الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 123 58.9%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 86 41.1%

• مجموع المصوتين
    209
لكل من يطلب من مصر فتح المعبر بالقوة و ادخال المساعدات بالقوة و كنت من المطالبين بذلك اقول له

ان مصر فهمت جيدا ان دخولها اي حرب او نزاع مع الصهاينة و بطبيعة الحال امريكا سوف يتركون لوحدهم يقاتلون و كما قال احد الاخوة ممكن حتى مصر تقصف من احد القواعد العربية او المسلمة

فبلاش عنتريات فارغة على بعضنا البعض ، الجميع يدافع عن مصالحه و مصالح بلده و شعبه

الحرب مع اسرائيل يا يدخلها العرب جميعا يا نسمع كلام النتن و نسكت مثل ما حنا ساكتين حاليا

درونز quadcopter او fpv درونز
ليها القدرة تعمل مزبحه فى الجيش الاسرائيلى داخل غزه
يا رب أجهزة المخابرات العربية تشتغل على الأرض افضل من شغل الشعارات والادانه
الدعم سهل وفيه أنفاق تهريب ممكن إعادة فتحها وإدخال النوعين دول من الاسلحه بسهوله وأغلبهم بمدى ١٠ كيلو يعنى ضرب بضغطة زر دى والله فرصه من ذهب

#متابعة

رئيس الأركان هرتسي هاليفي من مقر قيادة الجيش في الشمال: على كل القوات أن تكون جاهزة استعدادًا لمرحلة قاسية، حيث أصبحت الخطط الدفاعية والهجومية جاهزة.

#عاجل| وزير الخارجية الأردني: الأردن يتعرض لضغوط لكن هناك خطوطا حمراء لا نقبل تجاوزها

لكل من يطلب من مصر فتح المعبر بالقوة و ادخال المساعدات بالقوة و كنت من المطالبين بذلك اقول له

ان مصر فهمت جيدا ان دخولها اي حرب او نزاع مع الصهاينة و بطبيعة الحال امريكا سوف يتركون لوحدهم يقاتلون و كما قال احد الاخوة ممكن حتى مصر تقصف من احد القواعد العربية او المسلمة

فبلاش عنتريات فارغة على بعضنا البعض ، الجميع يدافع عن مصالحه و مصالح بلده و شعبه

الحرب مع اسرائيل يا يدخلها العرب جميعا يا نسمع كلام النتن و نسكت مثل ما حنا ساكتين حاليا
طيب نسحب سفراء . طيب نقطع علاقات .. طيب نطلع نهدد زي الاردن حتى .. اي حاجه طيب

لما تيجي تتكلم ان من العار ان اخةك يتقتل واولاده يذبحون وانته جنبه وبيتك لازق في بيته .. وبكون الرد عليك .. انته مجنون انته عاوز تحارب امريكا ..

اصبح المسلمين يرتعبون من امريكا .. ولا يفكرون حتى قي ردهم على ربهم غدا حين يسالهم عن قتل اخوانهم وهم ينظرون ..

.. الله احق ان تخشوه لو كنتم تعلمون ..

لنا رب واحد نخشاه هو فقط .. وليس صواريخ امريكا ..

قي كل الاحوال كلنا ميتون سواء بصاروخ او على الفراش او وسط الاهل كله موت مافيش فرق

قذف في قلوبهم الوهن .. حب الحياه وكره الجهاد والموت في سبيل الله ..

حسبنا الله ونعم الوكيل ..

بلاش مزايدات لو سمحت.
أقسم بالله أنا أكتر واحد نفسي نحارب ونحرق قلوبهم زي ما حرقوا قلوبنا على أطفالنا.
بس إنت كمصر هتحارب إزاي؟ من أجل جارك الأول؟
وأنت تعرف أن الضرب سيأتيك من أرض جارك الثاني.إللي هو عربي ومسلم برضه.
أنا من أول يوم في الحرب وأنا أتمنى أن ندخل المساعدات إلى غزة تحت قوة السلاح ومش فارق معايا التبعيات.وأنا لسة على قوة الاحتياط على فكرة في الجيش.
بس للأسف الواقع العربي.مبيدعمش إنك إنت تعمل الخطوة دي.الأن، أول بلاد عربية هتخزلك هى البلاد إلى الأعضاء إللي فوق منها.

