رئيس الوزراء المصري : رفع اسعار الدعم عن السلع الأساسية

علي يدي و الله 🤭

بس قولهم يبطلوا مشاريع قطارات طابا علشان مشروع السعودية مع إسرائيل ينجح 😂 و يبطلوا حقد علي السعودية. بتوع الفهلوة و الكلام دة

انت متعاطي ؟ وش دخل قطارات طابا بمشروع باتفاقية التطبيع السعودية الاسرائيلية في حال دولة فلسطينية على حدود 67 انت خالط موية مع زيت شكلك

قابله للتنفيذ في حال دراسة المنخفضات وانحدار المياه وعمل بوابات وخطوط نقل مياه لاتقل عن 50 كيلو متر يمكن وخاصة المعدات موجوده والايدي العامله موجوده .

لاكن الأراده = صفر
والسبب التوجه للبنيه التحتيه التي كانت تفتقر لها مصر من اكثر 50 سنه مضت ولكن جات في وقت غير مناسب .
جائحه كورونا - مشاكل سد النهضه - المشاكل السياسيه في الشرق الاوسط - الثورة

ياخي اقسم بالله لو متخصص شاف كلامك الغير منطقي هيموت من الضحك!!

انت حرفيا تريد شئ غير منطقي نهائيا و ليس لديك علم عن الخزانات الجوفية اصلا

و كمان كيف تتحدث عن البخر و اصلا البحيرات دي هتزود البخر و فقد المياة و تسرب في الارض في قنوات متعددة صعب جمعها (طبعا انت لا تعلم شئ عن الخزانات الجوفية)

وفي الاساس مصر لديها عجز في المياة فلا تمتلك رفاهية اهدار مياة للتخزين في بحيرات و في جوف الارض علشان ترجع تزوع بيهم تاني

حصة النيل ثابته

الفكرة تنفع و سبق تنفيذها في عهد محمد علي باشا .. ابحث في جوجل عن ترعة المحمودية بمصر .. نيل صغير.

لكن دلوقت مش هتنفع عشان العمولات يا باشاااا

علشان يامطبلاتي النيل يوصل الاسكندرية لكن هو عوزك تعمل بحيرة ناصر في الدلتا و المياه تتسرب للخزان الجوفي 🙃

بالمناسبة صاحب التعليق بتاعك بيقول بيروج لحسابات بتقول عليك انك كمصري ترعاوي 😂 و شغالين طقطقة عليك كمصري

هو فعلا يعملها و ياخد عمولات و يضيع فلوس البلد علي هبل كالعادة

و كمان كيف تتحدث عن البخر و اصلا البحيرات دي هتزود البخر و فقد المياة و تسرب في الارض في قنوات متعددة صعب جمعها (طبعا انت لا تعلم شئ عن الخزانات الجوفية)

وفي الاساس مصر لديها عجز في المياة فلا تمتلك رفاهية اهدار مياة للتخزين في بحيرات و في جوف الارض علشان ترجع تزوع بيهم تاني

حصة النيل ثابته

علشان يامطبلاتي النيل يوصل الاسكندرية لكن هو عوزك تعمل بحيرة ناصر في الدلتا و المياه تتسرب للخزان الجوفي 🙃

بالمناسبة صاحب التعليق بتاعك بيقول بيروج لحسابات بتقول عليك انك كمصري ترعاوي 😂 و شغالين طقطقة عليك كمصري

لا تحاول تلعب على هذا الوتر الاخ فيصل بعمره ما تكلم عن المصريين عامة يتكلمون عن من هم مثلك فقط فلا تجمع حنا نعرف الشعب المصري الحقيقي كيف والتطبيل والافتاء كيف على العموم رد علي على هذا الخبر

مصر تعتزم خفض أسعار الخبز غير المدعم بما يصل إلى 40%​

حصة النيل ثابته

اي مشروع بدايته فكرة
اذا بحيرة توشكي فكرة غبية ولاتقولي لاجل موسم الفيضانات في النيل او امتلاء بحيرة السد .
الزائد من المياه بدل ان يهدر في البحر الابيض المتوسط يحول للبحيرات .

خلنا نتكلم بمنطق بدون اسفاف .
خل الاحترام متبادل

انت متعاطي ؟ وش دخل قطارات طابا بمشروع باتفاقية التطبيع السعودية الاسرائيلية في حال دولة فلسطينية على حدود 67 انت خالط موية مع زيت شكلك

روح مشروع قطار طابا وشوف كلام عن مشاريع مصر و نقدك لها انها لضرب مشروع السعودية العظمي...

و انت اصلا فتحت الموضوع القديم علشان تعلن فيه عن خط الهند لإسرائيل مع السعودية 😂

تراك تحب المصاروة و خايف عليهم من الفقر 😂😂😂

روح مشروع قطار طابا وشوف كلام عن مشاريع مصر و نقدك لها انها لضرب مشروع السعودية العظمي...

و انت اصلا فتحت الموضوع القديم علشان تعلن فيه عن خط الهند لإسرائيل مع السعودية 😂

تراك تحب المصاروة و خايف عليهم من الفقر 😂😂😂

مشكلة يوم اتكلم عن امر وتفهمه انت بشكل خاطىء هذه مشكلتك مو مشكلتي انت وبعض الاعضاء دخلتم في ذاك الموضوع والفتي شغال مثل هذا الموضوع نتكلم شرق تجاوب بالشمال

وبالنسبة للمصرين نعم نحب (بعضهم) الي ما عندهم هري وافتاء

عشان يوصل النيل لاسكندرية الغير زراعية ؟ انتا عارف ان اسكندرية منطقة رملية و الجزء الزراعب فيها بسيط جدا في منطقة العوايد و سموحة الجديدة ؟
المحمودية اغلبها في محافظة البحيرة و البحيرة هي المنطقة الزراعية و خصوصا دمنهور كفر الدوار و ابو المطامير و كوم حمادة الخ .

يمكن هو خانه ااتعبير في موضوع البحيرة لكن كفكرة فابلة للتطبيق كبحيرة ، شوف يا ذكي بحيرة الملاحات في الاسكندربة جنب مطار النزهه .. الفكر تطبق عادي مع مياه عزبة.

اي مشروع بدايته فكرة
اذا بحيرة توشكي فكرة غبية ولاتقولي لاجل موسم الفيضانات في النيل او امتلاء بحيرة السد .
الزائد من المياه بدل ان يهدر في البحر الابيض المتوسط يحول للبحيرات .

اولا اسمه مفيض توشكي في حالة زيادة مياة النيل من الفيضانات تذهب لاستصلاح اراضي جديدة و تحزينها في ارض منخفضة طبيعية

و ليس تخزينها في الدلتا اللي هي فيها مياه و ترع و قنوات صرف و نقرر نهدر مساحات في انشاء بحيرات لا قيمة لها

و اخيرا القاء المياة في المتوسط لحماية المياة الجوفية و اراضي الدلتا من ملوحة البحر

لو قررت الدولة اغلاقه تماما هتترتفع نسبة الملوحة في اراضي الدلتا و المياة الجوفية

خلنا نتكلم بمنطق بدون اسفاف .
خل الاحترام متبادل

انا بتكلم باحترام و اناقش النقطة نفسها اخوك اللي دخل شخصن الموضوع لما غلط في الفرق بين الخبز المدعم و السياحي و لما صححت له قالي اني مطبلاتي و اريد الفقر و اني شايف ان مفيش اسعار هتزيد وعمال يعمل راجل قش و يشتم

ترا يا حبيبنا انا ما اعرف الاسعار وذكرت فوق اني ما اعرف الاسعار انا اتكلم عن المجمل ارتفاع اسعار الخبز يعني ارتفاع السلع يعني ارتفاع المطاعم على المحروقات على الكهرباء يعني ارتفاع الخضروات واللحوم يعني ارتفاع الادوية يعني يعني يعني

انت مركز على السياحي شكلك انضربت من البوليس السياحي قبل كذا

بقولك انت عمال تعمل راجل قش

كيف سوف يرفع الخبر اسعار باقي السلع 🙃 الادوية و الكهرباء بيشتغلوا بالخبز!!

ردي عليك في نقط الخبز فقط.. و الخبز في المطاعم غير مدعوم و لن يرفع للتكلفة.. الي يرفع المطاعم هو ارتفاع سعر الدقيق السياحي او الطاقة و لذلك هيحصل ارتفاع

لكن حديثي عن الخبر اللي قولت هيطلع العشرين رغيف من جنية الي ٢٤ جنية

كل حاجه شماتك في المصريين شماتك في المصريين .. البلد بتولع في الاسعار ووالبني ادم ده شغال يقول شماتك في المصريين.

اتمني اشوفك بتعاني من الاسعار

هذا عبيط
يفكر نطقطق على قوله
عادي نطقطق في اي شي وهوه فاكر اننا طقطق ونشمت في كارثة
ويظن اننا ما نحس بمشكلة ارتفاع اسعار ما نحس بمشكلة فيه كبير سن ومريض وعنده عايله كبيرة وتحتاج مصاريف اكل وشرب وعلاج ودراسه
حتى ميسور الحال اللي راتبه يا دوب انه يكفيه لو تغير عليه شي بيتاثر الراتب وما يكفي
كيف كثير من البيوت والعوائل ماعندهم راتب من الاساس ماعنده بيت كان الله في عونكم

عشان يوصل النيل لاسكندرية الغير زراعية ؟ انتا عارف ان اسكندرية منطقة رملية و الجزء الزراعب فيها بسيط جدا في منطقة العوايد و سموحة الجديدة ؟
المحمودية اغلبها في محافظة البحيرة و البحيرة هي المنطقة الزراعية و خصوصا دمنهور كفر الدوار و ابو المطامير و كوم حمادة الخ .

يمكن هو خانه ااتعبير في موضوع البحيرة لكن كفكرة فابلة للتطبيق كبحيرة ، شوف يا ذكي بحيرة الملاحات في الاسكندربة جنب مطار النزهه .. الفكر تطبق عادي مع مياه عزبة.

بالعكس هذا مشروع عالمي كثير من الدول نفذته مثلا وكل دولة لاهدافها مثلا في الكويت تم انشاء بحيرات صناعية للحفاظ على البيئة

R.053c7d0e411a1702a3c56f9f01cb5877

هذا مواطن سعودي في مزرعته انشىء بحيرة صناعية لا وهناك استزراع سمكي بها

مشكلة يوم اتكلم عن امر وتفهمه انت بشكل خاطىء هذه مشكلتك مو مشكلتي انت وبعض الاعضاء دخلتم في ذاك الموضوع والفتي شغال مثل هذا الموضوع نتكلم شرق تجاوب بالشمال

وبالنسبة للمصرين نعم نحب (بعضهم) الي ما عندهم هري وافتاء
ياراجل الموضوع مسجل للزمن و انت اللي دخلت فيه تتحدث عن مشروع السعودية و إسرائيل و هاجمت ابونا اننا نحقد عليكم و عوزين نقطع علي مشاريعكم 😂

الله يهديك.. فعليا تحب المصريين بتوع الفهلوة

بقولك انت عمال تعمل راجل قش

كيف سوف يرفع الخبر اسعار باقي السلع 🙃 الادوية و الكهرباء بيشتغلوا بالخبز!!

ردي عليك في نقط الخبز فقط.. و الخبز في المطاعم غير مدعوم و لن يرفع للتكلفة.. الي يرفع المطاعم هو ارتفاع سعر الدقيق السياحي او الطاقة و لذلك هيحصل ارتفاع

لكن حديثي عن الخبر اللي قولت هيطلع العشرين رغيف من جنية الي ٢٤ جنية

انا حديثي من الاساس عن الخبز المدعم سعره حسب صحفكم ب 5 قروش وحسب صحفكم من غير الدعم الحكومي سيصبح جنيه و15 قرش انا جبت ارقام من عندي بعدين 23 مو 24 الجنيه الزايد هذه عمولة او ايش

بعدها يا فهيم سالتك سؤال ولم تجب

كيف مصر تعتزم خفض اسعار الخبز السياحي ورفع الدعم عن الخبز المدعم جاوب لو انك غير مطبل وانا بعترف لك بنبوغك

اولا اسمه مفيض توشكي في حالة زيادة مياة النيل من الفيضانات تذهب لاستصلاح اراضي جديدة و تحزينها في ارض منخفضة طبيعية

و ليس تخزينها في الدلتا اللي هي فيها مياه و ترع و قنوات صرف و نقرر نهدر مساحات في انشاء بحيرات لا قيمة لها

و اخيرا القاء المياة في المتوسط لحماية المياة الجوفية و اراضي الدلتا من ملوحة البحر

لو قررت الدولة اغلاقه تماما هتترتفع نسبة الملوحة في اراضي الدلتا و المياة الجوفية

انا بتكلم باحترام و اناقش النقطة نفسها اخوك اللي دخل شخصن الموضوع لما غلط في الفرق بين الخبز المدعم و السياحي و لما صححت له قالي اني مطبلاتي و اريد الفقر و اني شايف ان مفيش اسعار هتزيد وعمال يعمل راجل قش و يشتم
1. وهل انا قلت او كتبت منع القاء المياه الى البحر الابيض المتوسط
الي قلته 50% تقل او تزيد

2. انا مالي في غيري وش يكتب ان اعجبني ما كتبه وضعت له لايك وان لم يعجبني تركته ورائي ولا اهتم به كلاً يعبر عن اراءه في اسلوب بدون الاضرار بغير .

انت بنفسك وضعت فيس ضحك على دعائي بأن يولي الله من فيهم الخير لمصر هل ضرني اكيد لا .

هذا عبيط
يفكر نطقطق على قوله
ويظن اننا ما نحس بمشكلة ارتفاع اسعار ما نحس بمشكلة فيه كبير سن ومريض وعنده عايله كبيرة وتحتاج مصاريف اكل وشرب وعلاج ودراسه
حتى ميسور الحال اللي راتبه يا دوب انه يكفيه لو تغير عليه شي بيتاثر الراتب وما يكفي
الحمد لله علي نعمه .. شوف انا ميسور الحال نوعا ما لكن انا لو قولتلك جاني اكتئاب بسبب رؤيتي لوضع الناس مش عارف هتصدق و لا لأ.

الوضع في غزة و الوضع في مصر سببهم ضعف القيادة المصرية و فشلها سياسيا و اقتصاديا و عسكريا الخ..

كل حاجه شماتك في المصريين شماتك في المصريين .. البلد بتولع في الاسعار ووالبني ادم ده شغال يقول شماتك في المصريين.

اتمني اشوفك بتعاني من الاسعار

راجل قش اخر.. هناك اختلاف بين نقد الدولة و هذا امر طبيعي و لك كامل الحرية و بين شخص منافق هدفة الهجوم عليك و بيفتح مواضيع استهزاء بالفقراء و حتي نبش في التاريخ للتريقة عليك بشكل وسخ

و ابقي افرح بكلامهم.. انت اساسا لا تعلم الفرق بين النقد الحقيقي المطلوب و بين مايفعله هؤلاء

بالمناسبة شايفين انك كمصري خربت السعودية 😂

هذا عبيط
يفكر نطقطق على قوله

هذا صغير بالعمر ما يفرق بين الحقيقة والامور الي فيها نقاشات وطقطقه هذه كارثة على شعب نحبه بعيدا عن الامور الجانبية بيننا وبينهم لكن نحبهم ولا نرضى عليهم الاذى لانه شعب طيب وغلبان بالاغلب لكن من هم في هذه الفئة والله يجعلون الواحد يندم للتعاطف فقط من التشكيك والافتراء والتطبيل والافتاء كلها اجتمعت والمشكلة لو اعرف انه مثلا والله مستفيد من هالتطبيل اقول خله شغله حلاله المشكلة مافي اي فايدة له وهو اول من يتضرر

الحمد لله علي نعمه .. شوف انا ميسور الحال نوعا ما لكن انا لو قولتلك جاني اكتئاب بسبب رؤيتي لوضع الناس مش عارف هتصدق و لا لأ.

الوضع في غزة و الوضع في مصر سببهم ضعف القيادة المصرية و فشلها سياسيا و اقتصاديا و عسكريا الخ..

والله مصدقك انا جاني اكتئاب وانا هنا
الوضع كارثي رفع الدعم عن سلع اساسية كارثه وخصوصا انه ارتكب قبلها كوارث تعويم الجنيه وكوارث البهرجه بمشاريع لا تعطي عوائد ماليه للدوله

انا حديثي من الاساس عن الخبز المدعم سعره حسب صحفكم ب 5 قروش وحسب صحفكم من غير الدعم الحكومي سيصبح جنيه و15 قرش انا جبت ارقام من عندي بعدين 23 مو 24 الجنيه الزايد هذه عمولة او ايش

بعدها يا فهيم سالتك سؤال ولم تجب

كيف مصر تعتزم خفض اسعار الخبز السياحي ورفع الدعم عن الخبز المدعم جاوب لو انك غير مطبل وانا بعترف لك بنبوغك

👇👇👇
انا كنت اتمنى الادارة تضع ايموجي غاضب او شخص يبكي
رفع سعر الرغيف الواحد لجنيه و15 قرش تقول لي سلع يعني ساندوتش الكبدة الي متعود تطلب صحن فيه 5-6 ساندويشات على 3-4 جنيه سيصبح الواحد ب 10-15 جنيه يعني ال 5-6 60-70 جنيه

هذا ردك علي عندما تحدث عن سعر الخبر و بعدها لما قولت ليك ان الخبز السياحي غير مدعوم و لذلك ساندوتس الكبدة لن يتأثير برفع الدعم عن الخبر... انت حصل ليك انهيار عصبي و وجهت لي اهانة شخصية و دخل ليك مطبلاتي لكلام و فرحان لانه شايفك معارض

حتي قررت تحط لي مواطن يشتكي من الاسعار و كاني بقول الاسعار في مصر حلوه

و انت عملت رجل قش

عودة
أعلى