قائد القوات المشتركة يزور وحدات قوة جازان يطلع على سير العمل

للعلم اللعرب مفكرين السعودية وقت حربها
مع الحوثين طيلة 8 سنوات عانت وتأثر الاقتصاد
وسقطت الاراضي
بسبب بعض الاعلام العربي المحرض ويميل للحوثيين سواء اعلام متلفز او شوشل ميديا
كذلك سوابق وافكار دول اخرى عن الحروب متجاهلين الفروقات الاقتصاديه
غير الفتي الاعلامي عن تكلف الحرب
حرفيا نحن سكان المملكة لم نحس اصلا اننا كنا بداخل حرب

ولم يسقط منا متر واحد بل بالعكس
صحيح لم نحقق كامل اهدافنا
صحين لم نعزل الحوثي
كل هذي اناقشك فيها

لكن الحرب تنهك الاقتصاد هذي معك فيها
لكن لو تلاحظ مرينا بحرب بعز سنوات انخفاض النفط
وانت الان تقدر تقيم اقتصاد السعودية وقتها

الي بنتاثر منه استقطاب الاستثمارات الخارجية
والتي هي عمق رؤية 2030

دخول المملكة لحرب اليمن هو داعم للشرعيه اليمنيه التي موجوده على الارض
وهذي ممكن جزء كبير منكم لايعلمها او يتجاهلها
او بسبب عدم الاطلاع

شوف انا طول الحرب كنت في السعوديه و كنت عايش عادي و لا أكن في حاجه كنا بنسمع عن ضرب في خميس مشيط بس تقريبا و بعض المناطق الحدوديه لكن بما اني كنت في الرياض مكنتش حاسس بحاجه

بس بردو هقولك حاجه انا والدي كان مقاول بس شغل حكومه الي هو مدارس و مستشفيات و محاكم و كده بس ساعت الحرب خصوصا بعد مرور مده معينه و بعد ما خلص المشاريع الي كان شغال فيها تم وقف الشغل لان مافيش مشاريع جديده الحكومه طرحتها

غير كده كلامنا متوافق عادي
لا فيه مشاريع كثير كانت وشغاله فترة الحرب هاصة وزارة الاسكان

سبب وجودهم حاليا في ظل ان الحمدالله مافيش مشاكل
يوجد شيء اسمه التحالف العربي وحتى الأن لم يلغى وهم عضو فعال به ( افعال ) وليس ( اقوال )
اشطا تمام للتوضيح
اكيد قعدتهم مش ببلاش يعني
الفلوس لاجل امن المواطن ورفاهيته اخر هم الحكومة عندنا
اه معروف بس ده يوضح سبب قعدتهم اصلا لكن بالنسبه للمملكه فشويه الفلوس الي بتدفع مقابل خدماتهم مش ازمه يعني
هل ردت المملكه لهم الجميل
1. الحكومة السودانية لم تطلب ذلك .
2. مركز الملك سلمان للاغاثة والاعمال الأنسانية يعمل في السودان .

نصيحة لاتشرب قصب سكر
في رائيك لماذا لم تطلب في رائيك

المساعدات الإنسانية امر معروف و مفروغ منه لكن انا بتكلم عن دعم سلاح و كذه او حتى كف يد الحليف عن افعاله

اظن اني مقلتش أدبي في كلامي فبلاش الكلام الفاضي بتاعك و عموما انا بحب النمر الهندي و مش بحب القصب 😁

شوف انا طول الحرب كنت في السعوديه و كنت عايش عادي و لا أكن في حاجه كنا بنسمع عن ضرب في خميس مشيط بس تقريبا و بعض المناطق الحدوديه لكن بما اني كنت في الرياض مكنتش حاسس بحاجه

بس بردو هقولك حاجه انا والدي كان مقاول بس شغل حكومه الي هو مدارس و مستشفيات و محاكم و كده بس ساعت الحرب خصوصا بعد مرور مده معينه و بعد ما خلص المشاريع الي كان شغال فيها تم وقف الشغل لان مافيش مشاريع جديده الحكومه طرحتها

غير كده كلامنا متوافق عادي

اغلب مشاريع الدوله في السنوات الاخيرة ولنقل 60% تم توجيهها لنيوم ومشاريع طول ساحل البحر الاحمر

على فكرة سابقاً كانت كل وزارة تنزل مشاريع خاصة بها وفي الاربع او خمسة سنوات الاخير تم عمل منصة للمشاريع ليس كالساب
ق

