أزمة الكهرباء في مصر ٢٠٢٤

المشكلة عند المصريين دلوقتي – أعتقد – هو غياب الهدف !!
انت ممكن تيجي لشعب وتقوله معلش حنحرمك من "كذا" لفترة زمنية علشان نحقق "كذا" فاصبر معانا شوية والشعب ده يصبر ويستحمل لأنه فاهم ايه بيحصل وعارف الهدف عارف مطلوب منه ايه ومنتظر ايه.....
في كل حرب خاضتها مصر الناس صبرت وما اشتكتش من أي إجراءات بتقيد حياتها لأنهم شايفين هدف هم مقتنعين به ومصدقينه ومنتظرين نتيجة معينة....
لكن لما يبدو له إنه المفروض يتحرم من "كذا" بدون ما يكون فيه هدف معين بدون ما يكون فيه نتيجة منتظرة بدون ما يكون فاهم هو فين المشكلة وآخرها ايه وهو بيصبر ليه وعلشان ايه...!! لما تحسس الشعب ده بالعبثية لما تحسسه باللا جدوى ساعتها الشعب ده مش حيقدر يصبر ...
بالإضافة لكده أكبر جريمة ممكن ترتكبها تجاه الناس هو إنك تاخد منهم الأمل لما الإنسان يحس إن مفيش أمل حيبقى مفيش فايدة من أي حاجة بيعملها ...
انت جيت من كام شهر وقلت إن كل المشاكل اتحلت فيه صفقة كبرى تمت – سيتلوها صفقات أخرى – جابت للبلد مليارات الدولارات واحنا آسفين على تعبكم معانا الفترة اللي فاتت ووسائل الإعلام سوقت لده باعتباره خلاص خرجنا من عنق الزجاجة.. انت فهمتنا إن مشاكلنا خلاص اتحلت والأمور حترجع زي الأول وهوب! اتضح إن الأمور بقت أسوأ من السابق! .. انت كده خدت مني الأمل كأنك بتقولي حتى لو حصلت صفقات.. حتى لو نزل علينا شلال فلوس.. حنفضل برضه بنعاني وبتزداد الأوضاع سوءًا ..!! انت كأنك بتقولي مفيش حل احنا ناس ملعونين ومهما عملنا مفيش حل!!!

فلا تحرمني من الهدف والأمل وتلمني بعد ذلك على أي شيء!!!

شخصياً لا اعتقد ذلك (رغم ان التغيير لن يضّر ، ويفترض انه امر طبيعي في نظام جمهوري)

لكن التجارب القريبه من السادات الى اليوم ،لا تدعي لتفاؤل صراحه (صحيح انهم يجمعهم عسكريين وقد يكون سبب!)

لكن خذ اي دوله مستقره بالعالم واسال الناس عن وضع الاقتصاد (تحديداً المعيشه) غالباً سوف يقول لك السنوات الماضية افضل وهكذا..

لذلك هذا السبب الذي جعلني اسال الاخوه هنا عن الحل الذي سوف يقدمه البديل..

اعلم ان هناك قرارات خاطئة او عديمة الجدوى وان كان بالإمكان افضل مما كان (لكن هل هذا الامر جديد في الدول؟ ، لذلك تجد البرلمانات في كل دوله حول العالم تناقش فشل الحكومه هنا او هناك)

لكن هذا لن يغير بنسبه لي ان الاقتصاد المصري عباره عن ثقب اسود..
بدون اكتشاف مورد طبيعي (او تقنية مصريه) تدخل لدولة دخل يعادل او يقارب على الاقل مصاريف الدولة (break even) لن يتغير الكثير...
ايضاً فكرة اقتصاد الخدمات ممكنه ، لكن الكثير يتنافس عليها..

في النهاية ارجو ان نظرتي غير صحيحه ، والامر اسهل مما اعتقد..
اختصرها لك

هو فيه سوء تخطيط اكيد حصل وعدم وجود إدارة للمخاطر كان اكبر خطاء والدنيا كانت بتدار بشكل فردى دون اى دراسة او تخطيط ولكن للأمانة كان في برضوا سوء حظ كبير وللامانة ايضا الامور لحد 2019 كانت مبشرة جدا وكنا فى مسار تنمية اكتر من كويس ولكن أزمة كورونا كان ليها اثر كبير علينا بسبب ارتفاع خدمة الدين ومن ثم أزمة الحرب الاوكرانية كان ليها اثر أكبر .. بس برغم كل اللى إحنا فيه ده والازمة الكبيرة الموجودة حاليا لسه الامور موصلتش للانهيار ونقدر نعدى من الازمة وفي حلول اكيد اولها اختيار الرجال المناسبين للمرحلة دى ولكن للأسف التفكير لسه زى ماهو ومازلنا ماشيين بنفس النمط ونفس الأفكار العقيمة .

