الامارات تطلق مناقصة للحصول على أقمار صناعية تجسسية حديثة

5 اقمار متطوره وبدقة عاليه
اضافه قويه للمجال الدفاعي والفضائي لدولة الامارات

اتوقع ايدج لديها عقد سابق مع الياه سات يسمى سرب لبناء اقمار صناعيه تختص بالمجال الدفاعي ومن الممكن يكون العقد لطرح مناقصه عالميه لنفس صفقة (سرب) بمشاركة شركات عالميه.. او صفقة مختلفه الله اعلم ..

ليته geosynchronous , نتكلم عن ارتفاع مثالي بحدود 35 الف كيلومتر.

بارتفاع 600 كيلو نتكلم عن 10-15 دقيقه ممكنه للرصد لكل دوره (بحدود ساعتين). بالمحصله نتكلم عن 4 ساعات يوميا فقط لبقعه جغرافيه محدده. مفيده اكيد و لكن الطموح اعلى اذا بتكلم عن استجابة real time او قريب منها, وادخال اصل في الحروب اللحظيه الحديثه.

ما ودك تعطي الايراني مجال يتنفس.

بارتفاع 600 كيلو نتكلم عن 10-15 دقيقه ممكنه للرصد لكل دوره (بحدود ساعتين). بالمحصله نتكلم عن 4 ساعات يوميا فقط لبقعه جغرافيه محدده. مفيده اكيد و لكن الطموح اعلى اذا بتكلم عن استجابة real time او قريب منها, وادخال اصل في الحروب اللحظيه الحديثه.

الصراحة هذا كان الارتفاع لسلسلة عين الصقر اللي اطلقت عام 2020 .. ممكن التشكيلة الجديدة تكون لها ارتفاع ٱخر

انت اهملت ال spatial resolution كل لما الارتفاع زاد.. الجودة طاحت

الصراحة هذا كان الارتفاع لسلسلة عين الصقر اللي اطلقت عام 2020 .. ممكن التشكيلة الجديدة تكون لها ارتفاع ٱخر
اشك اخي, حجم المرايا بيكون كبير لقمر من هذا النوع. حاجه كذا بحجم hubble على الاقل ( و الي يعد تصميم استخباراتي معدل)

نزود الجوده و ماله, مفيش حد احسن من حد.

هي شطة هتحطها علي الاكل، دي فيزياء و محدودية التكنولوجيا

كل لما الارتفاع زاد كل لما spatial resolution يقل و التشويش علي الصورة كمان و خسارة معلومات

هي شطة هتحطها علي الاكل، دي فيزياء و محدودية التكنولوجيا

كل لما الارتفاع زاد كل لما spatial resolution يقل و التشويش علي الصورة كمان و خسارة معلومات
و حلوها الناس من الخمسينيات يا بتاع الشطه.

هذه بدهيات الله يصلحك.

و حلوها الناس من الخمسينيات يا بتاع الشطه.

اية غيروا قوانين الفيزياء 😳

هذه بدهيات الله يصلحك.

اه والله

و الاهم ان العلم متوفر علي الانترنت و لسنا جالسين علي القهوة نهري في كلام بدون دليل علمي.

اية غيروا قوانين الفيزياء 😳
لا كبروا المرايا و حسنوا البصريات, الفيزياء في الحفظ و الصون متخفش.

انت بس اهطل شويتين ومش فاهم ما تقوله.
اه والله

و الاهم ان العلم متوفر علي الانترنت و لسنا جالسين علي القهوة نهري في كلام بدون دليل علمي.
عاوز دليل علمي على وجود اصول استخباراتيه في مدارات geosynchronous ؟ حقا؟ ::Lamo::

لا كبروا المرايا و حسنوا البصريات, الفيزياء في الحفظ و الصون متخفش.

انت بس اهطل شويتين ومش فاهم ما تقوله.

سحيح، امال

عاوز دليل علمي على وجود اصول استخباراتيه في مدارات geosynchronous ؟ حقا؟ ::Lamo::

و انا قولت انها غير موجودة 😂 لكن استخدمها محتلف، اللي في ارتفاعات منخفضة هدفها جمع صور ذات دقة عالية جدا باقل تشويش بصري (نتاج عن فيزياء طبقات الجو اللي قولت حلوها بعدسة 😂)

فرق بين حد عوز يرصد هدف صغير الحجم بجودة عالية و بين حد عوز يرصد ان هناك معدات علي الارض و خلاص

بيقول دلوقتي رادار الطائرات لا يتأثر بالمسافة لانهم حلوها في الأربعينات... بيركبوا amplifier للرادار و كدة 😂😂😂

سحيح، امال

و انا قولت انها غير موجودة 😂 لكن استخدمها محتلف، اللي في ارتفاعات منخفضة هدفها جمع صور ذات دقة عالية جدا باقل تشويش بصري (نتاج عن فيزياء طبقات الجو اللي قولت حلوها بعدسة 😂)

فرق بين حد عوز يرصد هدف صغير الحجم بجودة عالية و بين حد عوز يرصد ان هناك معدات علي الارض و خلاص

بيقول دلوقتي رادار الطائرات لا يتأثر بالمسافة لانهم حلوها في الأربعينات... بيركبوا amplifier للرادار و كدة 😂😂😂
شاطر, عندنا الاول و عاوزين الثاني لانه غير متوفر في قدراتنا.

تعبير بسيط عن رغبه في تحسين قدراتنا باصل تستخدمه كل القوى المؤثره من الخمسينيات, حولته لفيزياء و شطه و الخلايجه ميعرفوش ::Lamo::

اتكل على الله, انت مالك اصلا؟

شاطر, عندنا الاول و عاوزين الثاني لانه غير متوفر في قدراتنا.

انت محتاج الاثنين فعلا لان لكل واحد استخدام

تعبير بسيط عن رغبه في تحسين قدراتنا باصل تستخدمه كل القوى المؤثره من الخمسينيات, حولته لفيزياء و شطه و الخلايجه ميعرفوش ::Lamo::

ياخي حتي لا يحتاجون ارسال المناظير العملاقة لخارج الغلاف الجوي لرصد المجرات و الكواكب.. فمشاكل الفيزياء اتحلت بعدسة حلوة كدة كبيرة انتاج سوني

و تقريبا انت تقصد حلوها لما خرموا الأوزون علشان الكاميرات لا تتأثر بالفزياء

اتكل على الله, انت مالك اصلا؟

انا هتكل فعلا، دة انا بفقد خلايا من مخي بعد كل كلام معاك و هولع في الشهادة بتعتي بعد الفلوس الي صرفتها و السفر انت اقتنعتي ان ضيعت وقتي و كان حلها عدسة و خلاصو حتي لغتي العربية بدل ما تتحسن بتنهار لما بكلمك

انت محتاج الاثنين فعلا لان لكل واحد استخدام

ياخي حتي لا يحتاجون ارسال المناظير العملاقة لخارج الغلاف الجوي لرصد المجرات و الكواكب.. فمشاكل الفيزياء اتحلت بعدسة حلوة كدة كبيرة انتاج سوني

و تقريبا انت تقصد حلوها لما خرموا الأوزون علشان الكاميرات لا تتأثر بالفزياء

انا هتكل فعلا، دة انا بفقد خلايا من مخي بعد كل كلام معاك و هولع في الشهادة بتعتي بعد الفلوس الي صرفتها و السفر انت اقتنعتي ان ضيعت وقتي و كان حلها عدسة و خلاصو حتي لغتي العربية بدل ما تتحسن بتنهار لما بكلمك
سد الباب معاك لو سمحت ::Lamo::

عودة
أعلى