أزمة الكهرباء في مصر ٢٠٢٤

العاصمة الادارية او فكره مدينة جديدة هى كانت جاية جايه لفك خناق القاهرة من الازدحام السكانى سواء بوجود السيسى او بغيره
فك خناق في القاهرة عن طريق المد العمراني للقاهرة و اعادة تخطيطها تتظبط ، مش يبني ام عاصمة جديدة بناطحات سحاب و ابراج ايقونية و زفتية اتكلفت مليارات و في الاخر جايين يعيطو.

بس انا فاهم ايه السبب ، السيسي جعان اه، طالع من بيت جعان ( مش قصدي فقراء لكن هو طماع و مصلحجي و ما صدق لقي سبوبة و عايش دور الملك و الامير) لازم يحسس نفسه انه ليه اهمية بحفلة تنصيب و ابراج و ناطحات سحاب و قصور الخ.

من النهاية، نهايته هتكون اسوء من السادات.

انا مش ضد فكرة المدن الجديدة ويمكن النقطة دى انا قولتها اكتر من مرة انا ضد فكرة إن الدولة هى من تقوم بإنشاء هذه المدن دى مش وظيفتى كدولة دى دور القطاع الخاص انا وظيفتى احط النواة فقط من توفير بنية تحتية وخلافه وأهيء الارض الخصبة للأستثمار الباقى ده مش بتاعى ..انا بشوف إن اللجوء للأموال الساخنة والاعتماد عليها كان خطاء كبير من ضمن الأخطاء اللى حصلت وعندى كلام كتير نفسي اقوله فى النقطة دى بس مش وقته.
لزمة المدن الجديدة ايه طالما مش هتقدر توفر لها خدمات من كهرباء و صرف و مياه و غاز؟

فك خناق في القاهرة عن طريق المد العمراني للقاهرة و اعادة تخطيطها تتظبط ، مش يبني ام عاصمة جديدة بناطحات سحاب و ابراج ايقونية و زفتية اتكلفت مليارات و في الاخر جايين يعيطو.

بس انا فاهم ايه السبب ، السيسي جعان اه، طالع من بيت جعان ( مش قصدي فقراء لكن هو طماع و مصلحجي و ما صدق لقي سبوبة و عايش دور الملك و الامير) لازم يحسس نفسه انه ليه اهمية بحفلة تنصيب و ابراج و ناطحات سحاب و قصور الخ.

يعم بطل هري بقي يابو مساحة سينا تلت مساحة مصر😂

هو مش عاوز يعمل دور الملك و الامير هو عاوز يعمل دور الراجل اللى بيخلص و اللى بيفهم فى كل حاجة و انه انسب واحد يحكم و فى ملوك و امراء مع انهم ضامنين انهم هيفضلو فى الحكم برضه عملو نفس المجازفات ديه و بعد كورونا و الحرب الروسية و الفدرالى الامريكى شوفنا مشاريع كان منفوخ عليها زى العاصمة و تم التباطئ فى تنفيذها

مشكلة العاصمة انها اترمى عليها حصة كبيرة من الدولارات اللى كانت موجودة و بعد الاحداث العالمية و طبعا جزء منها كان بسبب النظام اصبح شح الدولار مشكلة و اصبح توجيه الدولار للمشاريع اللى تجذب دولارات لسد العجز

و الله انا قاعد في منطقة الكهرباء ٢٤ ساعة موجودة بس متفرقش معايا لاني اساسا لا بتفرج علي تلفزيون و لا بحب التكييف ، يدوبك كام لمبة و مروحة و الراوتر و لو الكهرباء قطعت مش هيفرق معايا لاني برضو متعود علي العيشة ( البدوية) يعني العيشة القديمة.

لو حصلت حرب كبري هتبقي مصيبة لان اغلب الشعب خلاص لتعود علي الكهرباء و التكييفات و لما بتنقطع ٣ ساعات بيتعبو 😂

كنت اتمنى ان تكون المدن الجديدة والكبيرة اقل من المساحة الذي تم ذكرها في الاعلام كان خيالي لا يحلم بهكذا مساحة يااااااااارب تخلليلنا السيسي , فقد بلغت مساحة المرحلة الاولى من العاصمة الادارية الجديدة 168 كيلو متر مربع وبالمثل المرحلة الثانية ايضا 168 كيلومتر مربع . ومساحة العاصمة الادارية هي مساحة شاسعة وستكون من اكبر مدن العالم وهو شيء يدعو للفخر . ومن اكثر ما اعجبني في العاصمة الادارية هي ان ميزانيتها وحجمها الاستثماري من خارج الميزانية العامة للدولة المصرية تم توفيرها . لربما هي لحظة فرحة فقدت بسببها التوازن ولكن فعلا انا فخور انى مصري .

كان بودي ان يكون هناك عدد ناطحات سحاب اكثر في هذه المدينة بالاضافة الى بقية المدن الاخري الكبري مثل العلمين وراس جميلة وراس الحكمة وكذلك الغردقة الجديدة . صناعة الانشاءات هي صناعة تتقنها مصر واتمنى استغلالها الاستغلال الامثل ويكون هناك اكثر من هذه المدن في ربوع الجمهورية . المسالة بسيطة حجم الاستثمار في المنشأت 50 مليار دولار في السنة الواحدة من المال مثلا (او ايا كان الاستثمار ومجاله) الذي هو خارج الميزانية يزيد دخل مصر في السنة الواحدة 50 مليار دولار ثم يزيد الفائض الخارج عن الميزانية سنويا . هذا ما اقصده باستغلال هذه الصناعة التى نتقنها . بدفع خمسين مليار استثمار سنة 2024 فعلا فاجد الناتج القومى في نهاية السنة زاد من 400 مليار دولار الى 450 مليار دولار فاقرر انى اعمل استثمار تانى السنة التى توافق 2025 فيزيد الناتج المحلى خلالها (انا كده مش بخسر نهائيا انا بكسب وبزيد الاستثمار بصورة سنوية) .