والله انا ماهو مقطع قلبي غير مدبولي بوجه المدفع

شوف مصر بامانة الواحد يقول الحق بدايتها كانت جبارة صاروخ يمشي بالعمل لانه كانت الاعتمادية على الذات على مصر والدولة المصرية والشعب المصري يوم رجع الوضع للاسلوب القديم للدول المصرية الاعتماد على المساعدات والقروض اصبح هذا التفكير الاكبر قبل المشاريع ليش تشوف اغلب المصريين بتعليقات على مشاريع السعودية في السوشل ميديا يقولك سبوبه لانهم شافو داخل مصر كثير من المشاريع فعلا سبوبه وتم الاعتقاد ان الوضع عندنا نفس الشي ههه

الضربة كانت من اعلان بايدن نيته عزل السعودية وقتها الكل ركض يحاول اخذ حصص سعودية سياسية او اقتصادية او غيره لكن مجرد ما السعودية ما وضحت حقيقة من هي الاغلب تورط واقصد بالدول المحيطة لذلك تجد المملكة اصبحت تستثمر في اسيا وافريقيا اكبر بكثير من الاستثمارات في دول المحيط هذه المسالة

هو فيه سوء تخطيط اكيد حصل وعدم وجود إدارة للمخاطر كان اكبر خطاء والدنيا كانت بتدار بشكل فردى دون اى دراسة او تخطيط ولكن للأمانة كان في برضوا سوء حظ كبير وللامانة ايضا الامور لحد 2019 كانت مبشرة جدا وكنا فى مسار تنمية اكتر من كويس ولكن أزمة كورونا كان ليها اثر كبير علينا بسبب ارتفاع خدمة الدين ومن ثم أزمة الحرب الاوكرانية كان ليها اثر كبير علينا بس برغم كل اللى إحنا فيه ده والازمة الكبيرة الموجودة حاليا لسه الامور موصلتش للانهيار ونقدر نعدى من الازمة وفي حلول اكيد اولها اختيار الرجال المناسبين للمرحلة دى ولكن للأسف التفكير لسه زى ماهو ومازلنا ماشيين بنفس النمط ونفس الأفكار العقيمة .
والله السيسي منحوس منحوس

كورونا ثم حرب اوكرانيا ثم الحوثيين والسفن وسمعت انه حقل ضهر برضه انتاجه ضعيف

والله السيسي منحوس منحوس

فى سوء حظ فعلا بيصادفنا بس الدنيا مش أسود حاجة والله ونقدر نخرج من اللى إحنا فيه ده بس هو يختار الرجال الصح ويسيبهم يشتغلوا دون تدخل بقالى 3 سنين بقولها مش هنعدى الازمة دى بمدبولى ومعيط

والله انا ماهو مقطع قلبي غير مدبولي بوجه المدفع
والله مدبولى فاشل فاشل فاشل ويتحمل مسؤلية جزء كبير من اللى حصل كفاية مشروع الخراب العاصمة الادارية هو اللى خططله من أيام مبارك وأوهم السيسي واقنعه بيه وكان سبب التحرير الاول للعملة

والله مدبولى فاشل فاشل فاشل ويتحمل مسؤلية جزء كبير من اللى حصل كفاية مشروع الخراب العاصمة الادارية هو اللى خططله من أيام مبارك وأوهم السيسي واقنعه بيه وكان سبب التحرير الاول للعملة
على كذا نقول رئاسة الجمهورية ماعندها خبراء اكفاء لدراسة اي قرارات اقتصادية

على كذا نقول رئاسة الجمهورية ماعندها خبراء اكفاء لدراسة اي قرارات اقتصادية
فيه أكيد بس للأمانة كل النصايح والتقارير اللى بتتقدم مبيتاخدش بأغلبها الصوت من الدماغ ولو اقتنع بفكرة بيطبقها حتى لو غلط اذكر نصيحة طيب الذكر هشام رامز محافظ البنك المركزى السابق بعدم المساس بالاحتياط النقدى بسبب مشروع قناة السويس الجديدة واتفرض عليه امر سياسي والراجل مشى عشان يخلص ذمته قدام ربنا

