السعودية وليبيا تمول صفقات غاز لمصر ب ٢٠٠ مليون دولار

يا جماعه اقرو الخبر طيب الاول :kappa:

الخبر يقول

وفرضا صدق الخبر فان الخبر أعتقد كان قبل صفقة راس الحكمة وتحرير سعر الجنية الاخير

لان بعد الصفقة والتعويم حصل حصل توافر كبير في الدولار في مصر

وعموما بالرغم من ان السعودية وليبيا مولت 3 شحنات من اصل 32 شحنة يعني تقريبا 9% فقط من الشحنات اللي اشترتها مصر الي اني بتوجه للشكر للسعودية وليبيا وديماً بأكد ان الدول العربية ملهاش الا بعض ولازم يكونو سند لبعض ونتمني لمصر تخطي ازمتها الاقتصادية الحادة التي تمر بها

ملحوظة:

الشحنة اللي دفعتها ليبيا اللي تمنها 50 مليون دولار ، المبلغ تقريبا مصر دفعت اكتر منه لما حصلت ازمة فيضانات ليبيا منذ عام وهرعت مصر بقواتها البرية والبحرية والجوية والطبية الي ليبيا لمساندته في تلك الازمة
مصر لم تدفع مليم واحد في فيضانات درنة ..بل تم الدفع لها مقابل جهود المساعدات.

ياخي خلك منهم اقسم بالله بنموت بالبطيئ عمري راح وانا اصرف علي البيت والشقة عمري الان ٣٦ ولسه يدوب صبيت السقف واحتاج سنين عشان تخلص وضعنا اقسم بالله صعب وقاسي لا تعتقد ان غزة بس اللي محتلة اقسم بالله مصر محتلة من اللي بالي بالك ومن رجال الاعمال والحرامية اللي فكل وزارة وادارة والفساد اصبح سمه المجتمع المصري حتي الطبقات الفقيرة اللي كانت تعرف ربنا وعندها اخلاق ابتدت من الجوع تسرق انا نفسي سرقت كهربا وربنا يسامحني لاني غير قادر علي دفع الارقام الخزعبلية اللي بتاجي في الفاتوره لانها لا تناسب دخلي
يبقي الامل في الله ان في يوم مصر تتحرر من الفساد واللي ميتسموش ونشوف رئيس مدني منتخب بعيد عن الاخوان والاحزاب اللي ليها اجندات داخل مصر وخارجها
الله يعينك ويعنا انا جيب دواء شهرياُ 17 ألف جنيه تقريباً عندي كل الامراض وحركتي ضعيفة ربنا عالم بجبهم ازاي كل شهر وكمان اضطر ادفع ازيد من الفلوس دي عشان مش متوافر غير سوء سودء والتامين الصحي علي الله حكايته اكيد انت عارف وحسبي الله ونعم الوكيل فيمن جعلنا في هذا الوضع انا خسرت صحتي تماماً وشركتي وكل شئوتراكمت علي الديون حتي هذه اللحظة وكل يوم في مكان مختلف هرباُ من الديانة عد ان كان عندي شركة وعربية ومستوي دخل مرتفع وشقة بقلب القاهرة وكان عشرات يعملون معي في الشركة بسبب هذا التدهور والدمار الا بنعيشه في الجمهورية الجديدة بزعمهم أصبحت في قاع الارض منتظر الموت الشئ الوحيد الخائف منه هو الموت قبل سداد الديون لاني مرعوب من الدين وحسبنا الله ونهم الوكيل

+ الثانية على مستوى العالم منذ عام 45 بعد اسرائيل تأخذ صدقات من امريكا بعد انهيار فيتنام الجنوبية
ماتحترم نفسك يابني ادم انتا
صدقات ايه يا هبيد علي اساس امريكا فاتحاها جمعيه خيريه
منها لله فرنسا ودول اوروبا اللي بقا كل لاجئ يركب مركب ويخشها سنتين تلاته ويعمل فيها مواطن اسكندنافي ويتنطط ويعمل فيها بني ادم

ياراجل بقولك مش عارفين ناكل تقلي تسافر انت عارف السفر بيكلف كام دا انا بدخل النت بكرت فكه وبدخل حجات مفهاش فديوهات عشان الكرت يكمل
الله يرفع عنك وعنكم ويرزقك من واسع فضله

الله يعينك ويعنا انا جيب دواء شهرياُ 17 ألف جنيه تقريباً عندي كل الامراض وحركتي ضعيفة ربنا عالم بجبهم ازاي كل شهر وكمان اضطر ادفع ازيد من الفلوس دي عشان مش متوافر غير سوء سودء والتامين الصحي علي الله حكايته اكيد انت عارف وحسبي الله ونعم الوكيل فيمن جعلنا في هذا الوضع انا خسرت صحتي تماماً وشركتي وكل شئوتراكمت علي الديون حتي هذه اللحظة وكل يوم في مكان مختلف هرباُ من الديانة عد ان كان عندي شركة وعربية ومستوي دخل مرتفع وشقة بقلب القاهرة وكان عشرات يعملون معي في الشركة بسبب هذا التدهور والدمار الا بنعيشه في الجمهورية الجديدة بزعمهم أصبحت في قاع الارض منتظر الموت الشئ الوحيد الخائف منه هو الموت قبل سداد الديون لاني مرعوب من الدين وحسبنا الله ونهم الوكيل
الله يعينك ويشافيك ويعافيك شفاءا لا يغادر سقما وان شاء الله تسدد دينك ويفك كربي وكربك احنا ملناش دلوقت غير ربنا المستقبل بحسباتنا احنا مخيف لكن املنا بالله كبير ربنا يهون علينا الغلاء والبلاء ويولي علينا من يرفق بنا

الى متى ستستمر ازمة الغاز و السيولة في مصر ؟ هل بدأت بتحقيق ارباح من العاصمة الجديدة ؟ كيف هو اداء الجنيه في السوق العالمي

عودة
أعلى