عاجل الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 125 58.4%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 89 41.6%

• مجموع المصوتين
    214
هسأل حضرتك سؤال
انت مقتنع ان امريكا و الغرب و اسرائيل
سياعدوك على التخلص من اعدائك ايران و أذنابها ببساطة؟؟!!
ليه؟! و ايه المقابل؟؟!
انت مقتنع ان إسرائيل عايزة دولة مسلمة قوية حديثة ملتزمة بكتاب الله وسنة رسوله و تعرف هدفها؟!
ليه؟! علشان ايه؟!
قال تعالى في كتابه
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
عايزنى اصدقك انهم هيحبوك و يفضلوك
هذا كلام الله و من أصدق من الله
انت تحاول جاهدا ان تقول ايران اخطر
و لكن عسكريا و بالورقة و القلم
هل صواريخ ايران ولا نووى إسرائيل
هل حاملات طائرات أمريكا ولا لانشات إيران هل ملايين الجنود ولا شوية مليشيات الا اذا اعتقدت أنهم أفضل منك ولا تقدر عليهم بمفردك
سؤال أخير ليه أمريكا تساعدك أصلا تتخلص من أعدائك؟؟؟؟!!!!
دى دول استعمارية و سيعود الاستعمار مرة أخرى إيه اللى يجبرهم وقتها على عدم ابتزازك او احتلالك ؟؟؟!!!
صدقنى اخى المشكله اكبر من كده
الكل هييجى عليه الدور حتى لو مكنش متخيل ده وممكن يوصل بيك الامر زى ليبيا لنزاعات سيطره على ابار البترول وفتنه واقتتال داخلى ويصبح السلاح اهم من اى شئ ربنا يحبط مسعى اليهود والنصارى

اسرائيل من الارض امريكا والحلفاء من السماء

اصلاً لبنان صغيره ما يبغالها مجهود كبير
دا لو جبهة حماس و سوريا و ايران مش موجودين لكن بعدم استقرارهم مستحيل
قدرات حشد الكيان كلها نص مليون تقريبا متكفيش لكل دا

هسأل حضرتك سؤال
انت مقتنع ان امريكا و الغرب و اسرائيل
سياعدوك على التخلص من اعدائك ايران و أذنابها ببساطة؟؟!!
ليه؟! و ايه المقابل؟؟!
انت مقتنع ان إسرائيل عايزة دولة مسلمة قوية حديثة ملتزمة بكتاب الله وسنة رسوله و تعرف هدفها؟!
ليه؟! علشان ايه؟!
قال تعالى في كتابه
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
عايزنى اصدقك انهم هيحبوك و يفضلوك
هذا كلام الله و من أصدق من الله
انت تحاول جاهدا ان تقول ايران اخطر
و لكن عسكريا و بالورقة و القلم
هل صواريخ ايران ولا نووى إسرائيل
هل حاملات طائرات أمريكا ولا لانشات إيران هل ملايين الجنود ولا شوية مليشيات الا اذا اعتقدت أنهم أفضل منك ولا تقدر عليهم بمفردك
سؤال أخير ليه أمريكا تساعدك أصلا تتخلص من أعدائك؟؟؟؟!!!!
دى دول استعمارية و سيعود الاستعمار مرة أخرى إيه اللى يجبرهم وقتها على عدم ابتزازك او احتلالك ؟؟؟!!!

امريكا لا تبحث الا عن مصالحها .. فقط لا يهمها مصر او السعودية او غيرهم
حيث تكون المصالح تكون امريكا

الاردن ايضاً ضمن الدول المتضررة من الاحداث الحالية

ومع ذالك يتم حشد كبير فيها يعني الاردن تسمح بمحاربة مصر !

وكنت متابع جيد

8 طائرات اف35

بدون عنوان.jpg

رافال فرنسية

ممكن الف لك المنطقة لف والحشد من ايام ما قالت امريكا انا بعت اف35 عشان مشاغبات ايران في مياه الخليج من اشهر

الى يومنا هذا يتم الحشد

في مبادرة جميلة عملتها ميرنا الهلباوي
اشترت e-sims من اوروبا بمساعدة الناس هناك و بيوزعوها على الصحفيين في غزة

انا عندي احساس بشار نفسه راح يطير مسألة وقت
عيلة وسخة و نسل حقير انا مش عارف القدر سايبه عايش ليه حقيقي
حرفيا مفيش منه اي تلاتين لازمة لا في الخير و لا في الشر

دا لو جبهة حماس و سوريا و ايران مش موجودين لكن بعدم استقرارهم مستحيل
قدرات حشد الكيان كلها نص مليون تقريبا متكفيش لكل دا

طيب فسر لي خوف حزب الله والضفه الغربيه من الدخول في الحرب؟

امريكا جالسه تحشد قواتها واضح ان عندها تدخل عسكري قوي

طيب فسر لي خوف حزب الله والضفه الغربيه من الدخول في الحرب؟

امريكا جالسه تحشد قواتها واضح ان عندها تدخل عسكري قوي
طيعي خايفين الغلطة بفورة
دي حرب الدخول فيها يا تنتصر يا حرفيا حتنتهي .. محدش عايز يموت و يسيب التاثير و السلطة
و ايران مش عايزة تخسر الاذرع اللي بنتها لعقود لتنقل المعركة خارجها

بس تاكد لو الحسابات افاضت لقتال حيحاربو بس عمرك ما تكشف كل اوارقك من الاول خصوصا ان عدوك اقوى من مشى على الارض

طيعي خايفين الغلطة بفورة
دي حرب الدخول فيها يا تنتصر يا حرفيا حتنتهي .. محدش عايز يموت و يسيب التاثير و السلطة
و ايران مش عايزة تخسر الاذرع اللي بنتها لعقود لتنقل المعركة خارجها

