الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 134 57.8%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 98 42.2%

• مجموع المصوتين
    232
يا باشا. مش هو المعبر؟
مصري، فلسطيني.يبقى الحدود البحرية كمان على غزة هي فلسطينية عربية أو فلسطينية مع أي دولة ولا إيه؟
فين بقى مش شايفين سفن بتحاول تدخن مساعدات لغزة من الحدود البحرية؟من المغرب مثلا أو أي دولة.

أقسم بالله، أقسم بالله من إللي أنا شايفه حاليا في غزة.
أنا متغاظ جدا ونفسي نحارب مهما كلف الأمر.مهما كانت التضحيات.بس ندي ولاد الكلب دول درس في إللي عمله في أطفالنا.
بس نحارب كلنا. مش مصر لوحدها؟ مصر لوحدها هتكون فريسة سهلة.

هما نايمين على بطونهم في الدول العربية؟عايزين مصر تحارب. وعايزين لبنان تحارب. ومش مشكلة يدمروا. وعادي جدا. الطائرات الأمريكية كمان الى بتحاربهم تطلع من القواعد إللي هي فى بلادهم!!!

منطقي ايه ده؟!!
أنا ابتديت أحس إن بعض العرب حتى دم معندهمش,مجرد بغبغاوات مدفوعة بتقول الكلام ده، او حتى لمجرد المزايدات فقط.
ده من كثر عدم الاستعناء..لم نرى ملكهم حتى يحضر قمة واحدة عشان دعم فلسطين.
مين اللي هيحارب معانا
اللي بيتمسكنوا دول مش بعيد يبعتوا لإسرائيل الأسلحة اللي استوردوها منها عشان تساعد اسراءيل في الحرب

سؤال من منظور عسكري لنحاول نحلل الأمور للأيام المقبلة,
1) هل تستطيع حماس عمل هجوم مضاد كبير داخل غزة ؟
2) هل لدى حزبالله سلاح دفاع جوي اقوى من الذي لدى سوريا ؟
لانه الدفاع الجوي لدى سوريا فشل بتحييد الطائرات الاسرائيلية.
وباعتقادي عاد السلاح الجوي ليحسم الكثير من الأمور في الحروبات. طبعا حرب روسيا واوكرانيا لا تقارن بحرب غزة واسرائيل او لبنان.
لذلك لولا الطائرات العسكرية لدى اسرائيل لكانت خسائرهم اكبر وخططهم تفشل بشكل اعمق

1- هجوم مضاد للاسف لا ، اسرائيل قامت بتسوية الاراضي الشمالية و الحدودية بالارض يعني اي تخرك بري مضاد سوف يتم رصده بسهولة و يتم التعامل معه بسرعة بفضل قواتهم الجوية

و لكن المقاومة حاليا تحاول عن طريق حرب الشوارع التي ورطت فيها الجيش الصهيوني تكبيده اكبر الخسائر في الارواح و المعدات و لما لا اسر جنود اخرين

2- دفاع جوي قوي لا ، حسب الاخبار و التقارير المتداولة بملكون انظمة مانباد او انظمة محلية الصنع ، سوريا اصلا دفاعها الجوي كله كان متقادم و لم يكن يشكل اية خطورة على القوات الجوية الصهيونية ، لانه بنظري ظل مرتبط بالمعتقدات القديمة صاروخ دفاع مقابل مقاتلة ، حاليا الدفاعات الجوية القوية تعتمد على انظمة ثانوية لحمايتها و العمل معها لتشكيل طوق حماية امن و فعال ، حيث اصبحت تعتمد على انظمة رادارات بعيدة المدة للرصد المبكر ، انظمة حرب الكترونية و تشويش ، انظمة مضادة للحرب الالكترونية و التشويش التي يعتمدها العدو ، الاعتماد على عدة انظمة دفاع جوي قصيرة و متوسطة و بعيدة المدى ، يجب ايضا ان يكون لديك مقاتلات قوية تحمي أجوائك و لا تجعلها عمارة بدون بواب