على فكرة الموضوع كان ممكن يتلم، والضوء الأخضر الأمريكي لإسرائيل كان ممكن يتلم, لو كان في شوية قرارات سياسية من الدول العربية مجتمعة, لكن هما رفضو ده !!! تخيل رفضوا !
ما بالك في الحرب,ما بالك في الحرب؟
قولي إنت لو مسؤول , هتتشجع تحارب عشان ناس زى دى إزاي؟
وإنت عارف إنهم خلاص هما مش هيطعنوك في ظهرك، هما خلاص عملو كده؟

.وعلى فكرة الحرب بعيدة عن مصر، الفلسطينيين مش حيسيبو غزة.مهما حصل، حتى لو دخلنا الحرب.

لما تيجي تتكلم ان من العار ان اخةك يتقتل واولاده يذبحون وانته جنبه وبيتك لازق في بيته .. وبكون الرد عليك .. انته مجنون انته عاوز تحارب امريكا ..

اصبح المسلمين يرتعبون من امريكا .. ولا يفكرون حتى قي ردهم على ربهم غدا حين يسالهم عن قتل اخوانهم وهم ينظرون ..

.. الله احق ان تخشوه لو كنتم تعلمون ..

لنا رب واحد نخشاه هو فقط .. وليس صواريخ امريكا ..

قي كل الاحوال كلنا ميتون سواء بصاروخ او على الفراش او وسط الاهل كله موت مافيش فرق

قذف في قلوبهم الوهن .. حب الحياه وكره الجهاد والموت في سبيل الله ..

حسبنا الله ونعم الوكيل ..

بلاش مزايدات لو سمحت.
أقسم بالله أنا أكتر واحد نفسي نحارب ونحرق قلوبهم زي ما حرقوا قلوبنا على أطفالنا.
بس إنت كمصر هتحارب إزاي؟ من أجل جارك الأول؟
وأنت تعرف أن الضرب سيأتيك من أرض جارك الثاني.إللي هو عربي ومسلم برضه.
أنا من أول يوم في الحرب وأنا أتمنى أن ندخل المساعدات إلى غزة تحت قوة السلاح ومش فارق معايا التبعيات.وأنا لسة على قوة الاحتياط على فكرة في الجيش.
بس للأسفالواقع العربي.مبيدعمش إنك إنت تعمل الخطوة دي.الأن، أول بلاد عربية هتخزلك هى البلاد إلى الأعضاء إللي فوق منها.

عاجل | رئيس أركان الجيش الإسرائيلي يصدق على خطة دفاع وهجوم للجبهة الشمالية ويوعز بالجاهزية لكافة وحدات قوات الجيش

يا باشا. مش هو المعبر؟
مصري، فلسطيني.يبقى الحدود البحرية كمان على غزة هي فلسطينية عربية أو فلسطينية مع أي دولة ولا إيه؟
فين بقى مش شايفين سفن بتحاول تدخن مساعدات لغزة من الحدود البحرية؟من المغرب مثلا أو أي دولة.

أقسم بالله، أقسم بالله من إللي أنا شايفه حاليا في غزة.
أنا متغاظ جدا ونفسي نحارب مهما كلف الأمر.مهما كانت التضحيات.بس ندي ولاد الكلب دول درس في إللي عمله في أطفالنا.
بس نحارب كلنا. مش مصر لوحدها؟ مصر لوحدها هتكون فريسة سهلة.

هما نايمين على بطونهم في الدول العربية؟عايزين مصر تحارب. وعايزين لبنان تحارب. ومش مشكلة يدمروا. وعادي جدا. الطائرات الأمريكية كمان الى بتحاربهم تطلع من القواعد إللي هي فى بلادهم!!!