فيه أكيد بس للأمانة كل النصايح والتقارير اللى بتتقدم مبيتاخدش بأغلبها الصوت من الدماغ ولو اقتنع بفكرة بيطبقها حتى لو غلط
الله يولي عليكم الصالح

على فكرة عندي ملاحظة عند انقطاع الكهرباء هل تنقطع معها ابراج الاتصالات ؟

وسبب سوالي بالايام الاخيرة قل دخول الاخوة المصريين للمنتدى ماهو مثل قبل الحج

الله يولي عليكم الصالح

على فكرة عندي ملاحظة عند انقطاع الكهرباء هل تنقطع معها ابراج الاتصالات ؟

وسبب سوالي بالايام الاخيرة قل دخول الاخوة المصريين للمنتدى ماهو مثل قبل الحج
انا حاليا مش فى مصر فمش هقدر أفيدك فى النقطة دى

اختصرها لك

هذي الطامه الكبرى في مصر
عدم وجود دراسة جدوى يمنعهم من تقدير احتياجاتهم اصلا

ماعندهم استشراف للمستقبل
سياستهم عيش يومك

العاصمة الادارية او فكره مدينة جديدة هى كانت جاية جايه لفك خناق القاهرة من الازدحام السكانى سواء بوجود السيسى او بغيره

وزى ما حضرتك ما ضفت ان من الاسباب الحرب الروسيه و ارتفاع خدمة الدين و كورونا و انا احب اضيف برضه ان هروب الاموال الساخنه بعد رفع الفدرالى الامريكى للفائدة كان سبب مهم برضه

العاصمة الادارية هتفضل لحد أبد الآبدين مابين المبالغة فى اهميتها و الافورة فى التقليل من اهميتها مابين الفرقتين و هيوجعولك دماغك

والله السيسي منحوس منحوس

بعيدا عن النحس أخي فيصل..

أنا مصري ويحب أن نعترف ان في أخطاء أدت إلى هذا التدهور وليس خطأ واحد ..

والشعب لا ذنب له في هذه الأخطاء، زمان كنا ممكن نقول فصيل الإخوان يبالغ ويطلق الإشاعات..

لكن في أزمة فعلا وليست أزمة سياسية مع فيصل الإخوان.. بل أزمة إقتصادية كبيرة تسببت فيها الحكومة.. حتى تدخل الجيش في الإقتصاد سبب ضرر وتسبب في عزوف وتخوف المستثمرين من الإستثمار في مصر ..

لا يوجد مصري يكره الخير لبلده ولأهله..

وأرى إخواني المصريين يدافعون هنا عن مصر من منطلق العاطفة .. لكن أنا ألتزم الصمت لأني عارف اننا في أزمة قوية ستؤثر علينا سنوات طويله

العاصمة الادارية او فكره مدينة جديدة هى كانت جاية جايه لفك خناق القاهرة من الازدحام السكانى سواء بوجود السيسى او بغيره

وزى ما حضرتك ما ضفت ان من الاسباب الحرب الروسيه و ارتفاع خدمة الدين و كورونا و انا احب اضيف برضه ان هروب الاموال الساخنه بعد رفع الفدرالى الامريكى للفائدة كان سبب مهم برضه

العاصمة الادارية هتفضل لحد أبد الآبدين مابين المبالغة فى اهميتها و الافورة فى التقليل من اهميتها مابين الفرقتين و هيوجعولك دماغك
انا مش ضد فكرة المدن الجديدة ويمكن النقطة دى انا قولتها اكتر من مرة انا ضد فكرة إن الدولة هى من تقوم بإنشاء هذه المدن دى مش وظيفتى كدولة دى دور القطاع الخاص انا وظيفتى احط النواة فقط من توفير بنية تحتية وخلافه وأهيء الارض الخصبة للأستثمار الباقى ده مش بتاعى ..انا بشوف إن اللجوء للأموال الساخنة والاعتماد عليها كان خطاء كبير من ضمن الأخطاء اللى حصلت وعندى كلام كتير نفسي اقوله فى النقطة دى بس مش وقته.

عودة
أعلى