انا سعيد جدا بلجوء مصر لاستخدام الاموال الخارجة عن الميزانية (الرئيس كريم مش بخيل) واتمنى ان لا تكون اموال الدعم من هذا المال الذي ليس من الميزانية ويصبح مخصصا للاستثمارات الواعدة . فكنت اتمنى ان يتم الطبع المالى كدعم للشعب ككل اغنيا وفقراء حتى لا نضطر الى الدخول في ازمات التضخم .

انا فرحااااااااااااااااااااااااااااااااااااان فرحة لا يمكن انها تتوصف .

اخدت كام للتطبيلة ديه ؟
من مين ؟؟؟؟ والله ما بطبل . اصل انت مش فاهم ان الجمهورية ونظام حكمها ظالم مهما عملت , لم ارى في حياتي جمهورية عادلة الا لو كانت كافرة وبرضه اسمها ظلم , لان العدل اساس الملك , دي مش عبارات ناس من بتوع سواقين الميكروباصات . لانى متوقعتش رئيس دولة في العالم يمد ايده على الفلوس دي في بلده ايا كانت البلد دي عشان يغنيها . بيروح يطلب الدين ولا انه يقرب منها . الله الاعلم بالنوايا لكن يمكن انا معلوماتى على قدها لكن مسمعتش دولة عملت زي ما مصر ما عملت واخدت من هذه الاموال للاستثمار الا لو ليها مصطلح مالى بسمعه لكن مش عارف معناه .

اسف على الاطالة هيا دي المشاركة التالتة وهبين انا ليه بنادي ان الشعب يكون عارف مصلحته ويقدم اليه دعم مادي !!!!!!!! لان الدعم ده ياجماعة هيقوى القوة الشرائية التى بسببها سيكبر حجم الناتج المحلى الاجمالى . بين القوة الشرائية والناتج المحلى الاجمالى نسبة متعارف عليها في كل دولة . انت تريد استثمار داخلى عزز الدعم = تكبر القوة الشرائية = يزيد الناتج المحلى الاجمالى .

اتفق حول الطاقة الشمسية لكن فائدتها بالاردن بتحول القطاع المنزلي والتجاري لاستخدامها لكن على صعيد امن الطاقة انا غير مقتنع بها لا بديل عن الخيار النووي السلمي مصر والاردن والسعودية يجب ان يفكروا جديا بالخيار النووي السلمي وغصبا عن الكيان المحتل لو كان معارض مع الحق بانتاج الوقود النووي والتخصيب بنسبة ما
65 ميجا واط يعني قدرة توربين غازي واحد ، بمعنى قدرة انتاج ضعيفة مقابل استهلاك مساحة عالية.

الطاقة الشمسية اعتبرها خرطة كبيرة لان محاولات تطبيقها لاستخدامات كبيرة غير عملي اصلا
نعم لا يمكن ان تعتمد عليها بشكل كامل وهي ليست ضمان امن للطاقه مثل محطات الغاز والطاقه النوويه ولكنها أيضا ليست كذبه كبيره
فائدتها بسد الفجوه ما بين الطلب العالي ومحدودية الموارد كما ان لها فائده اقتصاديه كبيره خصوصا للقطاعات التجاريه والصناعيه بتخفيف كلفة الطاقه عليهم

بالنهايه التنوع بمصادر الطاقه هو الافضل

لزمة المدن الجديدة ايه طالما مش هتقدر توفر لها خدمات من كهرباء و صرف و مياه و غاز؟
هيا بس ظروف اليومين دول بتحتم على الواحد انه يطفش ويزهق وهم ما بعده اهم . انا بقي هسال سؤال غريب : هل نكرر اخطاء التخطيط اللى كانت قبل الثورة ونزيد الطين بلة ؟؟؟؟ ولا نصرف ونحافظ على كرامتنا وكرامة بلدنا التى لا يمكن هتتطور الا واحنا بننتقد صح مش بنكيل بمكيالين .

مصر تؤجل زيادة اسعار الكهرباء

مالهم وجه يزيدون اسعار
الكهرباء مقطوعه ١٠ ساعات ويبي يزيد اسعار
👀 وكيف متحملين مادام كذا يسكنون في الريف المصري ممكن الحراره اخف

تكملة ....

تكمن المشكلة الاكبر هي مازال الاصرار على تصدير الاسباب الخاجية لنا كشعب على انها الازمة

طيب انت في ادارة الازمات عندك

ولا انت بتفوق وقت وقوع الازمة

يلا يا جماعة انا النادي الاهلي هنزل هجيب هدف في الدقيقة 90 و هعمل ريمونداتا

ايه

غلط في غلط في غلط في غلط.. وأخطاء أصعب من الاول

واللي يعترض يبقى اخواني منبطح خروف

خروف ايه يابني يخربيت دماغك

انتوا لسا عايشين في الوهم

الناس مضجرة وتعبت

الناس تعبت عشان انتوا اللي مشيتوا غلط
من وجهة نظر أخرى ..الناس إختارت تغمض عينيها طول الطريق ..إقتراض بلا حساب ..إنفاق بلا مراقبة .. مشاريع بدون دراسة جدوى .. حكومة بلا تخطيط ..خطايا بلا حساب .. ثم نلوم الجميع ونتناسى أنفسنا ..

من امن العقوبة أساء الأدب ...

عودة
أعلى