منطقي ايه ده؟!!
أنا ابتديت أحس إن بعض العرب حتى دم معندهمش,مجرد بغبغاوات مدفوعة بتقول الكلام ده، او حتى لمجرد المزايدات فقط.
ده من كثر عدم الاستعناء..لم نرى ملكهم حتى يحضر قمة واحدة عشان دعم فلسطين.
ياعم اسهل واسلم حل لللبهوات اللي بيتكلموا هوا افتحوا الحدود والمعبر يامصاروه
طيب نقولهم المعبر مفتوح واسرائيل مسيطره عليه من الجانب الفلسطيني يقولك مصر تدخل المعونات بالقوه طيب ماشي حتدخلها بالقوة وفرضا تم استهدافها وتطور الامر لحرب بين مصر واسرائيل يقولك عادي انتم مش اكبر واقوي جيش عربي
طيب لو حاربنا ماشي حاربنا حتدخلو وتحاربوا معانا حتساندونا ولا حتشجعوا اللعبه الحلوه واحنا نواجه لوحدنا اسرائيل وامريكا واوروبا واللمه اللي ملمومه في المتوسط طبعا الجواب واضح صوت صرصور الحقل
طيب بنفس المنطق الاعوج طالما الامور طالبه معاهم حرب والشجاعه واكلهم
طيب ماهوا قطاع غزه له حدود بحريه كبيره
مصر ياسيدي باعت القضيه ومش راضيه تبعت من المعبر رغم انه غير صحيح والمساعدات تدخل بقدر الامكان
مشفتش كلب ضغط او طلب من حكومته تبعت سفنها الحربيه تنقل المساعدات عبر البحر لغزه
الاخ المغربي اللي بيزايد علينا مشفتوش طلب من حكومته انها تقطع علاقتها بالكيان الصهيوني او توقف صفقات السلاح اللي الاعضاء المغاربه طايرين بيه من الفرحه محصلش
طيب يضغطوا باليهود المغاربه اللي في اسرائيل وبرضو كانو طايرين بيهم من الفرحه
برضه لأ
والباقيين كلهم بيتفرجوا واسهل حاجه عندهم اعملي يامصر البسي يامصر وهما بيتفرجوا
وتيجي تلاقي اشي اللي بيقول عظمي واشي اسبرطه واشي الدوله القاره واشي احنا مسيطرين علي اسرائيل
طيب فين
مفيش كله هجص سعادتك

ياخي احا
دا حاجه تفور الدم
والله والله والله ماعندي مانع اننا نحارب ويحصل اللي
بس هيا مصر اللي لوحدها اللي حتحارب والمنطقه حتتفرج علينا

و انا اقطع العلاقات العسكرية الي فصالحي ليه ما اعداء اسرائيل اصلا في سلام معهم بل اكتر من ذلك سلمولهم امنهم الطاقي يعني مفيش حرب لا ليوم ولا بكرة يعني انتا تستفيد من اتفاقيات الغاز و انا جاي عليا الي بعيد كل البعد عن حدود اسرائيل :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
اختشي يا ذباب ادرعي

طيب نسحب سفراء . طيب نقطع علاقات .. طيب نطلع نهدد زي الاردن حتى .. اي حاجه طيب

وصلنا لمرحلة الكلام فيها و البيانات و قطع العلاقات و طرد السفراء لم يعد ينفع مع عدو يتحدى العالم و يتحدى الامم المتحدة و مجلس الامن بل و يتحدى حتى امريكا و الاوربيين الذين هرولو لدعمهم

الحل هو السلاح و الحرب و لغة القتل و الدم التي يفهمونها حيدا

وسائل إعلام إسرائيلية: الوحدة 669 في الجيش "الإسرائيلي" أجرت أكثر من 260 عملية إخلاء عبر الجو و البر لقتلى و إصابات في الجيش منذ بدء المعركة البرية في غزة.

