هل ستمتلك اي دوله عربيه طائره خاصه بها في المستقبل؟

اتمني اخي العزيز انك متزعلش من الي هقوله بس الفلوس الي بتدفع لاي لاعب كره و مغني من الي بيجوا عندكم كفيله انها تجيبلكم شويه علماء يقلبوا بلدكم 180 درجه و تسرع من الوتيره الي بتطمحوا ليها و شغالين عليها حاليا
موضوع الرياضه شي.. والصناعه شي اخر.. فالرياضه لدينا بنية تحتيه جاهزه للاعب والاستفاده من الرياضه.. ماليا واعلاميا فالدوري السعودي هو افضل دوري في اسيا وجذب انظار العالم الى السعوديه بالتعاقد مع مشاهير كرة القدم يصب في مصلحة الوطن داخليا وخارجيا.. .
ولكن علماء الصناعه حتى لو جبت منهم الالاف. ماينفعون الا بوجود البنيه التحتيه من المصانع ومراكز الابتكار .. فنحن تنقصنا المصانع اكثر من نقص العلماء فالسعودي المبتكر ويكثرهم بعضهم مايجد المصنع اللي يخرج ابتكاره للنور.. يعني بالعربي الفصيح نحن دوله في بداية عصرها الصناعي.. وهذا مايسعى له الامير محمد بن سلمان نقل النهضه الصناعيه لارض الوطن والاكتفاء ب٥٠٪ خلال روية ٢٠٣٠
خصوصا بالمجالات العسكريه. وعدم الاعتماد على النفط وايجاد بدائل مع تنويع الاقتصاد..ولا تنسي ان الرياضه ايضا تدر اموال طائله اذا استغلت بذكاء..

موضوع الرياضه شي.. والصناعه شي اخر.. فالرياضه لدينا بنية تحتيه جاهزه للاعب والاستفاده من الرياضه.. ماليا واعلاميا فالدوري السعودي هو افضل دوري في اسيا وجذب انظار العالم الى السعوديه بالتعاقد مع مشاهير كرة القدم يصب في مصلحة الوطن داخليا وخارجيا.. .
ولكن علماء الصناعه حتى لو جبت منهم الالاف. ماينفعون الا بوجود البنيه التحتيه من المصانع ومراكز الابتكار .. فنحن تنقصنا المصانع اكثر من نقص العلماء فالسعودي المبتكر ويكثرهم بعضهم مايجد المصنع اللي يخرج ابتكاره للنور.. يعني بالعربي الفصيح نحن دوله في بداية عصرها الصناعي.. وهذا مايسعى له الامير محمد بن سلمان نقل النهضه الصناعيه لارض الوطن والاكتفاء ب٥٠٪ خلال روية ٢٠٣٠
خصوصا بالمجالات العسكريه. وعدم الاعتماد على النفط وايجاد بدائل مع تنويع الاقتصاد..ولا تنسي ان الرياضه ايضا تدر اموال طائله اذا استغلت بذكاء..
الرياضه فعلا لازم تستغل بذكاء لاما هتفشلوا كما فشلت الصين في الشق ده (التجربه الامريكيه اظنها ليست مثيره او حتى تنفع تتقارن بما في السعوديه)

بس يجب أن يؤخذ من الصين اهتمام بجميع الرياضيات خاصه الي في الأولمبياد و كده (والدي كان مقاول في السعوديه خاصه في بناء المدارس و فعلا كان بيحكي على اهتمام البلد في توفير صالات العاب في المدارس) لكان للأسف كشعب كنتم في الفتره دي غير مهتمين بالرياضه و نتاجكم في الأولمبياد تدل على ده اتمنى يكون في اهتمام بالمجال ده

النفط فعلا معدش ينفع حد يتكل عليه خاصه في التغييرات الي بتحصل في مجال الطاقه (انا شايف انه لسه قدامنا نعتمد على البترول لمده 50 سنه قدام بس مش حجه بردو و يجيب الاحتياط)

عامه نتمنى الخير و التوفيق اخي الغالي لجميع اخوتنا في اللسان و الدين و الحاجات الي الأخ Saudi silent @Saudi silent عرضها من شركات في المملكه و أيضا البعثات التعليميه تثير الإعجاب و نتمنى التطوير و التركيز على عمل اساس صناعي متين هو للأسف الموضوع متأخر بس كويس انكم فوقتم و عقبالنا و عقبال جميع بلاد المنطقه و المسلمين ان شاء الله

محرك نفاث.. ما اذكر ولكن يمكن محركات صواريخ.. اعتقد فيه تجارب ولكن سريه لم يعلن عنها.. لكن فيه تسريبات..

محرك نفاث أخي وله العديد من الاستخدامات منها الطائرات الخاصة والصغيرة والطائرات دون طيار والصواريخ الموجهة.