اشطا تمام للتوضيح

اه معروف بس ده يوضح سبب قعدتهم اصلا لكن بالنسبه للمملكه فشويه الفلوس الي بتدفع مقابل خدماتهم مش ازمه يعني

في رائيك لماذا لم تطلب في رائيك

المساعدات الإنسانية امر معروف و مفروغ منه لكن انا بتكلم عن دعم سلاح و كذه او حتى كف يد الحليف عن افعاله

اظن اني مقلتش أدبي في كلامي فبلاش الكلام الفاضي بتاعك و عموما انا بحب النمر الهندي و مش بحب القصب 😁

وهل كلمة لاتشرب قصب سكر تعتبرها قلة ادب
اتوقع لاتعرف معنى اضافة فكاهه على اي مشاركة

على فكرة انت حرفت الموضوع عن سياقة

حسب الاعلام السودانيين انسحبو من 2019

مشاهدة المرفق 720298

بخصوص رد الجميل نعم رديناه دعمنا خروجهم من العقوبات الدوليه خرجو من هنا دخلو حرب اهليه من هنا
اومال الي هناك دول ايه طبيعه عملهم لو سمحت تدريب مثلا و لا ايه (عن نفسي استبعد ده خالص)

اظن رفع العقوبات مقابل التطبيع معرفش هل للمملكه دور و لا لا

اومال الي هناك دول ايه طبيعه عملهم لو سمحت تدريب مثلا و لا ايه (عن نفسي استبعد ده خالص)

اظن رفع العقوبات مقابل التطبيع معرفش هل للمملكه دور و لا لا

عقوبات ايه ؟
تطبيع ايه ؟

اغلب مشاريع الدوله في السنوات الاخيرة ولنقل 60% تم توجيهها لنيوم ومشاريع طول ساحل البحر الاحمر

على فكرة سابقاً كانت كل وزارة تنزل مشاريع خاصة بها وفي الاربع او خمسة سنوات الاخير تم عمل منصة للمشاريع ليس كالساب
ق
احنا نزلنا مصر قبل نيوم و الكلام ده فا معنديش علم بصراحه و عامه بالتوفيق للجميع

بسبب بعض الاعلام العربي المحرض ويميل للحوثيين سواء اعلام متلفز او شوشل ميديا
كذلك سوابق وافكار دول اخرى عن الحروب متجاهلين الفروقات الاقتصاديه
غير الفتي الاعلامي عن تكلف الحرب

والله يا ابو قطبي دول لو اكرمك الله طQع عندهم ارهابي في شارع اهتز اقتصادهم .
دول كرتونية .

عقوبات كانت موجوده ايام البشير و التطبيع بتاع البرهان اقرا مشاركه زميلك

مشاركة زميلي ليس لي بها علاقة
ردي على مشاركتك

لن اقول سبب مشاركتهم بسبب ان المملكة كانت سبب في رفع العقوبات ولكن نخوة منهم اخواننا السودانيين .
لو كل دولة السعودية ساهمت في رفع عقوبات عنها او ساعدتها المملكة لن تجد موطيء قدم لك في جنوب المملكة من قوات مسانده من الدول التي سعينا في مساعدتها والشواهد كثيرة .

مشاركة زميلي ليس لي بها علاقة
ردي على مشاركتك

لن اقول سبب مشاركتهم بسبب ان المملكة كانت سبب في رفع العقوبات ولكن نخوة منهم اخواننا السودانيين .
لو كل دولة السعودية ساهمت في رفع عقوبات عنها او ساعدتها المملكة لن تجد موطيء قدم لك في جنوب المملكة من قوات مسانده من الدول التي سعينا في مساعدتها والشواهد كثيرة .
ربنا يصلح حال السودان و حال بلاد المسلمين لانهم شعب محترم و يستاهل كل خير

ربنا يصلح حال السودان و حال بلاد المسلمين لانهم شعب محترم و يستاهل كل خير

اللهم امين

واضف لذلك السوداني مايعض اليد الي تساعده وعندهم نخوه وعزة نفس

النأطة تفرأ حضرتك .. كنت في تمر هندي ..صرت في حضن النمر الهندي
نورتنا ابو عاصي
كانت هناك ظلمة والأن توه بجيتك والأحباب ولع الضوء

عودة
أعلى