الدعم الإداري

متابعة مستمرة اسرائيل تشن هجمات على ايران

هل ستستمر الهدنة بين الطرفين؟


  • مجموع المصوتين
    165
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عندي احساس خلال ١٠ سنين هيختلف الوضع ده
العالم طفش منها و السوشل ميديا ورا الناس هم مين
في توقع كنت قلته من زمان هنا في المنتدى بس مش عارف هيصح و لا لا

يقال انه في الخمسينات لما حبت امريكا تخش الشرق الأوسط كانت حابه يكون ليها وكيل في المنطقه و كان الاختيار ما بين مصر عبدالناصر او اسرائيل لكن بسبب عنجهيه عبدالناصر الي مشابهه لحدما بوضع النتن حاليا قررت امريكا انها تختار إسرائيل فالله اعلم ممكن الموضوع ده يتكرر تاني و يبقى في بديل لإسرائيل سواء السعوديه مثلا او الإمارات
 
ممكن قنبلة ممكن انزال
الحل ابسط ممكن عمليه مخابراتيه عن طريق عملاء الداخل و بت دار ما دخلك شر و ما شاء الله ايران مخترقه طول و عرض
 
مش مهم العمق
انا لما ادف فوقه ٦٠ متر انقاض
معندوش لا هواء يتنفس بيه
ولا اي حاجه

لوقت يطلعوه يكون اتحنط
هيبقا عاملين له غرف طوارئ وتنفس من مداخل هوا جوه الجبل ، شوفتها بعيني في جبال سيناء ولا الطيران يعرف يعمل حاجة
 
في توقع كنت قلته من زمان هنا في المنتدى بس مش عارف هيصح و لا لا

يقال انه في الخمسينات لما حبت امريكا تخش الشرق الأوسط كانت حابه يكون ليها وكيل في المنطقه و كان الاختيار ما بين مصر عبدالناصر او اسرائيل لكن بسبب عنجهيه عبدالناصر الي مشابهه لحدما بوضع النتن حاليا قررت امريكا انها تختار إسرائيل فالله اعلم ممكن الموضوع ده يتكرر تاني و يبقى في بديل لإسرائيل سواء السعوديه مثلا او الإمارات

اول مره اسمع ده

حرام والله
ياليت كان عبدالناصر
كان زمانا مستريحين من بلاء الصهاينه الله يلعنهم
 
Screenshot 2025-06-19 230616.png
 
لو ركزت هتعرف ان الملف النووي هو أفضل ضمان لبقاؤهم لذلك هيحافظوا عليه
و لو حتركز شويه كمان حتفهم ان القنبله ليست ضامن لبقاؤهم, تحتاج ترسانه كامله و وسيلة ايصال عابره للقارات حتى تعني شيئا للطرف المهم فعلا هنا, اليانكيز. الكل يعتبرها خط احمر حتى اقرب "حلفاء ايران".

اغلب التحليلات الرصينه تعطيهم نافذه سته اشهر قبل انهيار الدوله, ربما ابكر اذا صدقت المتحمسين و في كلامهم و جاهه. قطاعهم البنكي يواجه سحب جماعي الان و هذا اول علامات الاحتضار.
 
اول مره اسمع ده

حرام والله
ياليت كان عبدالناصر
كان زمانا مستريحين من بلاء الصهاينه الله يلعنهم
عبدالناصر بفكره القومي التوسعي عمره ما كان هيبقى شريك لامريكا ممكن لو كان فاروق موجود كان التحالف ده حصل الله اعلم
 
الحل ابسط ممكن عمليه مخابراتيه عن طريق عملاء الداخل و بت دار ما دخلك شر و ما شاء الله ايران مخترقه طول و عرض

الاكيد تم تأمين الموقع مرة اخرى خوصا من الجواسيس
الضربة تتم بناء على تقييمات عملاء وصور اقمار الخ
 
الاقرب للواقع انهم يربحون في الوقت في المفاوضات لتخصيب اكثر لليورانيوم وتخزينو سريا بعيدا عن انظار العالم
الفرس ليسو مجانين والواضح انهم لن يتركو النووي بسهولة وفكره التخصيب واضحة
اجهزة الطرد يجب ان تبقى لكي تستطيع ايران رفع تخصيب في اي ساعة تريدها

ما هو هذا !

الذي لا أفهمه في تصريحات المراقبين و ربما أحد العارفين ينورنا هنا في المنتدى، عملية تخصيب اليورانيوم تحتاج إلى مصانع شبه عادية بمعنى أن لو إيران جمعت عبر هاته السنين الطوال كميات من طحين اليورانيوم - الكعكة الصفراء - و أدخلتها مصانع سرية لإنتاج قنبلة واحدة على مدار عام كامل بوزن 50 كيلوغرام بيورانيوم مخصب بنسبة 60 إلى 65% فهي لا تحتاج أجهزة طرد مركزية كثيرة خصوصا مع IR6 فلا طاقة كبيرة و لا حركة كبيرة .. مصنع صغير و عاد جدا تحت الأرض أو فوقه .. فكل التقنيات لديها من تحويل اليورانيوم لغاز و إعادة تحويله بالضغط و كل ذلك يمكن تصغير حجمه بحيث لا يلفت النظر sneak - out- option.

ثم يتم استنساخ ذلك شيئا فشيئا في مناطق أخرى...

فهذا نظريا ممكن يكون عمل مواز لما هو معلن للمنظمات و ما تعلمه المخابرات...
 
الاكيد تم تأمين الموقع مرة اخرى خوصا من الجواسيس
الضربة تتم بناء على تقييمات عملاء وصور اقمار الخ
الاختراق في ايران قوي جدا الله اعلم هل قدروا يحلوها و لا لا
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى