصة
ولن تنطلي الا على من لا يعرفون ماتحتويه الصواريخ وتكاليفها الأكبر والتي تقع في ( المحرك - انظمة التوجيه - الوقود )

أسعار محرك الصاروخ أو الوحدة:

اسم الصاروخالمدى (كم)نوع المحرك/الوقودالسعر التقريبي للوحدةالملاحظات
Haj Qasem~1,400صلب (MRBM)غير محددأُطلق لأول مرة في 15 يونيو الجاري
Sejjil~2,000–2,500صلب (MRBM)~500,000 USDبيانات من ويكيبيديا
Fateh‑110~300صلب (SRBM)110,000–2.1 مليون USDتتفاوت حسب النسخة والنظام التوجيهي
Zolfaghar~700صلب (SRBM)~150,000 USDنسخة تصديرية من عائلة Fateh
 
الشلل مش المشكلة دا نتاج طبيعي
المشكلة في تحقيق الاهداف
غزة اتمسحت لكن هل حصل تهجير نهائي او توقف القتال او انهاء للوجود الفلسطيني بالعكس بانسحاب القوات امبارح افراد حماس خرجت و عادت للعمليات النوعية برغم انهم داخلين الصهاينة على رجلهم يعني بر و جو

احسبها على مستوى دولة و بعيدة جغرافيا كمان عنك برقم .. ساعة العراق امريكا اخدت شهور في الحربين تجمع قوات و قبلها اسبوعين لشهر مطرقه جوية و استمر القتال داخليا بدون تثبيت وضع نهائي و شايفين النتائج انهارده في العراق

ايران الهدف المعلن تغيير النظام دا معناها لازم تنزل على الارض و مهما دمرو من الجو و عطلو تظل دولة كاملة بحدود مفتوحه مع افغانستان و باكستان اللي الاتنين لازقين في الصين و الروس ... الموقف اكتر من مثالي لحرب استنزاف لا تنتهي ... صح حنشوف star wars امريكي من رعب الضربات و الاكشن من الجو لكن مش كفاية


شرط تماسك النظام

طالبان عملتها
الحوثي مستمرة
فيتنام عملتها
العراق حتى عملتها برغم الاحتلال و تدمير النظام تماما لكن اخدت قد ايه على حربين بينهم 13 سنة
اوكرانيا مستمرة
غزة مستمرة

حروب من الحجم دا لا تحدد من البداية اطلاقا
الاسرائيلي هيعمل زي غزه ، هيضرب محطات المياه والطاقه ويجوعهم حرفيا وضرب الموانئ والمزارع والمستشفيات بحجه ان تحتها مخزن صواريخ

الشعب الإيراني ضخم لن يتحمل تبعات هذا ، لذلك الامريكان هيقدموا اتفاقيه سياسيه مذله لهم لانهاء العدوان ومع ضغط ع موارد الشعب الوضع هينفجر وده المطلوب للتغيير

حتي لو جت قياده جديدة هتخضع للنظام الأمريكي بعد اذلالهم

الصين لايعول عليها كحليف دفاعي ، فقط تاخذ منهم الاسلحه وبعض البيانات وشكرا عكس الأمريكي لا يكل ولايمل من الدفاع عن حلفاؤه سواء بالسلاح او بالحرب
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى