الولايات المتحدة ترسل أنظمة دفاع جوي إلى دول الخليج

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
انا اللي كلامي واضح ما تتحسس عزيزي ... انت مش فاهم الجزئية اللي باتكلم فيها ولا قولت االدفاع السعودي غير موثوق ماهو في الاساس دفاع امريكي ايضا >.. انا باتكلم على ان الثاد هيكون اقوى واضمن ولية نواحي اكبر في العمل وهما عارفين دة حتى ,هما بيغطوا القوات الامريكية اللي موجود فيها منظومة باتريوت فبالتالي هيكون الثاد موجود لفاعلية اكبر واضمن ورغم ذلك كانوا ماخرينة عن السعودية برغم لو في تهديد 1% مش متغطي

هل فشل الباتريوت ليتم استبدالة بثاد؟

الحقيقة أن الباتريوت كان ولازال يعمل بكفاءة على أداء جميع مهماته

وأول نظام ثاد سيصل السعودية في 2026 و سيتم تسليمها جميعا في 2028 ولم يحصل تأخير

اسف بس خء السؤوال بصدر رحب ..
انا اقصى معلوماتى ان الامارات وقطر والكويت طبعا فيهم قواعد عسكريه وليس قوات لمجرد الشراكه ..
هل فعلا في المملكه قاعده امريكيه كالعديد او انجرايك في تركيا مثلا ( لا اقصد المساحه والحجم )
ام مجرد قوات موجوده مؤقتا (شراكه) كم شهر وتمشي ؟
الي اعرفه ان للقوات الأمريكية جناح في قاعد الخرج و قاعدة في الظهران و فيه تواجد بكم قاعده الأخوان ابخص وفيه لهم تواجد في ميناء ينبع ولاكن لا يملكون السلطة في تنفيذ عملياتهم في حرب امريكا على العراق منعت السعودية القوات الأمريكية من استخدام اراضيها للغزو

مانا عارف يا ديتر انا اقصد انهم لما حسوا بالخطر جابوا الثاد تاني يعني اللي موجود حالياً شايفينة مش كفاية وحبوا يكون في درجة امان اعلى واضافية

إن شاء الله حتى يجيبوا إيجيس آشور
مش مشكلة بالنسبة لنا:شاهي:

مانا عارف يا ديتر انا اقصد انهم لما حسوا بالخطر جابوا الثاد تاني يعني اللي موجود حالياً شايفينة مش كفاية وحبوا يكون في درجة امان اعلى واضافية

سبق جابوا باتريوت وجابو ثاد

الوضع الان مختلف عن اول طبيعي تزيد الاعداد
مش مسؤولين عنهم حنا

انا اللي كلامي واضح ما تتحسس عزيزي ... انت مش فاهم الجزئية اللي باتكلم فيها ولا قولت االدفاع السعودي غير موثوق ماهو في الاساس دفاع امريكي ايضا >.. انا باتكلم على ان الثاد هيكون اقوى واضمن ولية نواحي اكبر في العمل وهما عارفين دة حتى ,هما بيغطوا القوات الامريكية اللي موجود فيها منظومة باتريوت فبالتالي هيكون الثاد موجود لفاعلية اكبر واضمن ورغم ذلك كانوا ماخرينة عن السعودية برغم لو في تهديد 1% مش متغطي
الثاد كان موجود من ايام الهجمات ولم يعترض اي هدف مع ان مداه اكبر من الباتريوت ليه ؟ لأنه ليس مخصص للدفاع عن السعودية بل لحماية القوات الأمريكية يظهر في الرادار اتجاه الصاروخ و مكان السقوط

هل فشل الباتريوت ليتم استبدالة بثاد؟

الحقيقة أن الباتريوت كان ولازال يعمل بكفاءة على أداء جميع مهماته

وأول نظام ثاد سيصل السعودية في 2026 و سيتم تسليمها جميعا في 2028 ولم يحصل تأخير

مفيش اي انتقاص من الباتريوت انا اقصد انة لية الامريكي جاب الثاد حالياً في اسبوع على طول ومااكتفى بالباتريوت ؟

مفيش اي انتقاص من الباتريوت انا اقصد انة لية الامريكي جاب الثاد حالياً في اسبوع على طول ومااكتفى بالباتريوت ؟

ليه الأمريكي جاب مجموعة حاملات الطائرات في كم يوم ولم يكتفي بالموجودة في المنطقة من قبل ؟
العتاد عتادهم ويحركونه حسب تقييمهم ومصلحتهم .