للاسف من يملك و يسيطر على الجو يملك حظوظ اكبر للفوز بالحروب ، هي ليست قاعدة و لكنه معطى مهم و يساعد

مين اللي هيحارب معانا
اللي بيتمسكنوا دول مش بعيد يبعتوا لإسرائيل الأسلحة اللي استوردوها منها عشان تساعد اسراءيل في الحرب
ونبعت ليه راح نكون كجنود مع الجيش الاسرائيلي احنا اصلا خونة ولاد ... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

اي مساعدات بلاش هبد ...
الوقود لا يدخل وأمريكا وإسرائيل تتحكم في المعبر وربما في سيناء كلها ..اما الجيش المغربي فهناك الاف الكيلومترات بيننا وبينهم ...
للاسف عقلك مغسول بكلام الشؤون المعنوية ...
سفارة اسرائيل موجود في قلب القاهرة والسادات كان او من خان العرب وفلسطين وهرول الى كامب ديفيد حيث ضحك عليه كارتر ورابين...
اما كلام التهجير لا احد يقبل به ...بلاش نشوف تلفزيون لانك تقول كلام لا تفهمه...
فتح المعبر للجرحى والوقود والدواء فقط وليس إفراغ من السكان
ايوة يعني بلدك أكثر بلد مطبعة مع الصهاينة لدرجة العلاقات العسكرية والحكومة عندكم قالت بنقف موقف حياد مع الشعبين الاسرائيلي والفلسطيني ومسافة واحدة بين الإثنين وجاي تنظر علينا يا أخي شوية دم تقدر تقول كده علي بلدك

اي مساعدات بلاش هبد ...
الوقود لا يدخل وأمريكا وإسرائيل تتحكم في المعبر وربما في سيناء كلها ..اما الجيش المغربي فهناك الاف الكيلومترات بيننا وبينهم ...
للاسف عقلك مغسول بكلام الشؤون المعنوية ...
سفارة اسرائيل موجود في قلب القاهرة والسادات كان او من خان العرب وفلسطين وهرول الى كامب ديفيد حيث ضحك عليه كارتر ورابين...
اما كلام التهجير لا احد يقبل به ...بلاش نشوف تلفزيون لانك تقول كلام لا تفهمه...
فتح المعبر للجرحى والوقود والدواء فقط وليس إفراغ من السكان
المعبر مفتوح من طرفنا لادخال المساعدات لو فيه حد عنده الجراه ويقدر يدخل مساعدات بدون تنسيق مع اسرائيل المعبر مفتوح اعتقد المغرب لديه القدره علي ده وحقيقي احنا سفارة اسرائيل موجوده بالقاهره ومطبعين بعد اتفاقية سلام بعد خمس حروب مدمره الدور والباقي علي المغرب ايه سبب تطبيعه وشراءه السلاح من اسرائيل علي الاقل مصر الي بينا وبين اسرائيل مجرد تطبيع سياسي انما علي الباقي مفيش والاهم الشعبي عكس المغرب ان بنشوف فيه ناس تتباهي بالعلاقات مع اسرائيل ولو جيش المغرب بعيد بالاف الكيلومترات البحر موجود وياسيدي قبل متنظر علي مصر قولتلك ادعو بس جيش بلدك يقطع العلاقات العسكريه مع اسرائيل وبعدها نشوف مصر هتعمل ايه

مين اللي هيحارب معانا
استراتيجية الحرب العربية الاسراىيلية سقطت مند حرب الخليج الاولى

امريكا لما دخلت المنطقة لتحرير الكويت اشترطت على العرب عدم محاربة اسراىيل والقبول بها كامر واقع.

"اذا اردتم ان تحموا مصالحكم .. عليكم ان تصمتوا "

قالها النتن للمجتمعين في النقمه العربيه ... فصمتوا اجمعين من يومها الى الان ..