محرك نفاث.. ما اذكر ولكن يمكن محركات صواريخ.. اعتقد فيه تجارب ولكن سريه لم يعلن عنها.. لكن فيه تسريبات..
اذكر شفت مقطع من تويتر من الحساب الرسمي للشركة واذكر انه محرك مقاتلة صراحة ما اتذكر بشكل كويس المعذرة

اذكر شفت مقطع من تويتر من الحساب الرسمي للشركة واذكر انه محرك مقاتلة صراحة ما اتذكر بشكل كويس المعذرة
والله هذا مانتمنى .اللي انا اذكر عمرة وتوضيب محركات طائرات ف١٥

والله هذا مانتمنى .اللي انا اذكر عمرة وتوضيب محركات طائرات ف١٥
حتى ولو كنت مخطئ لاني ماتذكر زين ولكن الشركة الوحيدة اللي اظن انها تقدر تصنع شركة الشرق الاوسط لمحركات الطائرات

الحين وش الصعوبات بالضبط اللي تخلي صناعة المحرك اصعب من المقاتلة نفسها؟

صناعة محرك طائرة مقاتلة أصعب 20 مره من صناعه قنبله ذريه المانيا لاتصنع محركات طائرات

حتى ولو كنت مخطئ لاني ماتذكر زين ولكن الشركة الوحيدة اللي اظن انها تقدر تصنع شركة الشرق الاوسط لمحركات الطائرات

الموضوع له عوامل كتير زي الجدوي الاقصاديه و العسكريه

ايضا الموضوع مش عباره عن مصنع واحد و خلاص لا ده عمليات كثير و ابحاث بالهبل و البلد المفروض يبقي فيها بنيه صناعيه ممتازه و تمتلك الخبره في المجال ده

صناعة محرك طائرة مقاتلة أصعب 20 مره من صناعه قنبله ذريه المانيا لاتصنع محركات طائرات
اتفق معك لكن المانيا و اليابان لم تعد تلك الدوله الي في مخيلتنا فلا تعطيهم اكبر من حجمهم (صحيح هم سابقينا بسنين ضوئيه لكن مقارنه بالدول العظمي فا في فرق عزيزي لانهم في النهايه خصوصا اليابان يعتبروا محتلين من قبل امريكا)

كما ملاحظ فالكثير من الدول لشده صعوبه تلك الصناعه بيخشوا في تحالفات للتعاون في المجال ده

المحرك فعلا اهم من الطائره نفسها
لان طائرة ف ١٥ نصنع كبينة القياده والاجنحه..واجزاء اخرى ولكن يرخصة من شركة بوينج..كذلك شركة الالكترونيات المتقدمه تصنع الالواح الالكترونيه وشاشات لبعض الطائرات.
ولكن المحرك من الصفر سعودي ماعندي خلفيه عنه لكن ان شاء الله يتم صناعته عن قريب وباقي اجزاء الطائره اعتقد انها اسهل من المحركات..وعلى العموم صناع المحركات في العالم يعدون على روؤس الاصابع..

الموضوع له عوامل كتير زي الجدوي الاقصاديه و العسكريه

ايضا الموضوع مش عباره عن مصنع واحد و خلاص لا ده عمليات كثير و ابحاث بالهبل و البلد المفروض يبقي فيها بنيه صناعيه ممتازه و تمتلك الخبره في المجال ده
المحرك فعلا اهم من الطائره نفسها
لان طائرة ف ١٥ نصنع كبينة القياده والاجنحه..واجزاء اخرى ولكن يرخصة من شركة بوينج..كذلك شركة الالكترونيات المتقدمه تصنع الالواح الالكترونيه وشاشات لبعض الطائرات.
ولكن المحرك من الصفر سعودي ماعندي خلفيه عنه لكن ان شاء الله يتم صناعته عن قريب وباقي اجزاء الطائره اعتقد انها اسهل من المحركات..وعلى العموم صناع المحركات في العالم يعدون على روؤس الاصابع..
اللي اقصده ياخوان الصعوبات في الصناعة ايش؟
اعرف لازم كمية مبالغ تصرف على الابحاث وكذا
لكن الصعب في المحرك نفسه ايش؟
اتمنى وصلت الفكرة

الصعوبة في تركيبه سبيكه المعدن نفسه بحيث تتحمل الحرارة و الاجهاد و لكل جزء من المحرك تركيبه مختلفه

والا فالتركيبه الميكانيكيه للمحرك معروفه للجميع

الصعوبة في تركيبه سبيكه المعدن نفسه بحيث تتحمل الحرارة و الاجهاد و لكل جزء من المحرك تركيبه مختلفه

غير تركيبة المعدن اضن ايضاً مع الجيل الخامس المحركات الشبحية و TVC وغيره

و كمان المشكله ان بلادنا متأخره لدرجه ان في دول متعرفش تعمل مواتير غساله او الاجهزه المنزليه بشكل عام مش هقولك بقى العربيات و خلافه

لان للأسف مستغلناش الطفرات الي كانت بلادنا تقدر تاخدها في من الستينات لكن احنا ريحنا دماغنا و اعتمدنا على مافيات و حيتان الاستيراد الي حاليا صعب يخلوك تفوق و يبقى ليك لازمه في اي صناعه سواء مدنيه او عسكريه

عودة
أعلى