الثاد كان موجود من ايام الهجمات ولم يعترض اي هدف مع ان مداه اكبر من الباتريوت ليه ؟ لأنه ليس مخصص للدفاع عن السعودية بل لحماية القوات الأمريكية يظهر في الرادار اتجاه الصاروخ و مكان السقوط

برضة مفهمتش فكرتي

ديتر رد فوق الظروف مختلفة حالياً

هو لية جايب الثاد الان وما اكتفى بوجود الباتريوت .. مش باتكلم على السعودية دلوقتي باتكلم علية هو الامريكي لانة حس انة الثاد هيضيف فاعلية وامان اكبر وهيتعامل مع مدى اكبر صح ولالاة ؟

عشان صواريخ إيران
أمريكا بتبني خط دفاع أولي طبقي في قواعدها لحمايه إسرائيل

برضة مفهمتش فكرتي

ديتر رد فوق الظروف مختلفة حالياً

هو لية جايب الثاد الان وما اكتفى بوجود الباتريوت .. مش باتكلم على السعودية دلوقتي باتكلم علية هو الامريكي لانة حس انة الثاد هيضيف فاعلية وامان اكبر وهيتعامل مع مدى اكبر صح ولالاة ؟
اتفق معاك في مسألة ان الثاد راح يضيف امان كبير و قوة رد ولاكن انا مقصدي ان الثاد موجود من زمان يعني مسألة ارسلة الان ليست جديدة من قبل ما يكون التهديد للقوات الأمريكية كان موجود

ليه الأمريكي جاب مجموعة حاملات الطائرات في كم يوم ولم يكتفي بالموجودة في المنطقة من قبل ؟
العتاد عتادهم ويحركونه حسب تقييمهم ومصلحتهم .

طبيعي تأمين اكثر وجاهزية اكثر ضد المخاطر اللي موجودة وبيديلة حرية ومساحة للعمل بشكل موثوق بدون ريسك عالي في وقت الازمات ودي نفس فكرة استدعائة للثاد دلوقتي ولم يكتفي بالباتريوت

اتفق معاك في مسألة ان الثاد راح يضيف امان كبير و قوة رد ولاكن انا مقصدي ان الثاد موجود من زمان يعني مسألة ارسلة الان ليست جديدة من قبل ما يكون التهديد للقوات الأمريكية كان موجود

ايوة والان قرر يرجعة علشان حس بخطر اكبر وحابب يأمن اكثر قواتة هوة الان من الاستهداف

طبيعي تأمين اكثر وجاهزية اكثر ضد المخاطر اللي موجودة وبيديلة حرية ومساحة للعمل بشكل موثوق بدون ريسك عالي في وقت الازمات ودي نفس فكرة استدعائة للثاد دلوقتي ولم يكتفي بالباتريوت

وهذا اللي نقوله من قبل
يعني تصرف طبيعي أي طرف يعمله ويحاول تأمين نفسه بكل الوسائل الممكنة .

هو لية جايب الثاد الان وما اكتفى بوجود الباتريوت
كلام لويد اوستن

".These steps will bolster regional deterrence efforts, increase force protection for U.S. forces in the region, and assist in the defense of Israel"

"ستعمل هذه الخطوات على تعزيز جهود الردع الإقليمية، وزيادة حماية القوة للقوات الأمريكية في المنطقة، والمساعدة في الدفاع عن إسرائيل."

كلام لويد اوستن

".These steps will bolster regional deterrence efforts, increase force protection for U.S. forces in the region, and assist in the defense of Israel"

"ستعمل هذه الخطوات على تعزيز جهود الردع الإقليمية، وزيادة حماية القوة للقوات الأمريكية في المنطقة، والمساعدة في الدفاع عن إسرائيل."

مش مختلف معاة ولسة قايل مثلة هنا

وهذا اللي نقوله من قبل
يعني تصرف طبيعي أي طرف يعمله ويحاول تأمين نفسه بكل الوسائل الممكنة .

انا مقولتش انة تصرف مش طبيعي انا بس باوضح انة علشان اسرائيل وتأمين قواتة بعت جاب الثاد للتأمين علشان هو او اسرائيل بتقابل مخاطر من ايران والحوثيين مع ان المنطقة كان فيها المخاطر دي سابقاً

انا مقولتش انة تصرف مش طبيعي انا بس باوضح انة علشان اسرائيل وتأمين قواتة بعت جاب الثاد للتأمين علشان هو او اسرائيل بتقابل مخاطر من ايران والحوثيين مع ان المنطقة كان فيها المخاطر دي سابقاً

طيب وليه المشوار هذا كله من الأساس
قلنا من البداية إنه مذكور بالحرف في المقال :شاهي:

قلنا في البداية إنه مذكور بالحرف في المقال :شاهي:

هناك بعض الناس للاسف لا تملك نزاهة في النقاش وذلك تجده دائما ما يلجأ للف والدوران.

لو انه يملك ثقة بنفسه او بالكلام الذي ينقله لكان صريحا على الاقل بدلاً من عناء اللف والدوران.

قلنا من البداية إنه مذكور بالحرف في المقال :شاهي:

ولا مشوار ولا اي حاجة انا قولت الكلام دة من البداية بس ماكان واضح في الاول والزملاء خدوا الكلام بتحسس
لكن انا كنت عايز اوضح الوجة القبيح للامركان والازدواجية في التعامل مع نفس المخاطر بشكل مختلف

عودة
أعلى