بس تاكد لو الحسابات افاضت لقتال حيحاربو بس عمرك ما تكشف كل اوارقك من الاول خصوصا ان عدوك اقوى من مشى على الارض
ايران نفوذها كان من خلال ازرعها فقط
البربوجندا الشعبويه اميركا هى اللى كانت مدياها مساحه لاهداف فلكلوريه فى الوطن العربى ان امنا الغوله موجوده وبالتالى اميركا زى المايه والهواء للدول العربيه وكمان اسرائيل جزء من حفظ التوازن

عيلة وسخة و نسل حقير انا مش عارف القدر سايبه عايش ليه حقيقي
حرفيا مفيش منه اي تلاتين لازمة لا في الخير و لا في الشر
ربك الي بيعمل و له حكمة في ذلك
القدر مجرد مكتوب فقط

امريكا لا تبحث الا عن مصالحها .. فقط لا يهمها مصر او السعودية او غيرهم
حيث تكون المصالح تكون امريكا

الاردن ايضاً ضمن الدول المتضررة من الاحداث الحالية

ومع ذالك يتم حشد كبير فيها يعني الاردن تسمح بمحاربة مصر !

وكنت متابع جيد

8 طائرات اف35

مشاهدة المرفق 636691

رافال فرنسية

مشاهدة المرفق 636692

ممكن الف لك المنطقة لف والحشد من ايام ما قالت امريكا انا بعت اف35 عشان مشاغبات ايران في مياه الخليج من اشهر

الى يومنا هذا يتم الحشد
ايه أحدث خرائط موجودة على الإنترنت ؟

ايران نفوذها كان من خلال ازرعها فقط
البربوجندا الشعبويه اميركا هى اللى كانت مدياها مساحه لاهداف فلكلوريه فى الوطن العربى ان امنا الغوله موجوده وبالتالى اميركا زى المايه والهواء للدول العربيه وكمان اسرائيل جزء من حفظ التوازن
تظل اصعب رقم في معادلة الشرق الاوسط حاليا و عقدت كل الخيوط في صالحها بامتياز و اكبر رابحة حتى اللحظة من المشهد الحالي

ربك الي بيعمل و له حكمة في ذلك
القدر مجرد مكتوب فقط
و نعم بالله

تظل اصعب رقم في معادلة الشرق الاوسط حاليا و عقدت كل الخيوط في صالحها بامتياز و اكبر رابحة حتى اللحظة من المشهد الحالي

و نعم بالله
ايران لو اميركا عاوزه تهدها هتهدها وبالاسلحه التقليديه اهمية ايران ليها ادوار بتخدم السياسه الامريكيه وكمان اى اضطراب فى منطقة اسيا هتلقى عبأ اكبر على اميركا ماتريده اميركا هى تطهير محيط اسرائيل من اعدائها
تقسيم سوريا فى المقام الاول ولبنان ممكن

والله احتمال كبير ان النيه انهاء كل فصائل المقاومه سواء فى لبنان وغزه وسوريا والعراق اللى بتشكل على اسرائيل خطر
وده ممكن يتبعه تقسيم لسوريا ولبنان وده ممكن جدا يكون توضيح للى قاله نتينياهو عن رسم خريطة المنطقه
ده اسوء احتمال

احتمال وارد جدا

ايران لو اميركا عاوزه تهدها هتهدها وبالاسلحه التقليديه اهمية ايران ليها ادوار بتخدم السياسه الامريكيه وكمان اى اضطراب فى منطقة اسيا هتلقى عبأ اكبر على اميركا ماتريده اميركا هى تطهير محيط اسرائيل من اعدائها
تقسيم سوريا فى المقام الاول ولبنان ممكن
حتهدها ازاي
الناس في عقوبات من السبعينات و لازالو هنا
و مرو ب 4 او 5 ثورات و لسه اكتيف
عملياتيا كمواجهة مباشر بلد جبلية و نسخة من افغانستان مع فرق ان دول فعلا معاهم سلاح و عددهم اكبر و منظمين اكتر

مستحيل حتى لو ركزت كل القوات الجوية الامريكية في الخليج يوميا ضربات لسنة مش حينفع و الا كانو عملوها خصوصا بعد ازمة السفارة ، لازم برده تنزل على الارض او تدكها بنووي بقى و مواجهة بالحجم دا على الامريكان بظروفهم الاقتصادية الحالية و السياسة الداخلية المتصارعة بنسبة مش هينة ممكن تدمرهم او على اقل تقدير تزيحهم عن قيادة العالم

حتهدها ازاي
الناس في عقوبات من السبعينات و لازالو هنا
و مرو ب 4 او 5 ثورات و لسه اكتيف
عملياتيا كمواجهة مباشر بلد جبلية و نسخة من افغانستان مع فرق ان دول فعلا معاهم سلاح و عددهم اكبر و منظمين اكتر

مستحيل حتى لو ركزت كل القوات الجوية الامريكية في الخليج يوميا ضربات لسنة مش حينفع و الا كانو عملوها خصوصا بعد ازمة السفارة ، لازم برده تنزل على الارض او تدكها بنووي بقى و مواجهة بالحجم دا على الامريكان بظروفهم الاقتصادية الحالية و السياسة الداخلية المتصارعة بنسبة مش هينة ممكن تدمرهم او على اقل تقدير تزيحهم عن قيادة العالم

ان حدث شي لن يتجاوز سوريا و لبنان

هل سوف تتدخل ايران لصالح الحشد او حزب اللات !!

ما اعتقد ايران راح تجازف بنفسها عشان لحم رخيص
ويمكن صلاحيتهم انتهت حتى من قبل ايران بعد ماضمنت مصالحها والتفاهمات بالمنطقة

عودة
أعلى