لعنه الله عليهم اجمعين

المعبر مفتوح من طرفنا لادخال المساعدات لو فيه حد عنده الجراه ويقدر يدخل مساعدات بدون تنسيق مع اسرائيل المعبر مفتوح اعتقد المغرب لديه القدره علي ده وحقيقي احنا سفارة اسرائيل موجوده بالقاهره ومطبعين بعد اتفاقية سلام بعد خمس حروب مدمره الدور والباقي علي المغرب ايه سبب تطبيعه وشراءه السلاح من اسرائيل علي الاقل مصر الي بينا وبين اسرائيل مجرد تطبيع سياسي انما علي الباقي مفيش والاهم الشعبي عكس المغرب ان بنشوف فيه ناس تتباهي بالعلاقات مع اسرائيل ولو جيش المغرب بعيد بالاف الكيلومترات البحر موجود وياسيدي قبل متنظر علي مصر قولتلك ادعو بس جيش بلدك يقطع العلاقات العسكريه مع اسرائيل وبعدها نشوف مصر هتعمل ايه
و انا اقطع العلاقات العسكرية الي فصالحي ليه ما اعداء اسرائيل اصلا في سلام معهم بل اكتر من ذلك سلمولهم امنهم الطاقي يعني مفيش حرب لا ليوم ولا بكرة يعني انتا تستفيد من اتفاقيات الغاز و انا جاي عليا الي بعيد كل البعد عن حدود اسرائيل :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

لما تيجي تتكلم ان من العار ان اخةك يتقتل واولاده يذبحون وانته جنبه وبيتك لازق في بيته .. وبكون الرد عليك .. انته مجنون انته عاوز تحارب امريكا ..

اصبح المسلمين يرتعبون من امريكا .. ولا يفكرون حتى قي ردهم على ربهم غدا حين يسالهم عن قتل اخوانهم وهم ينظرون ..

.. الله احق ان تخشوه لو كنتم تعلمون ..

لنا رب واحد نخشاه هو فقط .. وليس صواريخ امريكا ..

قي كل الاحوال كلنا ميتون سواء بصاروخ او على الفراش او وسط الاهل كله موت مافيش فرق

قذف في قلوبهم الوهن .. حب الحياه وكره الجهاد والموت في سبيل الله ..

حسبنا الله ونعم الوكيل ..

بلاش مزايدات لو سمحت.
أقسم بالله أنا أكتر واحد نفسي نحارب ونحرق قلوبهم زي ما حرقوا قلوبنا على أطفالنا.
بس إنت كمصر هتحارب إزاي؟ من أجل جارك الأول؟
وأنت تعرف أن الضرب سيأتيك من أرض جارك الثاني.إللي هو عربي ومسلم برضه.
أنا من أول يوم في الحرب وأنا أتمنى أن ندخل المساعدات إلى غزة تحت قوة السلاح ومش فارق معايا التبعيات.وأنا لسة على قوة الاحتياط على فكرة في الجيش.
بس للأسف الواقع العربي.مبيدعمش إنك إنت تعمل الخطوة دي.الأن، أول بلاد عربية هتخزلك هى البلاد إلى الأعضاء إللي فوق منها.

الاردن لو امتلك ربع ما يمتلك البعض لكان كلام اخر و لكن مع ذلك كفو النشامة ، على الاقل تصريحاتكم و بياناتكم شجاعة و واضحة و مفهومة و ليس فيها مجال للبس او سوء الفهم

مين اللي هيحارب معانا
ما هو للأسف للأسف هقول لك إيه يعني للأسف.تخيل إللي عارض شوية قرارات سياسية؟!!!
هيعمل لو الأمر وصل للحرب هيعمل إيه ! مزايدات فارغة، ومن مين؟ ومن مين ! أنا مش متخيل المزادات دي طالعة من مين؟
يعني في دولة عربية خليجية غرقانة لشوشتها مع إسرائيل.
بس الواحد مش بيتكلم عليهم لأنهم مداريين وساكتين, لكن دول سبحان الله.

هيئة البث الإسرائيلية:

🔥زوجة الرئيس الإسرائيلي ميشال هرتسوغ تقول إنها فقدت الاتصال مع ابنها الذي انضم إلى القوات البرية المتوغلة داخل قطاع #غزة🔥
ان شاء الله سماد لارض غزة الطاهرة

عودة
أعلى