إثيوبيا تسيطر على مطارات رئيسية في الصومال لوقف نقل القوات المصرية جوا

معندكش حل تاني وانت مش امريكا علشان تعمل جسر جوي بمئات الطلعات الجويه لنقل اطنان من المعدات !
تركيا اللى قدك اقتصاديا 4 مرات استخدمت النقل البحري في ليبيا والصومال مع التامين علي الطرق اللى بتنقل المعدات !
اعتبرها اجواء حرب وانت محتاج تامن نقل قواتك علي الارض مفيش ادني داعي لتنقل معداتك اللى معظمها مينفعش اصلا تنقلها بالجو بسبب نقص طائرات النقل الثقيل
انا مش بقول ان النقل الجوي هيغني عن النقل البحري ثم البري
لكن بقول كان ممكن يساعد ولو بنسبة حتى لو لنقل المعدات الغالية مثلا
وعملية تأمين نقل معدات وقوات في طريق بري دي تعتبر من اصعب العمليات اللي ممكن اي جيش دولة يعملها داخل منطقة غير مستقرة

الموضوع كله بروبجاندا من إثيوبيا
الموضوع على إقليم جيدو الصومالي وهو يعتبر شبه مستقل عن الصومال وكان به تمرد على الحكومه المركزيه ويعتبر أحد معاقل حركة الشباب
،،الإقليم متاخم للحدود الاثيوبيه والكينينه
يسيطر على الإقليم قوه مشتركه من الجيش الإثيوبي و الكيني خاضت معارك عنيفه فيما مضى مع حركة الشباب مؤخراً تم دعم الإقليم بقوه من الجيش الصومالي تم تدريبها بتركيا.. لذلك إثيوبيا وكينيا هم المسيطرين على الإقليم مؤخراً القوات الاثيوبيه بالإقليم أعادة تموضعها وتمركزت بالمطار في حركه دعائيه للشو الاعلامي
٠٠الاقليم في أقصى الغرب ومصر لا تحتاجه أصلاً مصر لم تذهب للسيطره على الصومال بل التواجد في قاعده لضمان رد فعل سريع في حال هددت إثيوبيا مدخل قناة السويس وضغط على إثيوبيا لمنع بناء السدود الجديده.....
مصر لا تحتاج اجتياح إثيوبيا بل البقاء على مقربه منها فقط

القوات المصريه مهمتها بالأساس التدخل السريع في حال هددت إثيوبيا مدخل قناة السويس والقوات أنزلت في مقديشيوا بعيدا عن الإقليم اللي إثيوبيا ادعت السيطره على مطاراته

طيب ما السعوديه دعمته اقتصاديه وطلبت انضمامه للتحالف الاسلامي اللي بتقوده :O_0: :مع السلامة:
عندما يصغر الراس ويضيق على العقل يعتقد صابحه ان عقله زاد حجم

هذه ليس دعم اقتصادي ايها الصنديد هذه تبادل منافع للسعودية وهي نفسها في امريكا في الارجنتين وفي روسيا وفي مصر لان غالبيتها في مجال الزراعة والحيوانية
اما التحالف الاسلامي يا برنس هو ضد الارهاب واثيوبيا نسبة المسلمين 40 بالمائة وهو يستهدف العقول كما استهدف انا عقلك
اما التركي يدعمه هو الايراني عسكريا ايها الصنديد
نشرح لك اكثر لا لان تصديقك وتكذيبك غير مهم عندي لكن نوعك عنده مشكله بالتفكير والربط

عندما يصغر الراس ويضيق على العقل يعتقد صابحه ان عقله زاد حجم

هذه ليس دعم اقتصادي ايها الصنديد هذه تبادل منافع للسعودية وهي نفسها في امريكا في الارجنتين وفي روسيا وفي مصر لان غالبيتها في مجال الزراعة والحيوانية
اما التحالف الاسلامي يا برنس هو ضد الارهاب واثيوبيا نسبة المسلمين 40 بالمائة وهو يستهدف العقول كما استهدف انا عقلك
اما التركي يدعمه هو الايراني عسكريا ايها الصنديد
نشرح لك اكثر لا لان تصديقك وتكذيبك غير مهم عندي لكن نوعك عنده مشكله بالتفكير والربط

يعني انت لما تدعوه لتحالف عسكري وتدعمه اقتصاديا بالتجاره معاه اللى انت بتسميها تبادل منافع كده مختلف عن الاستثمار الزراعي التركي والتعاون العسكري التركي !
انا اللى دماغه ضيقه :O_0: :walw[1]:

انا مش بقول ان النقل الجوي هيغني عن النقل البحري ثم البري
لكن بقول كان ممكن يساعد ولو بنسبة حتى لو لنقل المعدات الغالية مثلا
وعملية تأمين نقل معدات وقوات في طريق بري دي تعتبر من اصعب العمليات اللي ممكن اي جيش دولة يعملها داخل منطقة غير مستقرة

ما انا قلتلك ياصديقي اعتبر نفسك فى مسرح عمليات عسكريه لانك بالفعل هايتم استهدافك من تنظيم القاعده ( حركه الشباب ) وربما حركات مواليه لاثيوبيا وصومالي لاند

ما انا قلتلك ياصديقي اعتبر نفسك فى مسرح عمليات عسكريه لانك بالفعل هايتم استهدافك من تنظيم القاعده ( حركه الشباب ) وربما حركات مواليه لاثيوبيا وصومالي لاند
الموضوع ده هيبقى صعب جدا جدا جدا وهيحصل فيه خساير بالجملة لو تم الاستهداف

ليش مايوضع حرس حدود الدول العربيه عند الحدود الفاصله بين ارض الصومال واثيوبيا وانتهى الموضوع

يعني انت لما تدعوه لتحالف عسكري وتدعمه اقتصاديا بالتجاره معاه اللى انت بتسميها تبادل منافع كده مختلف عن الاستثمار الزراعي التركي والتعاون العسكري التركي !
انا اللى دماغه ضيقه :O_0: :walw[1]:

مخك صعب الوصول له من يبرر مراقص المثلية وان اردوغان يحارب الربا ثم صار يحارب التضخم صعب الوصول لجمجمته لكن محاوله

السعودية تستأجر اراضي وترسل البرسيم وليست السعودية شركات الالبان لان اثيوبيا لا تقيد المياه مثلها مثل الارجنتين وعض ولايات امريكا والمراعي ونادك تستثمر هناك

تركيا ترسل السلاح وتبيعه ليس تعاون ولا تحالف ولا هم يحزنون في مجال زراعي او غيره تبادل تجاري يسمى يا مربع الراس

وزير الخارجية الصومالي: نتلقى الآن مساعدات عسكرية وذخائر من ونحتفظ بحق إبرام أي اتفاقيات مع دول أخرى

تحيا مصر ،،هي اثبوبيا قد مصر وقوة مصر ،،دي مصر خامس اكبر جيش يابجم ،يومين ولا تلاته والجيش المصري بنص اثيوبيا

الصومال شبيهة بافغانستان من يدخلها خسران

حاولت تركيا والامارات وامريكا ودول غيرهم كثيرة

ثم فشلت بل خسرت اموالاً طائلة
ثم انسحبت بهدوء تجر ذيول الخيبة والفشل

ان الدول التي لا تستند على حكومات قوية مثل الصومال و افغانستان
تكون مغرية ومطمع للاخرين
لكن بسبب الفوضى والصراعات الداخلية
تكون تلك الدول الدخيلة هي الضحية و تحت وابل السهام

عودة
أعلى