ما هو للأسف للأسف هقول لك إيه يعني للأسف.تخيل إللي عارض شوية قرارات سياسية؟!!!
هيعمل لو الأمر وصل للحرب هيعمل إيه ! مزايدات فارغة، ومن مين؟ ومن مين ! أنا مش متخيل المزادات دي طالعة من مين؟
يعني في دولة عربية خليجية غرقانة لشوشتها مع إسرائيل.
بس الواحد مش بيتكلم عليهم لأنهم مداريين وساكتين, لكن دول سبحان الله.
يا ابني انت حاربت مع الانجليز لتحرير فلسطين من العتماني و حتى سلمتهم ايلات ليكون لهم منفد على البحر الاحمر و الان تسبح في الغاز الاسرائيلي المسال (اصلا تسليم طاقتك لعدوك خطئ و النتيجة نراها الآن بانقطاع الكهرباء لو عايز اجيبك خبر موت خدج في مصر بسبب الكهرباء) و العلاقات الاقتصادية كانت حتى في زمن مبارك بالرغم ان بينك وبنهم دم و وتنسيق امني و عسكري معهم جاي عليا انا الي عايز كم قطعة سلاح و انا بعيد عنهم ب آلاف الكيلومترات اذا اصحاب القضية و الدم طبعوا سياسيا و اقتصاديا و عسكريا عايز البعيد ميطبعش ازاي يجدع

1- هجوم مضاد للاسف لا ، اسرائيل قامت بتسوية الاراضي الشمالية و الحدودية بالارض يعني اي تخرك بري مضاد سوف يتم رصده بسهولة و يتم التعامل معه بسرعة بفضل قواتهم الجوية

و لكن المقاومة حاليا تحاول عن طريق حرب الشوارع التي ورطت فيها الجيش الصهيوني تكبيده اكبر الخسائر في الارواح و المعدات و لما لا اسر جنود اخرين

2- دفاع جوي قوي لا ، حسب الاخبار و التقارير المتداولة بملكون انظمة مانباد او انظمة محلية الصنع ، سوريا اصلا دفاعها الجوي كله كان متقادم و لم يكن يشكل اية خطورة على القوات الجوية الصهيونية ، لانه بنظري ظل مرتبط بالمعتقدات القديمة صاروخ دفاع مقابل مقاتلة ، حاليا الدفاعات الجوية القوية تعتمد على انظمة ثانوية لحمايتها و العمل معها لتشكيل طوق حماية امن و فعال ، حيث اصبحت تعتمد على انظمة رادارات بعيدة المدة للرصد المبكر ، انظمة حرب الكترونية و تشويش ، انظمة مضادة للحرب الالكترونية و التشويش التي يعتمدها العدو ، الاعتماد على عدة انظمة دفاع جوي قصيرة و متوسطة و بعيدة المدى ، يجب ايضا ان يكون لديك مقاتلات قوية تحمي أجوائك و لا تجعلها عمارة بدون بواب

للاسف من يملك و يسيطر على الجو يملك حظوظ اكبر للفوز بالحروب ، هي ليست قاعدة و لكنه معطى مهم و يساعد
مشكور جداً عالتحليل.
ويبقى اهم من هذا كله
ان الله عز وجل لو اراد ان ينصر فئة صغيرة مؤمنة فانه ينصرها لو اجتمعت كل الدنيا عليها.
لهذا فان هذه الحرب لا يعلم مصيرها الا الله عز وجل

هو كل ما قلته صحيح لو حاربت امريكا مفيش حد حيتحرك من العرب عموما و من المغرب خصوصا
لكن اصلا مفيش حد طالبك انك تحارب امريكا المطلوب هو فرض رؤية مصر في ما يخص معبر رفح الي اساسا تخدم مصالح مصر و امنها القومي انت لو مفرضتش رؤيتك على معبر التهجير قادم قادم انت تريد هذا ؟
عدم فرض ادخال المساعدات الكافية للقطاع قبولك للتهجير
الناس التي هناك لديها قدرة تحمل و سوف تتجه للحدود مع مصر في الاخر سبق وحصل هذا آن ذاك مش ممكن حرس الحدود يطلقوا على سكان غزة

اه نسيت الناس التي تزايد على يميننا ليس نحن
لا والله عندكم ناس بتزايد عادي زيهم تقريبا دي جينات عندكم انتم والجزائريين
يااخي دا انا شوفت مظاهره عندكم بعد تطبيع الامارات وقلل تطبيعكم بحوالي شهر
سلخوا فيها الامارات ومصر رغم اني مش عارف ايه اللي دخل مصر في الحوار
طبعا بعد التطبيع عندك الناس دي بلعت لسانها منتهي المزايدات والنفاق

عودة
أعلى